LBS i Stockholm förutom Cykloteket?

trailbiker

Aktiv medlem
Vilken LBS rekommenderas i Stockholmsområdet? Har köpt ett antal cyklar hos Cykloteket men nu när det börjar strula så är det ju sjukt tungrott. Varit av med cykeln i två veckor av diverse anledningar och nu "är alla sjuka" varpå jag får vänta tills efter helgen innan nån behagar titta på min hoj.

TCM? Cykelcity? Länna Sport? Cykelhuset?

Jag är beredd att betala för att få den "service" jag tror mig få, så hänvisningar till düskland eller brexit-öarnas webshoppar behövs inte.

Vore smutt om den LBS du pekar på säljer Scott också, lutar åt 2019 års 910 eller 920.

Vad säger fredagsglada Happy?

Velotek i Uppsala känns som en av de närmare riktiga renodlade LBS vi har.. Cykeltjänst i Södertälje är många nöjda med och Scott säljer dom. Ofta ligger de rätt bra till i pris också.

Dropin bikes på surbrunnsgatan är en av få lbs jag ibland lämnar grejer till.
På landsväg är jag svag för den charmante snackisen Richard på Cykling på Frejgatan.
Ingen säljer dock Scott men livet är för kort för att åka runt på Scott ;-)

Annars hyllas ju Velotek som nog hade blivit min favvis om man bott närmare till.
Har fått grym kundservice de gånger jag haft med dem att göra.

Sportson i Danderyd kanske? Jag har inte lämnat in någon cykel där, men de gånger jag handlat slitdelar har de varit hjälpsamma och relativt kunniga. De säljer bla Specialized och Scott.
Inte speciellt billiga, men de brukar ha delar hemma.

Cykloteket och Cykelkraft är tyvärr oftast hopplösa. Fungerar bäst som webshop.

Cykelkraft fick en chans när jag skulle spendera pengar på en cykel till frugan. Efter 11 dagar hade cykeln inte lämnat lagret. Tredz i England löste det på 3 dagar... CK är på min (och Sverkers) svarta lista :)

ejma sa:
Sportson i Danderyd kanske? Jag har inte lämnat in någon cykel där, men de gånger jag handlat slitdelar har de varit hjälpsamma och relativt kunniga. De säljer bla Specialized och Scott.
Inte speciellt billiga, men de brukar ha delar hemma.

Cykloteket och Cykelkraft är tyvärr oftast hopplösa. Fungerar bäst som webshop.

+1 på Sportson i Danderyd. Har likadana erfarenheter.

Cykelkraft tycker jag funkar om man kommer på tider då det inte är några andra kunder i butiken och rätt person står i kassan. De har rätt mycket udda smådelar på sitt lager, och har de tid, så är de hjälpsamma och brukar hitta något som funkar. Är det mycket folk i butiken, så vänder jag i dörren och fortsätter till Sportson. (passerar både Cyklekraft och Sportson längs min pendlarväg.)

Cykelcity tycker jag är riktigt mysiga. Vet inte hur duktiga de är på dämparmeck, men för annan service hade jag inte tvekat att lämna in till dem.

Jag kan rekommendera Sigge Cykel i Vällingby. Välsorterad butik med trevlig, kunnig personal, bra service och emellanåt förvånansvärt bra priser på cyklarna. De säljer bland annat Scott, Trek och Crescent.
Har även varit nöjd med bemötandet och servicen på TCM i Tyresö - har dock ej Scott vad jag vet.

Jarla cykel är rätt bra på gaffelservice, dock dyra men det är ju alla. Hyfsat utbud också med en del udda saker för att vara en mindre handlare än Cykelcity och andra.

+1 på Dropinbikes. Sportson på Åsögatan har också sina ljusa stunder och sålde i a f tidigare Scott. Tror att deras verkstad är sourcead och därför kanske inte lika märkesfundamentalistisk.

djson sa:
Jag kan rekommendera Sigge Cykel i Vällingby. Välsorterad butik med trevlig, kunnig personal, bra service och emellanåt förvånansvärt bra priser på cyklarna. De säljer bland annat Scott, Trek och Crescent.
Har även varit nöjd med bemötandet och servicen på TCM i Tyresö - har dock ej Scott vad jag vet.

+1 på Sigge Cykel!

Länna e rätt schysst ändå. Inte så lbs känsla iochmed storleken men för det mesta trevlig personal. Annars som sagt tcm! Sportson inne på söder är rätt laid back o sköna. V&O i sickla är rätt hjälpsamma. Oorganiserade men det är lite kul sådär. De har inte scott dock :/.

Skulle hålla mig borta från cykelkraft iallafall!

Oskar sa:
MickeMud sa:
Cykelhuset i Upplandsväsby, prata med Roger.

Hahaha, en gång sa han ”äh, det kommer aldrig att slå” om skivbromsar! :-)

Vänta bara. Snart har den flugan blåst över.

Annars +1 på Velotek (ifall det inte är för långt bort för att kännas tillräckligt "local").

Säljer inte Scott officiellt men misstänker att det kan gå att ordna vid intresse.

/Johan

Cykeltjänst i Södertälje är en riktig vinnarbutik enligt min mening (säljer Scott som sagt).
Är man mer ”central” av sej har jag bra erfarenhet av Cykelcity också.
Dock har jag bara köpt en cykel av dem samt 220 000 attiraljer.
Hur de är som mekaniker vet jag dock inte är jag rädd men dom är iallafall trevliga att ha med att göra.
Skulle jag besöka Jarla cykel på Östermalm skulle jag be att få prata med Mange. Han är en av oss här på forumet och känns som en meck som vet vad han pratar om.

Havoc 5 sa:
Cykeltjänst i Södertälje är en riktig vinnarbutik enligt min mening (säljer Scott som sagt).
Är man mer ”central” av sej har jag bra erfarenhet av Cykelcity också.
Dock har jag bara köpt en cykel av dem samt 220 000 attiraljer.
Hur de är som mekaniker vet jag dock inte är jag rädd men dom är iallafall trevliga att ha med att göra.
Skulle jag besöka Jarla cykel på Östermalm skulle jag be att få prata med Mange. Han är en av oss här på forumet och känns som en meck som vet vad han pratar om.

Kenneth hänger väl också här har jag fått för mig. Har bara positiva upplevelser av servicennivån på Jarla.

+1 på Velotek. Jag var in för första gången idag och hoppades på att få lite råd angående en konvertering från Sora Rapidfire 3x9 med hydraliska m365 bromsar till Sora R3000 STI 3x9. Det gick inte att googla sig fram till om det gick, men den trevlige mannen med ett ordentligt skägg visste direkt att det inte gick. Han hade tydligen jobbet för Shimano i 10 år.

De tjänade inte krona på mig denna gång, men nästa gång är det dom som gäller.

Lite längre att åka men bästa service och det är Scott som gäller hos Mellins i Östhammar. Vi åker dit från Uppsala både för köp och service. Har ni tur bjuder Tobbe på Kaffe och hembakat medans ni väntar

Cykellandet i Sunbyberg funkar för mig men så bor jag i Solna på gränsen till Sunbyberg och passerar helt nära till/från jobbet. Jag har bara handlat slitdelar där så jag vet inte hur det funkar med större inköp. Hemsidan är inte speciellt komplett.

/Martin

MartinRF sa:
Cykellandet i Sunbyberg funkar för mig men så bor jag i Solna på gränsen till Sunbyberg och passerar helt nära till/från jobbet. Jag har bara handlat slitdelar där så jag vet inte hur det funkar med större inköp. Hemsidan är inte speciellt komplett.

/Martin

+1

116 - Östgötagatan 16, Stockholm. Mest fixed gear/bmx men han tar nog det mesta. Väldigt trevlig liten butik.

Dropinbikes, Surbrunnsgatan 31B, Stockholm. Säljer Kona. Trevlig service, trevliga cyklar och hjälpsamma. Duktiga mekar. Mer fokus på Mtb/gravel/cx men tar sig an det mesta utan en massa skitsnack.

Senast ändrad:
Bike Village ligger ute i Nacka men har bra rykte, säljer bl.a. Trek och gör Securmark-märkning.
Sportson Södermalm är trevliga även om utbudet inte är så imponerande.
Cykeldennis är en udda butik i ett magasin i frihamnen, dit man måste ringa för att få aktuella öppettider, men han är rolig och har ett stort lager av allt möjligt (bl.a. mycket verktyg).
Fix My Bike och Specialized Concept Store i Hammarby Sjöstad har väl fått bra omdömen också, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

Edit: La till några.

Senast ändrad:
SCS skulle jag inte rekommendera baserat på vad jag hört och läst. Påstår inte att du inte kan få bra service där, men hört om lite för många fall där folk inte varit nöjda.

SCS är alltid villiga att hjälpa till. Har fått hjälp utanför öppettider för att får hojen raceduglig till dagen efter.
För hjulbygge är Phil (DrSpoke) förstahandsvalet.

Murdock sa:
+1 på Velotek. Jag var in för första gången idag och hoppades på att få lite råd angående en konvertering från Sora Rapidfire 3x9 med hydraliska m365 bromsar till Sora R3000 STI 3x9. Det gick inte att googla sig fram till om det gick, men den trevlige mannen med ett ordentligt skägg visste direkt att det inte gick. Han hade tydligen jobbet för Shimano i 10 år.

Matte aka ”skägget”. Det han inte vet om shimano ä inte värt att veta :-) skulle vilja påstå att han även ä en av Sveriges bästa hjulbyggare. Bobby på velotek är även han grym på hjul och macgyver meck. Alltså lösa problem som känns omöjliga.

Sen är ju kanske inte Uppsala att räkna som Stockholm även om det kan vara värt ett besök

Senast ändrad:
Jensen sa:
Murdock sa:

Matte aka ”skägget”. Det han inte vet om shimano ä inte värt att veta :-) skulle vilja påstå att han även ä en av Sveriges bästa hjulbyggare. Bobby på velotek är även han grym på hjul och macgyver meck. Alltså lösa problem som känns omöjliga.

Sen är ju kanske inte Uppsala att räkna som Stockholm även om det kan vara värt ett besök

Uppsala är ju per definition inte Stockholm.. Men bor man i norrort har man ju inte längre dit än till en butik i Huddinge tex.

Tror ingen verkstad ger förtur bara för att cykeln är köpt på stället? Däremot finns ju viss service med på köpet på många ställen och en oanmäld dropin kanske lyckas bättre om det är en dyr bajk köpt på stället.

En verkstad som knölar för att du handlat på annan plats bör inte premieras.

Senast ändrad:
+1 på velotek men för långt från Stockholm för små saker. Om de legat i Stockholm skulle jag aldrig gått någon ananstans.

Använder Tcm då de ligger närmast. De är dock dyra men meckar cykel själv mest så behöver sällan lämna in.

Med dyrt avses jämförelsepris mot andra cykelaffärer.

Dropinbikes är väldigt bra! Max som jobbar där mest är riktigt trevlig men framförallt duktigt på att lösa problem och förklara vad han gjort!

Har närmast till TCM men har hänt flera gånger att jag inte känt mig helt nöjd där. Har blivit tråkigt bemöt när jag kommit tillbaka för att de inte löst det de skulle fixa (lockout som strulade).

.A. sa:
AX3L sa:
Uppsala är ju per definition inte Stockholm.. Men bor man i norrort har man ju inte längre dit än till en butik i Huddinge tex.

Det är närmare till Sportson i Kungens kurva från Upplands Väsby än till Uppsala.

Även i tid? Jag åker ju inte igenom Stockholm frivilligt på något som liknar en butiks öppettider, men det är ju bara jag.

Tillbaka
Topp