Lätt styrstam

Lätt styrstam
http://r2-bike.com/MCFK-Stem-318-mm-Carbon-3K-Look-17-from-75g

MCFK-Vorbau-318-mm-Carbon-3K-Optik-17-ab-75g.jpg

Lätt styrstam
Finns ju många fina stammar runt 110-120 gram. Smaken är som baken men dom där riktigt lätta dyra stammarna ser rätt knepiga ut tycker jag och sparar inte många gram. Snyggare med en med lite mer vanlig finish.
Jag köpte en -17 grader Ritchey WCS i 100 mm nyligen. Den vägde 116 gram med stålskruvar. Så 90 bör vara lättare och med titanskruvar borde den bli riktigt lätt.
Den här ska enligt ganska säker källa finnas i -17.
http://www.kvalitetstid.net/Webshop/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=123
Den är nog också lätt.

Lätt styrstam
Jag hade en väldigt lätt Uno-styrstam för några år sen, den flexade så mycket att det syntes om man stod still och vred i styret. Bytte till en Ritchey WCS, lite tyngre, mycket styvare. Nackdelen med Ritchey WCS är att de envisas med torx-skruvar och tre skruvar istf två för att hålla fast styrstammen i gaffeln.

Lätt styrstam
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> För att Torx kräver ett till verktyg ute i
> naturen? Insex är smidgare.

Hela xx1 drivlinan + magura bromsarna är det torx på så för mig passar det perfekt, finns ju verktyg med både insex och torx...

Lätt styrstam
På mitt multitool i mitt swat-kit som sitter på min sworks så finns allt jag behöver där så index eller torx spelar ingen roll :)

Lätt styrstam
Jag får väl lära mig uppskatta fördelarna med Torx. Som det är nu så har jag ej upplevt några fördelar. Bara nackdelar.

Men det kanske beror på usla verktyg/dåligt handhavande/dåliga skruvar.

Lätt styrstam
Igino Cazzola skrev:
> skier skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Nackdelen med Ritchey WCS är att de envisas
> med torx-skruvar...
>
> Varför gillar du inte Torx?

Har inget emot torx som koncept, men ritchey har valt en annan storlek än den som är till bromsskivorna så jag fick skaffa ett nytt multiverktyg. De har dessutom vänt skruvarna så att gängan sitter i faceplate istf i stammen vilket gör det till ett h*vete att skruva åt på undersidan när man har en kort styrstam. Fördelen med torx är väl att de tål högre moment men 4 nm klarar de flesta insex oxå, även med mycket mjukost inblandat.

Lätt styrstam
Skogling skrev:
> Du köpte fel WCS. Jag köpte rätt. :)

Aha, köpte du kopian med insexskruvar? ;)

Lätt styrstam
castrello skrev:
> Jag vägde 100 mm stammen som ska på cykeln. Den
> vägde 143 gram! Jag borde piskas.

Min 110 mm styrstam som jag tog bort vägde 177! Helt sjukt att jag tillåts hålla på så här.

Lätt styrstam
skier skrev:
> Jag hade en väldigt lätt Uno-styrstam för
> några år sen, den flexade så mycket att det
> syntes om man stod still och vred i styret. Bytte
> till en Ritchey WCS, lite tyngre, mycket styvare.
> Nackdelen med Ritchey WCS är att de envisas med
> torx-skruvar och tre skruvar istf två för att
> hålla fast styrstammen i gaffeln.

Har unostam på nuvarande mtb, den innan och förra cx:en. Ingen av dessa gav nåt märkbart flex. 720 brett styre bara förvisso. Märkte ingen som helst skillnad mot min tunga sunline Am styrstam eller den thomson jag hadr innan. Så uno tycker jag är toppen för mig som är normaltjock 82 kg och rätt osmidig.

Lätt styrstam
Jag behöver hjälp också. Behöver 120 stam för lvg, 31,8mm och ca 6 grader. Några tips på prisvärda?

Jag har sökt och hittat "KCNC Stem SC Wing", är det ett bra val?

Tillbaka
Topp