Lätt slang till 27.5+

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lätt slang till 27.5+
Behöver en rimligt lätt slang till 27.5x3 som reservslang efter tubelesskonvertering.

Originalslangarna väger över 500 gram styck, det känns lite surt att släpa på en sådan i tid och evighet. Förslag på lagom lätt, vanlig gummislang?

Brukar vacumpacka och buntbanda fast under sadeln så sitter den där färsk som en nyponros när behov infinner sig. Men som sagt, det bär emot med ett halvkilo under sadeln..

Lätt slang till 27.5+
för 500g kan man ju nästan få med ett thunder burt reservdäck 2,25 tum med tillhörande lätt slang. nästan.

jag brukar ha ett set i ryggan.

liksom ett bromptondäck i pendelryggan. cordbrott inträffar tyvärr ibland....

Lätt slang till 27.5+
Jag har kört både en vanlig 27.5 och en 29" slang i mina 27.5 3"

Std 27.5 slang i 4.8 fatbikedäck var däremot inte jättebra, men fungerade hjälpligt nog för att kompisen skulle ta sig hem utan problem

Lätt slang till 27.5+
Ingen som svarat Schwalbe 21F än?

Då gör jag det nu, Schwalbe 21F som är avsedd för just upp till 27.5x3.0" och väger ca 200 g styck. Om man vill ha bra kvalitet. Har personlig god erfarenhet av just dessa slangar sedan snart 3 år utan punktering vid stigcykling, och utan långtidspys vid cykelförvaring några månader.

Finns bl.a. här:

Lätt slang till 27.5+
Schwalbe 21F kanske är det bästa valet, men jag har kört med Maxxis Flyweight 27,5x2,125 till 2,5-däck utan problem. 124g väger slangen. Som reservslang behöver det ju bara funka bort från stigen, så för mig är lite extra punkarisk värd vikt/platsbesparingen. Tubolito har jag ratat pga pris och dåliga recensioner.

Lätt slang till 27.5+
Schwalbe 21F kanske är det bästa valet, men jag har kört med Maxxis Flyweight 27,5x2,125 till 2,5-däck utan problem. 124g väger slangen. Som reservslang behöver det ju bara funka bort från stigen, så för mig är lite extra punkarisk värd vikt/platsbesparingen. Tubolito har jag ratat pga pris och dåliga recensioner.

Allt går, men att trycka i en för liten slang är kanske inte att rekommendera. Bättre att köra på en slang som passar däcket.

Lätt slang till 27.5+
Allt går, men att trycka i en för liten slang är kanske inte att rekommendera. Bättre att köra på en slang som passar däcket.

Jag tycker dock inte flyweightslangen känns för liten för 2,3-2,4. Den känns lika stor som en slang för den storleken. Men visst blir den mer utsträckt och därmed större punkarisk om den ska fylla 3", så Schwalbeslangen är kanske ett bättre val. Men vill man ha minimal packning får man göra kompromisser ?

Lätt slang till 27.5+
Jag har kört tubolito i ett par hjul med Conti speedking till XCn för i ett par år nu och det har funkat såpass bra att jag även skippade tubeless i den och langade i dessa även på de vanliga hjulen när jag bytte gummi i år då cykeln rullar såpass sporadiskt numer.
Har även med mig en som extraslang på stigcykeln (och XCn också iofs).

Att tänka på dock är att det är mer eller mindre en engångsprodukt sett till att använda den som reservslang, den känns tämligen omöjlig att gå att rulla ihop igen efter att den pumpats upp så är man priskänslig så är det ett dåligt val.
Lite bökigare att få på plats än en vanlig slang också då den är allt annat än följsam men funkar hyfsat bara man pumpar i lite luft innan man sätter på den.

Tillbaka
Topp