Leva billigt och cykla MTB i Sverige

Slår även jag ett slag för Västerås om du inte vill flytta för långt.
Finns jobb för både ekonomer och ingenjörer, finns en hel del cykel-relaterat. Både lvg och mtb.

Du kan definitivt få ett hus för 2.5-3 miljoner om du kan kompromissa lite med storlek/läge.
Löneläget är inte så tokigt, kanske inte som sthlm, men du slipper pendling och utgifter (SL-kort, parkering eller vad det nu kan vara).

Mitt i Skåne ligger LInderöd , Höör och Hörby... Där har du en halvtimme till Malmö\ Lund, Hässleholm och Kristianstad. För två miljoner får du finaste huset i Linderöd. Extremt bra cykling på Hovdala, Brösarp, Fulltofta, Linderödsåsen, Skrylle, Bokskogen, Åhus\Rigeleje och Bockeboda... Väldigt snöfattigt här nere så det blir mycket cyklat också...

singletrack sa:
Mitt i Skåne ligger LInderöd , Höör och Hörby... Där har du en halvtimme till Malmö\ Lund, Hässleholm och Kristianstad. För två miljoner får du finaste huset i Linderöd. Extremt bra cykling på Hovdala, Brösarp, Fulltofta, Linderödsåsen, Skrylle, Bokskogen, Åhus\Rigeleje och Bockeboda... Väldigt snöfattigt här nere så det blir mycket cyklat också...

+1 på den. Går dessutom att jobbpendla rimligt inom hela Skåne. Och ja, jag flyttade till Skåne pga cyklingen jag hade upplevt här först. Hovdala och Genarp fick mig att flytta hit och jag har aldrig varit gladare.

singletrack sa:
+1
Eller varför inte NV skåne, borde finnas jobb i Helsingborg. Bo i Höganäs är inte allt för dyrt om man inte tvunget vill bo i Mölle eller gamla Viken. 2 mil till HBG kan man cykelpendla annars buss 25 minuter. Underbar cykling i hela kullabygden både mtb och lvg. Nära hallandsåsen och bjärehalvön eller varför inte ta båten till Danmark med räsern och uppleva lite dansk hygge, tar 20 min. Finns många möjligheter här.

//Rungner

singletrack sa:

+1 på den, pendlar till jobbet i Kristianstad med cykel härifrån. Området är fint och billigt, skåningarna är bortskämda och gillar inte pendelavstånd så allt som är mer än 15 minuter utanför de större orterna är "långt bort" och "jobbigt" = billigare.

MatteXC sa:
Förorten sthlm:
Känns som det sämsta av två världar, mycket stress, pendling med trängsel minst 2 timmar om dagen (om allt funkar), segregation och misär, skuldsatt för livet och tvingad till löneslaveri om man nu inte väljer en hyreslägenhet i utanförskapsområden.

Sveriges rikaste områden är just förorter till Stockholm. Danderyd, Täby, Nacka o.s.v.

Men man kan säkert hitta ngt slags misär där också.

Gästrikland lägger jag som förslag. Mitt i ett riktigt bra cykelområde med massor av cykling där Högbo mtb arena är en stor aktör och Kungsberget har börjat bygga ordentlig bikepark.
Lokal xc cup med klasser som passar från 3 år på springcyklar till världsmästare där det sällan är längre än 5 mil för någon i landskapet att ta sig till en deltävling.
Hela Ockelbo kommun är full med stigar och det är ett grymt intresse att utveckla cykling från kommunernas sida. Hofors ligger en halvtimme från Falun och Gävle och har grymt fin natur och tokbilliga fastigheter.
Många stora industrier som behöver bra arbetskraft.
Närhet till Stockholm med bra förbindelser och nära till Falun (1timme från Gävle) och Järvsö bergcykelpark 1.45 från Gävle och Gesundaberget 2,15.

ooms sa:
Krompa sa:
Kollat typ Saltis, runt Tyresö, Älta etc?

Blir rätt stor skillnad mot andra ställen runt Stockholm när det saknas T-bana och pendel och så länge du skiter i "vattennära" så är bopriserna låga jämförelsevis.
Men finns det ingen t-bana eller pendel måste man ju ge sig ut i trafikinfarkten och köa bort fritiden... En kollega på mitt förra jobb bodde i Tyresö, och han åkte hemifrån typ kl 6 på morgonen för att slippa skiten. Men det var på gränsen att det funkade, sa han...

Finns pålitligare bussar och annan bana. Eller varför inte bajka?

Finns radhus och rejäla lägenheter klart under budget om 20/mån går idag.

Ven har jag aldrig testat, Bjäre och Kullabygden brukar kräva NV, men visst, blåser det riktigt jävligt på nord kan det nog bli lite vågor där då med.

Känner att jag behöver förtydliga att poängen med denna tråd är att få tips på var man kan bo billigt och med livskvalitet, i syfte att frigöra tid och möjlighet till cykling samtidigt som familjepusslet går ihop.

Många bra tips hittills, där en flytt till Skåne lockar mest, har som förortsbarn lite dålig koll på var man kan bo och inte, helt ute på landsbygden kanske är lite väl avgränsat för barnens skull eller hur gör ni som bor så?

Väldigt tänkvärt inspel att man inte blir glad av att byta ut tiden på jobb mot tid i bil körandes långa sträckor eller förlorar tid på att det inte finns "service" inom en rimlig närhet (15-20 min med bil känns som max för att åka och handla/hämta post). Tillkommer även kostnader och tidstjuvar med behov av bil.

Vill absolut inte tillbaka till "orten"...

Senast ändrad:
Göteborg har lägre boendepriser än sthlm, har ungefär samma löneläge och bättre stigcykling (om man gillar kuperat stök/utför), vad väntar du på? ;)

Falun tror jag är bra tänkt om man vill hitta kvalificerat arbete. Men huspriserna är väldigt höga inne i stan som påpekat. Finns iofs lägen strax utanför på cykelavstånd som är klart billigare. Gäller bara att inte gå i fällan att köpa så billigt hus så långt från jobb/skolor att man måste ha två bilar och lägger pengarna där istället.

Skåne är litet och tätbefolkat. Tror inte det finns någon plats där det är 20min till posten. I så fall är det för att du är långt ute på grusvägar och skit.

Om vi antar att du ska jobba i E6 korridoren så får du räkna med att pendla österut för att bo billigt.
Ganska långt på E65 från Malmö. Mindre långt från Hbg på E4 / landsväg. Så jobb i NW är klart bäst MEN med risken att du istället får jobb i Malmö och då är pendlingen söderut en katastrof om familjen rottat sig.

Nu pratar jag pendling med bil. Med tåg finns det oändliga möjligheter. Höör eller t.o.m Hässleholm tex.

En snabb koll. Blentarp => Malmö med bil just nu enligt google = 43 minuter.
Tomt 1100 kvm 400 000
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-blentarp-sjobo-kommun-kagebjersvagen-9-13700575
Eller hus 2.2 mille i Dörröd
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-veberod-dorrod-lunds-kommun-dorrod-1233-14685376

Du ser romeleåsen från fönstret (inte vet jag, du får kanske gå ut på gatan)

Senast ändrad:
Strömstad!
https://www.facebook.com/stromstadkommun/videos/1394658660580415/

En ort med starkt växande befolkning just för att det ger mycket hög livskvalitet med nära till allt!
Nu bor ca 12500 personer i Strömstad men med butiksubud utöver det vanliga, handeln omsätter lika mycket som en ort med över 200 000 invånare.
Fantastisk bra cykling på mycket nära håll, både för mtb och lvg.

Hittar man inte jobbet man söker på orten så finns ytterligare möjligheter på andra sidan gränsen i Norge. Det är 20 minuters bilresa till Norska sidan.

http://kosterswimrun.se/

Och Kosterhavets Nationalpark.
http://extra.lansstyrelsen.se/kosterhavet/Sv/Pages/default.aspx

"Havet i centrum, livet i fokus!"

Senast ändrad:
SD har majoritet i 11 av Skånes kommuner. Jag är uppvuxen i Skåne att kan säga att få människor är så efterblivna som lantisar i Skåne. Det är väl okej att bo i Lund, Helsingborg eller Malmö, men utanför det är det fan rätt illa.

Var du än är i Skåne så på 15-20 minuter på vilket håll som helst så finns det affär, förmodligen i alla riktningar om du inte är vid havet.
Korsar hela på tvären på 2 timmar, det är inte så stort.

Jag har långt till jobbet, 5.5 mil och det tar ~35 min med bil. Hur många km pendling kommer man på 35min i Sthlm?

Om du tittar på Skåne så utgå från de orter där tåget stannar, det drar med sig det som behövs. Och ungarna kan röra sig själva sen.
Finns det bara tåg pendlar man till Malmö på runt halvtimmen var man än hoppar på.

jofahjalm sa:
SD har majoritet i 11 av Skånes kommuner. Jag är uppvuxen i Skåne att kan säga att få människor är så efterblivna som lantisar i Skåne. Det är väl okej att bo i Lund, Helsingborg eller Malmö, men utanför det är det fan rätt illa.

Yes, korrekt. Nu anar jag att det kanske inte är en faktor för alla (17%) men det bör beaktas av känsligare maskrosbarn.
I mina exempel kan vi notera att Blentarp ligger i Sjöbo kommun med allt det innebär medan Dörröd precis kvalar in i hippa Lunds kommun. Med det sagt tvivlar jag på att Dörröd är ett hipsternäste.

Vill man vara säker på ett visst social liberalt umgänge och inte ge barnen ett handikap för livet så ska man nog inte bege sig längre bort än Genarp. För denna förmån betalar vi typ 1 mille extra.

EDIT. och i Genarp gissar jag att barnen får gå i gymnasiet i Lund tillsammans med "di riges" barn = success. De blir tom av med dialekten.

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Känner att jag behöver förtydliga att poängen med denna tråd är att få tips på var man kan bo billigt och med livskvalitet, i syfte att frigöra tid och möjlighet till cykling samtidigt som familjepusslet går ihop.

Många bra tips hittills, där en flytt till Skåne lockar mest, har som förortsbarn lite dålig koll på var man kan bo och inte, helt ute på landsbygden kanske är lite väl avgränsat för barnens skull eller hur gör ni som bor så?

Väldigt tänkvärt inspel att man inte blir glad av att byta ut tiden på jobb mot tid i bil körandes långa sträckor eller förlorar tid på att det inte finns "service" inom en rimlig närhet (15-20 min med bil känns som max för att åka och handla/hämta post). Tillkommer även kostnader och tidstjuvar med behov av bil.

Vill absolut inte tillbaka till "orten"...

Vi flyttade från Småland till Skåne för ett år sedan, trivs löjligt bra. Glöm inte faktorer som miljön och klimatet, varierar kraftigt mellan olika platser i landet.

Som exempel så motsvarar sträckan Malmö Falun ungefär Malmö Belgien. Det ändras en del på vägen. Alla platser har sina fördelar, men personligen så uppskattar jag både det öppna landskapet, havets närvaro och mentaliteten i Skåne (läs egentligen Malmö).

Som många sagt så är pendlingsmöjligheterna fantastiska här. Kvalificerade jobb finns massor i t.ex. Malmö, men även Helsingborg. Tågpendla in och jobba centralt så kan man bo relativt långt bort, och ändå upplevas som smidigt. Närhet till tåg hade jag prioriterat.

En aspekt som ingen kastat in som jag personligen tycker är intressant är hur människor i sin närhet fungerar och tänker, inställning till andra medmänniskor osv.

Ett intressant verktyg är då att använda online kartor och se hur olika valdistrikt har röstat. Låt säga att många röstar MP och få SD ger en annorlunda mentalitet än om det är tvärtom. Sen får man såklart välja själv vad man uppskattar.

Senast ändrad:
Att vara sådär oängsligt frigjord betyder typ att helgnöjet är att åka ut till en stormarknad omgiven av åkermark, iklädd mjukosbyxor och foppatofflor, med sin tjocka familj. Väl på stormarknade äter man en festmåltid hos köttklownen och säger saker om ”negrer”.

Hur är stigcyklingen och framförallt communityt kring stigcykling i Åre? Vi har funderat lite på att flytta dit på sikt, men ett krav är inte bara bra cykling utan också att det finns en levande kultur omkring för att cykla själv suger ju. Just där tycker jag många mindre orter faller faktiskt, för bra cykling är inte mycket värt om du i praktiken behöver utöva den själv imho.

Kan rekommendera Kolmården/Krokek. Nära till naturen och gott om fina cykelstigar, men hyfsade huspriser (kan få ett hus för 2,5-3 om man inte behöver något superstort). Det finns skolor upp till högstadiet, två mataffärer, vårdcentral och apotek.
Gott om barnfamiljer, föreningar och aktiviteter.

Med tåg tar det 15 minuter till Norrköping, 30 minuter till Nyköping eller 90 minuter till Stockholm. Åker man bil tar det 5 minuter ut till E4an...

Intressanta förslag..ser att det är flest, enklast att föreslå orter med bra rekreations möjligjheter...svårare med det här med arbetsmarknad...av naturliga skäl. Jag vet att löne skillnaden är stor inom vissa på områden som IT och mer specifika Sthlm "tjänster " media, reklam etc. Men obetydligt inom den offentliga verksamheten. Snabba på o byt din HR mot en villa/Br i en attraktivt stad medans byten fortfarande är möjligt./tillåtet..

Ok, jag anar att det börjar bli dags för någon att flytta hem och bilda familj. Jag har också varit mid-30 och singel. Det bär bara så långt. Flyttar du hem så kan du köra bil till Alperna på 10-12h.

Angående GBG så kommer det ta 2 minuter för ett par ingenjörer att då jobb, men om du envisas med hyresrätt kommer det ta minst 5 år att få ett förstahandskontrakt i Bergsjön.

Henrik_E sa:
Angående GBG så kommer det ta 2 minuter för ett par ingenjörer att då jobb, men om du envisas med hyresrätt kommer det ta minst 5 år att få ett förstahandskontrakt i Bergsjön.

Jo, hyresmarknaden är trasig sedan länge, extrem brist runt hela stan så det stämmer. Hade missat att hyresrätt var ett krav. Men det går väl kanske att få en hyresrätt i Lerum/Mölnlycke och ha svinbra cykling runt knuten samt ta sig med pendeltåg/expressbuss till och från jobb och slippa bil alt ha en billig bil för helgäventyr. Med egen pendlarcykel med på pendeltåget alt styr och ställ hyrcyklar öppnas ju möjligheter till att slippa bilen på andra sätt än tidigare. Bilen är ändå bara en tidstjuv med alla köer numera.

Arbetsmarknaden är iaf stekhet som du säger. Gäller väl också att få ett kvalificerat jobb med såpass tillräcklig lön att man inte behöver jobba heltid om man vill köra TS upplägg. Det skulle juinte jobbas heltid om jag sett rätt. Med dom yrkeskategorier som nämnts borde det även gå att jobba distans ibland vilket också möjliggör för kortare dagar.

Hyresrätt är absolut inget krav, det optimala är att äga ett boende som är möjligt att betala av på max 30 år med hyfsat normala amorteringar/en hushållsinkomst på ungefär 30-40 k netto i månaden vilket skulle möjliggöra för oss att gå ned i arbetstid rätt rejält.

Det trickiga är väl att hitta en arbetsgivare som tycker att det är OK med kvalificerad arbetskraft som inte jobbar 100%?

Ja, det är ett trick men inom vissa yrken är det omöjligt att hitta folk norr om Malmö.
Omöjligt som i att rekryterna nekar uppdraget. .Net dev, AX dev, dev ops lead.

MatteXC sa:
Hyresrätt är absolut inget krav, det optimala är att äga ett boende som är möjligt att betala av på max 30 år med hyfsat normala amorteringar/en hushållsinkomst på ungefär 30-40 k netto i månaden vilket skulle möjliggöra för oss att gå ned i arbetstid rätt rejält.

Det trickiga är väl att hitta en arbetsgivare som tycker att det är OK med kvalificerad arbetskraft som inte jobbar 100%?

MatteXC sa:

Som Nordvästskåning får jag chippa in lite här också. Jag bor i Landskrona, jobbar och pluggar i Lund och trivs fantastiskt bra. Kommer ursprungligen från småby utanför Linköping så det bytet var lite jobbigt men nu vill jag helst inte flytta nån annanstans. Åtminstone inte i Sverige.

Landskrona ligger perfekt som pendlingsstad, bra, täta tågförbindelser till Lund, Malmö, Helsingborg, Halmstad, etc. och smidigt med E6:an precis utanför (2 timmar till Rødby och Tysklandsfärjan), och staden i sig är otroligt mysig. Mycket parker, flera badstränder och allt man behöver inom enkelt cykelavstånd.

2,5 millar ger dig t.ex. en sån här: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-haljarp-landskrona-kommun-lupinvagen-76-14575975 Svenssonvilla precis utanför stan (ca 5 km till Stora Coop, Biltema, Elgiganten, etc, cykelväg hela vägen) med tre minuter till skolan för ungarna (bra skola, har jobbat lite där) samt att byn har egen tågstation och affär med post.

Är själv från Mälardalen och bor just nu på Ekerö vilket är bra ur cykelperspektiv men förkastligt om man ska till Stockholm för att jobba.
Jag har varit i tankarna också men Skåne har inte hamnat på kortlistan. Som någon sa, Hofors, Kungsgården, Sandviken, Gävle.
Vettiga priser på boende
Hyfsat nära till flyg och storstad
Fungerande arbetsmarknad
Bra cykling
Vinter med snö
Nära till skidbackar

Plus ett för Hofors, där bor ju Ullareds-tanterna! :)

Källa:

Senast redigerad av en moderator:
Spontant låter det som att alla dia krav blir svåra att få ihop. Jag ska inte säga att jag är i samma situation, men jag skulle mer än gärna flytta från sthlmsområdet.

Med dina preferenser hade jag flyttat norrut, i nån liten ort där det är nära till skola och den service som behövs i vardagen(mataffär). De stora bovarna härikring är ju alla transporter till höger och vänster, alla människor och att det är dyrt att leva här. Dina ungar är små, flytta någonstans där du kan släppa ut dem utanför dörren och de kan ränna ut i skogen och leka. Jag skulle ju hellre se att mina ungar tvingas lära sig vad som är bra och dålig hembränt än att de ängslar sig för att fel jeans till plugget.

Vänj dig vid tanken på ett annat jobb.

Luthman Photography sa:
....tvingas lära sig vad som är bra och dålig hembränt än att de ängslar sig för att fel jeans till plugget.

Vänj dig vid tanken på ett annat jobb.

Jag tror att du har en romantisk bild av mindre orter. Det blir jeansängslan och sen fentanyl

Tillbaka
Topp