Lerdäck

Stradivarius

Ny medlem
Lerdäck
Hej!

Har börjat att ladda inför MTB SM nu och det ser ut att bli blöt!
Så jag måste nog ta och investera i ett par rikigta lerdäck helst ett smalt med glest plaserade dubbar.
Har ett hutchinsson scorpion däck men vill ha nåt som biter ännu bättre!

Nån som har nåt bra för slag?

Lerdäck
MTB-SM går ju i Huddinge i Flottsbro i väldigt kuperad terräng. Frågan är ju hur många procent som går i så lerig miljö att det är befogat med klösiga lerdäck?

Lerdäck
Jag det kanske rinner av en hel del vatten men det kan ändå bli jäkligt lerigt när några 100 personer har kört ett par varv. Vad skulle du rekomendera för däck då?

Lerdäck
Jag hade bara synpunkter på de geologiska förutsättningarna. jag vet att det finns några lerhål, men större delen av loppet går på relativt väldränerad sandås.

Lerdäck
jag har då kört sm banan både snustorr (eller snarare, så torr den kan bli) och genomsur.

Jag körde på ett par ganska slintna conti twister med 2-2,5 bar.. inga problem alls sålänge man inte har för högt lufttryck då det blir extremt hallt på 3 berghällar man skall uppför efter 3g masten (för er som kört banan)

Jag kommer då köra på twister under sm.

Det finns igentligen ingenstans på banan det blir lerigt så du måste ha grovmönstrade däck, Det blir mest halt, gräset blir enormt halt utför, men uppför är det mindre problem.

Kör banan och testa med de däck du har hemma, du kommer iaf komma runt på allt du har.

Senast redigerad av en moderator:
Lerdäck
Stradivarius:
gör så, antar att du kommer vara där några dagar innan sm (alltså åka idag eller imån) och då hinner du med lätthet pröva dig fram vad som passar dig, jag kan ju inte ge allt för mycket tips som skulle bli mindre fördel för oss som tillhör arangörklubben :)

Lerdäck
När MTB-NM kördes i Huskvarna i höstas var det en av de lerigaste o geggigaste tävlingarna på länge.

Damklassen vanns överlägset (som vanligt) av Gunn-Rite Dahle. Hon körde på Maxxis Medusa 1,8 " (lerdäck ), men under tävlingen hörde jag hur hon sa till sin "langare" att hon skulle ha valt smala 1,5" istället.

Kanske nåt att tänka på när Svenska Cupfinalen går på samma ställe i september..

Följs i oktober av Vista-Mountain på en av Sveriges roligaste banor, men den var ifjol den tyngsta, bakramen dyngade ihop så att det kändes som en fotboll mellan vaderna. När även kassetten helt packades ihop med lera var det slutåkt.

Är det någon som provat med Shimanos "kassett-räfsa" i tung lera ? Undrar om den hjälper mer än den stjälper.

Förutom Maxxis Medusa 1,55" tillverkar även Schwalbe o Conti 1,5" lerdäck, men jag har aldrig sett något till salu i Sverige. Överhuvudtaget är vi väl ganska förskonade i Sverige från lera o klägg. Många tycker ju att Python är kalasbra universaldäck......

PS Idag har Marathon-VM körts i Bad Goisern Österrike. Tydligen regnigt o djävligt (nån som är överraskad?)

Damklassen vanns naturligtvis av överlägsna Gunn-Rite. Anna Enocsson slutade på 25:e plats, 1:07h efter men hon hade nog problem på slutet för vid 70 av 105km låg hon 11:a.

De Bertolis ,Italien, vann bland herrarna. Fredrik Eriksson som gjort en del bra resultat i Marathon cupen är nog inte nöjd med sin 31:a plats, 26 min efter. Jens Westergren kom oxå runt . 143:a, 1:34h efter.

Kessiakoff fanns med i startlistan men inte i några resultat. Finns mer att läsa på http://www.bike-guide.com

Lerdäck
Körde SM-banan i dag. Visst går stora delar på en sandås men det övriga var riktigt lerigt och halt. Jag körde på Hutchinson Phyton men dom kändes hala i dag. Tar tacksamt emot däck tips!!!

Lerdäck
Finns flera ställen som kräver ett skapligt mönster om det blir regnit och blött.

Tex, Rotstigen i början på första lopen, hällarna på på första lopen(hjälp), gräs backarna upp och ner in och ut vid mål området och backen vid ravinen på andra slingan. Flera av dom parierna kan komma att bli tokhala vid mycket regnande och helt opassande/opasserbara för semislicks typ Twister/ eller täta mönster typ Python.

Rena lerdäck behöver man kanske inte men typ Jimmy, Explorer, Mosquito eller FirePro XC, dvs lite grövre mönster som är ganska öppet.

Har tyvärr inte kört på Scorpion så jag vet inte vad dom går för. Ska dit i morron igen och provköra, blir nog en komb på Jimmy och Exlporer då.

Lycka till.

Lerdäck
vilken av banorna körde du robban? jag har då kört i det området närmare 2 år snart och upplever stället som förhållande vist torrt för att vara surt i backen.

Iofs så kanske är med spårval etc som gör att jag upplever det som hyffsat fast även i blötan.

kan dock hålla med om att grässläntarna är hala i regnet, det är väll igentligen stenhällarna upp till kraftledningen som blir riktigt hala så man kan bli tvungen o ta ett par kliv till fots? uppe på kraftledningen är det bara o bomba på.

Men det är iaf min syn på det hela, kul att den är med iaf, om än jag gillar den mer åt andra hållet.

Jag kommer nu köra med samma däck oavsett väder.

Lerdäck
stradivarius...

skulle jag också tycka om jag hunnit köra tempobanan, annars kan jag inte annat än hålla med om, ungdoms tempobanan kommer bli grymt snabb såsom 5km xc banan för de som kör dessa.

Tillbaka
Topp