Lejon sa:
Vet inget om andra fanatiker men min bakgrund är mtb sen 27 år tillbaka, landsväg 26 år och cx endast ca 8! Tycker därför jag kan uttala mig om båda däckstyperna.
Men det finns eländigt väglag då breda däck vinner även enligt mig på en pendlingsväg - därför har jag en gammal mtb skodd med 2,25 däck ståendes i cykelförrådet hela vintern bredvid den vanliga pendlarcrossen. Denna vintern har jag valt den två gånger, den ena gången ångrade bag mig, den andra med oplogade cykelvägar var det rätt val...
Det är inte så att jag inte tror dig, men det måste finnas nån avgörande skillnad för att vi ska komma till rakt motsatta slutsatser som vi båda testat och bekräftat:-) Är det händelsevis så att dina stora däck är väldigt släta och hårt pumpade? Det kan jag nämligen tänka mig är vidrigt i modd. Sjunker ner mindre än smala däck men flyter inte tillräckligt för att behålla styrförmågan. Eller är dina smala däck 25 mm?
Som jag ser det måste däcktrycket vara såpass lågt att kontaktytan blir redigt stor. Och sen är det klart att det nånstans finns en gräns, så det är inte omöjligt att 2,4" funkar medan 2,25" inte gör det.
Sist men inte minst är begreppet modd ganska luddigt. Det kan ju innebära lite vad som helst, från löst slask till nån slags ganska hårt packad obestämbar gucka av klotrunda iskristaller (vid minusgrader). Det sistnämnda är allra värst med smala däck eftersom de oftast inte skär igenom ner till asfalten, men de skär ändå såpass djupt att det blir smått omöjligt att svänga eller för den delen cykla rakt fram. Däcken blir som plogar. Alltså såna som man plöjer åkrar med:-)
---------
I övrigt tycker jag att breda däck är bättre på allt utom rullmotstånd och vikt. Bättre komfort, bättre sidogrepp, bättre bromsgrepp, bättre grepp på halt underlag där dubb hade varit ett måste på ett smalt däck.
Samtidigt är just rullmotstånd rätt viktigt och det vore ganska eländigt att pendla på MTB-däck hela vinterhalvåret. En stor fördel med en MTB är ju dock att man kan smälla på smala däck, medan en CX- eller LVG-ram inte har plats för stora däck (med vissa moderna undantag förstås). En stor nackdel är att det blir rätt bökigt om man ska ha dit heltäckande skärmar.