leka lite med min lyrik.

checkulater

Ny medlem
leka lite med min lyrik.
Mina mekar fingrar kan bara inte låta bli. Funderar på skruva lite på min lyrik som kom med min yt capra 2017. Jag sitter i funderingar på att byta till luftkappe eller nya debonair. Tänkte kolla vad ni tycker här på forumet.

Tänkte även byta seals och funderar på racingbrothers eller push ultra low friction men hittar ingen info om push. Är det nån som testat och värt de extra kronorna. hur hållbara/täta är de.

Alla tips välkomna

leka lite med min lyrik.
Luftkappe kommer ge dig en bättre fjäder än Debonair men Debonair har lägre friktion pga den nya röda bearing assy.

Gör en ytterbenservice om du vill ha lägre friktion från packboxarna. Skillnaden i friktion är obetydlig mellan RS, racing bro, Fox och SKF (Alla kommer från samma fabrik, dvs SKF). Jag vet inte om Push, men tvekar på att det skulle vara markant bättre...

leka lite med min lyrik.
intressant. men gör friktionen mycket i praktiken när det gäller luftkappe vs debonair. kår det överföra bearing assy till befintligt, och är det värt det? kul att leka lite med fjädern svårt att låta bli. Spelar det någon roll vilka oljor fetter man använder. Blir funktionalitet bättre med bättre fetter/oljor?

Vilken tror du jag får mest glädje av luftkappe eller debonair. Väger för övrigt 100 pannor utan gear.

Senast ändrad:
leka lite med min lyrik.
Vad är det du vill åstadkomma? Bättre följsamhet, linjäritet eller bottningsmotstånd? Annars gör bara service oftare så får du bättre gaffel :)

AWK:n är ju omotoviterat dyr men det är väl bästa sättet att tuna spring rate, åtminstone för lättviktsåkare där stiction och luftfjäderbegränsningar är tydligt kännbart. Seriöst så tjänar man dock in en coilkonvertering på 2 säsonger om man lämnar in gaffel för service...

leka lite med min lyrik.
följsamheten e det nog ja vill åstadkomma. fick tag i en ny fox dhx2 coil dämpare för 2k (en kille som köpt fel) så jag slängde på den och det känns väldigt mycket bättre men fick min gaffel känns sämre pga av nån anledning. Sen vill ja påpeka att jag är nybörjare på 38 bast och bara haft cykeln sen i höstas. cyklade mycket under 90 talet men jag e fegare och sämre idag. Hoppas att träning ger färdighet iaf. service har ja tänkt att göra ändå för gaffeln känns "stum/hård". Jag har lagt mycket pengar på skydd och annan utrustning så denna säsongen kan jag inte köpa coil konverterings kit. Kanske nästa säsong. Kollat på push coil. Men ja behöver köpa alla oljor och fetter ev. lite verktyg och det springer på. Känns som om ja får glädje av en luftkappe och kanske dämparna synkar lite mer.

Tack för hjälpen förresten. Som sagt jag är nybörjare men meka är inte några problem för mig, det kan ja.

leka lite med min lyrik.
Du kommer att märka mer från en bättre fjäder än från lägre friktion.
Det går visst att kombinera, jag har monterat en Debonair bearing assy på en äldre skaft med Luftkappe.
20180812_103526.jpg

Använder du slick honey (eller slickoleum, vilket är samma) så har du redan en mycket bra fett. Supergliss 100k har mycket bättre smörjningsegenskaper än vad RS kör med men funkar sämre när det är kallt.

leka lite med min lyrik.
Har bara industrifetter hemma (jobbet) inget ja vill ha i gaffeln direkt. Har kollat lite på vilka fetter men finns en uppsjö. lutar mot rsp just nu. Men det är luftkappe som gäller då om ja inte byter till en coil convertering direkt mao?

leka lite med min lyrik.
happymtb.fr sa:
Det går visst att kombinera, jag har monterat en Debonair bearing assy på en äldre skaft med Luftkappe.

Använder du slick honey (eller slickoleum, vilket är samma) så har du redan en mycket bra fett. Supergliss 100k har mycket bättre smörjningsegenskaper än vad RS kör med men funkar sämre när det är kallt.
slick honey är giftig.

leka lite med min lyrik.
sdx sa:
happymtb.fr sa:

slick honey är giftig.

Ät den inte.

leka lite med min lyrik.
marr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

slick honey är giftig.

Ät den inte.
Gissa bilden Marr

Bilagor

• 2018-08-12_222516.png
    2018-08-12_222516.png
    14.4 KB · Besök: 83
leka lite med min lyrik.
sdx sa:
marr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

slick honey är giftig.

Ät den inte.
Gissa bilden Marr

Öh va?

leka lite med min lyrik.
marr sa:
sdx sa:
marr sa:
sdx sa:
happymtb.fr sa:

slick honey är giftig.

Ät den inte.
Gissa bilden Marr

Öh va?

Vilken vill du äta?

Tillbaka
Topp