Lättar från pedalerna i luften!

zleepy

Ny medlem
Som relativt nyinvigd MTB-are var jag i Flottsbro för första gången igår. Vid lite längre frivilliga och ofrivilliga luftfärder märkte jag att jag inte lyckades hålla fötterna kvar på pedalerna i luften, vilket kändes sådär..
SPD känns inte som ett alternativ just nu. Finns det några bra tekniker att träna på för att behålla fotkontakten även i luften?

/Johan

Dra med dig cykeln innan hoppet, precis som när man gör ett bunnyjump på marken, så kommer cykeln följa dig i luften. Svårt och förklara men testa att gör bunnyjumps och gör likadant innan hoppet/guppet/dropet osv

MVH/Manne

Svårt att förklara då det görs med automatik för mig..

Försök vinkla fötterna så tårna pekar lite neråt, då kan man "ta spjärn" mot styret och hålla sig kvar vid cykeln.
Det är dock ingen kraftansträgnign på något sätt utan mer en teknikfråga.

Öva på att rulla på platt mark och ryck till i styret samtidigt som du "tar spjärn" med fötterna så att du lyfter båda hjulen från marken, det är samma princip.

lycka till

Om du kör med Fredirk.Gs tips med nedåtvinklade tår måste du vara försiktigt så att inte tårna slår i stenar och dyligt när cykeln landat. Kan bli otrevliga stukningar. Funkar bra, men var försiktig som sagt.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du kör med Fredirk.Gs tips med nedåtvinklade
> tår måste du vara försiktigt så att inte
> tårna slår i stenar och dyligt när cykeln
> landat. Kan bli otrevliga stukningar. Funkar bra,
> men var försiktig som sagt.

Det handlar ju inte om att ha fötterna vertikalt pekande neråt.. Ligger det så stora stenar i landningen är det med största sannolikhet kört ändå...

Tack för tipsen! speciellt de mer konkreta "hands-on" förslagen med lim och kardborre ;)

Det jag tänkte på igår var att jag precis i uthoppet tryckte ifrån för att få lite höjd på hoppet, detta kanske kan ha orsakat att jag i luften då var på väg ifrån cykeln. Ska försöka att "dra" med mig sykel istället och kanske vinkla lite på fötterna också.

/J

Funkar fint att trycka ifrån i uthoppen, men man måste ju se till att få med sig hojen oxå =)

jag tror att efter att jag tryckt ifrån i uthoppet vinklar ner tårna lite för att få med mig hojen, när jag sedan närmar mig landningen vinklar jag tillbaka fötterna och landar med pedalerna horizontellt.

Som jag sa förut tänker jag inte så noga på hur jag gör så det är svårt att ge en exakt förklaring..

Det handlar nog bara om hoppteknik som gossarna säger, jag har själv börjat hoppa _frivilligt_ och hade samma problem. Det slutar tyvär ofta med ett par nya fina pedalmärken på smalbenet eller en värkande pung när man i luften bara hoppas att fötterna skall landa på pedalerna. :D

Jag tycker du skall träna på att hoppa på lite småhopp och lära dig att dra med dig cykeln i hoppet, inte bara köra utför hoppet och hoppas på det bästa.

Ps. Jag skall testa Fredriks tips också, låter inte tokigt. =)

HAHA Slänger med en bild bara för att det ser så gött ut, jag sträcker mig för att hitta pedalerna igen men förgäves!
vlcsnap-1403948.png

Hur svårt är det problemet o lösa då? Det finns s.k knän som sitter på benen^^ Dom kan du kläma åt om du så vill, Funkar inte det? så prova o ha armbågarna längre upp, hakan över styrstamen o blicken rakt fram o så kör du bara på o skiter i resten, funkar för mig. Men funkar det inte för dig så håller jag med dom andra, superlim, karborreband eller spännband,kan även rekomendera karlssons klister=P

Men skämt o sido, gör så som jag sa så ska du se att de funkar bra, funkar för mig när jag kör cross o när jag cyklar.

Du menar att han skall hålla cykeln mellan knäna när han hoppar? Låter så djävla sjukt och vad gör man om man inte har sin cykel mellan knäna? :P

Tjena!

Nenjas bild är en solklar förklaring på problemet... Raka ben innebär att man automatiskt trycker ifrån cykeln.. Kryp ihop över cykel istället.. Ju mjukare ben desstom mer kan dom följa med cykeln..Vid landningen kan man då trycka ner hojen med hjälv av benen..
Att vinkla fötterna framåt är helt fel, bakåt ska dom vara..

Bild från Åre som visar precis hur det ska set ut.. (Utan peats spd)

4x2.jpg

Foto av Vera Strandell Almé/THP

Peatbilden som visar hur man ska ha bena och fötterna, ifrån sidan..

dh_peat.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Om jag nu har fötterna i luften och känner för att släppa styret också så kanske det är bra om jag kniper fast cykeln med knäna ;)

Som påpekats är det nog en "känsla" av att få med sig cykeln som måste tränas upp. Kanske med några fottekniska handgrepp..hehe

/J

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast på den bilden har han ju spd

Tjena!

kom på det.. Nu ändrat..

Tillbaka
Topp