Lätta barncykel

Neonspöke

Aktiv medlem
Lätta barncykel
Hej,

Jag köpte en Orbea MX 26 Team till min dotter på 11 år. Kändes som en riktig hoj till okej-ish pris, 6000:-
Har dock tyckt att den känts tung så nu funderar jag på om det finns några enkla och ekonomiskt försvarbara sätt att göra den lättare.
Hela hojen väger in på mastiga 14,1 kg... Mer än jag väntade mig, eller förstod när jag köpte den tyvärr.
2018-06-1120.56.38.jpg

Har inte plockat ner den i molekyler men började med ett framhjul inkl axel och bromskiva (2,4 kg):
2018-06-1121.08.14.jpg

Sadel + stolpe (700 gr):
2018-06-1121.03.01.jpg

Vad kan vara nästa kandidat att väga/överväga? Vevparti? Kassett? Styre/stam? Känns ju som att allt är rätt tungt tyvärr..
Men lättare hjul lär väl vara smartast att börja med kanske? Några tips på lätta 26" hjul?

Här är specen på cykeln:

FRAME: Orbea MX 26 Alu only disc
FORK: SR Suntour XCR32 RL-R Air spring 100mm QR
CRANKSET: Pioneer Prowheel 34t
HEADSET: 1-1/8" Semi-Integrated
HANDLEBAR: Orbea OC-I Riser 640mm
STEM: Orbea OC-II
SHIFTERS: Shimano Altus M2000
BRAKES: Shimano M315 Hydraulic Disc
CASSETTE: Shimano HG200 11-36 9-Speed
REAR DERAILLEUR: Shimano Altus M2000 SGS Shadow
CHAIN: Shimano HG53 9-Speed
WHEELS: Mach1 Klixx 23c Tubeless Ready
TYRES: Kenda 1047 26x2,35" 60TPI Wire DTC
PEDALS: VP-536 Black
SEATPOST: Orbea OC-I 27.2x400mm
SADDLE: Selle Royal 2062

Tar gärna generella eller mer specifika tips på vad som kan vara vettigt att göra! Har även köpt ett tubeless-kit men osäker på om det är värt att kladda med de befintliga hjulen så väntar nog lite med det.

Lätta barncykel
Styre, stam, sadelstolpe o sadel i kinakolfiber. Du sparar ca ett kg för lite pengar. Har dämpargaffel så rekommenderar jag stel av flera skäl. Gaffel i kinakolfiber (för 26" för ungefär samma a-c) besparar ca 1,5 kg.
Köp mina stans no tubes crest fälgar för 3000 så spar du kanske ett kg. Kassette o bv sparar nåra 100 g om du uppgraderar till xt.
Vevlager o -parti kan du spara ca 500 g på.

Lätta barncykel
Trist! Över 14kg är mycket för ett barn. Det är troligen gaffeln som ställer till mycket. Det går att hitta lätta och billiga 26hjul för fälgbroms (tex gamla Crossmax) på Ebay, men det är skivor på den va? Då gäller det att ha tur om något dyker upp, det är inte så ofta. Ska man köpa/bygga nytt är det ju inte billigare än stora hjul.

Jag hade köpt riktigt lätta däck. Sen lätta slangar eller tubeless (inte så stor viktskillnad). Därefter kanske Kina-stolpe och styre. Lång leverans från Asien, men det bör ligga lite sånt ute i gömmorna så en köpes på KS borde funka.

Håll koll på KS, det kan dyka upp prylar som passar på barncyklar.

Lätta barncykel
Hej, tack för tips.

kogoyo sa:
Styre, stam, sadelstolpe o sadel i kinakolfiber. Du sparar ca ett kg för lite pengar.
Var kikar man efter sånt? Ali? Tar gärna länkar om det finns bra tips..

kogoyo sa:
Har dämpargaffel så rekommenderar jag stel av flera skäl. Gaffel i kinakolfiber (för 26" för ungefär samma a-c) besparar ca 1,5 kg.
Det förstår jag men samtidigt gillar hon att köra nerför trappor och sånt och det är ändå en ok (men kanske tung) luftgaffel...

kogoyo sa:
Köp mina stans no tubes crest fälgar för 3000 så spar du kanske ett kg.
Oh yeah? Fälgar? Är det ett komplett hjulset? Detta? https://www.rosebikes.se/rose-stans...-2658628?product_shape=black&article_size=26"

kogoyo sa:
Kassette o bv sparar nåra 100 g om du uppgraderar till xt.
Låter rimligt... Sätter nog detta längre ner på listan så kan hon slita lite på prylarna som sitter på först.

kogoyo sa:
Vevlager o -parti kan du spara ca 500 g på
Ja detta känns faktiskt intressant att kolla på. Sitter också nån slags bash guard på nu som ser rätt tung ut. Ska se om vi kan plocka isär och mäta lite på grejerna. Samt väga förstås ;)

Lätta barncykel
Freddie L sa:
Trist! Över 14kg är mycket för ett barn. Det är troligen gaffeln som ställer till mycket. Det går att hitta lätta och billiga 26hjul för fälgbroms (tex gamla Crossmax) på Ebay, men det är skivor på den va? Då gäller det att ha tur om något dyker upp, det är inte så ofta. Ska man köpa/bygga nytt är det ju inte billigare än stora hjul.

Jag hade köpt riktigt lätta däck. Sen lätta slangar eller tubeless (inte så stor viktskillnad). Därefter kanske Kina-stolpe och styre. Lång leverans från Asien, men det bör ligga lite sånt ute i gömmorna så en köpes på KS borde funka.

Håll koll på KS, det kan dyka upp prylar som passar på barncyklar.

Japp det är skivbromsar, Shimano M315. Ska slänga upp en köpes-annons också. Att få tag på beggade (för vuxna obsoleta) 26"-prylar vore ju guld såklart. Men tar som sagt gärna även tips på schyssta kina-prylar om någon har koll!

Lätta barncykel
Var bor du? Jag har ett par obsoleta 26"-fälgar över, ZTR Flow och Olympic. Enligt mina beräkningar sparar du ungefär 300g vikt på att bara byta fälgarna (det skiljer bara 2mm i ERD mellan dina Mach1 och mina).

Lätta barncykel
Titta på följande ordning

1 däck, slangar, handtag

2 sadelstolpe, styre, styrstam, sadel

3 hjul (bäst om man hittar äldre tävlingshjul)

4 kassett och bromsskivor.

5 gaffel

6 växlar, bromsar, pedaler, reglage.

Strunta i att byta vevparti det är svårt att hitta i rätt längd.

Lätta barncykel
Cinder2i40 sa:
Titta på följande ordning

1 däck, slangar, handtag

2 sadelstolpe, styre, styrstam, sadel

3 hjul (bäst om man hittar äldre tävlingshjul)

4 kassett och bromsskivor.

5 gaffel

6 växlar, bromsar, pedaler, reglage.

Strunta i att byta vevparti det är svårt att hitta i rätt längd.

Tack för tipsen. Är det svårt att hitta vevparti med 170 mm vevar menar du? Det som sitter på ser rätt fläskigt och tungt ut.. Eller menar du vevlagret?

Lätta barncykel
Konvalj sa:
Var bor du? Jag har ett par obsoleta 26"-fälgar över, ZTR Flow och Olympic. Enligt mina beräkningar sparar du ungefär 300g vikt på att bara byta fälgarna (det skiljer bara 2mm i ERD mellan dina Mach1 och mina).
Jag bor i Sthlm. Tack, men mm, bara fälgar? Skulle kanske hellre tjäna ännu mer på ett nytt hjulset.. Och om man ändå skulle börja riva hjulen ska man väl byta naven också eller? Måste väl vara en beskedlig del av de 2,4 kg som hela hjulet väger nu? Fram.

Lätta barncykel
Neonspöke sa:
Tack för tipsen. Är det svårt att hitta vevparti med 170 mm vevar menar du? Det som sitter på ser rätt fläskigt och tungt ut.. Eller menar du vevlagret?

Nej 170 vevar är inga problem att hitta. Trodde det var betydligt kortare. Då tycker jag du ska byta till kortare vevar.

Lätta barncykel
Neonspöke sa:
Konvalj sa:
Jag bor i Sthlm. Tack, men mm, bara fälgar? Skulle kanske hellre tjäna ännu mer på ett nytt hjulset.. Och om man ändå skulle börja riva hjulen ska man väl byta naven också eller? Måste väl vara en beskedlig del av de 2,4 kg som hela hjulet väger nu? Fram.

Ja, bara fälgar. Visst är säkert naven tunga också, men 300g roterande längst ut gör stor skillnad. Eftersom att det bara diffar 2mm på ERD kan du ställa fälgarna bredvid varandra och ta en eker i taket. Du måste såklart rikta hjulen efteråt, men det är antingen lätt gjort själv eller billigt hos en LBS.

Står det något på naven? Vikten finns säkert på nätet någonstans.

Den enda egentliga fördelen med mina fälgar kontra ett komplett hjulpar är priset. En god öl så är de dina.

Senast ändrad:
Lätta barncykel
Konvalj sa:
Neonspöke sa:
Konvalj sa:

Ja, bara fälgar. Visst är säkert naven tunga också, men 300g roterande längst ut gör stor skillnad. Eftersom att det bara diffar 2mm på ERD kan du ställa fälgarna bredvid varandra och ta en eker i taket. Du måste såklart rikta hjulen efteråt, men det är antingen lätt gjort själv eller billigt hos en LBS.

Den enda egentliga fördelen med mina fälgar kontra ett komplett hjulpar är priset. En god öl så är de dina.
Det uppskattas förstås. Gillar du IPA?

Ska kolla naven också :)

Lätta barncykel
Mina stans no tubes crest är till 24". Och tur e väl d för jag har halvt om halvt beslutat att sälja...eller ej.

Om dottern e 145-155cm så rekommenderar jag vevparti i 152mm.
Vevlager beror ju på. Kanske inte så värt att skaffa och byta bara för att, men skaffa vevpartiet först då ett i 152 kanske kräver annat vevlager och då drar du till på ett lätt, typ det här: https://www.ebay.com/itm/Token-JIS-...var=492158825566&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Kolfiberstam, -styre, -sadelstolpe och -sadel kan finnas i paket (från kina). Dom deklarerar ett lägre värde så om du skulle behöva betala får du bara EN avgift (avgiften e 150 kr). Sök ebay: carbon stem, seat, seatpost, handlebar. Titta på hur din dotters sittställning så köper du passande längd på stammen och styret. Mät även hur mycket av sadelstolpen som sticker upp så du inte köper en för kort.

För gaffel kolla efter märket Toseek, väger 500 g och kostar 600 kr. Betydligt mer manövrerbar cykel med stel gaffel jämfört med dämpad. Och mycket snabbare och mer lättrampad på asfalt. Men MÅSTE du ha dämpad så har jag en Rockshox SID (retro, men lättaste för pengarna) för 26", väger ca 1300 g, du kan få köpa loss om vi kommer överens om pris.

Dessa pedaler väger ca 160 g/paret: https://www.ebay.com/itm/RockBros-B...024843&hash=item56a95cdd7c:g:uysAAOSwl8NVWtEE
Där sparar du 200 g.

Lättaste bromsar är Formula r1 eller Hope mini mono. Lättaste skivor Ashima på 63g (billiga på ebay)

Min dotter på 11 år kom upp i 47 kmh i lördags. En gammal beg Scott Voltage (originalvikt på ca 13,5 kg) moddad till en vikt på 9 kg, med stel gaffel, dock skogsdäck. Hon har 2x10 växlar.

Lätta barncykel
Cinder2i40 sa:
Neonspöke sa:

Nej 170 vevar är inga problem att hitta. Trodde det var betydligt kortare. Då tycker jag du ska byta till kortare vevar.

Skulle satsa på 152 eller 155mm vevar.
Tex suntour zeron i 152mm, eller Sram Nx 155mm
https://www.srsuntour.com/products/zeron-1-x?variant=45338041742
https://r2-bike.com/SRAM-NX-Crank-Black-1x11-GXP-32-Teeth-X-Sync-BCD-94
Alternativt korta ner ett befintligt vuxen vevparti.

Lätta barncykel
170 vevar känns rätt tokigt för en kortis. Ska du ändå öppna plånboken hade jag börjat där, då.

Svårt att hitta däremot, vad jag förstår. Finns fina i USA (minns ej namnet) som kostar huggorm, och har sett tyska som kostar som två huggormar men utan tull o moms. Annars tror jag Sram Nx finns korta, men kanske inte så lätta.

Lätta barncykel
Jag köpte en beg 26" Scale till min dotter som sedan sonen ärvde, lättade den lite med bl.a. nya hjul. Väger nu gott och väl under 10 kg. Speciellt dyrt blev det inte heller.

Lätta barncykel
Hittar inte vilket vevlager cykeln har. Så, om du har fyrkantslager BSA, här är olika vevparti:
italienska baby racing i 155mm. BCD 5x110 för fyrkantslager28 eu plus 15 eu frakt: https://www.ebay.com/itm/right-left...082724?hash=item362979cf24:g:eDkAAOSwObhaU7Na

Suntour xct 152mm. 3 klingor men bcd är 104mm: https://www.ebay.com/itm/Suntour-Ch...627080?hash=item25f44f4a88:g:HDQAAOSw241YW8JD

Schweinedyra men überfinish, Sugino 152mm bcd 110mm: https://www.ebay.com/itm/Sugino-XD-...hash=item569c487f36:m:m1HiUa8u1DVgrK6daMYDurw

Lätta barncykel
Tack så mkt för alla mer specifika tips! Ska kika lite på allt och återkommer :)
Vevarmarna är som sagt 170 mm. Och ser jäkligt tunga ut så ska absolut kolla vidare på det.. Samt hela finishing kit-grejen.
Och hjul :) Hehe..

Lätta barncykel
Köpe MX24” till vår son förra året skrotade däcken som satte på och köpte rocker ron istället samt slanglöst! butylslangarna som satt i är de grövsta jag sätt... vi fick ner den över 500g på det och det kostade inte så många hundringar. Du kommer att vilja köpa lättare däck även om du köper nya hjul :)

Senast ändrad:
Lätta barncykel
Lätta barncykel
Däck och slang har jag bytt på flera av barnens cyklar. Det kan ofta spara ett kg och dessutom minska rull motståndet en hel del. Lätta däck är vikbara eftersom kanttråden då är gjord av kevlar istället för ståltråd. De flesta däck finna i flera varianter med samma mönster, olika gummi, vikbar, förstärkta sidoväggar etc. Bra att det är 26" då finns hur mycket som helst att välja på. Nån här har säkert tips på prisvärt och lättrullat lättviktsdäck. Continental Race King och Schwalbe Rocket Ron är populära, båda finns i flera (olika tunga) varianter.

Lätta barncykel
Neonspöke sa:
Konvalj sa:
Neonspöke sa:
Konvalj sa:

Föredrar lager.
Är det 32 eller 36 ekrar i hjulen förresten? Mina fälgar är 32.

Lätta barncykel
Neonspöke sa:
Sixten Fors sa:
Jag köpte en beg 26" Scale till min dotter som sedan sonen ärvde, lättade den lite med bl.a. nya hjul. Väger nu gott och väl under 10 kg. Speciellt dyrt blev det inte heller.
Jaha se där. Har du lust att delge några detaljer eller tips?
Betalade 5 K för en beg cykel, katalogvikt 11,3 kg vilket är en bra start.
Scale50specs1.png

Har sedan satt dit:
XT 2x10 vevparti, M771 kassett, Ritchey WCS stolpe, lättare sadel, 45 mm Ritchey stam, kolfiberstyre, skumgrepp, förlängt RS Recon Gold (alurör) gaffeln från 100 till 120 mm, bytt hjulen från trista och tunga standard till N-Light Evo nav + Crest Mk3 fälgar + DT Aerolite ekrar (1385 g hjulset), DT ThruBolt axlar, KCNC Razor skivor. Rocket Ron EVO Liteskin 26x2,25" däck, lätta slangar.
Det enda som är kvar från originalcykeln är ram, styrlager, gaffel, bak/framvxl, vxlreglage :)
Scale50_kit.png

Scale26_M.png

Senast ändrad:
Lätta barncykel
Konvalj sa:
Neonspöke sa:
Konvalj sa:
Neonspöke sa:
Konvalj sa:

Föredrar lager.
Är det 32 eller 36 ekrar i hjulen förresten? Mina fälgar är 32.

Doh! 36 här... :( Stort tack ändå!

Lätta barncykel
//Det förstår jag men samtidigt gillar hon att köra nerför trappor och sånt och det är ändå en ok (men kanske tung) luftgaffel...//

Dum fråga kanske, men är du säker på att det är en luftgaffel?
Snabb googling sa coil i vänsterbenet...
Är det så kan du nog kapa närmre 1 kg på att köpa SID:en någon tipsade om i tråden.

Lätta barncykel
Nisse 40+ sa:
//Det förstår jag men samtidigt gillar hon att köra nerför trappor och sånt och det är ändå en ok (men kanske tung) luftgaffel...//

Dum fråga kanske, men är du säker på att det är en luftgaffel?
Snabb googling sa coil i vänsterbenet...
Är det så kan du nog kapa närmre 1 kg på att köpa SID:en någon tipsade om i tråden.

Nja helt säker är jag ju inte, men vänsterbenet har en luftventil som går att pumpa med gaffelpump iaf så en luftgaffel är det rimligen. Har inte de flesta luftgafflar en fjäder i luftbenet? Hursomhelst är den tung, runt 2,3 kg så resonemanget stämmer nog ändå.
Tror det är denna: http://www.srsuntour-cycling.com/components/fork/XCR-26-5612.html
Men finns ingen sprängskiss på 2018 års modell, bara 2014 och den har en mindre fjäder i luftbenet.

Tillbaka
Topp