Leatt Neck brace, ja eller nej?

Casper

Ny medlem
Tjena.!

Jag hade egentligen tänkt skriva ett inlägg och fråga vilken av alla modeller på leatt neck brace som är den man ska ha inom downhill, men efter att ha läst på olika hemsidor och forum så börjar jag undra om man ska ha någon alls. Läs gärna denna artikel(men framförallt kommentarerna): http://dirtmountainbike.com/zfeatured-box/dirt-100-2010-leatt-neck-brace.html

Tycker ni man ska köra med neck brace, och i så fall vilken?

Skall du köpa en Leatt så välj de som har justerbar "vinge". Club eller värre.

Jag har provat men kom inte överens med den jag hade, men många tycker de funkar bra.

Köper du en Leatt Adventure så se till att även köpa det stag som är till för cykel, det orsakar en flackare vinkel på nackvingen.

Jag upplevde att den ville trycka fram hjälmen när man åkte nerför stök/brant och det var en smula obehagligt. Vanesak kanske, men där tog det stopp för mig.

köpte leatt moto gpx i höstas, har inte haft några problem alls med justering och inte märkt av att hjälm tagit emot när jag tittat uppåt vilket jag vet många har problem med,
själv tycker jag den är riktigt bra när jag trillar (vilket jag gör ganska ofta) även om jag inte landar på huvudet alla gångernanstabiliserar den nacken bra. man slipper dom där viplash slängarna.
helt 100% säker kan man aldrig bli. men förebygga kan man.
tycker det är värt pengarna även om dom tar överpris för den.

Tveksamt om det behövs i dh, vissa påstår tom att man kan FÅ skador pga att man har den på sig
Jag har en alpinestars bionic iaf som ska testas i sommar, bekvämare än de leatt jag testat

tveksamt om den behövs i dh? ja kör du in i en sten eller träd eller nåt liknande och flyger överstyret och landar på nacken spelar de ingen roll om du kör dh xc eller cross du kan bryta nacken för det..
hur bra en del än tror att dom är så kan olyckan alltid vara framme..

Jag trodde det skulle va skitjobbigt att köra med. Men leatt bracen jag har funkar skitbra! Ja märker inte ens att jag har den på mig, ja har den lyte dyrare modellen med alla inställningarna men behövde bara sänka ner bakskyddet lite sen va det perfekt.

Till skillnad från ryggskydd och pressuire suits som jag bara inte kan ha på mig för det är SÅ JEVLA OBEKVÄMT! och man blir stel ochosmutt och trillar på grund av det...

Jag säger JA till att du köper en! Dem är bekväma!

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Så du kör med en Leatt, men inte ryggskydd
> Flippad?

Ja just nu gör jag det för har inte hitatt nått ryggskydd jag kan ha utan att bli enormt osmutt ännu :)

Preacher skrev:
> Flippad?

Airbag men inget bälte..

//K

kebarb skrev:
> Preacher skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så du kör med en Leatt, men inte ryggskydd
> > Flippad?
>
>
> Airbag men inget bälte..
>
> //K

Quoted for truth.

ryggplatta är nummer ett bland skydd. Räcker med att man flippar.. över styret o landar på rygg så har man benkross i ryggen=obra
Fogdö önskar nog att han haft ryggplatta då han körde av transportspåret i åre

tja Casper!
Jag skulle säga ja om du redan har ryggplatta, hjälm o andra skydd som du kan tycka att du trivs med. har just fått min SLAO-licens för första hjälpen i terräng och under kursen så var det en del diskutioner om skydds vara eller inte vara, typ handledsskydd vid snowboard, där finns det dock inte något riktigt svar efter senaste forskningsrapporten som går jämt upp typ, finns alltid dom som hävdar att en del skydd bara flyttar skadan till ett annat ställe. I detta fall underarmen ist för handled osv osv.. klart det har hänt men det är svårt att jämföra statistik där olyksfall kommer in med brutna underarmar ist för handleder men vem skriver en rapport på en skada som skydden tog och därmed inte blev en skada?

Ryggplatta är dock ett solklart fall där det är bevisat att det hjälper i backarna både sommmar och vinter.. samma med hjälm då. Så har du cashen o resten av goa skydd så köp. Nacken e knepig.

själv kör jag med skyddsväst i backarna, jibberkidsen garvär säkert åt mig men med ett antal för många ben o ledband, ligament osv så kan jag inte chansa längre.. är 27 o känner mig ibland som 50 pga axel/nyckelbensskador osv.. Så hellre lite extra skydd o langa luft under skidorna i hoppen i parken än behöva stå brevid o längta men inte kunna pga risken.. alltid en risk men nu har jag iaf förberätt mig.. o dom har hjälpt mig flera ggr denna säsongen redan så. =)

långt o rörigt men tror du förstår vad jag menar.
mvh.

Överbyggda o rå-smutta morfum.

Hohoho

greblleM skrev:
> Jag kör med Fullface, ryggskydd och visselpipa.
> Enbart!

Preacher skrev:
> Flippad?

hysch med dig och låt Darwin arbeta ifred..

Är det inte något lett som man kan kombinera tillsammans med en ryggskydd och pressuire suit ?????

Är som morfum kör gärna med lite extra skydd än knappt inga alls som trenden verkar vara just nu ..har man skadat sig rejält någongång så vet man att det inte riktigt är värt det om man bara håller på för "skoj" skull.

Och ja självklart ryggskydd, hjälm etc både sommar och vinter

Jag såg i nån crosstidning ett överkropps skydd som va byggt för att funka med leatt brace, men minns inte vad de hette.

Men det kan nog va bra och ha, men vet inte hur stor nytta de gör i DH.
Kvittar ju hur man vurpar så kommer hjälmen alltid att röra i skyddet så bara för man känner att det gör det är det ingen garanti för att man skulle brutit nacken om man inte haft skyddet...

Gör det dessutom att man inte kan ha ett ryggskydd tror jag det snarare gör men skada än nytta, jag sträcker iaf hellre nacken lite än krossar en kota..
Känns som man ändå nästan måste fastna med huvet i ett hål för att bryta nacken när man cyklar, värre inom tex cross där man kan säta huvet i ett spår när man vurpar i 70-80km/h på en raka eller få en 100kg stålklump i ryggen...
Kär man in i en sten eller träd och flyger över styret hinner man ändå lyfta armarna lite eller iaf vika in huvet så ryggplattan kan ta smällen när man landar i stenröset.

Det finns skydd där det är utskuret i den övre delen av ryggplattan så tex Leatt Brace skyddet ska falla ner där i. I manualerna står det att nackskyddet ska ligga direkt mot ryggen och inget ryggskydd mellan...Men just de skydden som är kompatibla är ju helt ok.

Jag löste det så att jag sköt ner Leatt-skyddet innaför min Pressure Suit pro. Det funkade bra, behövde heller inte använda några remmar då den satt på plats ändå. Däremot kom jag inte överens med skyddet då det puttade fram hjälmen vid lite brantare sektioner osv....Försökte under en säsong men har nu sålt av de.
Skulle gärna haft ett igen men isåfall blir det nog en dyrare variant så man kan justera det till 100%

Jag köpte Stefan W´s skydd, och kommer att testa med Dainese Wave-platta under året.

PS. Har du hittat den där plattan för originalvinkeln?

Just fasen :) Sorry glömde av det helt! Letar upp det imorgon :)

OskarH skrev:
> Jag köpte Stefan W´s skydd, och kommer att testa
> med Dainese Wave-platta under året.
>
>
> PS. Har du hittat den där plattan för
> originalvinkeln?

Kom att tänka på en sak nu, bracen skyddar väl bara mot skador där huvudet slåt mot sidan, bak eller fram. Men hur vanliga är dom skadorna om man gämför med komprimering av kotorna? Bör väl va en komprimering man riskerar att få om man landar rakt på huvudet? Oftast landar man inte rakt in i marken utan med en vinkel och då bör man ju automatiskt vridas så axlen tar smällen ist...

Men whiplash är klart aldrig kul så tycker man inte den är ivägen skadar de kanske inte, men ja skulle inte välja den framför ryggplatta. Ryggen landar man i princip alltid på när man vurpar och rullar runt, så den känns viktigare än att skydda sig mot en stukning i nacken..

Någon som har tipps på nått överkroppsskydd som är smutt och inte så jevla stort? Något som knappt märks att man har det på sig och får plats under tröjjan utan att tröjjan blir så jevla stram så man blir stel?

Behöver ett skydd som är smutt helt enkelt.

Flippad_unge skrev:
> Någon som har tipps på nått överkroppsskydd
> som är smutt och inte så jevla stort? Något som
> knappt märks att man har det på sig och får
> plats under tröjjan utan att tröjjan blir så
> jevla stram så man blir stel?
>
> Behöver ett skydd som är smutt helt enkelt.

Nej, vad du VERKLIGEN behöver är att sluta använda ordet "smutt" i varenda jävla mening du skriver. Jeeesus christ!

MiniDH skrev:
> Kom att tänka på en sak nu, bracen skyddar väl
> bara mot skador där huvudet slåt mot sidan, bak
> eller fram. Men hur vanliga är dom skadorna om
> man gämför med komprimering av kotorna? Bör
> väl va en komprimering man riskerar att få om
> man landar rakt på huvudet? Oftast landar man
> inte rakt in i marken utan med en vinkel och då
> bör man ju automatiskt vridas så axlen tar
> smällen ist...
>
> Men whiplash är klart aldrig kul så tycker man
> inte den är ivägen skadar de kanske inte, men ja
> skulle inte välja den framför ryggplatta. Ryggen
> landar man i princip alltid på när man vurpar
> och rullar runt, så den känns viktigare än att
> skydda sig mot en stukning i nacken..

Leatten ska väl skydda mot komprimering?

Flippad_unge skrev:
> Någon som har tipps på nått överkroppsskydd
> som är smutt och inte så jevla stort? Något som
> knappt märks att man har det på sig och får
> plats under tröjjan utan att tröjjan blir så
> jevla stram så man blir stel?
>
> Behöver ett skydd som är smutt helt enkelt.

POC. Känns inte att man har det på sig.

coresaver.jpg ht=350

Vad tycker ni om 661 Core Saver 2010? Jag tycker den ser skön ut men det kanske inte ger tillräckligt med skydd? Eller vad tror ni?

rayy skrev:
> MiniDH skrev:
> -----
> > Kom att tänka på en sak nu, bracen skyddar
> väl
> > bara mot skador där huvudet slåt mot sidan,
> bak
> > eller fram. Men hur vanliga är dom skadorna om
> > man gämför med komprimering av kotorna? Bör
> > väl va en komprimering man riskerar att få om
> > man landar rakt på huvudet? Oftast landar man
> > inte rakt in i marken utan med en vinkel och
> då
> > bör man ju automatiskt vridas så axlen tar
> > smällen ist...
> >
> > Men whiplash är klart aldrig kul så tycker
> man
> > inte den är ivägen skadar de kanske inte, men
> ja
> > skulle inte välja den framför ryggplatta.
> Ryggen
> > landar man i princip alltid på när man vurpar
> > och rullar runt, så den känns viktigare än
> att
> > skydda sig mot en stukning i nacken..
>
> Leatten ska väl skydda mot komprimering?

Menar rak komprimering, tänk att huvet trycks rakt ner mot axlarna utan att kunna röra sit i sidled. Skyddet skyddar mot överdriven rörelse.
typ såhär: http://web.telia.com/~u23704687/osteoporos_ltdalarna2004_files/image004.gif

Ælite skrev:
> > Vad tycker ni om 661 Core Saver 2010? Jag tycker
> den ser skön ut men det kanske inte ger
> tillräckligt med skydd? Eller vad tror ni?

jag kör med en sån, dock inte den nya modellen. tycker man inte märker av den speciellt mycket. Dn har skuddad mig i ett flertal vurpor.

Ælite skrev:

Perfekt! Tack så mycket för tipset precis vad jag letat efter!

MiniDH skrev:
> rayy skrev:
> -----
> > MiniDH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kom att tänka på en sak nu, bracen skyddar
> > väl
> > > bara mot skador där huvudet slåt mot sidan,
> > bak
> > > eller fram. Men hur vanliga är dom skadorna
> om
> > > man gämför med komprimering av kotorna?
> Bör
> > > väl va en komprimering man riskerar att få
> om
> > > man landar rakt på huvudet? Oftast landar
> man
> > > inte rakt in i marken utan med en vinkel och
> > då
> > > bör man ju automatiskt vridas så axlen tar
> > > smällen ist...
> > >
> > > Men whiplash är klart aldrig kul så tycker
> > man
> > > inte den är ivägen skadar de kanske inte,
> men
> > ja
> > > skulle inte välja den framför ryggplatta.
> > Ryggen
> > > landar man i princip alltid på när man
> vurpar
> > > och rullar runt, så den känns viktigare än
> > att
> > > skydda sig mot en stukning i nacken..
> >
> > Leatten ska väl skydda mot komprimering?
>
> Menar rak komprimering, tänk att huvet trycks
> rakt ner mot axlarna utan att kunna röra sit i
> sidled. Skyddet skyddar mot överdriven rörelse.
>
> typ såhär:
> http://web.telia.com/~u23704687/osteoporos_ltdalar
> na2004_files/image004.gif

Hur skulle något skydd kunna skydda mot komprimering? Den stoppar ju hjälmen men eftersom man tar av/på hjälmen på det hållet fortsätter ju huvudet tryckas ihop om du fattar hur jag menar?

MiniDH skrev:
> rayy skrev:
> -----
> > MiniDH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kom att tänka på en sak nu, bracen skyddar
> > väl
> > > bara mot skador där huvudet slåt mot sidan,
> > bak
> > > eller fram. Men hur vanliga är dom skadorna
> om
> > > man gämför med komprimering av kotorna?
> Bör
> > > väl va en komprimering man riskerar att få
> om
> > > man landar rakt på huvudet? Oftast landar
> man
> > > inte rakt in i marken utan med en vinkel och
> > då
> > > bör man ju automatiskt vridas så axlen tar
> > > smällen ist...
> > >
> > > Men whiplash är klart aldrig kul så tycker
> > man
> > > inte den är ivägen skadar de kanske inte,
> men
> > ja
> > > skulle inte välja den framför ryggplatta.
> > Ryggen
> > > landar man i princip alltid på när man
> vurpar
> > > och rullar runt, så den känns viktigare än
> > att
> > > skydda sig mot en stukning i nacken..
> >
> > Leatten ska väl skydda mot komprimering?
>
> Menar rak komprimering, tänk att huvet trycks
> rakt ner mot axlarna utan att kunna röra sit i
> sidled. Skyddet skyddar mot överdriven rörelse.
>
> typ såhär:
> http://web.telia.com/~u23704687/osteoporos_ltdalar
> na2004_files/image004.gif

"spinal column compression "
http://www.leatt-brace.com/index.php?page_id=64&id=3
Visst menar vi samma sak eller är jag ute och cyklar? Om vi är inne på samma spår skyddar den mot det i alla fall!

Skrivet av MiniDH igår 20:44 (Dölj användarens inlägg)

Jag såg i nån crosstidning ett överkropps skydd som va byggt för att funka med leatt brace, men minns inte vad de hette.

Men det kan nog va bra och ha, men vet inte hur stor nytta de gör i DH.
Kvittar ju hur man vurpar så kommer hjälmen alltid att röra i skyddet så bara för man känner att det gör det är det ingen garanti för att man skulle brutit nacken om man inte haft skyddet...

Gör det dessutom att man inte kan ha ett ryggskydd tror jag det snarare gör men skada än nytta, jag sträcker iaf hellre nacken lite än krossar en kota..
Känns som man ändå nästan måste fastna med huvet i ett hål för att bryta nacken när man cyklar, värre inom tex cross där man kan säta huvet i ett spår när man vurpar i 70-80km/h på en raka eller få en 100kg stålklump i ryggen...
Kär man in i en sten eller träd och flyger över styret hinner man ändå lyfta armarna lite eller iaf vika in huvet så ryggplattan kan ta smällen när man landar i stenröset.

till alla som inte verkar fatta att man kan bryta nacken när man cyklar dh http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.1034530

efter vad jag har hört är denna killen är grönsak nu..
vet att det var många här i norge som tänkte till efter denna olycka och började använda brace leatt.. för jag tror knappast den här killen tänkte oj nu trillar jag, nu ska jag landa på huvudet o bryta nacken, han tänkte nog snarare oj nu går de till helvet bäst o lyfta armarna lite eller iaf vika in huvet så ryggplattan kan ta smällen när man landar i stenröset.
sen hurvida det skulle hjälpt om han haft brace leatt eller inte vet jag inte. men skulle tro att det skyddat lite i alla fall..

Ælite skrev:

Jag har den när jag pushbikar. Tycker den fungerar bra, känner inte av den allt för mycket. Det ska dock sägas att den är rättså kort i ryggen och ser inte riktigt ut som på produktbilden. Se bifigad bild. Min är i strl L/XL.

coresaver2010.jpg ht=591

Jo det är klart man kan skada sig i DH, vill det sig illa kan man rammla i en trappa å bryta nacken..

Men tiden lär ju visa om den gör vad den ska eller inte.. Nån nytta gör den garanterat, men man ska inte tro man är 100% säker bara för man har en.

Man kan ju som sagt slå sig precis när som helst! Men ett skydd köper man i förebyggande syfte. Förhoppningsvis får du aldrig använding av de, den dagen olyckan är framme är det knappast till nån nackdel om du använder det på rätt sätt.
Det behövs inte många km/h för att du ska bryta nacken eller i vart fall skada den, det är snarare hur du faller och ramlar som är det luriga. I en avig vinkel kan det gå åt pipan lättare än man tror....Sen har ju inte DH samma fart och tyngd som mx, men vi har träd, sten och annan skit som mycket väl kan vara avgörande så att olyckan är framme.
Men det blir lite emotsägelsefullt när folk använder nackskydd och inte pressuresuit, fullface men inga benskydd osv. Tror de sitter mer psykologiskt att man känner sig klumpig med skydd, inbillar man sig att man inte kan röra på sig så förblir de så....

Senast redigerad av en moderator:
Jo precis!

Men DH är en väldigt psykologisk sport och allt extra man har på kroppen gör ju att det bromsar eller stramar lite när man rör sig, sen om det egentligen påvärkar hur snabbt man kör är en annan sak..

MEN, jag kom att tänka på en sak.
Jag har ett UFO ryggskydd likt detta när jag kör.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42849

Om man pillar bort en eller två av dom översta "kotorna" på det borde det väl funka att ha ett sånt under tröjan och en brace utanpå utan att behöva klippa sönder tröjan eller klabba i en kvart med att få på sig tröjan? Annars kanske man kunde skära ut ett spår där nackdelen av bracen passar.
Hadde vart kul om nån med en brace provar detta.. Kanske e nått för flippad?

Inget skyddar mot komprimering vid en smäll rakt på huvudet i ryggradens längdriktning, landar man rakt på huvudet har man dock maximal otur
Pastrana komprimerade väl ihop sin lekamen en 4-5cm med inre skador som följd vid en hård landning 1998 http://lastangryfan.com/2009/10/the-10-most-horrific-sports-injuries/ men det är ju lite större krafter i freestyle mx

En grej man kan göra är att lossa på innerskiktet i hjälmen så att det kan röra sig hyfsat fritt. Forskning har visat att hjälmar där ytterskal o innerskal kan röra sig minskar risken för huvudskador

Senast redigerad av en moderator:
VO2max skrev:
> Inget skyddar mot komprimering vid en smäll rakt
> på huvudet i ryggradens längdriktning, landar
> man rakt på huvudet har man dock maximal otur

Hmm, jag tycker nog att en brace kan hjälpa lite granna mot detta. Kraften fördelas ju på ett större område och energi tas upp av andra kroppsdelar snarare än på enbart ryggraden. Även om detta innebär att man kanske riskerar att bryta nyckelben osv så är det ju fortfarande bättre, det fångar ju upp energi.

Behövs inget säger jag.

Se på proffsen, de kör oftast utan men många har man nångång sett de köra med leatt på tävling/träning för att sedan övergå till att köra utan.

Armbågsskydd är viktigare, protect your joints!

Tillbaka
Topp