Lätt fulldämpad 20/24"

Lillgreger

Medlem
Lätt fulldämpad 20/24"
Hej!

Någon som vet vart man kan kan få tag eller kanske har att sälja har en Propain frechdax 20 ? Går att beställa men, 1300 euro känns lite mycket pengar...
Kanske någon som har tips på något annat motsvarande? :)

//Robban

Lätt fulldämpad 20/24"
Klorofylltalibanen sa:

Den har nästan alla barn MTB. Kanske saknar Vpace Moritz24, som är jättebra men har för lång kedjestag.

Jag skulle rekommendera HT till små barn, för dom är lättare och dämpning bak ofta inte behövs vid lpg hastighet. Också är stora hjul att föredra. Köp 24 om det passar. Men du nämner ingen längd.

Lätt fulldämpad 20/24"
Hur bra hoj vill du ha? Jag har en Scott spark i original, 20", jag vill bli av med. Alt. att jag bygger den bättre än original om du e intresserad.
Håller med Berk, men bara du känner ditt barn. Sen finns andra faktorer som spelar in - hur bra o väl tunad bak- o framdämparen e, osv. Vikt på hojen gör oxå en hel del. Ju lättare desto bättre, men inte enbart då utväxlingen o drivlinan har rätt stor betydelse. En bra vidd på utväxlingen väger upp för nåt kg extra, exempelvis. Om hjulen e för stora i förhållande till barnets längd så blir det bara klumpigt. Skulle nån vuxen vilja hoja med 33"-hjul i skogen?

Lätt fulldämpad 20/24"
På 24 kan nog dämpning börja bli relevant för de riktigt hårda barnen.
Såg en propain 24 fs och det verkade rocka rätt bra. Tyvärr så kostar det också.

Lätt fulldämpad 20/24"
Tack för engagemanget! :)
Han har en CANNONDALE TRAIL 20" idag, men den är tung, 11,9 kg har jag för mig plus att det är fälgbroms. Han lärde sig cykla i våras men har blivit helt frälst och vill alltod hänga på mig på mina rundor. ? han är 122cm nu så lite på gränsen att en 24" blir för stor just nu men till våren sen kan han ju ha vuxit typ 5 cm. ?
Det är vikten, utväxlingen på lägsta(för tungt i branta uppför), fälgbromsarna och att den studsar upp i rumpan över rötter och sten som är det vi vill ändra på till nästa cykel. :)
Studset kanske man kan bli av med med en fs tänkte jag om den är anpassad för vikten.

Lätt fulldämpad 20/24"
Min son kör en Vpace Max24 som är lätt (8.5 kg) har låg utväxling och stora hjul. Den går otroligt bra i stökig tärreng. Men den är dyrt (men inte dyrt för vad man får).

Lätt fulldämpad 20/24"
Kan tillägga att jag, och några andra här på happy, tycker att Transition Ripcoord är den bästa 24" FS som finns. Den är kanske lite, men inte mycket, för stort till 122 cm. Standardmodel har för tunga delar, men man kan köpa ram (dyrt) och lättare delar. En begagnad har dykt upp på happy och flera kör dom, men dom är efterfrågade.

Lätt fulldämpad 20/24"
Det du beskriver är väl precis vad en helstel 20/24+ är byggt för? Både Scott och specialized har sådana cyklar vet jag. Köper man begagnad hoj kan man byta ganska mycket inom 8000kr och troligtvis få ner vikten ordentligt.

Tillbaka
Topp