Leftys på NonCannondales

Leftys på NonCannondales
Yps: Jag upplever och är beredd att hålla med om Cannondales reklam för Leftysarna om en mer "smooth" känsla i ut och in-rörelsen vid dämpning. Det rullar istället för att det glider, på 88 st små rulltrissor på fyra sidor om ett fyrkantigt rör som dessutom bidrar med bättre styvhet än den hos en vanlig "glidgaffel". Och i förhållande till vikt hittar man nog ingen styvare gaffel?

Att det är mindre besvärligt att laga punktering tycker jag är en försvinnande liten aspekt. Det är alltid skit att få punkis. Blä.

Sen tycker jag att den är riktigt frän, men det är ju en smaksak.

Leftys på NonCannondales
Adam7125: Damaskerna (du menar den bälgformade gummigrejen längst ner?) behövs för att skydda gaffeln. Eftersom rören inte är runda utan fyrkantiga så är det mycket svårare att täta mötet mellan rören. Så har jag fått det förklarat för mig, rätta mig om jag har fel.

Jag håller med om att de borde göra något åt dem. Om de nu måste finnas med kunde en annan form hjälpt utseendet.

Leftys på NonCannondales
Yps: Styvare än de flesta gafflar i samma viktklass, till o med styvare än många gafflar som är lite tyngre. detta pga. att det är nållager de använder.

cerro: glöm inte FRM, de har faktiskt ett Lefty nav till nästa år. sen har vi ju spinergy, de har leftyhjul.

angående damaskerna, så är de där för att skydda lagrena. så lagrena rullar på banor, som går längs innerbenet, så blir det som sagt lite svårt att täta så att det blir riktigt tätt med enbart packningar. därför har de bälgen där. stör mig inte direkt på den. är den svart o gaffeln är svart så tänker man inte så mycket på den.

Leftys på NonCannondales
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen: Inte igen, glömmer alltid FRM som är ett
> märke jag på något sätt gillar ändå. (:

hehe, mm, o framnav ä ju svårt o misslyckas med. du hade glömt spindergy oxå :D. finns ett märke som gör tre-ekrade kolfiber hjul för lefty oxå, kommer bara inte ihåg namnet.

Senast redigerad av en moderator:
Leftys på NonCannondales
Gamla leftys låg väl nån hundradel ifrån 1.5 ,
jag bytte det styrröret till 1.1/8 med hjälp av en adapter som jag fick tag på i usa. Klämringarna på gamla leftygafflarna var ”säkrade” med en popnit mot styrröret så även adaptern.
Lefty Max 130 hette gaffeln, manitou TPC var dämpenheten , cool men i ärlighetens namn ingen höjdargaffel .

Tillbaka
Topp