[Lekhoj] Oj, så fin den blev! Turner Six-pack.

Roger

Aktiv medlem
Här är en av ramarna som Dane hade med sig från Sea Otter resan. Hämtade den i DrSpoke's tält, vid DH-tävlingen i söndags!

Hade tidigare en Fullblods DH-räser, Balfa bb7. Superskön att bränna utför, men jag saknade lite av smidigheten och mångsidigheten i en lättare FR-cykel. (Hade en -01 Bullit innan.) Dessutom är jag inte precis DH-racer-material... Blev glad när jag läste att Turner skulle börja tillverka en uppdaterad version av den otroligt coola RFX modellen.

Från början var planen att bara sälja DH-ramen, och flytta över de flesta komponenter. Men då de som köpte Balfan, bara ville ha en komplett cykel, fick det bli så!

Det hela spårade dock ur när det var dags att skaffa nya delar. Ja, ni ser själva...

Turner six-pack:

Tog en liten inkörnings tur ikväll. Mest asfalt och grusväg, men även lite stig! :) Vad ska man säga. Den känns precis lika go', som den ser ut!

Precis lagom kvick gaffelvinkel. Ganska smidig att svänga runt, lyfta, hoppa. Behöver nog något hårdare fjäder bak, men ska testa lite olika lufttryck i dämparen först.

Trots det känns bakänden lugn och stabil även när man sitter och trampa uppför. Okej, gaffel är väl lite tung med sina 3.9Kg för skogskörning. Men den lär ju regera fett i liftassisterad åkning! Tänker främst på Vånga och Åre... Mmmmm...

Tänker testa med 130mm Z1'an jag har på HT'n också. Kan nog bli trevligt att trampa runt på!

Delar:
Turner sixpack ram. Stl. small.
6" via Fox DHX 5.0 dämpare.
Avalanche DHF Ti FR gaffel. 7"

Hjul: Chris King Iso nav, DT competition ekrar och Mavic EX823 fälgar.
Michelin AllMountain 2.2" fram, Huchinson Phyton 2.0" bak för tillfället. Stan's smet.
Troligtvis Maxxis Minion 2.5" fram och Michelin comp24 2.5" bak för DH...

Shimano Saint bromsar 203mm skivor runt om. Goodridge slangar.
Shimano XT 170mm vevarmar och lager, 22&32T. e-thirteen supercharger 36T bash.
Shimono XT framväxel, Ultegra bak med Avid rollamajig. XT 11-28 8sp kassett.
Shimono XT 8sp. växelreglage.
Shimano DX pedaler. Alt. Shimano äldre silvriga SPD...
Shimano XTR wire och hölje...

Thomson elite saddelstolpe med SDG Bel-air sadel. Salsa sadelstolpeklämma.
Race Face diabolus 70mm styrstam från HT. (Snart Thomson 31.8 70mm)
Easton EA70 styre. Lite kapat... (Snart Easton EA70 31.8 styre. Fullbredd)
ODI Intense lock-on handtaf med Brooklyn barcaps.
Chris King nothreadset styrlager.

Mums!

SPAGAT-2.jpg

Happy går i spagat över en ny turner i sällskapet... :)

Senast redigerad av en moderator:
Vilken cykel!!! :)

>"Det hela spårade dock ur när det var dags att skaffa nya delar. Ja, ni ser själva..."

Jag tycker jag känner igen det där... :D

Turner ska tydligen byta namn till RFX igen, istället för 6 Pack.

Helt grymt snygg! Verkar som en helt underbar cykel! Gaffeln ser ju rätt okej ut för DH också =). Tror att en Z1 Fr1 eller en Z150 skulle gära sig sjukt bra på den cykeln för lite flackare terräng.

Grattis!

cal skrev:
-------------------------------------------------------
> Jösses.
>
> En Avalanche-gaffel?
>
> Vad är det för bakdäck? :D

Det var ju rea, så jag kunde inte låta bli! Endast 1200 bucks...

Singelkronor är för veklingar... ;)

Huchinson Python Air light 2.0, snorlätt och rullar som bara den!

Den var fräck, men minst sagt annorlunda specad? :-) Framgaffeln från DH, däck från XC, ram från FR. Känner igen mig lite i det där med att blanda friskt, det är vågat och vackert ibland! Men känns den inte lite väl framtung och obalanserad med den stora framgaffeln?

/Leo

ps. Snygg bash... ;-)

Leo skrev:
> Den var fräck, men minst sagt annorlunda specad?
> :-) Framgaffeln från DH, däck från XC, ram från
> FR. Känner igen mig lite i det där med att blanda
> friskt, det är vågat och vackert ibland! Men känns
> den inte lite väl framtung och obalanserad med den
> stora framgaffeln?
>
> /Leo
>
> ps. Snygg bash... ;-)
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Känns inte så farligt framtung, men jag har inte åkt så mycket med den än..
Axel till kronan avståndet är förresten ungefär samma som en 150mm Z1.

Däcken kommer skiftas lite då och då, efter humör! :)

Just som jag började bli farligt sugen på en fullsusser.. Tack för du tog mig tillbaka till HT stigen igen.

En härlig cykel med kul spec med lyxigt udda gaffel. Bort med onödigt tunga Sainvevpartiet och på med mysigt lätta XT dito allt i sobra färger. *gillar*

Menar inte att sno tråden men jag har också precis blivit klar med en liknande cykel. Dock inte alls av samma kaliber som Roger´s six-pack. Roger, din cykel är vacker.

pbpic463920.jpg

> Roger skrev:
>
> Det var ju rea, så jag kunde inte låta bli! Endast 1200 bucks...

Bra pris. Fet gaffel. Vad väger den egentligen?

> Singelkronor är för veklingar... ;)

Jo så är det väl. Jag undrar hur min enduro kommer se ut med 205mm DC.

Tjena!

Väge gaffeln in på 3,9 så ör den inte tung.. jag kör på en monsterT just nu.. den väger in på 5475 gram utan styrrör!! hade inge problem i hellas sist.. klättrade förbi folk som gick med sina hardtails..
men vill ändå ha en mindre gaffel så det blir en 66rc så fort posten behagar betala för en ny sådan åt mig..
den väger 2810 gram dvs nästan hälften.. sparar 2465 gram på bytet!!
förövrig tsnygg cykel roger.. fast jag hade ju kört en Fox 36rc eller en 66rc på den..

Det är lättare att få till snygga framhjulslandningar med tung gaffel! :D

Tycker det är fel att klaga över någons gaffelval. Man väljer väl det man trivs med, och trivs man inte så byter man. Inget är ju rätt eller fel. Det är en fråga om smak och preferenser!

framhjul5nr.jpg

© Dan Lindgren, 2005

Senast ändrad:
Kunde inte ha sagt det bättre själv erik. 2-3 stycken känns mycket mer rimligt! *here we go*

För övrigt är det ganska bra att ha ett par ramar till varje cykel också! *here we go again*

Senast ändrad:
annars kan man ju ha en gaffel stående som inte passar till någon cykel?

någon intresserad av en sherman 152mm 1point5? pm:a..

Avalanche verkar vara ett fint val, intressanta produkter. Visserligen är det propaganda från dem men håller grejerna vad som utlovats borde det vara högintressant om man är ute efter en bra och servicevänlig gaffel. Packningar/tätningar som håller 2-3 år... och service vartannat år (!?!) :)

6. "Are your forks difficult to service- how often, and who by? How much will
this cost, or can owners do it themselves?"

"Any MX suspension shop will be able to service them, seals and replacement parts are commonly used by these shops. We charge $59 to change oil and $69 to replace seals plus parts. Anyone with experience with MX forks should be able to service them. Our MTN-8 use similar parts as the DHF's and they only require service every 2 years and seals typically last 2-3 years."

8. "You mention 'motocross technology' a lot but what actually is moto technology? and how does it differ to other manufacturers systems? eg the difference between the DHFs and a Shiver and the difference between a fox shock and your DHS units?"

"The internals are completely revalvable and tunable for all types of riding, all moving parts are hard coat anodized to prevent wear and contanimation, the piston designs are capable of flowing oil at all shaft speeds without hydraulic lock, the valving is speed sensitive, fork compression valving can be tuned for low speed, midvalves can be added to prevent fork dive, and high speed valving can be revalved for any type of terrain. Both forks are identical in design and performance, seals and slider bushings are purchased from Showa and are used in current MX suspensions, we feel any MX suspension shop will be able to service our components, but Fox stuff they would not touch."

De flesta städer brukar ha åtminstone någon affär som pysslar med motorcyklar, MX.

erik_k, Väldigt trevlig cykel! Precis samma stuk som min! Säkert mycket mer prisvärd... men min har ju å andra sidan lite högre "pos-faktor" Det är väl ändå det som räknas?! ;)

Klockrent cal och erik h! Två gafflar äv väl absolut minimum! :)

Med Z1'an från HT'n:

Också väldigt trevlig set up. Något lättare att lyfta framänden, men å andra sidan plöjer man ju igenom mer med den stora gaffeln...

Cal, 205mm gaffel? är det nya Boxxern? Tror den kommer se ut som en DH-rigg med en sådan! Specialized brukar väl vara ganska låga, överlag. Risken är väl annars att det blir lite väl högt.

Cool Cruiser/mtb, Newsboy! Av någon anledning tänker jag bredsladd, när jag ser den! Kul!

Avalanche gaffeln är nästan en MX gaffel, som är bantad till mtb storlek! Deras större MTM modell, sägs vara som en Öhlins cross gaffel, fast hälften så tung...

dp skrev:
> ..blir det inte svårt att fästa sadelväskorna?
> dp
>

kamelröv...

dp skrev:
> ..blir det inte svårt att fästa sadelväskorna?

För att inte tala om vattenflaskorna, stänkskärmarna och pakethållaren! Grymt ogenomtänkt cykel som inte har fästen för dito.

Min skogshoj har minsann pakethållarfästen, tack för omtanken Brant!

Hmm... jag vet bestämt att jag skrev ett inlägg om hur tjusig hojen är. Måste ha backat istället för att klicka sänd. =)

Knakelibraksnygg, verligen!

Jag måste erkänner att jag glömde att kolla. Brukar göra så annars. Det blir enklare nu när jag har en Ultimate-våg!

Roger, tro inte på Turners viktuppgifter. Visserligen är detta ingen tävlingsram där vikten har större betydelse så de kanske inte har anledning att ljuga på sisådär ett halvt kilo ;)

Tillbaka
Topp