LCHF & fysisk prestation

Transwave

Aktiv medlem
LCHF & fysisk prestation
Är det någon här som tränar aktivt och äter LCHF? Jag vill gärna höra dina erfarenhter. Hur har din prestation påverkats?

Har själv ätit LCHF i snart 1 månad och känner alla fördelar som utlovats, men har ännu inte haft möjlighet att vara ute på någon längre tur. Funtar på att cykla en 20-milare nästa månad. Spontant känns det som att det borde vara till fördel att gå på fettdrift vid långdistanscykling då det ger en jämn och stadig energitillförsel.

LCHF & fysisk prestation
Jag har aldrig förstått varför någon som bryr sig om sin fysiska prestationsförmåga skulle vilja ta bort kolhydrater.

Blir inte det lite som att se hur fort man kan cykla med anliggande bromsar?

Men jag har säkert missat något som vanligt...

LCHF & fysisk prestation
Jag körde det ett år då jag samtidigt sprang väldigt mycket. Jag har alltid varit rätt kass på att springa (taskigt flås) å kan inte säga att jag blev varken bättre eller sämre av LCHF. Däremot så gick jag ner 17 kg.

LCHF & fysisk prestation
Jag körde en ganska slapp LCHF-kosthållning (dvs inte helt strikt) under närmare ett år när jag var föräldraledig. Det blev en del promenader med barnvagn och en hel del cykling. Under denna tid gick jag ner några kilo i vikt, från 78 kg till 71 kg. Jag är 181 cm lång.

Möjligvis tyckte jag att lågintensiv träning fungerade bra på LCHF. När man var ute och körde länge kunde sällskapet börja vägga efter ett par timmar medan jag kände mig lika bra / dålig som innan.

Jag upplevde dock aldrig att jag hade något klipp i benen med LCHF-kost och man kände sig alltid allmänt seg när man började trampa. Att vara lätt i kroppen var dock skönt vid teknisk stigcykling. Minns när jag la ner hela grejen och drog ut och tränade på en kropp fulladdad med kolhydrater. Det kändes som om man flög fram på stigarna och man kunde ha ett bra tryck i uppförsbackarna på ett helt annat sätt än med en kropp tom på glykogen.

Kommer eventuellt börja experimentera med detta igen under kommande föräldraledighet men för mig är saken klar: Skall man prestera bra skall man äta kolhydrater. Sedan kan det finnas andra skäl till att dra ner på kolhydraterna, t.ex. viktminskning och jämnare blodsocker om man sitter stilla mycket.

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
Doctor C sa:
En massa saker jag känner igen mig i

Jag testade rätt så strikt LCHF för ett gäng år sen, säkert 5-6 år sen nu och visst gick jag ner i vikt och mådde helt okej, för att inte säga bättre än innan, men "klippet i benen" lyste med sin frånvaro. Nu kör jag mer åt HCHF-hållet och är rund och go.

Det var en massa snack om (och från) Jonas Colting också, som väl åt/äter rätt kolhydratfattigt till vardags men sedan hinkade Red Bull och annat sötsliskigt i tävlingssituationer. Det är också ett sätt att angripa det hela men man måste nog prova ut vad som funkar för magen.

Men TS lär ju märka när h*n provar.

LCHF & fysisk prestation
Du skulle kanske skriva jämn och stadig och låg energitillförsel. Att bränna (bara) fett är inget vidare effektivt, dessutom behövs kolhydrater för att få det någorlunda effektivt (om du nu inte gillar att vara segt trött och lukta aceton). Men så effektivt som att bränna kolhydrater blir det ju aldrig.

Transwave sa:
Spontant känns det som att det borde vara till fördel att gå på fettdrift vid långdistanscykling då det ger en jämn och stadig energitillförsel.

LCHF & fysisk prestation
Dr_Rydell sa:
Jag skulle nog tänka mig för innan jag började äta LCHF av nedanstående anledningar, inte vad du läser i kvällspressen varje vecka:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15774905

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12625832

Tyvärr är sånt där fullständigt obegripligt för alla som inte är läkare eller biologer. Hälften av orden säger mig absolut ingenting.

-----------

Anekdotisk bevisföring: En kollega hade kufiska blodvärden (fett, kolesterol, med mera) och ordinerades allehanda mediciner. Det sket han fullständigt i och la istället om till LCHF. Värdena normaliserades utan mediciner och hans relation till läkaren blev inget vidare.

LCHF & fysisk prestation
Jag har kört ganska strikt lchf i flera år och upplevde att jag efter ca 8 månader kunde börja köra långa pass utan att få i väggen och utan att käka den obligatoriska snickersen. Jag tränar i regel sju dagar av sju och upplever att jag är tåligare för hård träning numera (38 år och tränat hela livet).

MEN, det är viktigt att tänka på vad du äter, inte bara på vad du inte äter, bra grönsaker, oprocessad mat, nåringsspäckat och rejält med fett. Många slutar med kolhydrater men tar inget helhetsgrepp kring maten. Vad jag sedan ev äter när jag har en timma kvar på ett långlopp är en annan sak.

LCHF & fysisk prestation
Själv så planerar jag att köra motsatsen dvs HCLF(V) efter lite inspiration från Durianrider (ja, jag tycker också att han verkar vara ett as) får se hur det går. Oavsett så beror nog ev. viktnedgång på om jag kommer ut och tränar så pass mycket som jag tänkt.

LCHF & fysisk prestation
morrberg sa:
Själv så planerar jag att köra motsatsen dvs HCLF(V) efter lite inspiration från Durianrider (ja, jag tycker också att han verkar vara ett as) får se hur det går. Oavsett så beror nog ev. viktnedgång på om jag kommer ut och tränar så pass mycket som jag tänkt.
Han bröt väl först av alla på förra årets IPWR. Dåligt krut i bananerna.

LCHF & fysisk prestation
Jag vågar inte säga till folk att jag gick ner från 170 kg till nuvarande 86 med hjälp av LCHF-aktig kost för alla LCHFare är så militanta. I början tog jag bort så mycket kolhydrater som möjligt men la inte till massa onödigt fett utan åt istället mycket protein.

Distans och motionslopp typ vätternrundan går att köra helt utan kolhydrater men sedan jag började tävla har det blivit allt mer kolhydrater. Jag äter fortfarande inte pasta, bröd och socker till vardags men träningsdagar äter jag lite kolhydrater och inför tävlingar ännu lite mer men utan att kolhydratladda.

LCHF & fysisk prestation
Jag kör LCHF till vardags och petar in kolhydrater vid behov. Men då bara i form av sportdryck och dylikt. jag kan inte säga att jag presterar sämre nu än innan, däremot så kan jag hålla igång mycket längre utan att bli hungrig eller seg i kroppen.

LCHF & fysisk prestation
Bama sa:
Jag vågar inte säga till folk att jag gick ner från 170 kg till nuvarande 86 med hjälp av LCHF-aktig kost för alla LCHFare är så militanta. I början tog jag bort så mycket kolhydrater som möjligt men la inte till massa onödigt fett utan åt istället mycket protein.

Distans och motionslopp typ vätternrundan går att köra helt utan kolhydrater men sedan jag började tävla har det blivit allt mer kolhydrater. Jag äter fortfarande inte pasta, bröd och socker till vardags men träningsdagar äter jag lite kolhydrater och inför tävlingar ännu lite mer men utan att kolhydratladda.

Möjligtvis inga 1-10sek maxwatt när du vägde 170kg? Skulle va kul och se om vikten gav 2000-3000w spurt.

LCHF & fysisk prestation
Jag kör LCHF mest på grund av min diabetes. Men tränar en hel del crossfit, cyklar så klar, lite rullskidor och massa andra saker. Mitt socker är sjukt stabilt och bra, min träning flyter på bättre än någonsin. Så jag säger bara att det funkar hur bra som helst.

LCHF & fysisk prestation
LCHF & fysisk prestation
Dr_Rydell sa:
Jag skulle nog tänka mig för innan jag började äta LCHF av nedanstående anledningar, inte vad du läser i kvällspressen varje vecka:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15774905

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12625832

Men om dieten gör att du tappar 20 kg så kanske det ändå väger upp? Få saker tycks vara sämre än rejäl övervikt över tid. Om man kikar på dem som blir 100 år så är de aldrig rejält överviktiga. De som är det dör långt tidigare i fettrelaterade sjukdomar.

Det är väl också så att ju mer fettväv du har ju mer insulinresistens får du? Och att är du riktigt smällfet så fungerar den insulinstyrda sockeromsättningen knappt alls till slut? LCHF kan ju där fortfarande tänkas vara en akut lösning på en metabolt desperat situation.

Hur ska man annars förklara den framgång som Sten Sture Skaldeman o andra med grav fetma bevisligen har haft med denna diet? Fett och kött var det enda han åt enl. egen utsago. Och kilona rasade, till synes lätt och ledigt, så länge han bombade på med fett i första hand och kött i andra hand, och undvek allt annat.

LCHF & fysisk prestation
Jag tror det är väldigt individuellt hur bra man presterar på fettdrift. Jag har läst att när man vant kroppen vid fettdrift ska det kunna räcka även för högintensivt. Hur många års lidande det är innan man är där vet jag inte. För mig funkar det inte, Jag är säkert 30-40% svagare på lchf. Jag har en svåger jag brukar cykla med, på fettdrift har jag historiskt jämnt skägg att hänga med och när jag är på riktig sockerdrift cyklar jag en 8 runt honom. Jag blir helt stum i benen direkt. på lchf.

Det är möjligen så att min metabolism är förstörd efter 20 års övervikt där jag som mest vägde 150, nu försöker jag åtminstone hålla mig runt 100-105 på 181cm längd men det är en evig livslång kamp. När jag äter strikt lchf mår jag på alla andra sätt dock fantastiskt bra men för mig är det en diet som nog lättast fungerar om man bor själv långt ut i skogen helt utan att interagera med andra människor.

LCHF & fysisk prestation
Vi kan väl alla åtminstone enas om att det ej går att prestera LIKA bra vid högintensivt arbete på LCHF som med fyllda kolhydratdepåer och kolhydrattillförsel under ansträngningen? Det bygger på basal fysiologi och går inte att komma runt, det hävdar ju inte ens de lchf-toppatleter som finns inom tex triathlon.
Sen hur bra dieten/sättet att äta är för andra målsättningar är en svårare diskussion.

LCHF & fysisk prestation
Hej!

Jag har ungefär samma resultat, placerar mig ungefär lika i min åldersgrupp(längdskidåkning, över 4 mil, på pallen alltid!!!) nu med betydligt mindre kolhydrater, mest från grönsaker än när jag åt pasta gröt-pasta diet.
Skillnaden för mig är att min reumatism är typ 1000 ggr/bättre kunde sluta med antiinflamatorisk medicin som jag ätit i 10 år.
Tränar nästan alltid på tom mage, före lunch oftast, äter mellan lunch och middag inget mer.
Äter typ gröt och mackor innan tävling.
Väger ca 8kg mindre, upplever att jag behöver dricka mindre, har dock inte mätt detta så det är bara en känsla jag har.
Jag har absolut inga problem med intervallpass på "tom mage"(18 timmar efter mat)
Nu äter jag ju inte strikt LCHF, men mycket fett och lite kolhydrater.

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
Henrik Orre:
Henrik Orre:
" Som kock på Team Sky i snart 4 år känner jag nog till vad CF äter bättre än dom flesta. Mer eller mindre hela säsongen är det mycket riktigt att han generellt sätt äter mindre kolhydrater än många. Men under ett lopp som TDF kommer man inte undan massa kolhydrater. Kolhydrater är kroppens bränsle och slarvas det med intaget av detta märks det genast dagen efter! Typisks låg kolhydrats månader är desember-januari när dom ska minska sin vikt. Jag vill seja att kolhydrat fortfarande är en mycket viktigt del av en proffscyklist kost, men nyckeln ligger i när och hur mycket.

Detta är ingen atombomb! Även CF måste kolhydrats ladda inför långa hårda bärgs etapper. Och sedan under loppet har dom ett intag av 75-90 gr kolhydrat PR 30 min! "

https://www.facebook.com/Kost1doktorn/posts/1386649934685648

LCHF & fysisk prestation
McOla sa:
Henrik Orre:
Henrik Orre:
" Som kock på Team Sky i snart 4 år känner jag nog till vad CF äter bättre än dom flesta. Mer eller mindre hela säsongen är det mycket riktigt att han generellt sätt äter mindre kolhydrater än många. Men under ett lopp som TDF kommer man inte undan massa kolhydrater. Kolhydrater är kroppens bränsle och slarvas det med intaget av detta märks det genast dagen efter! Typisks låg kolhydrats månader är desember-januari när dom ska minska sin vikt. Jag vill seja att kolhydrat fortfarande är en mycket viktigt del av en proffscyklist kost, men nyckeln ligger i när och hur mycket.

Detta är ingen atombomb! Även CF måste kolhydrats ladda inför långa hårda bärgs etapper. Och sedan under loppet har dom ett intag av 75-90 gr kolhydrat PR 30 min! "

https://www.facebook.com/Kost1doktorn/posts/1386649934685648

Hoppas att hans matlagning är bättre än hans stavning...

LCHF & fysisk prestation
Wow, så många intressanta svar, tack så mycket!

Era erfarenheter stämmer i hög grad med mina egna observationer. Jag känner att min explosiva styrka inte är på samma nivå som den var innan, men i utbyte har min energinivå blivit jämnare under hela dagen och min uthållighet är förbättrad. Förr blev jag lamslagen av hunger, både mentalt, fysiskt och känslomässigt. Nu kommer hungern lätt och diffust. Jag förblir funktionell även om jag skulle äta senare än vanligt, eller till och med hoppa över en måltid.

I samband med hård fysisk ansträngning under längre tid låter det rimligt att komplettera med några väl utvalda kolhydratkällor. Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Senast ändrad:
LCHF & fysisk prestation
Kört Extremeriden 2ggr ena gången körde jag med enbart fettdrift då bonkade jag efter 7h har jag för mig, andra gången boostade jag med allt möjligt även kolhydrater i massor och då kände jag mig oförskämt pigg hela vägen 14-15 tim nånting.

LCHF & fysisk prestation
Sky kör ju periodisering av kolhydrater styrt utifrån passens utformning. Alltid mycket protein som bas och lite kolhydrater eller fasta inför lågintensiva pass och sen öser de på med kolhydrater på powerdagarna. Det säger iaf deras nutritionist

LCHF & fysisk prestation
Transwave sa:
Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Citat från Colting,

"Jag är sannerligen inte intresserad av att vara en purist bara för sakens skull för skulle jag kategoriskt undvika kolhydrater så kan jag GARANTERA dig att jag skulle prestera långt sämre. Jag tvivlar inte på att människor utför långdistanstävlingar på strikt LCHF men det är inte alls optimalt och de är således att betrakta som långsamma i sammanhanget."

https://www.dietdoctor.com/se/intervju-med-colting/comment-page-2#comment-116960

Froome förstår jag inte ens varför vi har med i diskussionen, deras upplägg är otroligt långt ifrån LCHF.

LCHF & fysisk prestation
landen sa:
Transwave sa:
Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Citat från Colting,

"Jag är sannerligen inte intresserad av att vara en purist bara för sakens skull för skulle jag kategoriskt undvika kolhydrater så kan jag GARANTERA dig att jag skulle prestera långt sämre. Jag tvivlar inte på att människor utför långdistanstävlingar på strikt LCHF men det är inte alls optimalt och de är således att betrakta som långsamma i sammanhanget."

https://www.dietdoctor.com/se/intervju-med-colting/comment-page-2#comment-116960

Froome förstår jag inte ens varför vi har med i diskussionen, deras upplägg är otroligt långt ifrån LCHF.
Är det kolhydraterna som är långsamma ? ?

LCHF & fysisk prestation
landen sa:
Transwave sa:

Citat från Colting,

Noteras bör att det var ganska längesedan artikeln skrevs, tror att colting experimenterar mer med lchf, ketogen kost och fasta numera (jämfört med om man läser resten av artikeln alltså), även om han ev har samma tänk kring tävling som har nämner i klippet.

LCHF & fysisk prestation
Om det nu är så intressant med anekdotisk bevisföring, är det inte också av intresse att 99.9% av alla världens toppatleter _inte_ äter LCHF?

LCHF & fysisk prestation
Transwave sa:

Era erfarenheter stämmer i hög grad med mina egna observationer. Jag känner att min explosiva styrka inte är på samma nivå som den var innan, men i utbyte har min energinivå blivit jämnare under hela dagen och min uthållighet är förbättrad. Förr blev jag lamslagen av hunger, både mentalt, fysiskt och känslomässigt. Nu kommer hungern lätt och diffust. Jag förblir funktionell även om jag skulle äta senare än vanligt, eller till och med hoppa över en måltid.

I samband med hård fysisk ansträngning under längre tid låter det rimligt att komplettera med några väl utvalda kolhydratkällor. Kan Jonas Colting ta VM-medaljer i långdistanstriathlon och Chris Froome vinna touren med LCHF som grund så borde jag kunna avverka en BRM 200k :)

Colting höll inte på med LCHF eller några andra dieter under de år han var som bäst och det är väl att stretcha sanningen långt att påstå att CF vinner touren med LCHF som grund om han håller ner på kolhydrater under december och januari när touren går i juli. Sen har det ju inte framgått i vilken utsträckning han minskar på kolhydrater, LCHF är väl under 10% kolhydrater av det totala intaget? CF kanske minskar från 70% - 50%, det vet ingen här. Kan garantera att han inte ligger på några 10% iaf med de träningsvolymer han har.

LCHF & fysisk prestation
Jocke77 sa:
Transwave sa:

Colting höll inte på med LCHF eller några andra dieter under de år han var som bäst och det är väl att stretcha sanningen långt att påstå att CF vinner touren med LCHF som grund om han håller ner på kolhydrater under december och januari när touren går i juli. Sen har det ju inte framgått i vilken utsträckning han minskar på kolhydrater, LCHF är väl under 10% kolhydrater av det totala intaget? CF kanske minskar från 70% - 50%, det vet ingen här. Kan garantera att han inte ligger på några 10% iaf med de träningsvolymer han har.

Indeed, men slutsatsen tycker jag ändå är korrekt - det går definitivt att cykla en BRM 200K (och längre) utan intag av kolhydrater om man bara har tränat sin aerobiska kapacitet (fettförbränning) och håller intensiteten på rätt nivå. Sen kanske man kan cykla snabbare med tillskott på kolhydrater (både snabba och långsammare), men det behövs definitivt inte för att ta sig runt.

Tillbaka
Topp