Lättaste stålramarna?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Lättaste stålramarna?
Precis 35 mm däck ställer till det. Jag tror bästa chansen är en gammal cyclocross.

Här har du en med totalvikt "slightly above 10 kg". Finns utrymme för att uppgradera komponenter över tiden för att få ned vikten lite. Modernt vevparti, modernt styre, modern sadel så är man nog nere under 10. Hjulen väger nog säkert 2 kg också, lätt att spara vikt på.

1640179479448.png

Lättaste stålramarna?
Den perfekta ramen skulle vara den här, så när som att den nog inte finns ute på begagnatmarknaden än mer än kanske något enstaka exemplar och den är inte billig, inte billig alls. Men den är av stål, tar däck upp till 44 mm och tål att köras rejält hårt utan någon överdriven risk för bucklor. Synd bara på pris- och begagnatkraven (som jag mycket väl förstår och kan sympatisera med)...

Lättaste stålramarna?
Ska man ha begagnat måste man vara lite flexibel, och ligga och spana lite här och var på olika köp/sälj-ställen och vara beredd på att göra det över en längre tid. Helt klart ställer kravlistan till det så det kommer inte vara många som passar in, och så ska man ju ha en ramstorlek som passar, och priset ska inte vara för högt. Den där Syncros Serrotta på blocket som postades en bit bak tycker jag såg rätt bra ut, men det var ju ramstorlek 60 cm så den går bort av den anledningen.

Lättaste stålramarna?
Därför som jag säger, för 3'e gången. crimpa skiten. Bara fördelar. Förutom att ramen är lite förstörd kanske...
Är det realistiskt? Det ska ju rymmas i framgaffeln och inom sadelstagen också, och så antar jag att ramen måste vara gjord för kantileverbromsar, och är den det så tar den nog tillräckligt stora däck från början.

Lättaste stålramarna?
Ok, hjulbredden är problemet. Så äldre racerhojar tar breda däck, men inte så breda?

Lättaste stålramarna?
Ok, hjulbredden är problemet. Så äldre racerhojar tar breda däck, men inte så breda?
Varierar... vissa tar bara 23 mm, vissa 25. Bredare än så förekommer men är ovanligt. En grej är att gamla fälgbromsar från de stora märkena rymde inte så stora däck inom klämman (har för mig att till och med 28 var problematiskt på vissa, man får i alla fall släppa ut luften för att få in/ut hjulen), så man behövde ha kantileverbromsar om man skulle ha stora däck, vilket gamla cyclocross-ramar har.

Ska man över 28 mm är jag nästan helt säker på att man måste ha kantileverbroms.

Lättaste stålramarna?
Varierar... vissa tar bara 23 mm, vissa 25. Bredare än så förekommer men är ovanligt. En grej är att gamla fälgbromsar från de stora märkena rymde inte så stora däck inom klämman (har för mig att till och med 28 var problematiskt på vissa, man får i alla fall släppa ut luften för att få in/ut hjulen), så man behövde ha kantileverbromsar om man skulle ha stora däck, vilket gamla cyclocross-ramar har.
Men då är du inne på åttiotalet, på sextio-sjuttiotalet såg det inte ut så utan det var oftast ordentligt med utrymme för däcken.

Lättaste stålramarna?
Men för - som du skriver - mestadels asfaltsåka så tycker jag att 35mm däck är ett krav som du verkligen kan tumma på.

25-28mm är prima på asfalt, och du kommer ta dig igenom gruspartier utan att du eller cykeln för av det. Satsa på dyra och bra däck så får du mycket av komforten utan att luftvolymen måste bli så stor.

Lättaste stålramarna?
För att sätta viktmålet i kontext; kollar man på cyklarna som kammade hem TdF i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet (stålram och -gaffel) så väger de 9,5-10kg. Det är dåtidens haute de gamme, med Record/Dura-Ace och smala tubdäck (för lite fond: https://felixwong.com/2010/11/tour-de-france-bicycles-historical-bike-weights/ ). Mycket har hänt sedan dess.

Är det realistiskt? Det ska ju rymmas i framgaffeln och inom sadelstagen också, och så antar jag att ramen måste vara gjord för kantileverbromsar, och är den det så tar den nog tillräckligt stora däck från början.
Nja, man kan använda bromsar med längre räckvidd också. En sak som jag ofta hör är att 650b-modifieringar behöver att man stukar till gaffeln lite för att få rätt försprång för att inte åkegenskaperna ska bli kônstia.

Lättaste stålramarna?
För att nyansera detta med fälgbromsar som har problem att rymma stora däck. Det är ett problem man kan råka på, en kombination av att man har fälgbromsar med tajt båge och/eller en ram som har fästena för fälgbromsarna monterade långt ner.

Här ett exempel på en extra vid fälgbroms från Velo Orange med ett 35 mm däck. Både ram och broms är modern dock.

1640181585654.png

Lättaste stålramarna?
Men då är du inne på åttiotalet, på sextio-sjuttiotalet såg det inte ut så utan det var oftast ordentligt med utrymme för däcken.
Jo det har du rätt i... jag har inte kollat längre bak än åttiotalet så kan inte mycket om äldre cyklar än så. Min Colnago Master är faktiskt från 2002, men de tillverkas ju än idag.

Lättaste stålramarna?
Jo det har du rätt i... jag har inte kollat längre bak än åttiotalet så kan inte mycket om äldre cyklar än så. Min Colnago Master är faktiskt från 2002, men de tillverkas ju än idag.
Mastern är en "modern" racercykel (dvs åttiotal och framåt). Som tidigare sagt såg det väldigt annorlunda ut innan det - lite läsning på ämnet;

Lättaste stålramarna?
En sak med äldre (svenska) cyklar från sjuttiotalet är att de ofta hade 27" hjul, inte helt säker på hur det var i andra länder, och det ger ytterligare lite extra däcksbredd när man byter till 28" men bromsarna kan förstås vara lite svåra att få till att passa.

Lättaste stålramarna?
Mastern är en "modern" racercykel (dvs åttiotal och framåt). Som tidigare sagt såg det väldigt annorlunda ut innan det - lite läsning på ämnet;
Intressant läsning, tack för länken! En utmaning med cyklar äldre än 80-tal är väl att få tag på dem överhuvudtaget, om det inte är rena touring- och vardagscyklar förstås.

Jag tror fortfarande mest på en 80-talscyclocross som den mest realistiska, men det är inte heller exakt enkelt att få tag på...

Den där trek 640 som fanns i länkad tråd såg rätt trevlig ut (från 1983):

Lättaste stålramarna?
Ja. 650b däck runt 35 finns det gott om, long-reach bromsar likaså. Fälgar lite ovanligare men inga direkta problem där heller. Cykeln blir lägre än en dito med feta 28'a tums däck och därför (i mitt tycke) bättre att cykla på. Som sagt. Bara fördelar. 650b e skitbra

Lättaste stålramarna?
Anledningen till att jag frågar är för att min Crescent 316 träningsracer från mitten av 80-talet lätt tar ett 35 mm-däck. Heller inte råkat ut för att fälgbromsarna skulle vara för smala - har haft Weinmann, Dia-Compe och nu Mafac Racer och det är hur lugnt som helst.

Lättaste stålramarna?
Får nog banne mig ta tillbaka det där med fälgbromsarna, tror det platsbristen har med 90-/00-tals landsvägsracerfälgbromsar att göra som jag kikat mycket på, men verkar ju mycket riktigt finnas mycket annat som funkar. Från 80-talet och framåt verkar emellertid kantilever-bromsar vara det som gäller i första hand till dess skivbromsar blev grejen.

Lättaste stålramarna?
Många av Crescents enklare modeller hade det äldre 27,5-tumsmåttet, vilket alltså är större än 28 tum och tar däck som är 630 enligt ETRTO.

Toppmodellerna hade 28”/622/700C.

Lättaste stålramarna?
Jag har en Marin från ’93 med Columbus Thron stålrör. Det är mellanklass-stål, dock väldigt komfortabelt. Supernöjd med min Marin Eldridge Grade MTB som nu är byggd som dedikerad cykla-med-packning cykel, dock 26”.

Vet att det senare fanns även Marin landsvägshojar (700c) med Columbus Thron. Kan vara värt att spana lite efter då de såldes i Sverige och kanske inte kostar mer än ett par tusenlappar begagnade idag.

Kanske behöver du inte de allra tunnaste och lättaste stålrören?

Lättaste stålramarna?
Jag har en Marin från ’93 med Columbus Thron stålrör. Det är mellanklass-stål, dock väldigt komfortabelt. Supernöjd med min Marin Eldridge Grade MTB som nu är byggd som dedikerad cykla-med-packning cykel, dock 26”.

Vet att det senare fanns även Marin landsvägshojar (700c) med Columbus Thron. Kan vara värt att spana lite efter då de såldes i Sverige och kanske inte kostar mer än ett par tusenlappar begagnade idag.

Kanske behöver du inte de allra tunnaste och lättaste stålrören?
Nej, jag har förstått ”during the course of this thread” att jag varit lite fel ute och att det inte är avhängigt ramen om cykeln ska bli lätt. Så jag behöver nog inte de allra tunnaste rören, säkert inte.

Lättaste stålramarna?
Vad har du för roliga 38mm däck då?
Panaracer Gravelkings. Den icke tublösa varianten. De är sköna.

Har säkert postat denna i fulmekstråden redan men cykeln blir trevlig efter konvertering:
1640186649333.png

Här är en bra artikel i ämnet:

Lättaste stålramarna?
I praktiken, även hos mycket välrenommerade moderna byggare, ser 1600 gram ut att vara den undre gränsen för grejor som faktiskt existerar och används i verkligheten.
En lätt stålram väger under 2 kg, men antagligen inte jättemycket under. 1600 gram som nämndes ovan är som sagt undre gräns. 1800 - 1900 gram är mer vanligt.
Problemet är ju dessvärre att såväl åkegenskaper (både flex och geometri) som aerodynamik är tämligen svårmätt i stugorna, men vikt är lätt (ha!). Det är dessutom avsevärt lättare (ha!) att jämföra/rangordna vikt (lättare är ju bättre, i praktiken utan undantag) medan jag tror att det kan vara svårt att förklara de rätt komplicerade kompromisser man gör i ramdesign och -konstruktion för åkegenskaper på ett lättbegripligt sätt (eftersom ingenting är objektivt bättre, utan bara annorlunda).
Tidningen Tour testar sedan 1993 både flex och vikt (+ mkt mer) hos ramar/cyklar, de har testat tusentals vid det här laget
Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer på flexet
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000g

Den lättaste ramen av de som testades i Tour 10-2021 vägde de till 2.011 g

titel_10-2021.jpg

Tour 10-2021 går att köpa, både som pappers och e-tidning (för 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Lättaste stålramarna?
Sen, men detta är en annan fråga, har jag inte förstått varför man använde muffar på racerramar förr. Borde inte svetsfogar vara något lättare viktmässigt än att sätta på mer material i form av en muff? Hade det med svetstekniken att göra - att man inte kunde svetsa i de tunnare ”reducerade” rören?
Det har mkt riktigt att göra med tillverkningstekniken. Att löda en muffad ram är mkt enklare och kräver både billigare utrustning och lägre precision jmf med bra svetsade (ofta TIGade) ramar
För den som vill ha lättast möjliga stålram väger muffarna för mkt, de tillför inte heller vare sig, stabilitet eller livslängd i proportion till viktökningen.
Rätt använt ger TIG mkt bättre och säkrare fogar, tex så TIGas hjärtklaffar!

Lättaste stålramarna?
Mnja, TIG-svetsning blir uppenbart först någotsånär vanligt in på femtiotalet, i cykelindustrin gissningsvis senare. Bättre räsercyklar tillverkades länge innan dess och branchen för dessa i regel handbyggda cyklar var inte jättestor. Gissningsvis kräver en TIGsvets en hygglig investering medan muffar kunde köpas i lösvikt. Och hårdlödning kräver ingen avancerat utrustning.

Lättaste stålramarna?
Det har mkt riktigt att göra med tillverkningstekniken. Att löda en muffad ram är mkt enklare och kräver både billigare utrustning och lägre precision jmf med bra svetsade (ofta TIGade) ramar
För den som vill ha lättast möjliga stålram väger muffarna för mkt, de tillför inte heller vare sig, stabilitet eller livslängd i proportion till viktökningen.
Rätt använt ger TIG mkt bättre och säkrare fogar, tex så TIGas hjärtklaffar!
Men man kan göra ramar av icke svetsbara stål. Och så är det ju snyggt....

Lättaste stålramarna?
Nej, jag har förstått ”during the course of this thread” att jag varit lite fel ute och att det inte är avhängigt ramen om cykeln ska bli lätt. Så jag behöver nog inte de allra tunnaste rören, säkert inte.
Den här kanske skulle kunna vara något? En sjuttiotals(?) Monarkracer i lagom storlek för en rimlig slant och inte så långt bort. Skicket är förstås lite tveksamt men svårt att säga något utan att ha kollat inuti ramen.

258510148_3104547583151800_8368203522132637234_n.jpg

Lättaste stålramarna?
Många gjöt/gjuter ju sina egna också muffar också. Det handlar om hantverk med olika tillverkningstraditioner, vilken som är bättre eller sämre är lite som att säga vad är bättre stickat eller virkat. Visst finns det lite olika skillnader, men alla metoder om de genomförs av en skicklig hantverkare ger ett högkvalitativt resultat.

Ta Yasujiro, de kör både med hårdlödning eller muffar beroende på ram, och visar upp det med stolthet, här hårdlödning:

1640194339756.png

Här med muffar:
1640194476694.png

Dessa muffar kan man inte köpa på lösvikt. De har inte några TIG-svetsade ramar dock.

TIG-svets och hårdlödning är ungefär likvärdiga i tekniska egenskaper utifrån ett cykelramsperspektiv om de görs väl, men svetsning (som är modernare) är snabbare och resulterar därför i billigare ramar. Alla billiga nytillverkade ramar är svetsade, och inga är muffade (inte så mycket hårdlödning heller tror jag), tittar man på mer exklusiva stålramar förekommer alla tre metoder. De lättaste ramarna är svetsade eller hårdlödda.

Lättaste stålramarna?
Många gjöt/gjuter ju sina egna också muffar också. Det handlar om hantverk med olika tillverkningstraditioner, vilken som är bättre eller sämre är lite som att säga vad är bättre stickat eller virkat. Visst finns det lite olika skillnader, men alla metoder om de genomförs av en skicklig hantverkare ger ett högkvalitativt resultat.

Ta Yasujiro, de kör både med hårdlödning eller muffar beroende på ram, och visar upp det med stolthet, här hårdlödning:

Visa bilaga 529638

Här med muffar:
Visa bilaga 529640

Dessa muffar kan man inte köpa på lösvikt. De har inte några TIG-svetsade ramar dock.

TIG-svets och hårdlödning är ungefär likvärdiga i tekniska egenskaper utifrån ett cykelramsperspektiv om de görs väl, men svetsning (som är modernare) är snabbare och resulterar därför i billigare ramar. Alla billiga nytillverkade ramar är svetsade, och inga är muffade (inte så mycket hårdlödning heller tror jag), tittar man på mer exklusiva stålramar förekommer alla tre metoder. De lättaste ramarna är svetsade eller hårdlödda.
Jag får en känsla av att muffar är mer en image- och utseendefråga än något annat. I dag i alla fall.

Lättaste stålramarna?
Den här kanske skulle kunna vara något? En sjuttiotals(?) Monarkracer i lagom storlek för en rimlig slant och inte så långt bort. Skicket är förstås lite tveksamt men svårt att säga något utan att ha kollat inuti ramen.

258510148_3104547583151800_8368203522132637234_n.jpg

Tack så mycket för tipset. Cykeln är dock såld. För knappt två veckor sedan var jag ute på Kviberg hos männen som driver den där cykelloppisen. Racern fanns inte kvar, däremot köpte jag den Crescent som jag restaurerat i tråden här:

Lättaste stålramarna?
Jag funderar på att ta den här ramen att bygga på. Vad tror ni?
Visa bilaga 529644
Den är ju i flygstål. Lättare hittar du inte...
Ser ut att vara en bra Monark. Har haft en likadan som det satt en Campa Valentino grupp på.
Har allt kvar liggandes i garaget tillsammans med massor av annat bra att ha i lådorna om man vill slänga ihop en sådär 4-5 1960-70-80 tals jonnar!

Lättaste stålramarna?
Den är ju i flygstål. Lättare hittar du inte...
Ser ut att vara en bra Monark. Har haft en likadan som det satt en Campa Valentino grupp på.
Har allt kvar liggandes i garaget tillsammans med massor av annat bra att ha i lådorna om man vill slänga ihop en sådär 4-5 1960-70-80 tals jonnar!
Och vad har du för telefonnummer? ?

Lättaste stålramarna?
Jag kör på 32 mm-däck på min billiga grusracer/pendlare. Funkar utmärkt även när lite mer svår terräng. Körde stadiongirot på norra Djurgården på den i höstas. Det var kanske lite över gränsen på det tuffaste stigpartierna, men inte värre än att det gick. Fick igen det på asfaltspartierna.

Gått lite till överdrivet det där med att måste ha så breda däck för köra grusväg. Även om det säkert har sina fördelar i många situationer är det ju inte på något sätt något nödvändigt, eller utan att även smalare däck har sina fördelar.

Har också Panracer Gravelking, men 32 mm då. Nöjd med dem. Köpte ett par till för ha hemma i reserv när var lite billigare under svartaveckan-hysterien.

Lättaste stålramarna?
Den blå Monarken kan ju bli riktigt snygg med lite fräscha prylar på, patina har den onekligen.

Jag kikade lite närmare på min Miyata 712: Mycket marginal vid framgaffel och sadelstag med 28mm, däremot är det vid kedjestagen som begränsningen finns.
IMG_20211222_184306.jpg

Tillbaka
Topp