LBS-dödaren XXL

LBS-dödaren XXL
LBS-dödaren XXL
samma sak Mediamarkt kör med tyvärr, gick in med en förlust suger till Sverige och lyckades få bort 2stora kedjor och säkert flertalet småbutiker

LBS-dödaren XXL
Knasigt. När de saknade vad jag behövde en dag, då tyckte de jag skulle gå till sportson istället o höra med dem.

LBS-dödaren XXL
marr sa:
Knasigt. När de saknade vad jag behövde en dag, då tyckte de jag skulle gå till sportson istället o höra med dem.

Ja, du ser.. Jätteonda. De åt säkert kanelbulle efteråt, eftersom de lyckats lura dig att gå till Sportson istället och betala mer än nödvändligt :p

Men de hade säkert det du letade efter. Sist jag var där (sportson) kunde de inte sälja på mig ett kedjelås till 11-växlat. De hade inga hemma :O

Senast ändrad:
LBS-dödaren XXL
Men vad är det som är konstigt, en butik lägger ner, de får möjlighet att ta mer marknadsandelar? Eller, de får bekräftelse på att de gjort ett bra jobb och tagit marknadsandelar, och firar det. Minskade marknadsandelar var det som LBS och XXL tävlade om, de firar att de vann. Så ser jag på det. Så ser en marknad ut inom vilken sektor som helst. Men, jag handlar inte av XXL ändå, jag gillar mindre butiker men marknadens regler gäller. Eat or be eaten. Win or be beaten.

LBS-dödaren XXL
Stervelo sa:
Men vad är det som är konstigt, en butik lägger ner, de får möjlighet att ta mer marknadsandelar? Eller, de får bekräftelse på att de gjort ett bra jobb och tagit marknadsandelar, och firar det. Minskade marknadsandelar var det som LBS och XXL tävlade om, de firar att de vann. Så ser jag på det. Så ser en marknad ut inom vilken sektor som helst. Men, jag handlar inte av XXL ändå, jag gillar mindre butiker men marknadens regler gäller. Eat or be eaten. Win or be beaten.

Jo.. men det är inte PK. Tänk på barnen!

LBS-dödaren XXL
Jeppe_E sa:
Stervelo sa:

Jo.. men det är inte PK. Tänk på barnen!

Tänk på banken!
PK-banken...

LBS-dödaren XXL
Det handlade nog inte så mycket om LBS:s. Dom är nog inte huvudfokus för en jätte som XXL som vill åt bredden men inte nödvändigtvis spetsen.

LBS-dödaren XXL
LBS:en får väl skärpa till sig om denne vill konkurrera helt enkelt; konkurrenskraftiga priser, bra sortiment, och servicekänsla så ska man nog kunna hålla jättar och Internet stången. Kanske, kanske har man råd att fela på en av de tre, men felar man på två eller fler är det kört (och isf inte sörjd av mig iaf).

LBS-dödaren XXL
Det vet ju alla att XXL ägs av Jehovas/mormonerna/etc. ;-D

Det snacket gick om Rusta när de var nya, och det visar sej att samma snack gick om stora kedjor i USA när de började konkurrera ut små mom&pop-shops på mindre orter...

LBS-dödaren XXL
Jeppe_E sa:
marr sa:

Ja, du ser.. Jätteonda. De åt säkert kanelbulle efteråt, eftersom de lyckats lura dig att gå till Sportson istället och betala mer än nödvändligt :p

Men de hade säkert det du letade efter. Sist jag var där (sportson) kunde de inte sälja på mig ett kedjelås till 11-växlat. De hade inga hemma :O

Nästa gång kan jag sälja dig ett kedjelås ;) köpte svinbilligt på xxl :p

LBS-dödaren XXL
setreus sa:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/andras-undergang-firar-xxl-med-tarta
I ett svar på insändaren bekräftar XXL:s vd Marcus Wibergh att det firas med tårta när en annan butik gått under:
"Vi firar med tårta om någon av våra konkurrenter går i konkurs, för det är ett kvitto för oss att vi har lyckats och har ett bättre erbjudande."
Old och upp till lokalt chefen.
Däremot är folk som tycker att XXL är bra födda med huvudet före i stengolvet på el-giganten. Så det så.

LBS-dödaren XXL
emmer sa:
setreus sa:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/andras-undergang-firar-xxl-med-tarta
I ett svar på insändaren bekräftar XXL:s vd Marcus Wibergh att det firas med tårta när en annan butik gått under:
"Vi firar med tårta om någon av våra konkurrenter går i konkurs, för det är ett kvitto för oss att vi har lyckats och har ett bättre erbjudande."
Old och upp till lokalt chefen.
Däremot är folk som tycker att XXL är bra födda med huvudet före i stengolvet på el-giganten. Så det så.

Bra är relativt.

Handlar gärna där, när de har något jag behöver till ett schysst pris. Skulle inte lämna min hoj där för service. Men det skulle jag inte någon annanstans heller.

LBS-dödaren XXL
ooms sa:
LBS:en får väl skärpa till sig om denne vill konkurrera helt enkelt; konkurrenskraftiga priser, bra sortiment, och servicekänsla så ska man nog kunna hålla jättar och Internet stången. Kanske, kanske har man råd att fela på en av de tre, men felar man på två eller fler är det kört (och isf inte sörjd av mig iaf).

problemet med XXL är ju att allt är en fasad. sortimentet är extremt litet om man letar efter specifika saker.
Ett personligt exempel: skulle köpa en ryggsäck till mtb, ca 10-20l och vätskesystem, går in där glad i hågen och frågar första bästa personal på den avdelningen och han säger: då har vi denhär på 15 eller den på 30.
jag svarar: vaddå? finns det inte fler alternativ?
han: de kommer i blått också...

av egen erfarenhet så är det liknande med det mesta.

+ att alla LBS:er som är värda namnet kan ta hem saker om det inte finns i lager och kan ringa leverantörer och ta reda på saker bara man frågar, vilket inte händer på XXL och motsvarande.

LBS-dödaren XXL
Jag såg ett billigt hjul där igår iaf..

20170607_190954.jpg

LBS-dödaren XXL
ooms sa:

+1 på den.

Min LBS (cykeltjänst södertälje) har förstått att folk internet handlar och har också anpassat sina priser lite mer till det. Sen att dom har superb service och har väldigt mycket hemma på hyllan gör ju också att man är dom trogen.

LBS-dödaren XXL
Palle Kuling sa:
+ att alla LBS:er som är värda namnet kan ta hem saker om det inte finns i lager och kan ringa leverantörer och ta reda på saker bara man frågar, vilket inte händer på XXL och motsvarande.

Säker på det? Låter konstigt. Jag tycker att jag fått bra hjälp på XXL och de ringde iallafall garmin åt mig när jag hade problem med dem.

LBS-dödaren XXL
görveln sa:
Palle Kuling sa:

Säker på det? Låter konstigt. Jag tycker att jag fått bra hjälp på XXL och de ringde iallafall garmin åt mig när jag hade problem med dem.

är ju såklart vara beroende på enskilda personen som jobbar, men över lag har jag har aldrig fått något seriöst intryck av personalen där, varken på kunskap eller service

LBS-dödaren XXL
Palle Kuling sa:
problemet med XXL är ju att allt är en fasad. sortimentet är extremt litet om man letar efter specifika saker.
Ett personligt exempel: skulle köpa en ryggsäck till mtb, ca 10-20l och vätskesystem, går in där glad i hågen och frågar första bästa personal på den avdelningen och han säger: då har vi denhär på 15 eller den på 30.

Vad jämför du med? XXL:s sortiment är ju oerhört bra om man jämför med deras närmaste konkurrenter som är Stadium och Intersport.

LBS-dödaren XXL
Palle Kuling sa:
ooms sa:

Men sådär är det sorgligt nog i alla affärer. Från mat till bil och allt däremellan.
En konsekvens av den stora viljelösa mainstream-massan.
Därför köper man ryggsäck på Outnorth* och slitdelar till hojen hos Bike Discount*.
* Eller motsvarande webshop som fattat grejen med olika behov hos olika individer.

LBS-dödaren XXL
Stadium och Intersport är pinsamma nu för tiden, ibland undrar jag vem som egentligen handlar där. Tråkigare sortiment av allt man kan tänka sig går inte att finna.
XXL är något bättre men inte helt bra och de kommer fortsätta med sitt mellanmjölkssortiment.
Team Sportia kör hårt med cyklar och det är fint, Barkarby TS som nu är nerlagt var dyra men hade ett bra sortiment.

Funderar på om man ska starta en LBS-kedja. Anställa typ 30 snubbar som kan heta "Bosse", de ska vara i 50-55 års ålder och ha en lätt Asperger med intresseinriktning cyklar. Sen startar man upp 15-20 välfyllda butiker med dessa "Bosse"-typer i. Bästa av båda världar, behöver inte betala mycket i lön då de mest är glada att få vara där...

LBS-dödaren XXL
Oskar sa:
Palle Kuling sa:

Vad jämför du med? XXL:s sortiment är ju oerhört bra om man jämför med deras närmaste konkurrenter som är Stadium och Intersport.

jämför med mer "nischade" butiker.. typ LBS, en dedikerad jakt/fiskeaffär os.v. tycker egentligen samma sak om stadium och liknande också..

LBS-dödaren XXL
Visst är det trevligt med små specialbutiker som drivs av engagerade entusiaster, men ärligt talat räcker det med internet och dessa storköp i nio fall av tio.

LBS-dödaren XXL
Fint skrivet i teorin. Om vi bara kunde hoppa över det här skedet där våra storstäder misshandlas genom usel stadsplanering. Där bilen ses som vårt främsta transportmedel och decentraliserade köpcentrum som en nödvändighet för dagligvaruhandelns tillväxt.

Det finns ingen gratis lunch och låga priser sker alltid på bekostnad av annat. I vårt fall i form av miljarder av våra skatteintäkter som går till att bygga värdelösa städer. Tyvärr.

erik h sa:

LBS-dödaren XXL
Palle Kuling sa:
Oskar sa:
Palle Kuling sa:

jämför med mer "nischade" butiker.. typ LBS, en dedikerad jakt/fiskeaffär os.v. tycker egentligen samma sak om stadium och liknande också..

Okej, eftersom vi (ja, det är ju ett cykelforum) är extremt nischade, så kanske det är lite konstigt att jämföra XXL med en dedikerad cykelaffär?

Det är ju liksom som att jämföra ICA Maxi med en charkuteriaffär. (Även om nu ICA Maxi ofta har en ganska bra charkavdelning).

LBS-dödaren XXL
Stervelo sa:

Det knepiga i den här historien är att det råder bred lokalpolitisk enighet om att denna utveckling (dvs. större enheter med lägre lagerkostnader, färre anställda och högre vinster åt ägarna) ska drivas på aktivt. Det överordnade målet i samhällsplaneringen verkar vara att maximera måttet omsättning per butiksanställd. Lite snävt, kan man tycka.

LBS-dödaren XXL
upplever att xxl ändå försöker göra mer för den krävande cykelkunden än ex stadium. intersport varierar, vissa ställen är dom väldigt bra.

men kommer ändå nästan aldrig ut med något ur xxl. mycket mellanmjölk är det.

deras marknadsföring med ändlösa tjocka bilagor är ur ett miljöperspektiv direkt störande.

LBS-dödaren XXL
kais01 sa:
upplever att xxl ändå försöker göra mer för den krävande cykelkunden än ex stadium. intersport varierar, vissa ställen är dom väldigt bra.

men kommer ändå nästan aldrig ut med något ur xxl. mycket mellanmjölk är det.

deras marknadsföring med ändlösa tjocka bilagor är ur ett miljöperspektiv direkt störande.

Har du fysisk papperstidning fortfarande alltså? Direkt störande!!!

LBS-dödaren XXL
Jag tycker xxl är bra. Riktigt bra. Deras priser är "rättvisa". Bara snäppet dyrare än webben men väldigt mkt billigare än lbs. Sen är det skönt med ett riktigt varuhus man kan vandra runt i ostört. Jag spyr verkligen på stadium, intersport, team sportia som bara har kläder. Gå in på stadium och försök köpa annat än strumpor och vita pikeskjortor! Hejja xxl.
Däremor besitter personalen ingen kunskap. Dom kör ju lite med billiga tjugoåringar typ. Det får man acceptera. Vill man ha riktig hjälp ska man gå till en duktig lbs.

Senast ändrad:
LBS-dödaren XXL
skogsvakt sa:
Jag tycker xxl är bra. Riktigt bra. Deras priser är "rättvisa". Bara snäppet dyrare än webben men väldigt mkt billigare än lbs. Sen är det skönt med ett riktigt varuhus man kan vandra runt i ostört. Jag spyr verkligen på stadium, intersport, team sportia som bara har kläder. Gå in på stadium och försök köpa annat än strumpor och vita pikeskjortor! Hejja xxl.
Däremor besitter personalen ingen kunskap. Dom kör ju lite med billiga tjugoåringar typ. Det får man acceptera. Vill man ha riktig hjälp ska man gå till en duktig lbs.

Det är väl som Elgiganten och liknande, jag förutsätter att personalen inte vet ett dyft.
De kunde fått sälja en YogaBook till mej, men säljaren hävdade att den bara fanns med Windows, trots att det enda skyltexet bevisligen körde Android...

LBS-dödaren XXL
Jag har bara vart på 3 XXL butiker. I Umeå kan jag inte minnas om jag behövde hjälp, så vet inte. I Kungens Kurva finns det duktig å påläst personal. Och i Valbo har de nog drillats för där var det raka å snabba besked. Toppbetyg! :)

frid!

LBS-dödaren XXL
ForesterGuy sa:
skogsvakt sa:

Det är väl som Elgiganten och liknande, jag förutsätter att personalen inte vet ett dyft.
De kunde fått sälja en YogaBook till mej, men säljaren hävdade att den bara fanns med Windows, trots att det enda skyltexet bevisligen körde Android...
Men det var ju bara för att dema ;)

LBS-dödaren XXL
Skulle köpa ett vanligt, vikbart liggunderlag på XXL i dag men jag gick bet. De hade svindyra luftmadrasser och liknande, samt 1 vanligt i skumgummi som var enormt stort.

Sen tycker jag väl kanske inte att det är så värst billiga på allt utan kör likt Mediamarkt väldigt lågt prissatta lockvaror. Samma koncept som CRC kör i sina mailutskick, enligt mig.

Jag har nog inte gjort särskilt många fynd på webbshoppar heller när jag tänker efter. Förutom mina fälgar som det var halva priset på. Allt annat till 2 cyklar köptes för "list"pris.

LBS-dödaren XXL
evirob sa:
ForesterGuy sa:
skogsvakt sa:

Men det var ju bara för att dema ;)

Demos kör man på Amiga.

Tillbaka
Topp