Lätta skivbromsar

Lätta skivbromsar
är det ngn som orkat kolla upp vikt på olika skivbromsar!? Jag åker med Avid ultimate som det är nu men är sugen på en om det finns en lättare set-up till mitt Scott Spark bygge......

Lätta skivbromsar
Formula R1 kanske?

2557310274_bc5aa55c22_o.jpg

orkade inte leta reda på en bättre bild ;)

Lätta skivbromsar
ett hett tips är FRM eller KCNC. kommer inte ihåg vikterna nu men dom var läskigt låga. kcnc är dessutom inte särskilt kostsamt.
plus att det är lättare att få tag på än FRM.

Lätta skivbromsar
vet inte om jag skulle köpa bromsar från vare sig kcnc eller frm. frm för att de inte har pysslat med bromsar så länge o att de inte alltid har så där superbra service. kcnc för att de inte är så lätta och för att även de är helt nya på bromsar, o de är väll heller inte ett företag som är lätt att få tag på.

jag skulle nog satsa på antingen formula R1, som tydligen ska väga 280 gram, ska tydligen komma nån 240 grams version har ja hört rykten om. Eller så skulle jag köpa nya Magura marta SL magnesium, som ska väga under 300 gram styck. lär vara ett rätt beprövat kort ändå.

Lätta skivbromsar
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Budget alternativ (kanske inte sååå lätta)
> > Hygia Elite.
> >
> >
> > Finns i lite olika lattjo färger, grå, röd,
> > guld...
> >
> > /CJ
>
> Nån som provat de dära?

Inte vad jag vet, det är därför jag försöker lura någon stackare att vara försökskanin.... :-)
Så kan man få ett äkta happy-utlåtande sen!

/CJ

Lätta skivbromsar
Jag är sjukt sugen på FRMbromsarna, de lättaste då. :) Men som Jens säger är de inte särskillt vana på bromsar så Formula R1 är ett säkrare val. Finns de nya Marta SL Magnesium bara i vit/rött eller i svart med? Tycker nämligen inte Sture Stelben ska köpa vita bromsar till en svart Durin. Matchar ju inte. :(

Lätta skivbromsar
vad menar du nu? jag har en massa kcnc(stolpe, stam, vevparti )grejer på hojen och har aldrig haft problem när jag kontaktat varesig kcnc själva med frågor eller stället jag köpte grejerna på.
är du av en annan uppfattning så får du gärna delge den. jag tycker inte man ska häva ur sig sånt där utan att motivera.

Lätta skivbromsar
mtbräven skrev:
> vad menar du nu? jag har en massa kcnc(stolpe,
> stam, vevparti )grejer på hojen och har aldrig
> haft problem när jag kontaktat varesig kcnc
> själva med frågor eller stället jag köpte
> grejerna på.
> är du av en annan uppfattning så får du gärna
> delge den. jag tycker inte man ska häva ur sig
> sånt där utan att motivera.

nä, alltså, de sköter det väll bättre än frm, men vad har de för sida? vart ligger fabriken? vart vänder man sig me problem osv. men är väll främst det att bromsen jag sett från dem inte är så lätt och att de inte har lika stor erfarenhet av bromsar, ännu. så som de har me de andra delarna. skulle oxå vilja påstå att en broms är svårare att få till bra på första försöket än en stolpe t.ex.

har inget ag mot kcnc, om du trodde det, kört me deras stolpar senaste 2-3 åren.

Lätta skivbromsar
Hope Mono Mini Pro går att pressa ner i vikt ganska bra. Orginal vägde mina runt 295g/styck (160/140mm) med okapade slangar. Sen trycker man dit några aluminiumskruvar här och där och ett par lättare skivor samt locken som finns att tillgå från Poshbikes (5 gram viktspar, men ack så fräna) så har man en broms som står sig väldigt bra vikt-mässigt och ändå inte blir så mycket dyrare än Marta SL och liknande. Det hela avrundas givetvis med Sauser-deff, dvs. bara 3 skruvar istället för 6 på bromsskivorna, och givetvis i aluminium;) Eller så köper just Magura Marta SL så får du något som går att bromsa med också...
När det gäller Ultimate så är själva systemet (Broms, slang, ok) ganska lätt medan skivorna är snortunga jämfört med konkurrenterna,så du kanske bara skulle satsa på ett par nya sådanna?

Senast redigerad av en moderator:
Lätta skivbromsar
Köp inga små udda superlätta märken om du vill kunna bromsa i riktiga backar och komma ner helskinnad, dvs köp Formula! Just bromsar är väldigt dumt att chansa vid inköp, i alla fall om man tänker cykla seriöst. Glider du mest runt på torra småbackar, alt snyggcyklar, så spelar det ju iofs ingen roll men men... Vill du va snygg o lätt eller kunna köra seriöst ;-)

/Magnus

Lätta skivbromsar
Günter skrev:
> När det gäller Ultimate så är själva
> systemet (Broms, slang, ok) ganska lätt medan
> skivorna är snortunga jämfört med
> konkurrenterna,så du kanske bara skulle satsa på
> ett par nya sådanna?

Jag har varit inne på just det där, har också Avid Ultimate med originalskivor.
Dock läste jag någonstans att det kunde bli problem att köra Hopes 2-delade skivor med Avid-calipern, då skruvarna som håller ihop spindeln med bromsytan kan ta i calipern.
Nån som vet?
Vad finns det annars som passar?

Det verkar inte som om Extralite säljer sina alu-skivor längre tyvärr, och de fanns nog inte i manliga storlekar innan heller.
Ingen som gör skivor i titan?

Lätta skivbromsar
jesster73 skrev:

>
> Jag har varit inne på just det där, har också
> Avid Ultimate med originalskivor.
> Dock läste jag någonstans att det kunde bli
> problem att köra Hopes 2-delade skivor med
> Avid-calipern, då skruvarna som håller ihop
> spindeln med bromsytan kan ta i calipern.
> Nån som vet?
> Vad finns det annars som passar?
>

jag körde med hopes flytande skiva + avid juicy 7 carbon, som i stort sett har samma kaliper som ultimate, och ja, fick fila lite på fästet på oket, men det va då inte mycket.

> Det verkar inte som om Extralite säljer sina
> alu-skivor längre tyvärr, och de fanns nog inte
> i manliga storlekar innan heller.
> Ingen som gör skivor i titan?

titan har en del försökt med och resultatet har inte varit så lovande. aluminiumskivor brukar antingen ha klart sämre bromskraft och överhettar lätt, eller så har de en beläggning som gör att bromsverkan blir lika bra som en stålskiva, men denna beläggning kan man oftast slita ut på ett lerigt långlopp, det vill säga, med svenskt väder så är det bara "torrskivor", alltså för torrt väder. Men har läst om ett par nya aluminium skivor, som heter scrubs eller nått, som har nån hård aluminium legering, som tydligen ska vara riktigt lätta, hålla bra och ha bra bromskraft, har dock inte testat dem själv. men här är en hel del som testat och är nöjda: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=390715 dock verkar leveranstiden vara rätt lång nu och priset är inte att leka med, men det äre heller inte med många av de lätta skivorna som finns på marknaden, men vafan, är ju vinter, finns tid att vänta om man vill ha de där :D

Tillbaka
Topp