Lättare MTB-rundor på Omberg

Jag och sambon ska till Omberg i vår. Undrar om nån kan tipsa om lite lättare rundor typ XC där på runt två mil. Har sett att mycket cykling på Omberg kan vara riktigt stökig o det kommer inte att uppskattas av sambon. Vi har lite skralt med tid så att bara köra runt o leta är inte nån bra ide. En GPX/KML-fil är bra då man bara kan följa en sån rutt.

Tack på förhand

Det finns en markerad mtb led som är väldigt enkel, en del backar så klart. Var start är vet jag inte men den är lätt att hitta från turisthotellet och stora parkeringen nere vid stocklycke.

Jag är osäker på hur lång den är. 2 mil sammanhängande är dock ganska mycket på en så liten plats som Omberg är, leden är nog kortare. Det finns dock väldigt mycket stig på Omberg av olika svårighetsgrad. Miljön är ganska trevlig också.

edit
Hittade lite info om mtb leden

Vad man tycker är stökigt är naturligtvis personligt. Jag cyklade dock igenom merparten av stigarna i somras, undataget någon meter här och där så är utbudet klargrönt. Skulle de släta flowiga stigarna ändå inte falla i smaken är det aldrig långt till en grusväg.

Bilden nedanför är representativ för stigutbudet.
AG_2019.05.19_Canon EOS 5D Mark IV_01904.jpg

Kör inte om det har regnat en period utan vänta in finväder så blir det toppen. Leran på Omberg är inte att leka med och det samlas fler myggor än människor på jorden i de täta skogarna.

Det finns många släta flowiga stigar, kolla gärna med gruppen från Motala som brukar hoja runt där så du hittar rätt rundor.

Välj inte de svarta slingorna på Trailforks om du inte gillar att klättra och bära.
Anthrax escape och andra du hittar på Strava är fantastiskt vackra även om de har lite stökiga partier, väl värda att tackla för det är bara några meter här och där.

1.jpg
2.jpg

Kör inte om det har regnat en period utan vänta in finväder så blir det toppen. Leran på Omberg är inte att leka med och det samlas fler myggor än människor på jorden i de täta skogarna.

Det finns många släta flowiga stigar, kolla gärna med gruppen från Motala som brukar hoja runt där så du hittar rätt rundor.

Välj inte de svarta slingorna på Trailforks om du inte gillar att klättra och bära.
Anthrax escape och andra du hittar på Strava är fantastiskt vackra även om de har lite stökiga partier, väl värda att tackla för det är bara några meter här och där.

Visa bilaga 400596Visa bilaga 400597
Ska kika mer på detta. Tackar :)

Tillbaka
Topp