Lätta på trycket i skivbroms?

• Trådstartare Trådstartare General
  • Start datum Start datum
G

General

Guest
Hej!
Jag monterde av mitt framhjul i helgen för transport av cykeln.
När jag sedan satte på framhjulet igen så tyckte jag att frambromsen tog väldigt tidigt, det räckte med att nudda bromshandtaget så nöp det nästan. I går när jag körde lite med honom såhörde jag att skivan låg emot nästan så jag plockade av framhjulet igen för att se om jag hade satt dit det lite fel.
När jag skulle sätta på hjulet igen så har "bromsklossarna" gått ihop så mycket att jag inte får in skivan mellan.
Jag misstänker att jag behöver lätta på trycket i bromsen för att kunna få in skivan. Kan jag göra det själv? Bromsarna jag har är Hayes skivbromsar.

Marcus

Det låter som du har en broms med öppet system. Det är väll typ 90% på marknaden som är sånna. Kör in en skruvmejsel och bend isär så blir det bra.

Det är för att det är automatjusterande som de håller på sådär.

General skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte bromsbeläggen ta skada om jag börjar
> benda med en mejsel?
>

nej, tare bara försiktigt så att du inte skadar nått nere vid oket. bara att pressa tillbaka kolvarna

Skivbromsmanualer är värdelösa. De brukar påstå att man skal fylla på olja uppifrån:\

Kör in en skruvmejsel och bend. Är du orolig så ta på dig bommulshandskarna...=)

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Skivbromsmanualer är värdelösa. De brukar påstå
> att man skal fylla på olja uppifrån:\
>
> Kör in en skruvmejsel och bend. Är du orolig så ta
> på dig bommulshandskarna...=)
>
>
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> "JAAG VIIILLLL INNNTTEE BOOO III LUUUNND
> MAMMAAAA!!!!"

vilka manualer säger det? inte de jag haft till hayes, inte de till mina grimeca/shimano o inte de manualer ja har till magura :D
manualer är bra, om inte så äre i alla fall det första man ska kolla.

Hopes manualer sa det. Hoppas de inte gör det längre.

Men de sa dessutom att skivan skulle gå åt olika håöö beroende på vilken bruks man tittade i:)

Men visst. Bruksar är bra att ha. Jag gilla att läsa dem. Men man kan läsa dem med sunt förnufft:)

Tillbaka
Topp