Lätta xc-däck

Principia

Aktiv medlem
Lätta xc-däck
Tänkte skaffa ett par lättare xc-däck att ha för tävlingar (långlopp). Kör nu med Conti Twister.

Gillar själva däcken. Någon som testat supersonic-varianten?

Har annars kollat på Schwalbes Fast Fred. Hur är dom?

Andra tips?

/Peter

Lätta xc-däck
Körde på fast fred några långlopp förra året. Dom är väldigt lättrullade, ännu bättre än twister på det området. Men fästet är inte speciellt bra. De är svårslagna när det är snabba o torra banor och ¨mycket grusväg som det brukar vara på långloppen . Men är det lite blött eller tekniskt så är det väl inte att rekommendera. Måste vara noga med att ha mycket luft i då det annars är risk för genomslagspunkta. Drog 2 punkor av den anledningen förra året.

Lätta xc-däck
Har kört både Twister supersonic och Hutchinson Python Airlight. Har inte dragit någon punka på ngt av dem men jag är en liten kille.
Som jag upplever det är fästet bättre på de flesta underlag med Twister. Men komforten är bättre i Python (större volym). En nackdel med Python är att de inte har särskilt bra lerränsning nu är iof inget av dessa däck tänkta för leriga underlag. Rullmotstånd är svårt att bedömma men jag upplever mig som snabbare på Twister
För mig är i allafall valet lätt: Twister supersonic

Lätta xc-däck
Jag har kört både Twister o Python, båda är snabba som stryk.
Föredrar Python då dessa är lite bredare än Twister och har större luftkammare. Jag tycker inte twister har bättre grepp, möjligtvis att Twister känns bra pga de små "sidodubbarna" som saknas på det runda Python-däcket. Men annars tycker jag Python ger bättre fäste än Twister och jag kör med Python även om det har regnat och är lerigt, ngt jag aldrig skulle tänka mig o göra med Twister ;)

Lätta xc-däck
Kenda klimax lite 345gr. Snabba som f*n när det är torrt. Pumpa hårt annars blir det snakebites direkt. Twister upplever jag ha lite bättre grepp men de rullar också mkt segare.

Lätta xc-däck
Om man vill ha ett lätt däck som inte är ett semi-slick då? Vad väljer jag då? Michelin Comp S Light ser ut att ha bra bett, men hur bra är ett sådant lätt däcks motståndskraft mot punktering??? Finns det några lätta däck som funkar bra när det är blött och lerigt???

Lätta xc-däck
Jag gillar Twistern, har testat både vanliga och Supersonic och kan inte säga att det är någon större skillnad i antalet punkor.

Har åxo kört med Kenda Klimax och kan hålla med Ultralite i omdömmet, supersnabba men punkar lätt.

Lone Rider: Testa Skinny Jimmy, när inte Twisterna räcker till så kör jag med dom och dom biter bra i alla lägen och har lågt rullmotstånd.

Lätta xc-däck
Jag har ett par Skinny Jimmy för tävling och tycker att det är bra däck. Bra grepp, hyfsat i lera, låg vikt, lågt rullmotstånd. Enda minuset är den lilla luftkammaren som man får med ett 1,9-däck. Vanliga Jimmy med 2,1 är nog bekvämare.

Det däck jag kör oftast med och som därför blir referensdäck är Conti Vertical i fulvariant. Jämfört med det känner man framförallt av den lägre vikten med Skinny Jimmy. För att inte tala om den lilla luftkammaren. På vissa stökiga ställen så undrade man om man hade glömt slangen när man var van vid komforten från 2,3:orna.

Lätta xc-däck
Jag hade Michelin Wildgripper Comp S Light (jobbigt namn) på min cykel innan Conti Twister.

Kan inte nämna en enda väderlek där Michelin är bättre än Twister - det inkluderar djup lera men gäller framförallt på blöta stenar.

Har i ärlighetens namn inte testat Twister på is/snö men jag slog mig i backen några gånger med Michelin i våras :)

Lätta xc-däck
Själv höjer jag min bägare för Python, ett synnerligen genomtrevligt däck som funkar till allt förutom turkiska lerbad. Mina Twister har jag förpassat till dom mörkaste delarna i min garderob och väntar på att det hemska gummimonstret ska ta dom.. ;)

Lätta xc-däck
Jag har dåliga erfarenheter av Michelin Wildgripper Comp S Light. Helt ok åkegenskaper, men väldigt sköra sidoväggar.

I år har jag kört med Conti Explorer Supersonic. Lätta, bra fäste, lågt rullmotstånd och faktiskt inte en enda punka!

/C

Lätta xc-däck
Har iofs inte testat dom själv men Nokian NBX lite och Schwalbe Racing Ralph har fått bra omdömen på Mtbr´s forum. Tycker att mtbr forumet är bättre än deras lista med komponent recensioner eftersom man kan hitta diskusioner om produkterna om man söker lite. Tycker att det ofta blir mer sakligt än på listorna när saker diskuteras och bollas fram och tillbaka. Dessutom kan man kanske hitta många som använder en produkt som kanske ingen har lagt upp något betyg om i listan!

Lätta xc-däck
Har ett nokian nbx lite som bakdäck. Rullar riktigt lätt och är ett trivsamt däck på alla sätt. Än har de inte fått smaka på ett riktigt lertest men på våta hällar tyckte jag de var lite hala....men det är ju de flesta däck....

Skinny jimmy däcken greppar faktiskt bättre än nbx däcket men det är just det att det är så.....skinny....och att det rullar lite trögare än nbx.

Fast fred körde jag bockstensturen på, funkade bra för det. Jösses, vilket rull det har!!, inte ens de mjukaste stigarna kändes tröga. Men det fungerar mindre bra som framdäck, alldeles för små sidodubbar. Nu har jag beställt ett par racing ralph i jakten på det ultimata semislicket.

Lätta xc-däck
Jag tänker seriöst testa Hutch Super Moto på torra utflykter i år. Sekunden man kommer ut på grusväg, då j*klar...

Kanske blir lite sämre grepp i skogen, men det får man leva med (när man bara testar)

/Mattias

Lätta xc-däck
De finns ju dessutom ända upp till 2.4" i storlek vilket kan va skönt om man kör HT i stökig terräng...

Är hittills grymt med mina big jim 2.25", kanske får bli ett par Racing Ralph 2.25 till sommaren när det torkar upp lite...

Lätta xc-däck
På långlopp kör jag ofta varianten Twister supersonic (1,9'') på framhjulet och Explorer supersonic (2,1'') på bakhjulet. En lätt kombination som ger stor luftkammare där den behövs (=bakhjulet). Detta gäller hardtail. Givetvis endast under torra förhållanden. När det är blött tycker jag att Hutchinson har bra grepp/vikt/luftvolym-förhållande, Phyton eller Mosquito efter underlag och nederbördsmängd.

Lätta xc-däck
Bidde ett Fast Fred UST på mitt nya framhjul mest på grund av att det var det enda UST däcket som min LBS hade hemma. Har inte cyklat så mycket skog med den ännu men på asfalt känns den riktigt snabb! Funkar bra i snö. ;)

Den viner lite i vissa hastigheter när man kör landsväg, om man tycker det är en nackdel. Helt nöjd än så länge. Få se hur den håller ihop när man börjar köra på riktigt i skogen!

Lätta xc-däck
För er som funderar på Schwalbe Racing Ralph vill jag bara nämna att MBA testade däcket i april numret (tror jag att det var) där dom upptäckte att 2.1" modellen i själva verket bara var 1.9". Kanske därför dom är så lätta, eller...?
Jag tycker dock att mönstret ser intressant ut, så ni som har provat däcket får gärna skriva vad ni tycker om det.

/Fredrik

Lätta xc-däck
Bytte från Michelin Jet S till Conti Twister Supersonic när sidan på Michelindäcket sprack (som någon annan också nämnde i denna tråd). Conti-däcket sitter fram, men bak har jag fortfarande Michelin. Första turen med Conti-däcket resulterade i punka efter mindre än 10 minuter! Det var nog mest otur/klantighet; sen dess har det hållt. Efter några turer är jag nu rätt nöjd, men första rundan (förutom punkan) var skräckfylld; Conti har MYCKET sämre grepp i sväng på grus! Michelin-däckets sidodubbar är oöverträffade; placerade långt ut, låga, långa och hårda. Conti-däckets sidodubbar är kortare och mjukare, vilket lätt ger framhjulssläpp.
I just det här fallet var det vassa klippor direkt utanför stigen...

/Dennis K

Lätta xc-däck
Kul det här med däck!!

Racing ralph däcken är normalt breda för ett par 2,1:or. De mäter in på 51mm över dubben och aningen mindre över kammaren vilket är rätt ok. Annars får man ta bredden med en nypa salt, vissa däck har väldigt liten kammare men dubben sticker ut och gör att de kallar det 2,1 ändå.

Gillade racing ralph däcken rätt bra faktiskt, men de skulle enligt schwalbe rulla lättare än fast fred och det vete tusan om det gjorde. Däremot är det mer dubb både i slitbanan och på sidorna, skulle nog funka som framdäck också men jag hade det bak. Klarar lera rätt bra och rensar bort det fort, men visst är det fortfarande ett semislick.

Om jag valde twisterdäcken skulle jag definitivt välja protection varianten, den är faktiskt också rätt lätt om man jämför med andra "normala" däck. Och jag är ändå gramjägare...

Har nu oxå ett par little albert som en lite grövre variant. Dessa har inte gått så många rundor än men de verkar lovande. Lätta och mycket bättre rull än jag väntat mig. Så vill ni ha ett grovmönstrat däck med hyfsat rull kanske detta kan va nåt. Dock rensar de inte bort lera så bra.

//Christer

Lätta xc-däck
Jag har kört på Michelin i tre år utan en enda punktering, Finnmarksturen, 08 XC mm. Körde på JET S Light innan men har nu bytt till Michelin Comp S Light. Rullmotståndet är det stort set ingen skillnad på men det är bättre grepp med Comp S Light.

Var i Franska Alperna för tre veckor sedan körde Comp S Light två första dagarna utan punka men bytte sedan till Michelin Hot S för bättre grepp och mer fjädring. Fungerade perfekt! Min polar fick punka på sina conti medans jag fick sitta bredvid och vänta.

/Jocke

Lätta xc-däck
Jag har nu köpt ett par Racing Ralph 2,1, har bara kört några pass på dem så det är lite tidigt med några omdömmen men jag återkommer om någon är intreserad :P

/M

Lätta xc-däck
Körde med Conti Twistern (1,9) bak och Conti Explorer (2,1) fram på Mörksuggan. Jag valde Explorer fram för att få bättre grepp fram (fegis varianten). De rullade lätt tyckte jag, men var kanske lite stötiga. Banan var torr så någon riktig värdemätare på greppet fick jag väl inte.

Lätta xc-däck
Jag måste också säga att Michelin Comp S Light är klara favoriter. Suveränt grepp så länge det är hyfsat torrt och helt pålitliga i svängar. Att de är lite bredare än tex. Conti Twister gör också att de har lite skönare gång och inte försvinner ner i lera o.s.v.

Jag blev däremot grymt besviken på Conti Explorer som satt fram på min nya cykel vid köpet. Riktigt läskiga i täta svängar på hårdare underlag - nabbarna på sidorna är alldeles för långa och mjuka vilket gör att det släpper rejält snabbt.

Nu till 10 000-kronorsfrågan: Vilka däck funkar bra när det är (rejält) blött? Jag kan inte säga att jag provat några som jag tyckt funkat. Leran brukar inte vara något problem utan det är förstås rötterna och ibland sten som man blir Bambi på...

Lätta xc-däck
mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner lätta människor som kör med supersonic utan
> att punktera och stormtrivs.

Om man väger 74 pannor, är man lätt då ?
Det lutar år att det blir Twister SS för min del... :o)

//Skogling

Lätta xc-däck
Skogling: Jag har kört två år på twister och har bara punkat en enda gång. Supernöjd!! Väger 82 kg. Köp!

Att man punkar ofta kan ha att göra med åkteknik eller fel däck för fel användningsområde.

/fredde

Lätta xc-däck
Jag har kört Twister PRO halva förra säsongen och aldrig punkat. Nu börjar dom att bli lite slitna och jag håller på och strular om vilka däck jag skall ha. Jag är nöjd med Twister och jag är äckligt viktfixerad. :o) Då förefaller Twister SS eller Maxxis 330 vara något för mig...

Micke S: Du kan väl väga ett par Maxxis 330 åt mig utan emballage ? Twister vet jag ligger på runt 340 gram. In real så att säga, mot angivna 370...

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Lätta xc-däck
Jag är mycket nyfiken på mer recensioner av Racing Ralph! Överväger nämligen att gå från Python till RR denna säsong (och välja bort New Python). Är mest intresserad av att veta nackdelar med RR genemot python.

Lätta xc-däck
Annars finns också Ritchey WCS Z-Max: rullar kanon, greppar kanon och är riktigt mjuka och komfortabla... men dom slits snabbt och är genomkassa i tjockare lera. Finns som 1,7" om det är täving som gäller.

Annars verkar python 2005 riktigt bra, då som förbättrat den enda svagheten på dom - sidodubbarna - till i år.

Tillbaka
Topp