Letar ny trailcykel.

Haagge

Ny medlem
Letar ny trailcykel.
Halloj! Känner att det börjar bli dags för mig att uppgradera till heldämpad och är sugen på en trevlig trailcykel. Tänker mig ett pris på 20-25k. Finns ju oändligt med olika modeller men tillgången är ju väldigt knaper nu. Vad skulle ni köpa i denna prisklass för att cykla dels banor men även fritt i skogen? Tacksam för alla tips. Kollat på polygon t7 och t8 men de tar slut lika fort som de kommer in i lager.

MagerValp

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Primärt en cykel av rätt sort i rätt storlek i din del av landet. Se till att den är ny nog att den följer modern standard, så 1x, boost och TA. Håll ett öga på geo-tabellen också. Du borde kunna hitta något från 2018-2020 om du letar lite. Är du inte van vid att serva själv kan det vara värt att budgetera ett par tusen på att få framför allt dämpningen genomgången av en bra lbs.

Happys artiklar ger dig bra vägledning om du inte redan läst dem:

Haagge

Ny medlem
Letar ny trailcykel.
Har en T8 och den kan jag verkligen rekommendera. Modern geometri, bra komponenter och riktigt snygg.
Beg kan vara riktigt bra men kan också innebära en del mek och oförutsedda kostnader.
Ja det förstår jag, är riktigt sugen på en sån. Synd bara att de är så svåra att få tag på nu.
Undviker helst begagnat just pga det du nämnde.

Berk

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Trek finns att köpa, men är lite över budget. Fuel Ex 5, som nämndes tidigare, är en riktigt bra stigcykel. 120 mm slag räcker till de flesta svenska stig och då är Top Fuel 5 också bra med och lite snabbare än Fuel Ex.

falangen

Ny medlem
Letar ny trailcykel.
Absolut. Top fuel är för mycket cross country för min del som är gammal och inte vill ha för mycket häng på händerna och den mer framåtlutande körställningen. Men det är ju en smaksak. Top fuel är däremot betydligt snabbare, rappare. Framför allt så går det få mer tryck i uppförsbackarna. :) Vill man däremot kanske köra lite lätt downhill i byggda nerfarter tex grön och blå slinga i Isaberg, vallåsen så tycker i alla fall jag att fuel ex är lite bättre. Ja allt landar i vad man har för syfte. :)

tmalm

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Rätt dålig. Vinklarna är väl ändå okej och Reach verkar för engångs skull vara kompenserad för brant STA. Mer än vanligt i alla fall.

Att den bobbar kan ju vara fjädern. Ska det vara plush så kanske det bobbar också. Luftdämpare med justerbar neg kanske hade funkat bättre.
Jag kan inte läda länkage kurvor så vet inte. Rätt snygg i alla fall

Framför allt är den tung som ett as men det verkar alla vara nu.

ambientzz

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Jo. Men den var utrustad med coil och de valde en hoj som hade för kort reach i förhållande till kedjestag. Dock följde de rekommendationerna från Ghost angående storlek så det var ju illa. Men utan att veta verkar den vettig om man tillräckligt lång för att ha large iaf så det blir lite balans och luft bak lär inte skada. Men det är ju ingen sprättig Spur direkt. Jag själv suktar en del efter deras AM/Enduro(samma ram men olika slaglängd). De är sjukt långa så en Universal ENduro/AM i large borde vara funkis för mina 190cm tänker jag.

antonk

Aktiv medlem
Letar ny trailcykel.
Jag köpte en Ghost riot trail essential och är riktigt nöjd faktiskt, dock så är jag nybörjare men det är bara hålla i sig och sikta. Jag tror att man ska ta deras review med en nypa salt som allt annat.

Min bobbar inte mer än min gamla xc Scott

Den kanske inte är en "snärtig" cykel men hur många cyklar på det sättet? Jag skulle säga att det är en riktig stabil och bra instegs hoj
IMG_20220213_163535.jpg

Topp