Lättcyklade dubbdäck?

Lättcyklade dubbdäck?
Hej alla!

Jag är en stadspendlingscyklare och cyklar ungefär 1 mil dagligen på min hybridracer. Har tidigare kört på Schwalbe Winter 622 x 35, 140 dubbars och tycker de har funkat bra!

Ska dock köpa nya dubbdäck pga att de förra försvann när cykeln blev stulen och funderar på att prova någon ny variant.

Så, förslag på lättcyklade dubbdäck för stadspendling med hybridracer?

Tack på förhand!

//Jocke

Lättcyklade dubbdäck?
Det blir vad jag vet inte mer lättrullat än så med dubb.

Sen finns ju dubbfria vinterdäck. Conti Top Contact II. Jag var sugen på att prova i år men det högre priset avskräckte mig.

Lättcyklade dubbdäck?
Nu är det kanske synd att kalla dem lättrullade men jag gillar mina Suomi Tyres W240 skarpt. Visst kände jag skillnad precis när jag bytt från mina Schwalbe Big Ben men nu tänker jag inte på det extra rullmotståndet längre. Jag blåser då förbi alla andra pendlare med lätthet :D (och då kör jag ändå single speed på en 26" mtb)

Senast ändrad:
Lättcyklade dubbdäck?
Kolla på det här nya testet, enligt dom så rullar Schwalbe lätt.

dubb.JPG

Lättcyklade dubbdäck?
DarthVidar skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det kanske synd att kalla dem lättrullade
> men jag gillar mina Suomi Tyres W240 skarpt. Visst
> kände jag skillnad precis när jag bytt från
> mina Schwalbe Big Ben men nu tänker jag inte på
> det extra rullmotståndet längre. Jag blåser då
> förbi alla andra pendlare med lätthet :D (och
> då kör jag ändå single speed på en 26" mtb)

W240 kunde lika gärna vart betongfyllda. Jag köpte nya Winter hellre än att dra på dem i år igen ;-)

Det där testet är det för övrigt något lite lurt med. De båda Schwalbedäcken är ju exakt samma däck med olika många dubb så att det som har fler dubb dubb skulle rulla lättare är märkligt.

Lättcyklade dubbdäck?
Det är olika punkaskydd i Winter resp. Marathon Winter. Marathon Winter har raceguard (4) och Winter har Active line (3).

Lättcyklade dubbdäck?
När mina Schwalbe Winter gjort sitt så är jag sugen på att testa 45Nrth Gravdal eller Xerxes. 120tpi-varianterna.

Nyfiken på hur de funkar, ratatosk får rapportera :)

Lättcyklade dubbdäck?
Jag har gått från Nokian hakka 240 till, förra året, schwalbe Winter 120. Stor upplevd skillnad i rullmotstånd, men isgreppsminskning i samma omfattning. Helt ok att pendla en bit (30 km dagligen). Förra veckan begick jag motvillig premiär på samma schwalbe (som för övrigt slits rätt fort) och de kändes nu enormt sega. Pendlar nu 44 km dagligen.

Köpte Conti Winter contact och såg ljuset! Somardäckskänsla! Bra rull, inget oljud, ok komfort (dubbdäcken är ju så obekväma). Greppet på frosthalkan i morse helt ok.

Aldrig mer regelbunden långpendling på dubbdäck för mig! (Kommer dock ha ett framhjul med dubbat i reserv i händelse av svår ishalka).

Lättcyklade dubbdäck?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> DarthVidar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är det kanske synd att kalla dem
> lättrullade
> > men jag gillar mina Suomi Tyres W240 skarpt.
> Visst
> > kände jag skillnad precis när jag bytt från
> > mina Schwalbe Big Ben men nu tänker jag inte
> på
> > det extra rullmotståndet längre. Jag blåser
> då
> > förbi alla andra pendlare med lätthet :D (och
> > då kör jag ändå single speed på en 26"
> mtb)
>
> W240 kunde lika gärna vart betongfyllda. Jag
> köpte nya Winter hellre än att dra på dem i år
> igen ;-)

Hehehe, som sagt det känns ju när man byter från sommardäcken och jag skall ju inte ljuga och säga att det inte är skönt när sommardäcken åker på igen! Men när vägarna börjar bli hala som en hockeyrink eller när det ligger lössnö på vägen (det blir ju en del sånt här uppe i norr) är jag alltid lika glad över mina W240 :)

Lättcyklade dubbdäck?
Premiärcyklade med Winter i 35 mm i morse. Vem sa att de var lättrullade? Mindre trögrullade möjligen. Nu kan vintern komma, annars åker de av när dubben har vulkat fast.

Lättcyklade dubbdäck?
Jag har 45NRTH Xerxes 120tpi på en av mina cyklar. Smala (30mm), lätta (440g) och lättrullande däck. Klart bästa dubbdäcken jag provat på barmark. Säkert utmärkt för Stockholmsvinter.

Men jag bor i Norrbotten och väljer oftast min andra cykel med WXC300 2.1" istället. Lite mer komfortabla, förlåtande och med betydligt bättre fäste och högre rullmotstånd.

Tillbaka
Topp