Lätta min White 650b ultimate, vart börjar jag.

Son rubriken säger. Jag vill försöka få bort något kilo ifrån min cykel, på ett bra och kanske kostnadseffektivt vis. Har ni några tips?
Den väger in på några hekto över tio kilo idag.
Däck och fälg är tubeless ready så där finns lite vikt att vinna. Har x-king 2.4 på nu men planerar lättare däck till våren. Tips mottages tacksamt.
Sneglar även lite på gaffeln, där jag tror en uppgradering kan bli bra. Vad tror happy expertisen?
Tvådelat fram kan funka med, men vad ska jag satsa på för delar i så fall?

Spesifikationer:
Rammaterial: Carbon Monocoque
Gaffel: RockShox Revelation RL 15mm QR Cockpit: Ritchey WCS
Växelshiftare: XT
Framväxel: XT
Bakväxel: XTR
Krank: FSA SLK
Utväxling: 30 växlar
Bromsar: XT
Fälg: ZTR Flow Nav: XT
Dekk: Continental RaceKing 650B 2,4 RS

Kopierat från hemsidan, beklagar språket.
Planen är att åka långlopp med cykeln, blev biten efter bockstensturen. Föredrar den typen av singeltrack som förekom mitten på långa banan, åkulla bokskog typ.

Senast ändrad:
Det är nog svårt att få bort ett helt kilo och det kommer garanterat kosta mycket mer än det smakar. Tvådelat, lättare (och sämre) hjul med smalare fälg och ett kolfiberstyre. Du kanske kan ha en sadelstolpe du kan kapa vikt på? Jag hade aldrig lagt ut pengar på det själv.

Plocka bort framväxeln med reglage,vajer och byt ut tre klingor mot en nw och kör 1*10 > 500gr för 500kr samt en bättre cykel....

Ska du inte köra AM kan du ju lugnt spara ett 1/2kilo till på däck och fälg utan att behöva vara orolig för hållfasthet för vanlig XC-cykling!
Flowfälgar duger ju bra till DH!

Senast ändrad:
Fattar inte hur de tänkte när de specade den med Flowfälgar...
DÂR finns vikt att spara! Finns hyffsat billiga kolfälgar som du kan spara typ 150gr per hjul med.

/T

Nu börjar det likna något. Tackar för tipsen. Planerar på sikt en fs för mer AM inriktad cykling med, så skaffar jag andra hjul kan de gamla komma väl till pass där.
Än så länge är min teknik inte tillräcklig för AM men hoppas att träningen ska ta mig dit.
Funderingar på singelklinga har funnits men är osäker på om benen klarar det. Men det kanske går. Men ger det verkligen så mycket som 500gr?
Antar att jag skulle kunna testa ganska enkelt bara genom att hålla mig på mellanklingan några rundor och se hur det fungerar/ vad som blir galet.

Senast ändrad:
Light-bicycles kolfiberfälgar ihop med sapim cx-ray-ekrar så kan du spara ca 100g per fälg och 50g för ekrarna per hjul. Byter du även till alunipplar spar du en 25g per hjul till. Detta ger då ca 350g. Kör du sedan slanglöst kan du spara ytterligare ca 100g per hjul. Hjulen är där vikten spelar störst roll så 300g per hjul märks.

Du blir ju inte mer teknisk av att mata grusväg, så testa med cykeln du har nu istället. Ett tips är att velotek i Uppsala säljer valfri stansfälg på nya Hope Evo2 med 40 POE för 3000 kr. Aldrig fel att ha ett par flow ex över :)

Ska du köra XC så bör du minst ha 2-delat fram. Annars riskerar du att trampa ur när det går utför. Jag kan tycka att 2-delat är rätt optimalt för XC. Blir det rejäla stigningar typ Mörksuggejakten så är den lilla klingan rätt uppskattad.

Ska vi börja dra det lite längre? Korta styrstolpen, <550mm styre, styrlinda istället för handtag, XTR-pedaler, kolfibersadel, stel gaffel.

Men helt ärligt, 10kg är inte farligt ändå. Du lär inte bli snabbare eller bättre med lättare cykel. Säger du att det är för skojs skull så köper jag det rakt av, men inte om du tror du blir en bättre cyklist. :)

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men helt ärligt, 10kg är inte farligt ändå. Du
> lär inte bli snabbare eller bättre med lättare
> cykel. Säger du att det är för skojs skull så
> köper jag det rakt av, men inte om du tror du
> blir en bättre cyklist. :)

+1

pbeijer skrev:
> Light-bicycles kolfiberfälgar ihop med sapim
> cx-ray-ekrar så kan du spara ca 100g per fälg
> och 50g för ekrarna per hjul. Byter du även till
> alunipplar spar du en 25g per hjul till. Detta ger
> då ca 350g. Kör du sedan slanglöst kan du spara
> ytterligare ca 100g per hjul. Hjulen är där
> vikten spelar störst roll så 300g per hjul
> märks.

+1 på de

För att förtydliga lite. Det är inte så mycket grusväg jag kör i första hand, mer xc. I takt med att tekniken utvecklas strävar jag mer åt AM men jag är inte där riktigt ännu, men visst fungerar det att testa med den cykeln jag har nu.
Räknar inte med att lära mig snabbare skiljer bli så värst mycket snabbare genom lättning, men jag gillar känslan, hur cykeln upplevs när den är lättare. Förra cykeln var typ 1kg lättare (och 26tum) och det och några tyngre hojar är vad jag kan jämföra mot.
Tänkte inte spåra ur helt. Hjul och kanske tvådelat kan väl vara en bra kompromiss. Trodde jag hade ganska lätta hjul, men jag ska kolla lite närmare på vad man få till där. Behöver ju inte innebära att man slutar använda de gamla hjulen utan mer så att man kan anpassa cykeln till den typ av stig man ska köra före stunden. Lätta hjul för rejsiga stigar, de gamla för bröt och teknikträning.

Senast ändrad:
White_XC_Ultimate_Carbon skrev:
> För att förtydliga lite. Det är inte så mycket
> grusväg jag kör i första hand, mer xc. I takt
> med att tekniken utvecklas strävar jag mer åt AM
> men jag är inte där riktigt ännu, men visst
> fungerar det att testa med den cykeln jag har nu.
>
> Räknar inte med att lära mig snabbare skiljer
> bli så värst mycket snabbare genom lättning,
> men jag gillar känslan, hur cykeln upplevs när
> den är lättare. Förra cykeln var typ 1kg
> lättare (och 26tum) och det och några tyngre
> hojar är vad jag kan jämföra mot.
> Tänkte inte spåra ur helt. Hjul och kanske
> tvådelat kan väl vara en bra kompromiss. Trodde
> jag hade ganska lätta hjul, men jag ska kolla
> lite närmare på vad man få till där. Behöver
> ju inte innebära att man slutar använda de gamla
> hjulen utan mer så att man kan

Som sagt kolla in light-bicycles om du skall ha nya hjul,

http://www.light-bicycle.com/carbon-mountain-bike-650b-rim-mtb-27-5-rim.html

Jag kör med 26"-varianten och är grymt nöjd. De håller inte för allt men xc borde funka bra. Jag körde sönder en bakfälg vid lite stökig am-åkning i italien. De 1 års krasch-garanti så du får ny till fraktkostnad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp