Lätt/tålig 29er fälg

Lätt/tålig 29er fälg
Hej,
Jag har precis kasserat en DT XR400 fälg (framhjul) efter totalt 3 st långlopp. Jag väger 85 kg och är väl inte den mest tekniska cyklisten. DT fälgen vägde 450 gram och jag letar efter något som håller bättre, men som inte väger så mycket mer.

Jag har tittat lite på Mavic TN719 Disc (510gr) eller ZTR Crest Arch EX (475gr). Är de liknande stryktålighestsmässigt så är ju Arch EX lättare. Vilken är bäst eller finns andra bra tips ?

Väldigt tacksam för hjälp :-).

Lätt/tålig 29er fälg
TN719 är en stark och bra fälg, troligen bättre mot genomslag är Arch Ex.... Men hur dog fälgen?

Kanske det var hjulbygget snarare än fälgen det var fel på?

Lätt/tålig 29er fälg
jag kör American Classics tubeless på min 29", väger sisådär 90 kilo. Dom har hållt till min, inte helt vänliga, behandling än så länge (1.5 säsonger).

Lätt/tålig 29er fälg
Tack för svaren ! Det kasserade hjulet byggdes av Actionsports och har en snabb krök i sidled som enligt Cykloteket inte går att rikta helt. Märkte det inte under Hammarby Hill, men när jag skulle cykla hemma var det tydligt. Trött, trött var jag på slutet av loppet.

Jag tänkte låta flytta ekrar och nav till en ny fälg. Kolfiber är det bra det ? Kanske svårt att ta hem en fälg från USA, med tullar ? Känns kanske lite som om anbitionen med ett par lätta tävlingsfälgar pyser ut med MAVIC fälgen även om den verkar robust.

Tillbaka
Topp