Lätt MTB pendlarhoj

dileno

Aktiv medlem
Lätt MTB pendlarhoj
Efter en pendlarvinter på tung CX med aluhjul och dubb så är det kanske dags att göra det hela lite roligare.

Borde inte en lätt kolfiber-MTB hardtail med stel framgaffel, vettiga hjul och singelklinga vara något att satsa på? Bättre kontroll med bredare styre och bra mycket rappare. Givertvis ska man kunna montera stänkskärmar på denna.

Måste ju gå att få ihop? Nån som har input? Som cyklar på nåt liknande redan idag?

Lätt MTB pendlarhoj
Grattis, du har definierat den heliga gralen av pendlare! =) Tyvärr finns inte hojen, varken att köpa eller bygga. Jag misstänker en konspiration...

Lätt MTB pendlarhoj
Är det bara för vinterpendling?
Fincx /räser på sommaren å mtb på vintern blir nog bra men en aluram funkar nog minst lika bra som kol.

/T

Lätt MTB pendlarhoj
Tanken är väl egentligen bara vinterpendling eftersom MTB:n gör sig så bra då.. mer kontroll och bredare däck.
Sommarpendlingen kan jag ta med CX:en med lättare hjul och landsvägsdäck.

En jättebra och prisvärd aluram är ju nice i stället för kolfiber men jag har aldrig cyklat på en riktigt rapp aluram..

Lätt MTB pendlarhoj
För mig är breda däck bara bra i teorin på vägvinterväglag. I praktiken skär jag hellre igenom slask och elände med smala däck än flyter långsamt ovanpå med breda dito.

Men här finns olika åsikter och närmast religiösa övertygelser....

Lätt MTB pendlarhoj
Ska du få några flytningar så måste du ju antagligen upp i fatbike-nivå och då har du ju Canyon dude i kolfiber med stel gaffel som stämmer in på vad du är ute efter.

Jag pendlade några gånger på mtb med 2,25or fram och bak och det gick fasen inte lättare någonstans genom snödrivorna.

Lätt MTB pendlarhoj
Lättare blir det inte genom snödrivorna, bara mer kontroll då man troligtvis kan hoppa 30-40cm på en MTB utan några problem. Lite svårare på en CX med lågt styre.

Lätt MTB pendlarhoj
Lejon sa:
För mig är breda däck bara bra i teorin på vägvinterväglag. I praktiken skär jag hellre igenom slask och elände med smala däck än flyter långsamt ovanpå med breda dito.

Men här finns olika åsikter och närmast religiösa övertygelser....

Min erfarenhet är den exakt motsatta. När det är helt ocyklingsbart med smala däck på grund av modd så går det hur lätt som helst med breda MTB-däck. Det är flytandet ovanpå som gör att det fungerar. Jag jämför då 33 mm med 2,4" och skillnaden är astronomisk till de större däckens fördel.

Edit: Jag provade senast förra veckan.

------------

I övrigt så tycker jag att drivlinan är det största problemet under sursäsongen. Så remdrift och navväxlar skulle jag vilja ha. Heltäckande skärmar verkar konstigt nog inte hjälpa. Måste smörja kedjan varannan dag ändå.

Senast ändrad:
Lätt MTB pendlarhoj
Är det sån där bilpackad snö som man ibland skär igenom med smala däck så tycker jag helt klart det underlättar med mer bredd och/eller lägre tryck.

Lätt MTB pendlarhoj
Babbar sa:
Grattis, du har definierat den heliga gralen av pendlare! =) Tyvärr finns inte hojen, varken att köpa eller bygga. Jag misstänker en konspiration...

Här är mitt bygge. Kolfiberram och kolfibergaffel. Snabbfästen sitter på för skärmar både bak och fram. Har gått hårt två vintrar nu (dock dämpad gaffel första vintern).

IMG_2097.JPG

Lätt MTB pendlarhoj
Lejon sa:
Instämmer!
(Och det är ju bara att titta på spåren i modden så ser man att smala är rakare och bredare är slingrigare med kasningar här och var när det korsar åtkört.)

Henrik_E sa:
Wout van Aert hånler åt er tjockdäckare.
Det är ju bara att kolla på speeden genom djupt löst underlag :-)

Lätt MTB pendlarhoj
emmer sa:
(Och det är ju bara att titta på spåren i modden så ser man att smala är rakare och bredare är slingrigare med kasningar här och var när det korsar åtkört.)

Kan också vara så att har man breda däck så är det roligare att slingra sig fram och tillbaka typ som att surfa medans smalare däck bara försöker undvika att krasha...? Det är så mina spår ser ut då känslan av att det inte greppar men ändå finns kontroll är trevlig. Jobbigare att göra detta med pendlarcykeln då en 3-4cm hög iskant under snön betyder att du ligger på marken.

Lätt MTB pendlarhoj
Breda däck vinner inte överallt i vinterväglag, men det gör inte smala däck heller. Men bredare däck är mer allround. För övrigt håller jag med Makten och Erik O.

Det roliga är att breddäcksförespråkarna verkar ha provat båda typer av däck, medan en del av de mest envisa smaldäckspredikanterna bara har smaldäck och idoler inom lvg/cx-världen som referens och erfarenhet.**

Men som Lejon skriver längre upp; det är nog också en hel del religion inblandat, från båda sidor.

** = alltså baserat på många tidigare däcktrådar genom åren, inte bara denna. Liknande mönster som i LVG-skivbromstrådarna... :-)

Senast ändrad:
Lätt MTB pendlarhoj
JTF sa:
Breda däck vinner inte överallt i vinterväglag, men det gör inte smala däck heller. Men bredare däck är mer allround. För övrigt håller jag med Makten och Erik O.

Det roliga är att breddäcksförespråkarna verkar ha provat båda typer av däck, medan en del av de mest envisa smaldäckspredikanterna bara har smaldäck och idoler inom lvg/cx-världen som referens och erfarenhet.

Men som Lejon skriver längre upp; det är nog också en hel del religion inblandat, från båda sidor.

Vet inget om andra fanatiker men min bakgrund är mtb sen 27 år tillbaka, landsväg 26 år och cx endast ca 8! Tycker därför jag kan uttala mig om båda däckstyperna.
Men det finns eländigt väglag då breda däck vinner även enligt mig på en pendlingsväg - därför har jag en gammal mtb skodd med 2,25 däck ståendes i cykelförrådet hela vintern bredvid den vanliga pendlarcrossen. Denna vintern har jag valt den två gånger, den ena gången ångrade bag mig, den andra med oplogade cykelvägar var det rätt val...

Lätt MTB pendlarhoj
BjornR sa:
Kan också vara så att har man breda däck så är det roligare att slingra sig fram och tillbaka typ som att surfa medans smalare däck bara försöker undvika att krasha...?
Folk får givetvis ha olika mål med sin pendling.
Tänk på medtrafikanter bara när du psyksurfar fram på GC-banan :-)

Lätt MTB pendlarhoj
emmer sa:
BjornR sa:
Kan också vara så att har man breda däck så är det roligare att slingra sig fram och tillbaka typ som att surfa medans smalare däck bara försöker undvika att krasha...?
Folk får givetvis ha olika mål med sin pendling.
Tänk på medtrafikanter bara när du psyksurfar fram på GC-banan :-)

Mottrafikanter? Har nog aldrig haft någon medtrafikant mer än dom gånger jag frågat om det är OK om man lägger sig i rulle.

Lätt MTB pendlarhoj
Lejon sa:
Vet inget om andra fanatiker men min bakgrund är mtb sen 27 år tillbaka, landsväg 26 år och cx endast ca 8! Tycker därför jag kan uttala mig om båda däckstyperna.
Men det finns eländigt väglag då breda däck vinner även enligt mig på en pendlingsväg - därför har jag en gammal mtb skodd med 2,25 däck ståendes i cykelförrådet hela vintern bredvid den vanliga pendlarcrossen. Denna vintern har jag valt den två gånger, den ena gången ångrade bag mig, den andra med oplogade cykelvägar var det rätt val...

Det är inte så att jag inte tror dig, men det måste finnas nån avgörande skillnad för att vi ska komma till rakt motsatta slutsatser som vi båda testat och bekräftat:-) Är det händelsevis så att dina stora däck är väldigt släta och hårt pumpade? Det kan jag nämligen tänka mig är vidrigt i modd. Sjunker ner mindre än smala däck men flyter inte tillräckligt för att behålla styrförmågan. Eller är dina smala däck 25 mm?

Som jag ser det måste däcktrycket vara såpass lågt att kontaktytan blir redigt stor. Och sen är det klart att det nånstans finns en gräns, så det är inte omöjligt att 2,4" funkar medan 2,25" inte gör det.

Sist men inte minst är begreppet modd ganska luddigt. Det kan ju innebära lite vad som helst, från löst slask till nån slags ganska hårt packad obestämbar gucka av klotrunda iskristaller (vid minusgrader). Det sistnämnda är allra värst med smala däck eftersom de oftast inte skär igenom ner till asfalten, men de skär ändå såpass djupt att det blir smått omöjligt att svänga eller för den delen cykla rakt fram. Däcken blir som plogar. Alltså såna som man plöjer åkrar med:-)

---------

I övrigt tycker jag att breda däck är bättre på allt utom rullmotstånd och vikt. Bättre komfort, bättre sidogrepp, bättre bromsgrepp, bättre grepp på halt underlag där dubb hade varit ett måste på ett smalt däck.
Samtidigt är just rullmotstånd rätt viktigt och det vore ganska eländigt att pendla på MTB-däck hela vinterhalvåret. En stor fördel med en MTB är ju dock att man kan smälla på smala däck, medan en CX- eller LVG-ram inte har plats för stora däck (med vissa moderna undantag förstås). En stor nackdel är att det blir rätt bökigt om man ska ha dit heltäckande skärmar.

Senast ändrad:
Lätt MTB pendlarhoj
Makten: jag kör förhållandevis lågt tryck alltid (kanske 1,8-2 bar i dubbdäcken på mtbn om jag tvingas pendla med den). Cx-en med dubbat 45nrth fram (32mm?) och dubbfritt 35 mm bak brukar jag dra i ca 4 bar och sen pumpa igen 2-3 veckor senare när de nått ca 2,5 bar.
Jag tror anledningen till våra olika slutsatser är flera: jag prioriterar hög fart eftersom jag har 22km enkel väg, pallar inte rulla för trögt då. Offrar hellre lite grepp. Jag tror kanske det också är därför vi upplever slirigheten olika - ju högre fart desto stabilare. Lägre fart med breda däck kan ju funka om det är så pass att modden ”bär” breda däck (men inte skulle gjort det med smala). Smala däck i mjukt underlag tycker jag kräver hög fart och då brukar det funka. Men det finns givetvis undantag som sagt.

Men som vanligt är det klokt att testa olika alternativ - finns det två olika läger med diametralt motsatta åsikter har ofta båda grupperna några rimliga argument så man bör bilda sig en egen uppfattning innan man bestämmer sig för vad som passar en själv bäst.

Lätt MTB pendlarhoj
Lejon sa:
Makten: jag kör förhållandevis lågt tryck alltid (kanske 1,8-2 bar i dubbdäcken på mtbn om jag tvingas pendla med den). Cx-en med dubbat 45nrth fram (32mm?) och dubbfritt 35 mm bak brukar jag dra i ca 4 bar och sen pumpa igen 2-3 veckor senare när de nått ca 2,5 bar.
Jag tror anledningen till våra olika slutsatser är flera: jag prioriterar hög fart eftersom jag har 22km enkel väg, pallar inte rulla för trögt då. Offrar hellre lite grepp. Jag tror kanske det också är därför vi upplever slirigheten olika - ju högre fart desto stabilare. Lägre fart med breda däck kan ju funka om det är så pass att modden ”bär” breda däck (men inte skulle gjort det med smala). Smala däck i mjukt underlag tycker jag kräver hög fart och då brukar det funka. Men det finns givetvis undantag som sagt.

Men som vanligt är det klokt att testa olika alternativ - finns det två olika läger med diametralt motsatta åsikter har ofta båda grupperna några rimliga argument så man bör bilda sig en egen uppfattning innan man bestämmer sig för vad som passar en själv bäst.

Det låter ju som rimliga tryck, även om jag hade sänkt mer i modd på de stora däcken. På de små spelar det inte lika stor roll eftersom de inte kommer bära oavsett:-) Och där kör jag ungefär samma tryck som du.

Men det där med fart vete fan. Jag har nog aldrig sett nån som lyckas plöja genom det jag kallar modd med smala däck. Däremot har jag många gånger cyklat förbi stackars smaldäckade cyklister som vinglar hejdlöst medan jag med breda däck inte haft några som helst problem. Skulle man köra snabbt på det underlaget så skulle det sluta i vurpa tämligen direkt, så vi kan inte avse samma sorts modd.

Oavsett så är vi överens om att man bör testa själv. Det är uppenbarligen enda sättet att veta vad som funkar bäst för en själv. Och det gäller ju nästan allt annat cykelrelaterat också:-)

---------

Edit: Förresten kanske du råkar cykla en sträcka som är bra snöröjd? Min pendling är superkort, men på den vägen brukar man prioritera såhär:

DSC02087.jpg

Just den gången körde jag fatbike. Funkade hur bra som helst:-))

Senast ändrad:
Lätt MTB pendlarhoj
Just där är bredast möjligt att föredra definitivt...
Jag pendlar genom Stockholms, Danderyd och Täby kommuner. Saltsopat 70 procent, uselt snöröjt 10 procent och halvdant 20procent uppskattningsvis.

Lätt MTB pendlarhoj
Kan man inte säga så här då; En cykel som kan ta emot breda däck kan alltid ta emot smalare, om TS inte gillar breda däck så kan man alltid köra smala. Är det för realistisk syn på det hela?

Lätt MTB pendlarhoj
En bra modern allround-cykel kan ta antingen 27,5 x 3,0 eller 29 x 2,2 beroende på säsong och väglag.
3,0" för besvärligt vinterväglag (och roliga avvikarturer i skogen på hemvägen sommartid) och 2,2" för snabb vardagscykling, med t.ex. lättrullade Race King-däck nya generationen 2018, samt Marathon Winter 50-622 för fint plogat vinterväglag och asfalt med risk för svartis och underkylt regn.

Ungefär samma yttre diameter -> http://www.bikecalc.com/wheel_size_math

Senast ändrad:
Lätt MTB pendlarhoj
BjornR sa:
Kan man inte säga så här då; En cykel som kan ta emot breda däck kan alltid ta emot smalare, om TS inte gillar breda däck så kan man alltid köra smala. Är det för realistisk syn på det hela?
+1
En helstel mtb är definitivt en vettig pendlare.

Lätt MTB pendlarhoj
Den optimala hojen borde ju vara en monstercross med bockstyre. Man kan ha vilka däck man vill, breda eller smala, och man kan ducka undan lite vind (högt på min priolista i skåne).

Lätt MTB pendlarhoj
Min relativt måttliga erfarenhet av snöpendling säger att temperaturen betyder mycket. Är det några grader varmt och 5-10 centimeter slask då skär smala däck väldigt bra igenom och får fäste i asfalten. Är det kallt och lika många centimeter snömos då kommer de smala däcken aldrig igenom utan man åker runt som en tvål i ett badkar. Där är (riktigt) breda däck enda möjligheten att behålla någon form av kontroll. Ska man ha bra förutsättningar varje dag behöver man enligt mig flera cyklar eller iallafall flera hjulpar.

Lätt MTB pendlarhoj
kontorsråttan sa:
då kommer de smala däcken aldrig igenom utan man åker runt
Väldigt sällan snö är styv på tjecken men lös på tvärsen - utan är det styvt så man inte skär igenom så är det styvt så det stödjer i sidled. Lite fälghöjd är dock att föredra... (Och slippa uppskottade isklumpar inblandat...)

Lätt MTB pendlarhoj
emmer sa:
kontorsråttan sa:
då kommer de smala däcken aldrig igenom utan man åker runt
Väldigt sällan snö är styv på tjecken men lös på tvärsen - utan är det styvt så man inte skär igenom så är det styvt så det stödjer i sidled. Lite fälghöjd är dock att föredra... (Och slippa uppskottade isklumpar inblandat...)

Låt säga att det är kring 0°C och 3-5 cm tämligen kompakt modd. Min erfarenhet av sådant underlag är att 33 mm däck inte är i närheten av att skära igenom till asfalten och att när man vrider det minsta lilla på hjulet så svänger man inte utan däcket fortsätter framåt men med plogverkan eftersom ytan i sidled är mycket, mycket större än "frontytan" i färdriktningen. Med ett brett MTB-däck så flyter man däremot uppepå och sjunker ner kanske max 1 cm.

Naturligtvis är det ganska sällan underlaget är sådant annat än bitvis, men när det väl händer så är man helt rökt med smala däck. Och korta sträckor med sånt kan komma när som helst om man cyklar i det helt slumpmässigt snöröjda Stockholm.

Och nej, jag menar inte att MTB-däck är frälsningen för vinterpendling:-) Har dock fortfarande inte fattat hur så många kan påstå att smala däck är bättre än breda i modd. Det går inte ihop, nånstans. Smala däck är en kompromiss för att få lågt rullmotstånd och låg vikt. De har inga andra fördelar. Alls.

Lätt MTB pendlarhoj
bild8.jpg

Jag har en Yishun Helstel som vinter och äventyrscykel Dom breda ISP däcken ger bra styrsel i lössnön och det raka styret fin kontroll. Cykeln väger typ 8-9kg beroende på däck på sommaren kör jag med Race King 1,5-3 bar. Jag har cyklat Lidingö och Vasan med cykeln bäst är den som klättrare är det väldigt stökigt nedför får jag ta det lite lugnare.

Jag har också en Hybrid med 32mm däck den funkar fint på asfalt och sommargrusvägar. Jag har också en racer med 25mm däck den kör jag bara asfalt med har av misstag kommit in på grus inte roligt

Del helstela är roligast att cykla på

Lätt MTB pendlarhoj
TS975 sa:
Babbar sa:

Här är mitt bygge. Kolfiberram och kolfibergaffel. Snabbfästen sitter på för skärmar både bak och fram. Har gått hårt två vintrar nu (dock dämpad gaffel första vintern).
Men är den lätt och rapp? Jag tänkte mig sub 10 kg åtminstone. Min CX väger samma som min MTB men det är enormt stor skillnad i respons, styvhet och snabbhet.
Har klurat på om en 26" skulle vara något att spinna vidare på, lättaste typen av MTB och kanske billigast att få tag på nu eftersom ingen vill ha?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp