jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag har varit inne på just det där, har också
> Avid Ultimate med originalskivor.
> Dock läste jag någonstans att det kunde bli
> problem att köra Hopes 2-delade skivor med
> Avid-calipern, då skruvarna som håller ihop
> spindeln med bromsytan kan ta i calipern.
> Nån som vet?
> Vad finns det annars som passar?
>
jag körde med hopes flytande skiva + avid juicy 7 carbon, som i stort sett har samma kaliper som ultimate, och ja, fick fila lite på fästet på oket, men det va då inte mycket.
> Det verkar inte som om Extralite säljer sina
> alu-skivor längre tyvärr, och de fanns nog inte
> i manliga storlekar innan heller.
> Ingen som gör skivor i titan?
titan har en del försökt med och resultatet har inte varit så lovande. aluminiumskivor brukar antingen ha klart sämre bromskraft och överhettar lätt, eller så har de en beläggning som gör att bromsverkan blir lika bra som en stålskiva, men denna beläggning kan man oftast slita ut på ett lerigt långlopp, det vill säga, med svenskt väder så är det bara "torrskivor", alltså för torrt väder. Men har läst om ett par nya aluminium skivor, som heter scrubs eller nått, som har nån hård aluminium legering, som tydligen ska vara riktigt lätta, hålla bra och ha bra bromskraft, har dock inte testat dem själv. men här är en hel del som testat och är nöjda:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=390715 dock verkar leveranstiden vara rätt lång nu och priset är inte att leka med, men det äre heller inte med många av de lätta skivorna som finns på marknaden, men vafan, är ju vinter, finns tid att vänta om man vill ha de där :D