gumraröracing sa:
Själv drömmer jag om höga kusten / fin cykling ja - låga huspriser samt mycket bra folk i dessa trakter ,Jobb ? Man får väl byta yrke ,,
+1 på den... Flyttade till Örnsköldsvik för några år sedan från Sthlm. Bor numera i hus "mitt i stan", men har ändå bara 100 meter från stora skogsområden med bra cykling.En bonus var ju också att vi fick bra med pengar över när vi sålde lägenheten i Kärrtorp och köpte hus här...
Den lokala cykelklubben driver både en mindre DH anläggning och håller just nu på att bygga en mtb anläggning med en planerad teknikbana m.m., så cyklingen är på frammarsch..
Det finns gott om jobb inom en rad olika sektorer, och kanske främst inom tillverknings- och processindustrin. Sen har i princip "alla" dom stora teknikkonsultföretagen kontor här. Som genomsnittlig generallist inom valfritt ingenjörsområde är nog löneläget ungefär detsamma här som i Sthlm . Skulle det vara svårt att hitta jobb så tar det 45 min med tåg till Umeå.... där är det ju i motsatts till Övik tyvärr inte lika kul att köpa boende.
Tidningen Focus gör ju alltid sånhäringa listor vart det är "bäst" att bo. Storstäderna "vinner" ju alltid, tills man väger in bostadspriset.... då ska man bo i Övik, eller ännu heller Piteå (fast där vill man ju inte bo... )
https://www.fokus.se/2017/05/har-ar-bast-att-bo-och-har-far-man-mest-pengarna/ - ger väl en ganska bra bild om att människor här har kvalificerad yrken men låga fasta kostnader.