Leftys på NonCannondales

Lekeberg

Aktiv medlem
Leftys på NonCannondales
En tråd med Lefty-gafflar på NonCannondale-hojar. De e de som e najs. Jag meckade med den, pillade, körde den, en GT sts-1 från 1996 med en Lefty från 2003. Det e de som ger power.

DSC00065.JPG ht=544

DSC00067.JPG ht=544

DSC00069.JPG ht=544

Leftys på NonCannondales
Får nog bli ett och där. Inte hunnit än.. Legat och pratat med Ulrik i den stora vita telefonen i två dagar nu. Ingen ork för vidare mek då..

Leftys på NonCannondales
ja, så vare dax för denna tråd. har som en del här på forumet kanske redan vet, oxå pillat lite med en lefty, skulle vara mitt lilla prohekt under vintern, nu står ja här o den är nästan klar, redan i januari, va ska jag nu hitta på tills sommaren kommer? :D

från sidan
Anthem10.JPG

och i profil:
Anthem11.JPG

en liten pedal:
pedal.JPG

så här ska ett hjul se ut:
Hjul.JPG

passade ju på att byta lite saker samtidigt, nu är det bara däcken kvar. som ska bytas.
liten lista på konfigurationen:

Ram: Giant Anthem alu
Gaffel: Cannondale Lefty carbon med fox terralogic
Styrlager: FSA semiintegrerat
Styrstam: Thomson X4
Styre: RaceFace carbon XC OS
Handtag: Rotschey WCS
Reglage: Sram X.0 trigger
Barends: Kapade Tune barends
Höljen: Shimano XTR
Vajrar: Shimano XTR
Sadelstolpe: Thomson Elite
Sadel: Tune speedneedle
Hjul: Mavic Crossmax SL
Däck: nu är det conti twister supersonic, kommer byta till Conti speedking supersonic eller maxxis crossmark.
Slang: nu conti supersonic, när jag byter däck, åker det i stans notubes gegga.
Vevparti: RaceFace Dues XC
Pedaler: Crankbrothers Eggbeater Ti
Framväxel: Shimano XTR
Kedja: sram 970
Kassett: Shimano XT
Bakväxel: Sram X.0
Bromsar: Avid Juicy 7 carbon
Skivor: Hope Mono mini 2007

Hoppas vi inspirerat nån att göra ett byte, för det är en helt underbar gaffel :D krävs lite jobb för att köra på vanlig ram, men det tycker jag att det är värt. man ska bara kolla upp att ens ram är godkänd för dubbelkronade gafflar, för Lefty får nog räknas som en sådan. Giant hade inget att invända på att använda en dubbelkronad på anthem, även om de inte förstod vad jag skulle ha för gaffel som inte skulle göra hojjen för hög fram. men det var innan jag avslöjjade att det skulle vara en Lefty :D

Senast redigerad av en moderator:
Leftys på NonCannondales
Alltså, alla kan inte köra runt med en värstigram, men den där Lefty:n förtjänar en finare ram än GT:n. Har du en så grym gaffelkonfiguration så bör du kunna satsa på en heldämpad no-name-ram från landet i sönder. Jensen är å andra sidan extrem och har en cykel som andas exclusive!

Men grymt med en Lefty på en NonC-dale!

Leftys på NonCannondales
Nej Sam, det är korrekt, alla kan inte köra värsta ramen. Även om de vill. Men jag är rätt nöjd med min. :) Och med den här gaffeln kan jag fortsätta köra överhuvudtaget!

Leftys på NonCannondales
Sam skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, alla kan inte köra runt med en
> värstigram, men den där Lefty:n förtjänar en
> finare ram än GT:n. Har du en så grym
> gaffelkonfiguration så bör du kunna satsa på en
> heldämpad no-name-ram från landet i sönder.
> Jensen är å andra sidan extrem och har en cykel
> som andas exclusive!
>
> Men grymt med en Lefty på en NonC-dale!

sluta vara så gnällig Sam hehehe. du kan heller inte jämföra Lekebergs och min, tror inte Lekeberg lagt de pengar jag gjort. jag tycker hans bygge är ballt, även om jag älskar mitt :D dessutom, som lekeberg skriver, gaffeln kan flyttas vidare till nästa hojj. kolla på mitt bygge, jag har inte köpt allt på en gång, utan det har köpts allt eftersom som funit det jag vill ha och haft råd.

Senast redigerad av en moderator:
Leftys på NonCannondales
GT'n ser ut som nåt ur en Mad Max film, den är bara så cool!
(Gianten är också snygg , men ser mer städad/polerad ut, eller vad man ska säga.)

Leftys på NonCannondales
Nya orbean med kolfiber alu combo är misstänkt lik gt's gamla sts, fast kanske bara är för att dom kör med samma länkage ungefär.
sts'en är enda heldämpade jag provat än så länge som jag gillat. Leftyn gör den rättvisa tycker jag.

Jensen: Vad säger vågen?

Leftys på NonCannondales
rejser skrev:
> Jensen: Vad säger vågen?

10,9 kg, inte sådär jätte lätt, men har inte byggt den med lätthet i åtanke. då skulle man nog skaffat en lefty carbon SL, som väger 1250 gram, denna väger några hundra gram mer.

men det är vägt på badrumsvågen o det vet vi ju hur oprecist det är :D men känner inte att ja vill slösa massa pengar på en fiskvåg som jag sen använder en gång.SÅ viktigt är inte vikten för mig :D

Leftys på NonCannondales
rejser skrev:
> 10,9 känns lagom, någonstans får man ju börja
> kompromissa lätthet mot användbarhet

absolut, visst kan man trycka på lättare däck, men då får man ju inget mönster. man kan kanske bygga lite lättare hjul, men då kostar det ju ännu mer. eller det går att bygga mycket lättare hjul, men då blir det med pissig hållbarhet oxå. men en 2-300 gram lättare hjul går ju att bygga rätt hållbart om man ä villig o lägga en 3000 kr mer än va crossmaxhjulen kostade, men det ä inte värt det. det är redan nu overkill :D
lättre styrstam kan man ha, men den ä ju så fin :D likaså äre me sadelstolpe. o reglage. då ska man ha vridreglagen, de hade jag, men ville testa nått nytt, även om jag stortrivdes med vridreglage.

Leftys på NonCannondales
Jag är en hängiven GT fan sen 10 år tillbaka, det var en fin STS du har, jag funderar också på en Lefty men på en Zaskar Race eller Xizang.

Vad heter satsen som konverterar den udda styrröret till hanterbara 1 1/8?

Leftys på NonCannondales
Kid1000 skrev:

> Vad heter satsen som konverterar den udda
> styrröret till hanterbara 1 1/8?

både jag och Lekeberg har köpt våra på ebay från en Kanadensisk snubbe, men kvaliten va sådär alltså. lite fel diameter på själva röret som skulle vara vanliga 1 1/8. därmot finns det en som heter project321, som kostar ungefär lika mycket, men är av högre kvalitet.
vid intresse, så PM:a mig så kan du få mailet till han som säljer.

har även ritning på adaptern, om du känner för att tillverka själv.

Leftys på NonCannondales
GT'n har så skumt utseende så man haver aldrig dess like skådat, men den e säkert ett bra bygge för bus. Gianten, ja, asså, en giant e en giant i alla väder o den där e asså bara så nice.
leftygaffel har ja aldrig testat o jag skulle nog aldrig våga,känns instinktivt som om nåt ska gå käpprätt, ungefär som vänstertrafik

Leftys på NonCannondales
GT'n är hur snygg som helst. Hur är den att cykla på? Utvecklingen har ju gått framåt ett par steg sedan -96.
Veteranvita däcksidor oxå :-) Men måla över Continental loggan också.

//j

Leftys på NonCannondales
Sam skrev:
> Alltså, alla kan inte köra runt med en
> värstigram, men den där Lefty:n förtjänar en
> finare ram än GT:n.

Jag som just tänkte: "varför sätta en trasig gaffel på en så fin ram?" ;)

Leftys på NonCannondales
Hehe! Jo, skulle velat måla hela sidorna men färgen såg ut att ha sinat oroväckande mycket när jag målat halva det första, och tur var det för annars hade den inte räckt. Och sen hade jag inte lust att köpa mer och gillade läget så här. Däcken är kassa så jag vill ha kvar dem så kort tid som möjligt..

Köra på? Bakfjädringen bobbar nästan inte alls. Men tar hand om oväntat stora stötar. Funkar både som XC- och bus-hoj.

Leftys på NonCannondales
rejser: Den Orbean jag tror du tänker på är mer lik Cannondale Scalpel. Eftersom kedjestaget ska flexa på den också.

Jensen: Din Giant ser faktiskt snygg ut ändå. (: Och absolut snyggaste hjulen på tror jag.

Lekeberg: På en Zaskar Race ska man ha en SIDgaffel, perfekt passande. Inte en Lefty.

Leftys på NonCannondales
cerro skrev:

> Lekeberg: På en Zaskar Race ska man ha en
> SIDgaffel, perfekt passande. Inte en Lefty.

Menade du mig?
Jag tycker det vore värt ett försök och experimentera.
SID är säkert tuff men lite väl täta serviceintervaller.

Leftys på NonCannondales
Fan vad smutt igentligen. slippa ta av hjulet när man byter däck!

Jag skulle vilja ha en ram där man tar bort alla kedjestag på högersidan så man slipper chainslapp. Men då kan man ivf inte byta däck och så kan man inte hänga vxäeln där.

Synd att höjda kedjestag inte rä så snuggt.

Leftys på NonCannondales
rejser: Kolla in och prova en Cannondale Scalpel ska du se. Jag tycker de har lyckats iaf. Orbea vet jag inte hur bra de lyckats, aldrig provat den.

Leftys på NonCannondales
Non-lefty hjul...
Ser riktigt fräckt ut med 16ekrade WHM-959 på ett enben.

Banansving a´la roadracing kanske råder bot på kedjestagsrapp.

Bilagor

• 100_0464.JPG
    100_0464.JPG
    75.5 KB · Besök: 50
Leftys på NonCannondales
Ville skrev:
> Fan vad smutt igentligen. slippa ta av hjulet när
> man byter däck!
>
> Jag skulle vilja ha en ram där man tar bort alla
> kedjestag på högersidan så man slipper
> chainslapp. Men då kan man ivf inte byta däck
> och så kan man inte hänga vxäeln där.
>
> Synd att höjda kedjestag inte rä så snuggt.

Tjena!

GT gjorde ju en prototypram med sving bara på högersidan, hjälper ju inte mot chainslap men man slipper ta av hjulet för att byta slang.. Hittar tyvärr inga bilder online.. Nån annan räv vet säkert var dom finns..

Btw.. Skulle gärna ha en sådan med en Lefty.. Snacka om att folk skulle fundera en hel del när dom såg den hojen..

Leftys på NonCannondales
Om Terminaut får vara med får väl kpt Hans Kloss det också. Alltså killen i Canada som Jensen och jag köpte våra (något felgjorda) styrrör av. Han har satt på sin Lefty på en Slingshot. Också en ögonbrynshöjare..

1level.jpg ht=494

Leftys på NonCannondales
42Hz skrev:
> Vad händer när den där wire:n går av?

Tjena!

ph.jpg

Åhh.... Det gör ont, det gör ont, det gör ont....

Leftys på NonCannondales
Tjena!

Den här var ju rätt så smutt..

pbpic473023.jpg

En dalmas har satt en på sin swebikershoj..

pbpic281106.jpg

Ehh.. Kan man sätta en Lefty till höger?
Ok den är OT, den sitter på en Can O' Ale, men den är så skum..

pbpic2435.jpg

Leftys på NonCannondales
klarar verkligen slingshoten den den belastningen som ändå blir? leftyn borde ju vara som en hävarm som vrider sig runt styrhuvudet.
Borde bli väldiga krafter i den där infästningen vid sadelstolpen.

Leftys på NonCannondales
rejser skrev:
> klarar verkligen slingshoten den den belastningen
> som ändå blir? leftyn borde ju vara som en
> hävarm som vrider sig runt styrhuvudet.

En ganska kort hävarm, vet inga siffror men det är nog inte längre hävarm än på en normal gaffel. Vilken du också kan snedbelasta så i princip bara ena benet tar all kraft.

Leftys på NonCannondales
Med tanke på att Cannondales Leftynav väger 130g så behöver man inte fundera så mycket. Annars har ju Industry Nine, Mavic Crossmax SL och Woodman Components också.

Leftys på NonCannondales
Jensen skrev:
> ja, så vare dax för denna tråd. har som en del
> här på forumet kanske redan vet, oxå pillat
> lite med en lefty, skulle vara mitt lilla prohekt
> under vintern, nu står ja här o den är nästan
> klar, redan i januari, va ska jag nu hitta på
> tills sommaren kommer? :D

Går den bara att cykla på sommaren?

Tillbaka
Topp