LEL 2025

Perjonand

Aktiv medlem
LEL 2025
Screenshot_20231111-171904_Facebook.jpg

LEL 2025
Lite drygt att man måste vara ute i så god tid med att anmäla sig. Är det här som det alltid har varit och när brukar det i så fall dyka upp nya platser? Är det hela tiden lottning som gäller för att få en plats?

LEL 2025
Lite drygt att man måste vara ute i så god tid med att anmäla sig. Är det här som det alltid har varit och när brukar det i så fall dyka upp nya platser? Är det hela tiden lottning som gäller för att få en plats?
Stora anmälan är 2025. Nu släpper man ett fåtal platser för att få in tidig finansiering. Man kör med lottning så om det blir översökt så blir det mer rättvist så. Man kan anmäla sig till lottningen som team.

LEL 2025
Förra gången var det tidig lottning också, för att få in pengar till organisationen. Sedan kom covid och sköt upp allt ett år till.

När själva ”riktiga” anmälningen kom, (cirka) runt nyår samma år som loppet blev det platser över, så alla fick plats. Kanske låg anmälningsgrad var ett resultat av postpandemin, så det är svårt att förutse chanserna 2025.

För övrigt, underbart och vackert lopp!

LEL 2025
Hej alla Lellare hö hö, vilken starttid har ni valt och vilken startplats? har själv valt writtle samt 06.00 men är det nån fördel att ta London istället?

LEL 2025
Hej alla Lellare hö hö, vilken starttid har ni valt och vilken startplats? har själv valt writtle samt 06.00 men är det nån fördel att ta London istället?
Inte valt startplats eller tid. Bra att du påminner. Det är mäktigt att starta I London. Det är dock svårt att få ha cykeln på rummet i centrum och ha väska på hotell under loppet. Men bor man nära London så rekommenderas det. Jag kommer inte bo i London. Gjort det tidigare men tjorvigt med cykel och väska.

LEL 2025
Inte valt startplats eller tid. Bra att du påminner. Det är mäktigt att starta I London. Det är dock svårt att få ha cykeln på rummet i centrum och ha väska på hotell under loppet. Men bor man nära London så rekommenderas det. Jag kommer inte bo i London. Gjort det tidigare men tjorvigt med cykel och väska.
Jag har ev delar av familjen med och för deras del hade det kanske varit bättre med London men writtle är nog mycket trevligare för oss så att säga, brukar ju vara trevligt när man träffar likasinnde med samma symtom.

LEL 2025
Nu valde även jag 06.00 i Writtle. Man vill gärna komma före alla köer. Även bra att köra innan maten tar slut. Sist så bröt vi i Moffat. Vi hade då startat ibland de sista och kontrollerna fram till Moffat hade varit nästintill tomma på mat. Vilket gjorde att vi bonkade uppe i bergen mitt I natten och därefter tappade lusten.

LEL 2025
Någon som har förslag på smarta transportvägar?

Jag funderar på att flyga dit, montera cykeln på flygplatsen, och cykla till Writtle.
Men på vägen hem är det alltid omständigt att ordna kartong, ta sig till flygplatsen etc. Jag ska till västra sidan av Sverige, så jag funderar på om det kan vara görbart att ta båt över till fastlandet, och sedan cykla till Kiel och färjan därifrån till Göteborg. Eller går det smidiga tågförbindelser?

LEL 2025
Någon som har förslag på smarta transportvägar?

Jag funderar på att flyga dit, montera cykeln på flygplatsen, och cykla till Writtle.
Men på vägen hem är det alltid omständigt att ordna kartong, ta sig till flygplatsen etc. Jag ska till västra sidan av Sverige, så jag funderar på om det kan vara görbart att ta båt över till fastlandet, och sedan cykla till Kiel och färjan därifrån till Göteborg. Eller går det smidiga tågförbindelser?
Låter som en fråga för @kontrapunkt.

LEL 2025
Det går fina tågförbindelser både hem och dit. Generellt kan man ta med cykel utan kartong eller väska på de flesta tåg utanför Sverige. Till och med ibland på TGV. På Intercity och höghastighetståg är det ofta krav på platsbiljett, så man bör boka dessa i tid. På Eurostar är det bara några avgångar som tar fullstora cyklar väska eller ej, och de bör också bokas i god tid i förväg. Se Seat61 nedanför för bra information.

Ett alternativ från UK är att cykla eller ta lokaltåg till Harwich, ta färjan till Hoek van Holland, och sen cykla 30 km till Rotterdam C och ta tåg därifrån. Jag har också rest någon gång Dover-Calais, och sen cyklat till närmaste station i Belgien, vilket är en trevlig tur, och sparade tid mot att åka först ner till Lille och sen norrut igen.

Ett budgetalternativ genom Tyskland är en Quer-Durch-Landesticket som låter dig resa genom hela landet med regional- och lokaltåg för ca 50€, eller en Deutschlandticket som ger samma sak för samma pris i en månad(!), men som är lite krångligare att köpa då den är tänkt för pendlare i första hand. Lokaltågen i Tyskland har generellt gott om plats för cykel, och du behöver inte platsbokning utan bara en dagsbiljett för ca 5€. Kryssa för "Only local transport" på bahn.de så får du dessa tåg. Även Regional-Express ingår, motsvarande ungefär Öresundståg och Mälartåg, så man kan komma fram relativt snabbt på många ställen.

Tips för UK

Senast ändrad:
LEL 2025
Någon som har förslag på smarta transportvägar? Jag funderar på att flyga dit, montera cykeln på flygplatsen, och cykla till Writtle. Men på vägen hem är det alltid omständigt att ordna kartong, ta sig till flygplatsen etc. Jag ska till västra sidan av Sverige, så jag funderar på om det kan vara görbart att ta båt över till fastlandet, och sedan cykla till Kiel och färjan därifrån till Göteborg. Eller går det smidiga tågförbindelser?
Senast det begav sig så åkte jag och frun färja ifrån Gbg Kiel TOR (och tåg flixtrain stockholm TOR). Vi hade förbokat platsbiljett Hamburg Rotterdam via tyska SJ. Kiel - Hamburg gick ej att förboka platsbiljett. Tyskland att infört den sommaren att det var jättebilligt för ungdom att åka lokaltåg. Vilket Kiel Hamburg. Det var totalkaos i Kiel vi hade tänkte att turista i Kiel men kunde som tur var ägna en del av den tiden till att försöka komma på ett tåg. Vi lyckades till slut genom att stå på perrongen när tåget anlände. I Hamburg hittade vi vårat tåg och åkte iväg var kanske nått byte längs vägen. I Nederländerna så stoppades vårat tåg pga brand längs spåret. Lite lurigt att förstå då vare sig jag eller frun kan Holländska. Alla gick dock av så då gjorde vi det också. På perrongen så hittade vi någon engelskspråkig som förklarade för oss att det var brand. Sedan hittade vi någon ifrån Holländska SJ som förklarade för oss hur vi via lokaltåg kunde köra runt avstängningen och ta oss till Rotterdam. Det tog sin tid men gick bra. Ifrån Rotterdam så cyklade vi till Hook van Holland därifrån färja till Harwich och sedan cykel till startplatsen. När vi skulle hem så var det lite lurigare alla färjor till Holland var fullbokade och alla hotell i Dunkerque men det är en annan story.

LEL 2025
Såg en tråd på Facebook om att det är obligatorisk att ta av sig cykelskorna vid kontrollerna, ligger det någon sanning i det?
På huvuddelen av kontrollerna. Jag har kört utan flip flopp. Ett år var det dock rejält med smutsigt vatten och sockarna ifrån det året, 2013, återhämtade sig aldrig var gula men blev åt det svarta hållet). Övriga år har sockarna klarat sig bra.

LEL 2025
Jag åkte hemifrån utan min USB-A till USB-micro kabel.
Någon som har en extra att låna ut? Eller vet var jag kan köpa en idag i Wtittle?
Jag startar vid 12:15.

LEL 2025
Det finns en Tesco superstore och flera mobiltlefon/vape-ställen so ser ut att kunna ha det mesta i Chelmsford. Verkar öppna klockan 10.

Tillbaka
Topp