Lättcyklad damcykel till flicka

Hypnosaa

Medlem
Min tjej på 12 år klarar inte skolan och är mest hemma och stillasittande. Det har varit svårt att aktivera henne men äntligen mår hon bättre hon har hittat tillbaka till cyklingen och tycker det är jättekul.
Tyvärr har hon en typ mtb med många växlar vilket inte passar henne.
Vi letar efter en riktig Damcykel på 28 tum med upprätt sittställning som hon kan ha många år.
Gärna en lätt och lätttrampad cykel eftersom hon inte är så stark, är det backigt kliver hon av och leder cykeln.
Hon önskar 5 växlar, det tänker jag också är lagom och viktigt med bra komponenter.
Hon är drygt 165 cm lång nu.
Har ni några bra märken, modeller att rekommendera vore det toppen?!

Inte damcykel, men Islabike och Frog är fina barn- och ungdomscyklar om det är bra cykling man är ute efter. De är lätta i förhållande till andra och enkla att hantera.

Senast ändrad:
damcykel 28 tum är den cykeltyp som stjäls helt suveränt allra mest. dvs köper ni en ny är det risk hon inte får behålla den särskilt länge. söker ni en begagnad, se upp, och utgå verkligen från att det kan vara stöldgods.

ett alternativ om man nödvändigt skall ha den (sladdriga) svängda ramen är 26 tum, passar hennes längd betydligt bättre. en sådan kan man räkna med att kunna behålla på ett helt annat sätt. de är också ofta lite lättare. crescent har tillverkat en smidig sådan modell i många år, mest dock som 3-växlad.

5-växlad navväxel har generellt sett tyvärr vad jag vet inte i sverige sålts med några vettigt hållbara nav. särskilt skall ni som pesten undvika begagnade cyklar med 5-växlade nav från sachs senare omdöpt till sram. krångel att ställa in, ideliga justeringar, växelhandtag och plastbox vid bakhjulet som återkommande går sönder och är dyra att ersätta. kort sagt skräp. men shimano tillverkar sedan lång tid ett vanligt förekommande 7-växlat nav nexus som är en bra och robust arbetshäst, lättare att växla, och som varje cykelmekaniker kan hantera. sitter det inte på cykeln hon vill ha kan man byta bakhjulet till en kostnad 1500-2000.

men jag hade funderat på islabikes med utanpåliggande växel. helt annan klass på cykel.

på den mtb hon redan har kan man för att underlätta, sätta en vit tejp på spaken hon skall trycka på inför en backe för att få lättare växel; vilket alltså är tvärtom på den vänstra växeln. överraskande många även vuxna cyklister har problem med denna omvända logik.

Senast ändrad:
Lätt och damcykel i samma mening går det ihop? Sambon har en crescent som väger mer än min mtb och gravel tillsammans.

Köpte en hybridcykel åt henne i somras som är betydligt enklare att cykla på. Hybrid med singelklinga finns ju även om 5vxl kanske blir svårt att hitta.

Lätt och damcykel i samma mening går det ihop? Sambon har en crescent som väger mer än min mtb och gravel tillsammans.

Köpte en hybridcykel åt henne i somras som är betydligt enklare att cykla på. Hybrid med singelklinga finns ju även om 5vxl kanske blir svårt att hitta.
7-delat går väl fortfarande att köpa iofs.

Om inte en ”typ mtb med många växlar” har tillräckligt låga växlar för att slippa gå uppför backarna så lär inte problemet sitta i cykeln, i alla fall inte om den fungerar som den ska. Jag tror däremot att en liten kurs i hur man hanterar växlarna kan vara på sin plats. Att ha många växlar att välja mellan om man inte är så stark är ju bra. Det gäller bara att hantera dem på rätt sätt. Jag tror inte att lättaste växeln på en 5- eller 7-växlad cykel är lättare än på den hon redan har.
Sen att mtb:n kanske är overkill för den cykling hon ägnar sig åt är en annan fråga.

Om inte en ”typ mtb med många växlar” har tillräckligt låga växlar för att slippa gå uppför backarna så lär inte problemet sitta i cykeln, i alla fall inte om den fungerar som den ska. Jag tror däremot att en liten kurs i hur man hanterar växlarna kan vara på sin plats. Att ha många växlar att välja mellan om man inte är så stark är ju bra. Det gäller bara att hantera dem på rätt sätt. Jag tror inte att lättaste växeln på en 5- eller 7-växlad cykel är lättare än på den hon redan har.
Sen att mtb:n kanske är overkill för den cykling hon ägnar sig åt är en annan fråga.
En del billiga "mtb" kan vara fantastisk tunga med tröga däck och svårhanterlig drivlina. Hade en sådan best en gång, men bytte till en Frog och plötsligt blev det fart på sonen.

Vissa cyklar är tyvärr hemska.

..
Vi letar efter en riktig Damcykel på 28 tum med upprätt sittställning som hon kan ha många år….
Köp en beggad klassiker. De håller i generationer. Min dotter har en sån här. Hon älskar den!
8DC26FE2-A680-42B6-A9E8-A67260DF9A5A.jpeg

Tillbaka
Topp