Lätta barncykel
Hej,
Jag köpte en Orbea MX 26 Team till min dotter på 11 år. Kändes som en riktig hoj till okej-ish pris, 6000:-
Har dock tyckt att den känts tung så nu funderar jag på om det finns några enkla och ekonomiskt försvarbara sätt att göra den lättare.
Hela hojen väger in på mastiga 14,1 kg... Mer än jag väntade mig, eller förstod när jag köpte den tyvärr.
Har inte plockat ner den i molekyler men började med ett framhjul inkl axel och bromskiva (2,4 kg):
Sadel + stolpe (700 gr):
Vad kan vara nästa kandidat att väga/överväga? Vevparti? Kassett? Styre/stam? Känns ju som att allt är rätt tungt tyvärr..
Men lättare hjul lär väl vara smartast att börja med kanske? Några tips på lätta 26" hjul?
Här är specen på cykeln:
FRAME: Orbea MX 26 Alu only disc
FORK: SR Suntour XCR32 RL-R Air spring 100mm QR
CRANKSET: Pioneer Prowheel 34t
HEADSET: 1-1/8" Semi-Integrated
HANDLEBAR: Orbea OC-I Riser 640mm
STEM: Orbea OC-II
SHIFTERS: Shimano Altus M2000
BRAKES: Shimano M315 Hydraulic Disc
CASSETTE: Shimano HG200 11-36 9-Speed
REAR DERAILLEUR: Shimano Altus M2000 SGS Shadow
CHAIN: Shimano HG53 9-Speed
WHEELS: Mach1 Klixx 23c Tubeless Ready
TYRES: Kenda 1047 26x2,35" 60TPI Wire DTC
PEDALS: VP-536 Black
SEATPOST: Orbea OC-I 27.2x400mm
SADDLE: Selle Royal 2062
Tar gärna generella eller mer specifika tips på vad som kan vara vettigt att göra! Har även köpt ett tubeless-kit men osäker på om det är värt att kladda med de befintliga hjulen så väntar nog lite med det.
Jag köpte en Orbea MX 26 Team till min dotter på 11 år. Kändes som en riktig hoj till okej-ish pris, 6000:-
Har dock tyckt att den känts tung så nu funderar jag på om det finns några enkla och ekonomiskt försvarbara sätt att göra den lättare.
Hela hojen väger in på mastiga 14,1 kg... Mer än jag väntade mig, eller förstod när jag köpte den tyvärr.
Har inte plockat ner den i molekyler men började med ett framhjul inkl axel och bromskiva (2,4 kg):
Sadel + stolpe (700 gr):
Vad kan vara nästa kandidat att väga/överväga? Vevparti? Kassett? Styre/stam? Känns ju som att allt är rätt tungt tyvärr..
Men lättare hjul lär väl vara smartast att börja med kanske? Några tips på lätta 26" hjul?
Här är specen på cykeln:
FRAME: Orbea MX 26 Alu only disc
FORK: SR Suntour XCR32 RL-R Air spring 100mm QR
CRANKSET: Pioneer Prowheel 34t
HEADSET: 1-1/8" Semi-Integrated
HANDLEBAR: Orbea OC-I Riser 640mm
STEM: Orbea OC-II
SHIFTERS: Shimano Altus M2000
BRAKES: Shimano M315 Hydraulic Disc
CASSETTE: Shimano HG200 11-36 9-Speed
REAR DERAILLEUR: Shimano Altus M2000 SGS Shadow
CHAIN: Shimano HG53 9-Speed
WHEELS: Mach1 Klixx 23c Tubeless Ready
TYRES: Kenda 1047 26x2,35" 60TPI Wire DTC
PEDALS: VP-536 Black
SEATPOST: Orbea OC-I 27.2x400mm
SADDLE: Selle Royal 2062
Tar gärna generella eller mer specifika tips på vad som kan vara vettigt att göra! Har även köpt ett tubeless-kit men osäker på om det är värt att kladda med de befintliga hjulen så väntar nog lite med det.