När MTB-NM kördes i Huskvarna i höstas var det en av de lerigaste o geggigaste tävlingarna på länge.
Damklassen vanns överlägset (som vanligt) av Gunn-Rite Dahle. Hon körde på Maxxis Medusa 1,8 " (lerdäck ), men under tävlingen hörde jag hur hon sa till sin "langare" att hon skulle ha valt smala 1,5" istället.
Kanske nåt att tänka på när Svenska Cupfinalen går på samma ställe i september..
Följs i oktober av Vista-Mountain på en av Sveriges roligaste banor, men den var ifjol den tyngsta, bakramen dyngade ihop så att det kändes som en fotboll mellan vaderna. När även kassetten helt packades ihop med lera var det slutåkt.
Är det någon som provat med Shimanos "kassett-räfsa" i tung lera ? Undrar om den hjälper mer än den stjälper.
Förutom Maxxis Medusa 1,55" tillverkar även Schwalbe o Conti 1,5" lerdäck, men jag har aldrig sett något till salu i Sverige. Överhuvudtaget är vi väl ganska förskonade i Sverige från lera o klägg. Många tycker ju att Python är kalasbra universaldäck......
PS Idag har Marathon-VM körts i Bad Goisern Österrike. Tydligen regnigt o djävligt (nån som är överraskad?)
Damklassen vanns naturligtvis av överlägsna Gunn-Rite. Anna Enocsson slutade på 25:e plats, 1:07h efter men hon hade nog problem på slutet för vid 70 av 105km låg hon 11:a.
De Bertolis ,Italien, vann bland herrarna. Fredrik Eriksson som gjort en del bra resultat i Marathon cupen är nog inte nöjd med sin 31:a plats, 26 min efter. Jens Westergren kom oxå runt . 143:a, 1:34h efter.
Kessiakoff fanns med i startlistan men inte i några resultat. Finns mer att läsa på
http://www.bike-guide.com