Lerdäck för DH.

Carl

Aktiv medlem
Lerdäck för DH.
Tjena!

Då var det dags för en däckstråd från Däckfetischisten igen. ;)

Att High Rollers förvandlas till ett lager med sniglar så fort gud kissar på oss var kanske ingen nyhet. Så vilka däck är det då som gäller under den svenska koldioxidvintern?

DemoNeo säger att hans homies snackar BlackShark. Eric W säger säkert som vanligt Kenda Nevegal och Pelle Hå kommer definitivt att rekommendera följande:Fram: Highroller 2,5 eller 2,7 Super Tacky (42-gummi) Bak: Highroller 2,5 eller 2,7 Standard (60-gummi). Men vad tycker ni andra? Passa på innan jonzén får permission och tillsammans med Mårten sänker tråden med massa striiitjidder.

Senast redigerad av en moderator:
Lerdäck för DH.
I stort sett alla däck samlar på sig lera och blir till sniglar som du så målande beskriver :)
Största skillnaden tycker är ju snabbt skiten flyger ur däcket igen :)

Mitt däckval beror till stor del på hur spåret /spåren ser ut jag ska köra. Består spåret av mkt lera och mjukt underlag i största allmänhet så är Wet Scream eller liknande att rekomendera, men så fort spåren övergår till mera sten och rötter så blir de långa mjuka dubben på Wet Screamen riktigt hala eller "slingriga" kanske man ska skriva att köra på.

Så alltså,
Lerigt/mjukt spår: Wet Scream
Stenigt / mkt rötter spår: Minion, Tioga Factory DH

Lerdäck för DH.
Jag kör 42 fram (minion) och tycker det greppar fint. Testade ett 40 (minion) bak och det var inte att rekomendera. Inte på torra ställen i alla fall. Slets snabbt och nästan driftade lite i kurvorna..
Fast 40 fram på blöta rötter funkar nog fint.
Bak kör jag numera ett 60 och det funkar förträfligt

Lerdäck för DH.
Just det, Maxxis har ju ett till "lerdäck" som dom kallar swampthing. Vi märkte ingen större fördel att använda det däcket istället för Highroller / Minion när vi var nera på vår ler-dh vecka i alperna förra året. Alla tre kläggade igen lika fort och alla verkade rensa lika fort med..

Lerdäck för DH.
Jag tycker det är stor skillnad på geggan i lesGets och geggan som blir i Sverige...
sedan tycker jag även att geggan i Åre är av annan typ än den man kan uppleva i Göteborg eller andra plattare ställen.

Hade ett par Michelin DH mud 3 i lesGets sist och de var grymt bra... galet tunga och helt knasiga när man transporterade sig över de lite torrare ställena, men i riktig jäkla rinnande slem-lera var de nog de stabilaste däck jag åkt på. Jag hade dock aldrig kört med dem i Sverige.

Generellt tycker jag att swampthing funkar bra här hemma när det är som slipprigast (tycker de har bra grepp även över hala rötter)... annars brukar väl minions räcka om man är duktig?

Lerdäck för DH.
Undvik alla Maxxis om det början bli runt nollan eller kallare iaf, de blir stenhårda!
Nokian/Marzocchi däcken funkar skitbra under vintern har jag märkt, håller sig mjuka och fina.
Annars är det väl Wetscream och Michelin DH Mud 3 som gäller om du ska ha riktiga lerdäck.

Lerdäck för DH.
Lånar tråden lite...

Sen jag köpte min nya hoj så sitter det Intense DH (2.35) däck på.. Eftersom jag aldrig har hört talas om deras däck tidigare så kanske nån kan säga nåt om de? Rent allmänt då tänkte jag :)

Lerdäck för DH.
Jag är skitnöjd med mina wet-scream!
Men jag tycker att Black Shark Mud verkar ha lite styvare sidoklackar...
Skulle jag köpa däck nu skulle jag ta ett par Hajar!

Mina Våtskikare vandrar lite om underlaget inte är diarré-löst!
Johan

Lerdäck för DH.
Nån som testat Kenda King of Traction??

07kot.jpg

Lerdäck för DH.
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm varför fetare däck i leran Morfium?

Ok, fetare sidodubbar o bättre rens, sugen på att testa ett par wetscream eller liknande i mudwall. En del däck är som såpa där på 2 sek o en del (dom jag har nu) funkar ok iaf.

edit/ för lite förtydligande.. såhär har det alltid sett ut i backen i stora drag..
DSC00303.JPG ht=544

/edit

Lerdäck för DH.
CRC har dåligt med Wet Scream 2,5". De har dock 2,2".

Nån som kört på 2,2" i lera? Får en känsla av att de är lite för smala om det inte är görlerigt, eller hur funkar det?

Lerdäck för DH.
Nu sitter ett 2,7" Minion 42a i fronten ist. känns bra men e grymt sugen på testa på riktigt =)
Nästa däck köp blir nog ett par gazza eller några nadra med stabila sidodubbar =)

Hur e det med mjukheter fram o bak? Nu har jag juh 42a fram o 40 bak samt supertacky fram & slow reezaay bak samt har ni större fram än bak eller tvärtom? eller samma? =)

*nyfiken i en strut igen=)*

Lerdäck för DH.
Morfis: Jag provade att köra en mjukare blandning bak nä jag var i Åre (40a) och gillade det inte. Då det var torrt och hårt så driftade jag nästan lite i kurvorna pga att däcket var så mjukt vilket oxå gjorde att däcket slets väldigt fort.

Nu kör jag 42a fram och 60a bak, mest för att det följde med 60 puckar med hojen, men bak funkar det riktigt ok här hemma i gbg i alla fall :)

Lerdäck för DH.
Morfum skrev:
> Hur e det med mjukheter fram o bak? Nu har jag juh
> 42a fram o 40 bak samt supertacky fram & slow
> reezaay bak samt har ni större fram än bak eller
> tvärtom? eller samma? =)

Jag kör alltid snäppet mjukare fram än bak av 2 anledningar. Greppet fram är mycket viktigt och därför kör jag så mjukt som möjligt fram. Dessutom slits bakdäcket alltid snabbare. Dock så rör jag aldrig 60, vilket inte lämnar mig så värst mycket val. 40 fram och 42 bak.

Så mitt tips till dig är att byta plats på däcken. :)

Lerdäck för DH.
Fässberg skrev:
> 60 bak för dom som kan cykla, 42 för de som
> försöker cykla :D

Jag har precis för mig att Mårten körde 60 all round på sin Marin. Hehe... ;D

Lerdäck för DH.
Carl skrev:
> Jag kör alltid snäppet mjukare fram än bak av 2
> anledningar. Greppet fram är mycket viktigt och
> därför kör jag så mjukt som möjligt fram.
> Dessutom slits bakdäcket alltid snabbare. Dock
> så rör jag aldrig 60, vilket inte lämnar mig
> så värst mycket val. 40 fram och 42 bak.
>
> Så mitt tips till dig är att byta plats på
> däcken. :)

mjo, kanske skulle göra det, grejjern var att jag köpte en tvåsjua och när framdäcket skulle av av andra anledningar så slängde jag på det. Hojjen e mest putsbögig o prydnad nu ändå så, spelar inte så stor roll mao. Men det verkar som att folk tycker det e skönare med lite mer mjukare fram än bak iaf när det gäller gummiblandning. Dessutom är det ett bakdäck igentligen såg jag igår när jag bläddra runt på wäbben.. ;P
mvh. M

Lerdäck för DH.
Carl skrev:
> Fässberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 60 bak för dom som kan cykla, 42 för de som
> > försöker cykla :D
>
> Jag har precis för mig att Mårten körde 60 all
> round på sin Marin. Hehe... ;D

Ja, jag kan ju cukelukla.

Paniken efter att ha försökt ta mig fram på regnvåta NS-banor i Åre med dom har börjat lägga sig nu, snart 2 år senare. Annars helt ok, utom när det är slemblött. Så i den här tråden kvalar det inte in, imho.

Lerdäck för DH.
60däck är så hala att om man ramlar så skadar man hakan oavsett om man har fullface eller inte. Hur tror ni annars sådana här blessyrer uppkommer? Genom att äta spaghetti? Skulle inte tro det...

PICT1663.JPG ht=544

Lerdäck för DH.
Maxxis Wet screams 2.5 slow reezay äter iaf det mesta. Har inte testat några andra ändamålsenliga däck, men det var ett ganska stort lyft att trycka på dem...

Lerdäck för DH.
WTF! Jag har precis köpt minion dhr 40. Vilken tur att dom slits så fort så jag kan Return and ride another day! Skillnaden på 40 och 42 måste väl vara minimal?

Tillbaka
Topp