lätt öppen hjälm med käkskydd till pendling

darkforce

Aktiv medlem
Fått i uppdrag av en bekant vars sambo nu ligger på sjukan med bruten käke o rätt så elaka sårskador efter en rejäl otäck olycka där denna landade "face first" , att leta hjälm med käkskydd till pendling.

de kandidater ja hittat för tillfället.

cratoni c-maniac
xlc f05
kali invader
bell super r3

(edits
met parachute
bell super air r
Ixs trigger ff )

så vad säger happykollektivet mer tips på hjälmar? åsikter om de ovanstående?

sen att man inte ser klok ut att de är overkill med käkskydd till pendling etc är åsikter som är helt ointressanta i detta fall...

kan oxå tilllägga att efter fått höra om olyckan så börjar jag själv överväga nån typ av FF hjälm på pendlingen
vilket iof inte borde vara så dumt endå. när jag tänker efter så har jag alltid FFhjälm på mc moped motocross snöskoter atv etc.
visst de flesta av dom leksakerna går bra fortare än cykel men tex min klass 2 moppe går 25 o den hastigheten är man ofta uppe i även på cykel...

Senast ändrad:
Vet inte om de går att fästa på en cykelhjälm, men är de käkskydd som man ser i slalom ett alternativ?

Fått i uppdrag av en bekant vars sambo nu ligger på sjukan med bruten käke o rätt så elaka sårskador efter en rejäl otäck olycka där denna landade "face first" , att leta hjälm med käkskydd till pendling.

de kandidater ja hittat för tillfället.

cratoni c-maniac
xlc f05
kali invader
bell super r3

så vad säger happykollektivet mer tips på hjälmar? åsikter om de ovanstående?

sen att man inte ser klok ut att de är overkill med käkskydd till pendling etc är åsikter som är helt ointressanta i detta fall...

kan oxå tilllägga att efter fått höra om olyckan så börjar jag själv överväga nån typ av FF hjälm på pendlingen
vilket iof inte borde vara så dumt endå. när jag tänker efter så har jag alltid FFhjälm på mc moped motocross snöskoter atv etc.
visst de flesta av dom leksakerna går bra fortare än cykel men tex min klass 2 moppe går 25 o den hastigheten är man ofta uppe i även på cykel...
Jag körde knäskydd på vinterpendlingen förr och jag möter då och få folk med ff på pendlingsstråken. Det är lite udda, men vad tusan - folk bryr sig inte så mycket.

har inte provat själv, men met parachute står på min inköpslista, därför att samstämmiga rapporter påstår att den är minst svettig.

vill man möta underlaget på smidigt sätt efter en luftfärd är min uppfattning att armbågsskydd är viktigare än knäskydd eller handledsskydd. tried and tested, tyvärr.

Du skrev Bell Super 3r men jag tror Bell Super Air r är lättare och luftigare. Tror dock man får betala en extra slant för funktionen att kunna ta av käkskyddet.

har inte provat själv, men met parachute står på min inköpslista, därför att samstämmiga rapporter påstår att den är minst svettig.

vill man möta underlaget på smidigt sätt efter en luftfärd är min uppfattning att armbågsskydd är viktigare än knäskydd eller handledsskydd. tried and tested, tyvärr.
Knän, armbågar och hjärna läker dåligt och gillar inte krashvåld. Tänker man krascha är det klokt att skydda detta.

prisbilderna är inget problem funktion användarvänligt är viktigare
Har själv Bell Super Air R och tycker den är luftig och bra. MEN man ska välja den hjälm som passar skallen i första hand. Så när din kompis har läkt, gå och prova i en välsorterad hjälmbutik.

Edit. Ska dock tillägga att hjälmen ovan inte är DH-certifierad vilket innebär att käk-skyddet är flimsigare och tar förmodligen ordentliga smällar sämre. Priset man får betala för en lättare o luftigare hjälm.

Vet inte hur man tänker i cykel- och mc-världen men för skidåkare så förbjöd man full face för störtlopp i alla fall då man såg värre skador mot nacke etc med sådana vid krascher i hög fart.

Lyfter den här tråden och undrar om någon ny modell dykt upp som jag missat. Käkskyddet behöver inte vara avtagbart - faktiskt helst inte - men det vore framför allt trevligt att inte se ut som en stormtrooper.

Lyfter den här tråden och undrar om någon ny modell dykt upp som jag missat. Käkskyddet behöver inte vara avtagbart - faktiskt helst inte - men det vore framför allt trevligt att inte se ut som en stormtrooper.
Det verkar inte finns något nytt i segmentet.
Ixs trigger är den enda av de "superlätta" som har fast käkskydd.
Bell super air är nog den luftigaste som ändå känns vettig.
Cratoni c-maniac billigast o lättast men med mest tveksam funktion.

Jag är väldigt nöjd med min Smith Mainline. Ser bra ut och är lätt
Jag tror säkert att den är väldigt bra, funktionellt. Och jag tycker också att den är snygg i sin genre. Men estetik är subjektivt, i mina ögon följer den samma övergripande designspråk som alla andra MTB/downhill/jag-cyklar-jättefräckt-på-youtube hjälmar (Bell Super, Troy D3, O'Neill Fury, IXS Trigger, Kali Invader, Fox Proframe, Giro Switchblade m fl) och om det finns någon annan linje så är det den jag letar efter. ?

En kommentar, när man tittar på hjälm med käkskydd måste man prova så att skyddet faktiskt gör sitt jobb väl på plats.
Jag har många gånger sett på framförallt hjälmar med avtagbart skydd av varianten "lätta och luftiga" att hakan stuckit ut under käkskyddet. Också varit med vid en krasch med en TSG hjälm där hakan som sagt stuckit ut en bit under så när hen klotade så tog förvisso käkskyddet det värsta men det blev en hel del skrap på hakområdet.
Lite beroende på hur vinkeln blir vid islaget kan det alltså gå mer eller mindre bra. Så jag hade varit noga med att titta att hjälmen faktiskt skyddar som den ska när den sitter på och den kan man bara veta genom att prova.

Tillbaka
Topp