Leva billigt och cykla MTB i Sverige
Eller hitta ett jobb lokalt och slippa Sthlmshelvetet för alltid.etnica sa:Man måste en bra bit från Stockholm för de priserna och spendera tid på pendling.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller hitta ett jobb lokalt och slippa Sthlmshelvetet för alltid.etnica sa:Man måste en bra bit från Stockholm för de priserna och spendera tid på pendling.
singletrack sa:Mitt i Skåne ligger LInderöd , Höör och Hörby... Där har du en halvtimme till Malmö\ Lund, Hässleholm och Kristianstad. För två miljoner får du finaste huset i Linderöd. Extremt bra cykling på Hovdala, Brösarp, Fulltofta, Linderödsåsen, Skrylle, Bokskogen, Åhus\Rigeleje och Bockeboda... Väldigt snöfattigt här nere så det blir mycket cyklat också...
+1singletrack sa:Mitt i Skåne ligger LInderöd , Höör och Hörby... Där har du en halvtimme till Malmö\ Lund, Hässleholm och Kristianstad. För två miljoner får du finaste huset i Linderöd. Extremt bra cykling på Hovdala, Brösarp, Fulltofta, Linderödsåsen, Skrylle, Bokskogen, Åhus\Rigeleje och Bockeboda... Väldigt snöfattigt här nere så det blir mycket cyklat också...
singletrack sa:Mitt i Skåne ligger LInderöd , Höör och Hörby... Där har du en halvtimme till Malmö\ Lund, Hässleholm och Kristianstad. För två miljoner får du finaste huset i Linderöd. Extremt bra cykling på Hovdala, Brösarp, Fulltofta, Linderödsåsen, Skrylle, Bokskogen, Åhus\Rigeleje och Bockeboda... Väldigt snöfattigt här nere så det blir mycket cyklat också...
Skrev du inte tidigare i tråden att det kändes lite väl drastiskt att flytta från Sverige?MatteXC sa:Skåne ska jag definitivt titta närmare på, tack för tipset!
MatteXC sa:Förorten sthlm:
Känns som det sämsta av två världar, mycket stress, pendling med trängsel minst 2 timmar om dagen (om allt funkar), segregation och misär, skuldsatt för livet och tvingad till löneslaveri om man nu inte väljer en hyreslägenhet i utanförskapsområden.
Har inte Bjärehalvön och Kullabygden det? Ven?Mycketvillhamer sa:Lite OT, men Skåne erbjuder dessutom vågsurf på alla vindriktningar utom rakt nordlig.
ooms sa:Men finns det ingen t-bana eller pendel måste man ju ge sig ut i trafikinfarkten och köa bort fritiden... En kollega på mitt förra jobb bodde i Tyresö, och han åkte hemifrån typ kl 6 på morgonen för att slippa skiten. Men det var på gränsen att det funkade, sa han...Krompa sa:Kollat typ Saltis, runt Tyresö, Älta etc?
Blir rätt stor skillnad mot andra ställen runt Stockholm när det saknas T-bana och pendel och så länge du skiter i "vattennära" så är bopriserna låga jämförelsevis.
ooms sa:Eller hitta ett jobb lokalt och slippa Sthlmshelvetet för alltid.etnica sa:Man måste en bra bit från Stockholm för de priserna och spendera tid på pendling.
jofahjalm sa:SD har majoritet i 11 av Skånes kommuner. Jag är uppvuxen i Skåne att kan säga att få människor är så efterblivna som lantisar i Skåne. Det är väl okej att bo i Lund, Helsingborg eller Malmö, men utanför det är det fan rätt illa.
MatteXC sa:Känner att jag behöver förtydliga att poängen med denna tråd är att få tips på var man kan bo billigt och med livskvalitet, i syfte att frigöra tid och möjlighet till cykling samtidigt som familjepusslet går ihop.
Många bra tips hittills, där en flytt till Skåne lockar mest, har som förortsbarn lite dålig koll på var man kan bo och inte, helt ute på landsbygden kanske är lite väl avgränsat för barnens skull eller hur gör ni som bor så?
Väldigt tänkvärt inspel att man inte blir glad av att byta ut tiden på jobb mot tid i bil körandes långa sträckor eller förlorar tid på att det inte finns "service" inom en rimlig närhet (15-20 min med bil känns som max för att åka och handla/hämta post). Tillkommer även kostnader och tidstjuvar med behov av bil.
Vill absolut inte tillbaka till "orten"...
Henrik_E sa:Angående GBG så kommer det ta 2 minuter för ett par ingenjörer att då jobb, men om du envisas med hyresrätt kommer det ta minst 5 år att få ett förstahandskontrakt i Bergsjön.
MatteXC sa:Hyresrätt är absolut inget krav, det optimala är att äga ett boende som är möjligt att betala av på max 30 år med hyfsat normala amorteringar/en hushållsinkomst på ungefär 30-40 k netto i månaden vilket skulle möjliggöra för oss att gå ned i arbetstid rätt rejält.
Det trickiga är väl att hitta en arbetsgivare som tycker att det är OK med kvalificerad arbetskraft som inte jobbar 100%?
MatteXC sa:Många bra tips hittills, där en flytt till Skåne lockar mest, har som förortsbarn lite dålig koll på var man kan bo och inte, helt ute på landsbygden kanske är lite väl avgränsat för barnens skull eller hur gör ni som bor så?
Luthman Photography sa:....tvingas lära sig vad som är bra och dålig hembränt än att de ängslar sig för att fel jeans till plugget.
Vänj dig vid tanken på ett annat jobb.
Luthman Photography sa:....tvingas lära sig vad som är bra och dålig hembränt än att de ängslar sig för att fel jeans till plugget.
Vänj dig vid tanken på ett annat jobb.