L'Etape Du Tour

L'Etape Du Tour
Varför tror du inte att du skulle komma upp för Alpe d´Huez?

(OK, jag borde fattat det tidigare. Det är MÅLGÅNG på Alpe d´Huez, efter 18 mil. Nä det blir lite för tufft. Dessutom är det 6000 landsvägssvetton som leker Le Tour och driver upp tempot. Det får nog vara.)

Senast redigerad av en moderator:
L'Etape Du Tour
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> (OK, jag borde fattat det tidigare. Det är MÅLGÅNG
> på Alpe d´Huez, efter 18 mil. Nä det blir lite för
> tufft. Dessutom är det 6000 landsvägssvetton som
> leker Le Tour och driver upp tempot. Det får nog
> vara.)

Läser man på Sport Tours hemsida så verkar det som om det är en hel del "landsvägssvetton" från England som får förmånen att åka kvastbil till mål :o

Ända sen jag för första gången läste om La Marmotte så har jag velat köra den, men jag måste köra berg först. Och gå ner 10 kg. Men sen så...

L'Etape Du Tour
Det är inte svårt att köra i berg. Det är bara asjobbigt. Tänk dig den värsta uppförsbacken du vet, och så multipicerar du den. Dom där 10 kilo som du vill gå ner kan du ju gå ner när du kör berg. Kakbit.

L'Etape Du Tour
Det är en anselig tur i bil att åka den sträckan åt andra hållet, och då var det mest utför.
Det är jätteuppför och d´Huez är sjukt jävla uppför utan nåd.
Men det låter lite kul att pröva Létape Du Tour.

L'Etape Du Tour
Apropå L'Étape du Tour.
Jag blev också rejält sugen och har frestat några arbetskamrater på detta.

Finns det någon av er som varit med på detta tidigare?
Hur går det till? (Mass-start, startgrupper, transport tillbaka m.m)

Hälsningar,
/Pilen

Senast redigerad av en moderator:
L'Etape Du Tour
Jag körde tre år, 2011-2013. Dom två sista åren hade jag familjen med som support så då var logistiken inget problem. Första året körde jag och svågern loppet som gick i centralmassivet mellan Issoire och St Flour som ligger ca fyra mil från varandra. Vi bodde på cykelavstånd från starten och rullade dit på morgonen. Vid startplatsen lämnade vi en ombytesväska som åkte lastbil till målet. Dagen före loppet hade vi kört och parkerat bilen vid målet i St Flour och det gick då bussar tillbaka till Issoire. Eftersom loppet inte har någon fast sträckning kan det nog skilja lite på upplägget från år till år.

För oss funkade detta upplägget utan problem men loppet kräver lite egen planering och logistik. Häftigt lopp är det ivf, rekommenderas starkt.

L'Etape Du Tour
Jag har kört de senaste fyra åren (13-16) och kommer antagligen köra nästa år igen. RR finns det folk som skriver bättre, men kort och gott så kan jag verkligen rekommendera dig att köra. Det är en upplevelse att köra de tour-skyltade sträckorna med helt avstängda vägar och ofta massor av hejande publik.
Kan inte ge några särskilt specifika rekommendationer angående transporter och boende då platser och framför allt avstånd mellan start och mål skiljer sig mycket från år till år.
Bäst är givetvis de åren då bansträckningen är så nära en loop man kan komma och ryktena gör faktiskt gällande att det kommer bli så till nästa år med start i Briançon och målgång på Col d'Izoard.
Vårt gäng har i de flesta fall bara cyklat till starten och sedan hem från mål. Det gäller att vara rätt tidigt ute med att boka boende i närheten av starten eller mitt emellan start och mål.
AirBnB brukar fungera bra.

Ett bra alternativ till Etape du Tour är annars La Marmotte, där för då både start och mål vid Bourg d'Oissans (nåja, målet är någon kilometer bort ;) och vägarna är till 90% avstängda även här. Loppet är dock något tuffare än genomsnitts-etappen.

L'Etape Du Tour
Körde 2011 då det var målgång uppe på Alpe d'Huez efter att vi kört Col d'Telegraph och Col d'Galibier innan. Som emilh skriver är det en grym upplevelse med avstängda vägar och fantastisk support. Verkligen Pro känsla att åka med Mavic service bilar och motorcykelpoliser precis som proffsen. Nackdelen är att det blev en hel del logistik att starta på ett ställe och gå imål på ett annat, ofta med ett par rejäla bergspass mellans start och mål. Det finns gott om lägenheter att hyra i Alpe d'Huez på sommaren så vi valde att bo där vilket var skönt då man efter målgång bara rullade någon kilometer till lägenheten. Alla tre stigningarna var rejält jobbiga med helt klart genomförbara med lite träning. Jag körde mycket på trainern vintern innan med inriktning på klättring. Sen sätter du på den största kassetten din bakväxel hanterar och kompakt vevparti fram så kommer du garanterat upp. Jag har väldigt diffusa minnen av själva Alpe d'Huez klättringen, det var varmt och vindstilla. Kommer ihåg hur överdjävligt brant det var i de första serpentinerna och sen minns jag inte så mycket förrän det stod en gubbe uppe i byn Huez och sprutade vatten på oss åkar med vattenslang. Nästa minne är att det står kurva 18 på en skylt och jag inser att jag kommer att fixa det (det är 21 serpentiner). Men helt klart något av det mest jobbiga jag gjort på en cykel. Men som sagt var kul, häftigt och lätt värt att testa!

L'Etape Du Tour
Och nu är jag anmäld till etappen 2017 (Briançon - Col d'Izoard).

Blir nog ingen dubbel med La Marmotte i år då det är 2 veckor mellan evenemangen.

L'Etape Du Tour
gerrardsdobbar sa:
Verkar vara en lite mildare etapp i år än tidigare år? Även om izoard inte är någon lek.

Årets (2016) var nog den minst tuffa hittills, särskilt med tanke på att den kortades ner med en klättring pga rasrisk.
Tror nog 2017 kan bli nog så tuff med tanke på distansen. Men visst, det är ingen Marmotte Alpes.

Tillbaka
Topp