Lätta starka prisvärda AM hjul

kjelken

Ny medlem
Har varit borta från prylträsket ett tag och behöver nu lite hjälp.
Behöver lätta starka Hjul till min AM Focu BigBud glöm inte prisvärda.
jag har inte tid att bygga egna saknar riktställ också.

Tacksam för lite tips gärna förslag på lättare däck också men med bra grepp.

Se om du kan hitta ett par Mavic Crossmax SX för det priset någonstans(är förmodligen precis över gränsen). Annars är den ngt billigare modellen Crossline prisvärd och går lätt in under budget!

CRC eller Justridingalong.com Hope pro 2, Dt comp och Mavic 719 alternativt Stans Flow?

Dyrarenav typ I9 eller Chris King efter smak och plånbok.

Fick hem mina hjul för 2800:- från CRC byggda på Hope Pro2 nav, DT Compekrar och Mavic 719 fälgar. Hade först funderingar på DT 5.1 fälgar men då folks uppfattningar varierade mellan "skitstyva" till "mjukost" kändes det som ett lotteri med dom.

Just ja, jag tänkte fel. Självklart kan du köpa färdigbyggda av lösa komponenter från CRC.

Hope Pro2, Dt Comp, mavic XM 719 disc. Klart!

CJ: körde du mässingsnipplar också?
Jag är riktigt nöjd med mina, precis samma setup som du har, med mässingsnipplar fast bolt-up bak. Det styvar upp baksvingen, speciellt bra på en FS med lite flexig sving, på en ht borde det inte göra lika stor skillnad.

Jag kör ju HT och bakhjulet sitter som gjutet. :-D
Vet knappt vad jag har för nipplar, jag ställde ju en del frågor angående nipplarna när jag skulle beställa mina hjul, http://happymtb.org/forum/read.php/1/838883, det blev "standard" nipplar har jag för mig och de är väl mässing.
När jag kollar på CRC nu verkar det finnas ännu fler alternativ än vad jag kommer ihåg...

/CJ

Jag tycker mina XM321-fälgar är fina fisken, cyklat snart ett år på dem utan att behöva rikta. Är helt fria från bulor också.

Tilläggas är väl att jag är en fet, teknikbefriad klump på närmare 90kg i cykelkläder som har kört mest hetsig stigcykling med inslag av smådrops.

Ska man satsa så är det nog inte dumt att köra på 721:orna.

Mina pro2 med dt 5.1 har jag misshandlat sedan 2006 utan bekymmer. Dom är inte ens riktade, men orginallagren i framnavet är bytta en gång.

mowgli skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker mina XM321-fälgar är fina fisken,
> cyklat snart ett år på dem utan att behöva
> rikta. Är helt fria från bulor också.
>
> Tilläggas är väl att jag är en fet,
> teknikbefriad klump på närmare 90kg i
> cykelkläder som har kört mest hetsig stigcykling
> med inslag av smådrops.
>
> Ska man satsa så är det nog inte dumt att köra
> på 721:orna.

Från det jag köpte mina Hope pro II i maj 2008 fram till december 2008 så vägde jag 95-98kg, efter det har jag lättat ner till ca 87kg, kör HT, är inte direkt smidigast heller tror jag + en vecka i Norge i somras, etc... Mina hjul har hållit sig skapligt raka å fina också, en liten bula i fälgkanten hittade jag efter 2 dagar i Hafjell. XM719 duger nog alldeles utmärkt, fast 321 e väl billigare (men tyngre).

/CJ

Mitt ena par 719 börjar se ledsna ut nu efter 2 års stigmisshandel på HT, inklusive lite dh-ande i Övik och hård AM i Hemavan. De har någon buckla här och där i fälgkanten, men håller fortfarande kvar däcket utan problem.
Jag skulle gissa att de ger upp nästa säsong, vintern brukar vara snällare mot fälgar så det ska nog gå.
Slutsats: Som dh-grabbarna säger är fälgar förbrukningsvara, köp hjul med fälgar som går att få tag i lösa till rimligt pris, typ 719.

Mitt andra par 719 har också någon bula efter åreveckan och lite allmän pushbike-misshandel på steniga stigar. De sitter på en AM-hoj med 140mm slag bak.

jag väger runt 70 kg, men gillar lågt tryck i däcken, pushbikar ofta med vanliga stigdäck dessutom. Droppar ytterst sällan saker över en meter, om det någonsin hänt.

Ser prisvärt ut med CRC och hope mavic en liten fråga till bara Bolt on hur funkar det. Är det som jag tror att man behöver verktyg för att montera och återmontera hjulet på cykeln.

Exakt, 6mm insex.
Jag önskar jag hade Maxle 12mm bak, men nu har jag inte det.
Om man då vill ha en styvare baksving med vanliga dropouts så är det DT RWS 10mm axel som gäller, den är verktygsfri men kostar fläsk, typ 500kr har jag för mig.

Är man för snål för det kör man bolt-up, en 10mm skruv med 6mm insex-skalle på var sida som gängas in i navets axel, borde bli styvt och fint. Tar en liten gnutta längre tid att fixa punka, och kan behöva efterdras, men för mig är det värt det.

lånar tråden lite, hoppas det är ok?

Jag funderar på att skaffa ett par nya hjul för XC/AM

Stram budget, vill gärna ha lite bredare fälg.

Förmodligen blir det Actionsports jag beställer från.

Naven blir antingen deras N-light eller 4 way.
Eller kanske DT 370

Däremot fälgen vet jag inte vad jag ska välja, jag skulle vilja ha ca: 25mm innerbredd.

Antingen tar jag Ryde Edge 26:
http://www.actionsports.de/en/ryde-edge-26-black-29er-12581?c=558
Jag är lite tveksam till deras asymmetriska fälg.

Eller så tar jag Fun works Amride 25:
http://www.actionsports.de/en/fun-works-amride-25-disc-black-29er-1939?c=558

sen finns dom där Ryde Edge 26 även hos superstar Components med deras Switch Ultra nav:
http://www.superstarcomponents.com/en/ryde-edge-switch-ultra-wheelset.htm

Mycket tacksam för input och tips.

Senast redigerad av en moderator:
Vad har du tänkt dig för maxgräns på priset?

Har för mig att nån svor rejält över ett par Ryde nyligen i en annan tråd, kan vara värt att kolla upp vad det handlade om.

Tja typ 3500:-

Tack för tips om ryde-fälgen. får googla lite om folks erfarenheter.

Kör ride edge 28mm med superstarsnaven. Funkat fint så här långt men kräver lite tänka till när man monterar däcken :-) Passar man på och köper nån månad när de har rabatt på färdiga hjul är det ett kap även om de kanske inte är de lättaste hjulen.

Stigtramparn skrev:
> Kör ride edge 28mm med superstarsnaven. Funkat
> fint så här långt men kräver lite tänka till
> när man monterar däcken :-) Passar man på och
> köper nån månad när de har rabatt på färdiga
> hjul är det ett kap även om de kanske inte är
> de lättaste hjulen.

Ok, tack för det.
28:orna funkar dom för typ vanlig stigcykling eller är dom för tuffare AM och downhill?

Dom väger 560g va? kanske lite för tunga för XC/AM?
http://www.ryde.nl/edge-28

Annars verkar dom mulliga, kan tänka mig att ett par breda däck sitter bra på dom.

Edit: ändrade vikten till 560g, läste fel.

Senast redigerad av en moderator:
587g lät lite tungt ja. För XC/AM känns det ju som att du skulle kunna gå neråt 400g istället. Måste du ha 32h eller är det kanske praxis på 29ers? Jag har haft 28h på mina 26" som gått en del DH och tycker det har fungerat fin fint.

Kung_Gustaf skrev:
För XC/AM känns det ju
> som att du skulle kunna gå neråt 400g istället.

It´s a slippery slope, jag glider från XC mer och mer mot AM, och nu vill jag testa om bredare fälg gör att däcket blir stabilare vid lägre tryck.

Idag kör jag ett par 2,4:or på Fun works SL-fälg (395g) som är 20mm bred. Det känns det som att däcket ska kalva av i bland när jag kör på lågt tryck typ 1,5 bar.

För mig känns det som att bredden är intressantast, vikten får bli vad det blir.
Jag vill köra med typ Mountain king 2,4 eller Nobby Nic 2,35 eller kanske Maxxis Ardent 2,4?

För mig kanske det räcker med Funworks Amride 25 på 500g? sen kanske det blir överkurs med tyngre fälgar? Märker jag någon skillnad på 5mm om jag kör med ett par däck som är 2,4"
Eller är det bara köptarmen som skriker? :-)

> Måste du ha 32h eller är det kanske praxis på
> 29ers? Jag har haft 28h på mina 26" som gått en
> del DH och tycker det har fungerat fin fint.

antal ekrar har jag ingen koll på alls, fler ekrar = stabilare hjul?

Stewe skrev:
>
>
> Idag kör jag ett par 2,4:or på Fun works
> SL-fälg (395g) som är 20mm bred. Det känns det
> som att däcket ska kalva av i bland när jag kör
> på lågt tryck typ 1,5 bar.
>
> För mig känns det som att bredden är
> intressantast, vikten får bli vad det blir.
> Jag vill köra med typ Mountain king 2,4 eller
> Nobby Nic 2,35 eller kanske Maxxis Ardent 2,4?
>
>

Här är mina 2¢.
Kör lätta Pacenti CL25 på xc hojen.
De fälgarna har innermått på dryga 20mm och på lägre tryck och/eller i kombination med hårdare körning halvburpar RoRo (2,25") och NoNi (2,25 & 2,35") (båda i evo snakeskin) lite ibland.
Har även ett par Pacenti TL28 till både xc'n och am'n.
Dessa fälgar har 23mm innermått och med dessa har jag inte halvburpat på XC'n alls.
Däremot har jag halvburpat dessa på am hojen.
Sedan har jag även ett 3'e hjulpar med Pacenti DL31 enbart till am'n.
DL31'orna har innermått 25,9mm och dessa har jag inte lyckats halvburpa på lägre tryck.
På DL31'orna har jag kört lite blandade däck, HR2, Ardent, Rock Razor & Nobby Nic. Det låga trycket gav mig istället rejäla genomslag men det är en helt annan femma :D

Så enl min ringa erfarenhet så har fälgbredd absolut betydelse för stabiliteten, dock inte som den enda allenarådande parametern.

Edit: La till lite kompletterande info ang använda däck.

Senast ändrad:
Vernersson skrev:
> Här är mina 2¢.
> Kör lätta Pacenti CL25 på xc hojen.
> De fälgarna har innermått på dryga 20mm och på
> lägre tryck och/eller i kombination med hårdare
> körning halvburpar RoRo och NoNi (båda i evo
> snakeskin) lite ibland.
> Har även ett par Pacenti TL28 till både xc'n och
> am'n.
> Dessa fälgar har 23mm innermått och med dessa
> har jag inte halvburpat på XC'n alls.
> Däremot har jag halvburpat dessa på am hojen.
> Sedan har jag även ett 3'e hjulpar med Pacenti
> DL31 enbart till am'n.
> DL31'orna har innermått 25,9mm och dessa har jag
> inte lyckats halvburpa på lägre tryck. Det låga
> trycket gav mig istället rejäla genomslag men
> det är en helt annan femma :D
>
> Så enl min ringa erfarenhet så har fälgbredd
> absolut betydelse för stabiliteten, dock inte som
> den enda allenarådande parametern.

Stort tack för detta, det låter precis om mina funderingar.

Frågan är bara hur breda fälgar man behöver till en gammal gubbe som slirar runt bland rötter och stenar men som inte har några downhill ambitioner.

Jag vill få ett stabilare AM-däck som funkar på lågt tryck utan att burpa.
Men jag vill fortfarande kunna få upp farten lite när stigen rätar upp sig...

Tycker de funkar riktigt bra både för dh och stökig stig med de hjulen och rejäla däck på. Snäll stig och xc hade jag valt nått lättare med mer lättrullade däck men helst fortfarande den fälgbredden då den ger stabilitet och mer volym i däcken.

Mycket skitsnack här. Först och främst så finns det inga hållbara fälgar som väger 400 gram. Även kolfiberfälgar är ofta tyngre. Sedan märker jag ingen nämnvärd skillnad med fälgvikt, 500 g eller 600 g fälg känns för min cykling som skit samma. Fler ekrar är självklart bättre om grejerna ska hålla. 32 ekrar är standard och det blir lättare att hitta nya grejer. Pancenti är kända för att ha fälgar som bucklas lätt. På DHn där jag har kört sönder massor av hjul under sommaren har jag fått intrycket att svetsade fälgar är mycket bättre. Sådana som är pinned verkar spricka upp i fogen när man misshandlar dom. Jag har heller inte märkt någon skillnad mellan 25,5 mm innerbredd och 23 mm. Jag skulle däremot inte vilja ha jättesmala fäglar, då börjar däcket sitta dåligt.

Då har vi rätt ut det.

Det var jag som svor ganska mycket över Ryde Trace Trail i en annan tråd.

Som fälg när väl däcket är på finns det nog inget direkt att klaga på. MEN man måste veta hur man får på däcket på fälgen för att få på det utan att kvadda fälgen, åtminstone om man kör med Schwalbe däck. Det krävde en viss mängd övertalning och att man sätter på däcket från rätt sida av fälgen. Däcket måste sättas på från sidan där ventilen är närmast och man måste vara noga med att däckskanten ligger i diket på fälgen. För att få däcket över ev. ventil om man kör tubeless kan man skruva dit ventilen efter man krängt på ena sidan av däcket.

Jag TROR fördelen med den här galet tajta passningen är att däckkanten vilar inte bara på fälgkanten utan även på innerytan inuti fälgen. Det tätade väldigt bra direkt och risken att det burpar borde vara väldigt liten. Om man är rädd för höga ljud så skall man ha öronproppar när man fyller däcket första gången, det smäller till duktigt när däckskanten lägger sig på plats.

En liten detalj som kan vara av intresse om man kör slanglöst är att jag fick det inte tätt med o-ringstätade tubeless ventiler och inte heller Caffelatex tubeless ventiler. Däremot funkade det direkt med ghetto tubeless ventiler. Jag klippte bara ut ventilen ur en gammal slang och sparade några mm gummi runt ventilen.

Med det sagt så tror jag det i övrigt är en bra fälg. Den är lätt och bred. Jag har bara varit ute en gång med dom nya hjulen men upplevde dom som styva. Dom har inte tappat märkbart med tryck på några dagar så det tätar bra mot däcken. Lite svårt att bedöma fälgen på en tur men det kändes nog som att däcket rörde sig mindre i sidled jämfört med Crossride (19mm innerbredd) som satt på innan. Risk för placebo finns! ;) Helt klart är åtminstone att cykeln accelererar bättre än innan eftersom jag kapade 120gr/fälg. Det märks även om man ska (gubb)droppa eftersom den blir lite lättare i fronten.

Gubbdroppa = under 1m.

jofahjalm skrev:
> Mycket skitsnack här. Först och främst så
> finns det inga hållbara fälgar som väger 400
> gram. På DHn där jag har kört
> sönder massor av hjul under sommaren har jag
> fått intrycket att svetsade fälgar är mycket
> bättre.
>
> Då har vi rätt ut det.

Intressant.
Hur skulle du klassa din cykling: XC, AM eller downhill?

Jag har använt hjulen till allt möjligt. Jag cyklar mest tekniskt stig i skogen med en förkärlek till att göra våldsamma saker med mina hjul. Jag har två hjulset med Flow EX på Hopenav och båda har hållt väldigt bra för mig. Jag har kört en massa DH med dom, en massa stökcykling i stora berg (typ alperna) och två enduroserier. Det enda jag har behövt göra är att byta något lager i baknaven. Hjulen har överlevt för jättestora dropp till platt och caseade gaphopp.

jofahjalm skrev:
> Mycket skitsnack här. Först och främst så
> finns det inga hållbara fälgar som väger 400
> gram. Även kolfiberfälgar är ofta tyngre. Sedan
> märker jag ingen nämnvärd skillnad med
> fälgvikt, 500 g eller 600 g fälg känns för min
> cykling som skit samma. Fler ekrar är självklart
> bättre om grejerna ska hålla. 32 ekrar är
> standard och det blir lättare att hitta nya
> grejer. Pancenti är kända för att ha fälgar
> som bucklas lätt. På DHn där jag har kört
> sönder massor av hjul under sommaren har jag
> fått intrycket att svetsade fälgar är mycket
> bättre. Sådana som är pinned verkar spricka upp
> i fogen när man misshandlar dom. Jag har heller
> inte märkt någon skillnad mellan 25,5 mm
> innerbredd och 23 mm. Jag skulle däremot inte
> vilja ha jättesmala fäglar, då börjar däcket
> sitta dåligt.
>
> Då har vi rätt ut det.

28h eller 32h måste bero på hur man kör. 32h i DH förstår jag, men f.ö känns det inte nödvändigt. Eller så kör jag fjäderlätt och sjukt smooth. Det kan ju vara så, för mina fälgar har hållit ihop sen hösten 2013.

Om vi ändå är uppe på den budgeten som Flow tycker jag DT Swiss EX 471 kan vara intressanta. Samma fälg som Spline EX 1501. Relativt låg, bred och en vikt på 530g inkl. dom där brickorna för Sqouarx.

http://www.bike24.com/1.php?content...ct=123335;mid=69;pgc=17671:17674;page=1;dbp=0

Dryga 600kr styck inkl. nipplar. 25-30mm i inner och ytterbredd. Höjd 21mm.

"These are, without a doubt, one of the best factory wheelsets money can buy right now. - Matt Wragg" - Om DT Swiss Spline ONE EX1501 hjulpar med ovannämnda fälg.

Senast ändrad:
Att ha 28 ekrar på en mountainbikehjul är bara trams. Det är bara att offra prestanda för att göra hjulet marginell lättare på pappret så att fler internetcyklister köper hjulet. Det fungerar däremot helt klart sämre. Sedan blir det ju naturligtvis billigare att tillverka också.

Hemligheten med att få fälgar att hålla är att inte köra för lågt lufttryck. Därför är det bra att köra mycket med slang i olika förhållanden innan man provar tubeless. Tubeless lockar lätt till för lågt tryck med mosad fälg som resultat.
Mina nuvarande arch-fälgar är inne på sin tredje säsong och har överlevt två ramar med endast en riktning av bakfälgen. :-)

jofahjalm skrev:
> Att ha 28 ekrar på en mountainbikehjul är bara
> trams. Det är bara att offra prestanda för att
> göra hjulet marginell lättare på pappret så
> att fler internetcyklister köper hjulet. Det
> fungerar däremot helt klart sämre. Sedan blir
> det ju naturligtvis billigare att tillverka
> också.

Andas in, andas ut. Tipset jag gav finns i 32h. Personligen skiter jag i vilket.

Jag tror det finns massor av fälgar som är bra och det verkar inte vara någon jättekritisk grej att välja rätt. Det är däremot bra att ha standardprylar så man kan laga grejerna.

Amride 25 har hållit för mig. Bakfälgen är bucklig och lite skev men tubeless funkar fortfarande fint och inga sprickor. De var hyfsat billiga när jag köpte mina, oklart hur det är nu. Jag hade kunnat köpa samma igen helt enkelt för att de funkar så bra.
I gesunda trodde jag att jag skulle punka på på nån sträcka för fan vad det smällde men jag har inte märkt något.

Jag hade inte övervägt annat än 32t eller annat än nav från Hope elle DT. Dels för hållbarheten men nästan mer för reservdelstillgången. 32t är de vanligaste fälgarna helt enkelt.

jofahjalm skrev:
> Jag tror det finns massor av fälgar som är bra
> och det verkar inte vara någon jättekritisk grej
> att välja rätt. Det är däremot bra att ha
> standardprylar så man kan laga grejerna.

Då ska man inte ha något med Straightpull-ekrar heller att göra överhuvudtaget :)

Så:
29"
32h
J-ekrar
Vanliga nipplar
500-550g

Tillbaka
Topp