Lättrullade men tåliga däck

Lättrullade men tåliga däck
SGS sa:
NickPick sa:
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
Har du cyklat MTB någon gång?

Någon gång.

Poängen är att det verkar råda en viss skillnad på vad som påfallande ofta verkar behövas på internet och vad som syns ute i spåren.

Nog för att eliten av cykelsverige visserligen huserar härinne. Men ändå.
Du har verkligen ingen susning om vad du snackar om. Räcker med att cykla på en blöt häll på skrå för att uppskatta allt grepp man kan få. Har ingenting med elitnivå eller liknande att göra, snarare klarar sig proffs med mindre grepp än oss vanliga dödliga stigcyklister.
 
Lättrullade men tåliga däck
Crossmax sa:
SGS sa:
NickPick sa:
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?
Har du cyklat MTB någon gång?

Någon gång.

Poängen är att det verkar råda en viss skillnad på vad som påfallande ofta verkar behövas på internet och vad som syns ute i spåren.

Nog för att eliten av cykelsverige visserligen huserar härinne. Men ändå.
Du har verkligen ingen susning om vad du snackar om. Räcker med att cykla på en blöt häll på skrå för att uppskatta allt grepp man kan få. Har ingenting med elitnivå eller liknande att göra, snarare klarar sig proffs med mindre grepp än oss vanliga dödliga stigcyklister.
Verkligen! Den som provat någon av alla sketna gummiblandningar och olämpliga däckmönster på såprötter vet hur jävla ont det gör att krascha i ett träd eller bryta fingret mot en sten.

Med ovanstående motivering vill jag presentera några saker att undvika under hösten: Semisklicks, Continental black chili, Continental X-king, däcktryck över 2,5 bar, landsvägscykling (bör undvikas till varje pris året runt). Tron om att man faktiskt ska kunna använda ett däck, vars enda teoretiska positiva aspekt är att vara energieffektivt på betongliknande underlag i 50 km/h, nu på hösten när det är snorhalt överallt.
 
Lättrullade men tåliga däck
SGS sa:
Nog för att det kan vara jäkligt skönt med någorlunda marginaler i skogen, men hur ofta ligger ni egentligen på gränsen och pressar?

Brist på fäste och kraftöverföring lär sällan innebära praktiska problem i vardagscyklandet annat än i (rejälare) backar eller vid extrem väta?

Jag vet inget om vad du anser vara "vardagscykling" i sammanhanget. Jag skulle nog säga att i höst-vädret med blöta rötter och löv så är det svårt att ligga någon annanstans än på gränsen när det gäller fäste och kraftöverföring om man inte väljer att leda cykeln eller bara håller sig till att rulla ner till pizzerian.
 
Lättrullade men tåliga däck
OK. Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter och prioriteringar. Själv brukar jag välja så lättrullade däck som möjligt sett till cykeltypen och åkteknik. Upplever inte bristen på grepp som en direkt fartbegränsande faktor vid någon cykling förrän just vid mer extrema förhållanden. Och då brukar det inte spela någon större roll vad jag har. Blöta, sluttande bergshällar är helt enkelt upplevelsemässigt lika snorhala med mina Minion DHF som mina Tread Lite.

Det som köttigare däck ger mig är istället en framflyttad säkerhetsmarginal när jag missbedömer linjer. Då kan varenda liten millimeter av extra grepp vara ytterst välkommet. Ofta lite mer punkaskydd också förstås, vilket kan vara skönt.
 
Lättrullade men tåliga däck
SGS sa:
OK. Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter och prioriteringar. Själv brukar jag välja så lättrullade däck som möjligt sett till cykeltypen och åkteknik. Upplever inte bristen på grepp som en direkt fartbegränsande faktor vid någon cykling förrän just vid mer extrema förhållanden. Och då brukar det inte spela någon större roll vad jag har. Blöta, sluttande bergshällar är helt enkelt upplevelsemässigt lika snorhala med mina Minion DHF som mina Tread Lite.

Det som köttigare däck ger mig är istället en framflyttad säkerhetsmarginal när jag missbedömer linjer. Då kan varenda liten millimeter av extra grepp vara ytterst välkommet. Ofta lite mer punkaskydd också förstås, vilket kan vara skönt.

Med köttigare däck ökar jag farten istället så jag bibehåller så liten säkerhetsmarginal som möjligt, vid vardagscykling. På helger försöker jag att inte ha någon marginal alls.
 
Lättrullade men tåliga däck
På tal om lättrullade men tåliga (MTB-) däck.

Jag har däckat ordentligt...

Smart Sam!? Skulle inte det vara ultimata allround-däcket då kanske
 
Tillbaka
Topp