Lbs stålcykel i Stockholm

Basch

Medlem
Jag är på jakt efter ny pendlarcykel och har siktet inställt på en hybrid med stålram, av den enda anledningen att jag tycker att de är sjukt mycket snyggare jämfört med aluminium (förstår inte helt hur detta hänger ihop men varje cykel jag sett som fallit mig i smaken råkar vara gjord i stål).

Har ni tips på handlare i Stockholmsområdet som säljer dessa cyklar? Undviker "postorder" eftersom jag vill prova ut geometrin etc innan köp. Även tips på specifika cyklar tas tacksamt emot. Budget upp till c:a 20 000. Tänker mig en flat-bar med åtminstone 8 växlar. Cyklar ca 10 km dagligen året runt, endast asfalt, mycket backar/broar. Vet att man cykla så pass korta sträckor på vad som helst egentligen men tycker ändå det är värt att lägga pengarna för att få den rätta känslan. Har en Trek fx 3 och gillar geometrin, men är ute efter stål nu som sagt.

Tack för tipset! Kikat på Kona-cyklarna men hittade inte en passande flat-par. Många av deras cyklar verkar vara 27.5" vilket känns onödigt på asfalt. Såg att Urbanbikewear säljer Genesis, någon som vet om de är bra?

Kona Sutra är 28".

Jag visste inte att man kunde köpa Genesis i Stockholm. Genesis är bra. Säljer också Cinelli, trevligt.

Tack för tipset! Kikat på Kona-cyklarna men hittade inte en passande flat-par. Många av deras cyklar verkar vara 27.5" vilket känns onödigt på asfalt. Såg att Urbanbikewear säljer Genesis, någon som vet om de är bra?
Jag har sin LWB nämnde en Genesis CdF, Reynolds rör i storlek lite för stor för mig!
Kort och gott så har jag älskat den sen start! Började som ett ”all road” med 50mm 650b slicks och brett styre med massa flare, sen till en mer klassisk tourer, 42cm styre, 35mm 700c slicks och så gick den fullpackad i Europa, sociala grus & lvg rundor i veckorna och långrunda till ex @LWB lättpackad.
Testade med djupa kolhjul & smala däck för lvg och de gjorde jobbet roligare där! Testade med kolfibergaffel, det var bra men gick tillbaka till stål av någon anledning jag inte idag minns!

Den fick mig helt enkelt att börja älska att cykla utöver pendling och till krogen! Så ja, jag tycker den är bra & väldigt formbar!

Glömde nämna, jag har också pendlat nästan varje arbetad dag alla säsonger på den!

Lägger in fler bilder sen!

Bilagor

• IMG_2303.jpeg
    IMG_2303.jpeg
    866 KB · Besök: 79
Jag har sin LWB nämnde en Genesis CdF, Reynolds rör i storlek lite för stor för mig!
Kort och gott så har jag älskat den sen start! Började som ett ”all road” med 50mm 650b slicks och brett styre med massa flare, sen till en mer klassisk tourer, 42cm styre, 35mm 700c slicks och så gick den fullpackad i Europa, sociala grus & lvg rundor i veckorna och långrunda till ex @LWB lättpackad.
Testade med djupa kolhjul & smala däck för lvg och de gjorde jobbet roligare där! Testade med kolfibergaffel, det var bra men gick tillbaka till stål av någon anledning jag inte idag minns!

Den fick mig helt enkelt att börja älska att cykla utöver pendling och till krogen! Så ja, jag tycker den är bra & väldigt formbar!

Glömde nämna, jag har också pendlat nästan varje arbetad dag alla säsonger på den!

Lägger in fler bilder sen!

Fin! Jag hade ännu inte sett en CdF i vitt.

Har kört upp mot 50000 km på min Croix de Fer från -14. Herrejässes vilken cykel. På den har jag jobbpendlat, kört rando, åkt med på Peloton och jag roliga grusäventyr. Den rätt styva bakänden gör den pigg och responsiv. Med plastgaffel på bli ren än mer åkbar.

Se bara till att få en gammal ram utan det slopade överröret så blir den fin också.

IMG_8083.jpeg

Senast ändrad:
Äh, Genesis är väl inget att ha...? Jag har bara två.?

IMG_6459.jpeg

IMG_6981.jpeg

Finns byggtrådar i min profil om man vill roa sig med sådant. Galet nöjd med dessa, men som @Fjärdebrunn säger var allt bättre förr med rakare överrör.?

Osäker på hur utbudet är med raka styren numer, men den gröna ovan var just en sådan pendlarhoj med rakt styre från början.

Kona har också en del fina hojar ju. Som nämnts tidigare säljer Fixmybike sådana, där jag faktiskt köpte en Kona mtb för några år sedan som de skickade till mig. Smidiga att ha att göra med så alla mina 1 st upplevelser av dem har varit positiva.?

Om man vill göra det omvända och handla från Göteborg och då skickat till Stockholm tror jag Veloform kan vara behjälpliga. Han säljer Genesis, och igår såg jag en sjukt snygg lila Croix de Fer i butiken när jag var där och drack kaffe! Väl värt en tågresa om man ska prova ut storlek också tänker jag, men då ska man nog först kosta på sig ett samtal för att kolla så det finns cykel hemma.

Om jag hade varit du hade jag undvikit att skaffa en för biffig cykel. Det är förmodligen de smala rören du gillar med stålhojar. De finns dock i lite elegantare, snärtigare rör, samtidigt som de finns i supertråkiga och tunga rör. Alla stålcyklar är inte desamma!

Vill man se en till snygg Genesis får man kalla på @Willie !

Äh, Genesis är väl inget att ha...? Jag har bara två.?

Visa bilaga 702017

Visa bilaga 702019

Finns byggtrådar i min profil om man vill roa sig med sådant. Galet nöjd med dessa, men som @Fjärdebrunn säger var allt bättre förr med rakare överrör.?

Osäker på hur utbudet är med raka styren numer, men den gröna ovan var just en sådan pendlarhoj med rakt styre från början.

Kona har också en del fina hojar ju. Som nämnts tidigare säljer Fixmybike sådana, där jag faktiskt köpte en Kona mtb för några år sedan som de skickade till mig. Smidiga att ha att göra med så alla mina 1 st upplevelser av dem har varit positiva.?

Om man vill göra det omvända och handla från Göteborg och då skickat till Stockholm tror jag Veloform kan vara behjälpliga. Han säljer Genesis, och igår såg jag en sjukt snygg lila Croix de Fer i butiken när jag var där och drack kaffe! Väl värt en tågresa om man ska prova ut storlek också tänker jag, men då ska man nog först kosta på sig ett samtal för att kolla så det finns cykel hemma.

Om jag hade varit du hade jag undvikit att skaffa en för biffig cykel. Det är förmodligen de smala rören du gillar med stålhojar. De finns dock i lite elegantare, snärtigare rör, samtidigt som de finns i supertråkiga och tunga rör. Alla stålcyklar är inte desamma!

Vill man se en till snygg Genesis får man kalla på @Willie !
Toppen, tack för svar (även övriga i tråden). Jag tror du har rätt i att det är de smala rören jag är ute efter! Tillhör Genesis cdf de "biffiga" cyklarna? Vilken cykel skulle du rekommendera i så fall som är mer "elegant"? Jag har inget emot slopade rör, tvärtom gillar jag geometrin på min nuvarande Trek.

Toppen, tack för svar (även övriga i tråden). Jag tror du har rätt i att det är de smala rören jag är ute efter! Tillhör Genesis cdf de "biffiga" cyklarna? Vilken cykel skulle du rekommendera i så fall som är mer "elegant"? Jag har inget emot slopade rör, tvärtom gillar jag geometrin på min nuvarande Trek.
Nej, åtminstone förr var Genesis mer eleganta än exempelvis Surly och annat "odödligt", och jag tror att filosofin lever kvar.

Än mer elegant finns ju också såklart, såsom Fairlight bland annat. Men som vanligt går prislappen upp ju finare produkt man vill ha. Just rakt styre är ju närapå helt dött på fincyklar, så inte helt lätt att hitta något sådant eftersom de flesta produkter riktar sig mot vardagspendlare som helst vill ha något lättskött och skiter i känsla etc.

Jag har inget emot slopade rör, tvärtom gillar jag geometrin på min nuvarande Trek.

Vad menar du med geometrin? Slopad överför påverkar inte hur man sitter på cykeln. Det påverkar utseendet, vikten (lite) och hur stor ramväska passar.

Jag tittade själva lite på stålcyklar när jag letade efter en grusräser. Fairlight är riktigt fin, men jag tycker inte om platta överröret och framförallt inte om mönstret på överröret. Tycker att en CdF ser bättre ut.

(Overigens valde jag en Cannondale i karbån (med mycket rabatt), något emellan gravelbike och CX, så med horisontell överför)

Urbanbikewear är toppen och finns mycket annat kul i deras butik så kika förbi där.

Jag är också en nöjd och lycklig Genesisägare så stämmer in i hyllningskören.

//W

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp