Fältprästen sa:
Stervelo sa:
Lån innebär att du köper en månadskostnad. Hyresvärden är du, det är väl bättre?
Snarare är det väl så att det är banken som är hyresvärden och du betalar hyran. I alla fall om man inte amorterar, eller bara lite, för då kommer du ju aldrig att äga boendet på riktigt.
I övrigt håller jag i stort sett med, att betala 20k i månaden skulle jag nog aldrig göra, om det inte var högst tillfälligt och av yttersta tvång.
Jag skrev att han skulle amortera skiten ur den, eller investera i annat som ger bättre avkastning än räntan.
Det var det som var poängen, har man en månadskostnad som man kan bära, på 20K i månaden, då går det att köpa hus och amortera hårt, eller investera hårt. That makes sense, jämfört med att blåsa det på hyresrätt.
Däremot att göra det hela sverige gör, låna upp till "tak" inte amortera, och resa till Thailand, Ullared och chipsfredagsmys i soffan det tror jag inte på.
För oss velpellar, så hade danskebank, jag vet, inte den mest ansedda banken idag, ett schysst upplägg som hette duoflex.
Du fick samma ränta på sparade pengar som räntan var på lånet. Upp till värdet av lånet. Nu drar de av 0.5 % så inte lika bra.
Det gick att "amortera" utan att låsa pengar. Varför ska ditt lån vara "fixt", varför kan du inte betala av och lägga på som du vill, upp till originallånet? Då tror jag folk skulle "våga" amortera. Allt sparade amorerterar av, ta ut pengar för sportlovsresan med knottarna.