Leva billigt och cykla MTB i Sverige

MatteXC

Aktiv medlem
Bor för närvarande svindyrt i Stockholm...Ungefär 20 000 kr i månaden i fast boendekostnad.

När en dröm om att kunna bo med familj någonstans där det "är värt att leva" men ändå billigt, så man kan gå ned i arbetstid och ägna sig åt cykling och annat förutom jobb. Vore bra om det fanns vettiga arbetsgivare för högskoleutbildade inom ekonomi och ingenjörsyrken.

Vore verkligen ett plus om det fanns vettiga "trail-centers" så man kan motivera alla n+1.

Några förslag på lämpliga orter?

Mora

Motivering: Nära till Cykelvasa-leden och Gesunda, hyfsat nära till Grycksbo & Falun, weekend-avstånd till Sälen & Trysil, långweekend/semester-avstånd till Åre och övriga fjällvärlden i Jämtland/Härjedalen. Har dock ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ut i Mora med omnejd för tillfället. (snart 20 år sen jag bodde där)

Senast redigerad av en moderator:
Problemet är väl att billigare boende ger lägre lön i mångt och mycket så flytt till ort med billigare boende ger nog oftast inte så mycket mer över efter räkningar, dock kanske en mindre hetsig tillvaro men man får nog fortfarande räkna med samma arbetstid för bibehållen levnadsstandard.

såkket sa:
Problemet är väl att billigare boende ger lägre lön i mångt och mycket så flytt till ort med billigare boende ger nog oftast inte så mycket mer över efter räkningar, dock kanske en mindre hetsig tillvaro men man får nog fortfarande räkna med samma arbetstid för bibehållen levnadsstandard.

Nja! Snarare så att utbudet av jobb minskar kraftigt. Vilket gör att det är svårt att få ihop ett vettigt liv på små orter. Men jag har bekanta genom cyklingen som har lyckats med precis det flyttat från storstaden för att ha råd och tid att cykla. För dom har det fungerat ypperligt.

Det tråkiga svaret: förorten. Bo lite utanför Sthlm och du sänker levnadskostnaderna rätt mkt. Jobb finns oftast hyfsat lokalt men eftersom arbetsgivarna konkurrerar i sthlm är lönen ändå bra.

Du slipper hetsen från city men kan dra fördel av den vid behov. Tex orter som Väsby, Järfälla, Sollentuna och Vallentuna för att nämna några i Norrort.

Med det sagt tror jag Falun skulle vara en kalasstad om du är beredd att flytta. Slätta tex, med sin närhet till Stångtjärn, är ju mysigt.

Min erfarenhet är att löner i Stockholm inte är så fantastiska som folk tror. Stockholmare tror de har bra lön, folket på landet tror stockholmare har bra lön. OBS! Bara min egen erfarenhet efter min och sambons flytt till Stockholm där båda är ingenjörer. Inom andra yrken kanske skillnaden är större.
Däremot är kostnaderna högre. Och jag tycker allt tar mer tid i Stockholm.

Med det sagt skulle jag också vilja lämna storstaden. För att få mer tid över. För att få möjligheten till ett garage. För ökad livskvalitet. Och annat.

Med rötterna i Västergötland så ser Ulricehamn väldigt trevligt ut. Småstad, vackert läge vid Åsunden, mycket möjligheter till träning. Nära att åka till Isaberg eller Jönköping för mer mtb. Nersidan är jobbmöjligheterna och risken att få pendla till Borås/Jönköping.

Vart jag och min familj tar vägen vet jag inte. Det är många parametrar som tillkommer i livet när man inte är singel. När man har barn. När man har växt upp på olika geografiska platser.
Vi tittar på Kalles&Brittas 6 liv som berör dessa frågor. Men där handlar allt om individen. Med familj befinner man sig i ett kollektiv. Anser jag.

Bor själv på en ”mindre” ort två timmar från Sthlm men har familj och vänner i huvudstaden. Min reflektion är att visst är lönerna lite högre i Sthlm men det står inte i paritet till de högre kostnaderna.
Vi bor större och mer centralt till 20-40% av kostanden våra vänner betalt för deras boenden. Ska till en rätt bra lönehöjning för att täcka det. Men sen går det inte att förneka att utbudet av är större i Stockholm.
En annan grej är att jag likt många av våra vänner i Sthlm har en knapp timme till jobbet, skillnaden är att jag förflyttar mig 9 mil och sitter inte fast i köer.
För oss ger det i alla fall mer utrymme både ekonomiskt och levnadsmässigt men det måste var och en värdera själv.

Värnamo eller orterna runtomkring. Har själv bott där i min ungdom och det finns mycket skog och stig att cykla på. Har börjat komma endel leder och närhet till Hestra. Finns massa företag i den trakten som törstar efter kvalificerad arbetskraft! Och som tidigare är skrivet, små orter och närhet till jobb ger framför allt mycket mer fritid! Det är min erfarenhet som flyttat åt andra hållet.

Flytta utomlands - södra Europa ngnstans.

Cykla året runt i överlägset bättre klimat. Slipp ständiga lågtryck som drar fram över vårt land året om.

Ät riktig mat och skippa dålig pizza, kebab, fejk thai och taskig sushi (detta är i princip vad som erbjuds i valfri svensk håla..)

Nä, vad väntar du på?

Tack för alla tips och inspiration!

Svårt att säga vad vi skulle tappa i lön i mindre ort, betalar rätt mycket skatt idag så nettoeffekten kan diskuteras. Pengar och prylar är inte det primära målet, målet är att kunna rodda familjelivet och fritid utan att känna sig så stressad och slutkörd varje dag.
Får gärna tips på i småland t.ex. Vimmerby, Västervik, Eksjö, kan dessa vara något?

Förorten sthlm:
Känns som det sämsta av två världar, mycket stress, pendling med trängsel minst 2 timmar om dagen (om allt funkar), segregation och misär, skuldsatt för livet och tvingad till löneslaveri om man nu inte väljer en hyreslägenhet i utanförskapsområden.

Falun:
Helt klart ett alternativ som vi diskuterat hemma, vi får nog ta en helg i Falun i närtid och se vad vi tycker. Plus med Velodromen om den lyckas överleva. Spontant tycker jag att boendet verkar lite dyrt/riskfyllt med huspriser på 3-4 millar i en mindre stad?

Värnamo: Ska undersökas då det ligger bra till enligt ovanstående önskemål!

Flytta från Sverige:
Kul idé, men känns lite väl drastiskt med två barn i ålder 1 och 3 år.

Örebro kanske kan vara ett alternativ. Bra arbetsmarknad, bra cykling runt om i länet och ett hyfsat utbud av restauranger och evenemang.

MatteXC sa:
Förorten sthlm:
Känns som det sämsta av två världar, mycket stress, pendling med trängsel minst 2 timmar om dagen (om allt funkar), segregation och misär, skuldsatt för livet och tvingad till löneslaveri om man nu inte väljer en hyreslägenhet i utanförskapsområden.

Jag och min fru har båda kvalificerat arbete. Jag har 12 min med bil till jobbet, hon har 20. Vi bor granne med en superfin skog perfekt för hundrastning, löpning och cykling. Stress i detta fall går inte att skylla på boendet/pendling, utan är i så fall relaterat till yrkesutövning eller den privata situationen, och dessa faktorer ändras inte av att byta ort. Kommunen där vi bor skulle jag knappast beskriva med orden "segregation och misär". Priserna på hus här är ca 50% högre än tex Falun, ja. Men bostadspriserna är höga överallt, och om ni har välbetalda jobb tror jag ändå att det är hanterbart. Löneslaveri blir det väl i princip oavsett var man bor.

jofahjalm sa:
Hur kommer det sig att du har 20 000 kr i boendekostnad? Det måste ju gå att åtgärda utan att flytta till annan ort?

Klev aldrig in på boskuldsmarknaden p.g.a. studier och har successivt dragit på mig större och större hyreslägenhet i bättre och bättre läge i takt med att familjen växt.
Bor nu i nybyggd hyreslägenhet.

Har inga rika föräldrar/arv för att kasta in dagens astronomiska insatser och är lite allmänt tveksam till att skuldsätta mig till den grad att jag måste knega tills jag dör.

Prisklass på hus är så lite som möjligt men max 2,5 mille på mindre ort.

Senast ändrad:
H. sa:
MatteXC sa:
Förorten sthlm:

Jag och min fru har båda kvalificerat arbete. Jag har 12 min med bil till jobbet, hon har 20. Vi bor granne med en superfin skog perfekt för hundrastning, löpning och cykling. Stress i detta fall går inte att skylla på boendet/pendling, utan är i så fall relaterat till yrkesutövning eller den privata situationen, och dessa faktorer ändras inte av att byta ort. Kommunen där vi bor skulle jag knappast beskriva med orden "segregation och misär". Priserna på hus här är ca 50% högre än tex Falun, ja. Men bostadspriserna är höga överallt, och om ni har välbetalda jobb tror jag ändå att det är hanterbart. Löneslaveri blir det väl i princip oavsett var man bor.

Vilken förort åsyftas? Är själv uppvuxen i västerort och gått i skola kring "järvafältet" med en hel drös "dåliga erfarenheter" i bagaget.

MatteXC sa:
Vilken förort åsyftas? Är själv uppvuxen i västerort och gått i skola kring "järvafältet" med en hel drös "dåliga erfarenheter" i bagaget.

Vallentuna.

Edit: Men har du inget som verkligen håller dig kvar kring stockholm (vi har tex släkt och en sommarstuga söder om stan) så förstår jag om du vill flytta till en annan ort. Jag ville bara flika in att det faktiskt går att bo i stockholmsområdet också... :)

Senast ändrad:
Hur mycket får man över (efter skatt och boende) om man bor i Stockholm och har ett kvalificerat arbete (vad det nu innebär?)?
På mindre orter i Sverige kan man få skapligt betalt också, då det råder brist på arbetskraft i vissa yrken.

Att hyra sitt boende genom hela livet kommer garanterat att större effekt på privatekonomin jämfört med vilken ort man välljer att bo på.

Alicante

Jag flyttade till Spanien med familj i januari och började trampa MTB. Kul att både se sig om i sitt nya land och samtidigt utvecklas i sporten!

Lönerna är RIKTIGT dåliga här i Spanien så om du kan behålla ditt nuvarande jobb på distans, är det är föredra (så gör jag). Jag ser massvis med svenskar här som drömmer om ett lugnt liv i solen men så får dom istället jobba 200% för att få ihop till något som liknar en lön. Bor gör man billigt men eftersom det finns så mkt kul att göra här så flyger kulorna iväg i alla fall.

Fältprästen sa:
Hur mycket får man över (efter skatt och boende) om man bor i Stockholm och har ett kvalificerat arbete (vad det nu innebär?)?
På mindre orter i Sverige kan man få skapligt betalt också, då det råder brist på arbetskraft i vissa yrken.
Det är svårt att säga, beror ju på så mycket. Var och hur stort man bor, och framförallt när man gick in på bostadsmarknaden. Det sitter säkert folk i hus på samma gata i Sthlm där den ene är skuldfri och den andre har lån på 5-10 miljoner.
När det gäller skatten är väl skattesatsen generellt lägre i Sthlm än ute i landet, å andra sidan gör ju det progressiva skattesystemet att högre löner ändå äts upp av skatt. Har du en lön på säg 50k får du behålla på sin höjd 40% av en löneökning.

Nu kan vi inte sia om framtiden men historiskt så är det knappast fastighetsägande som leder till löneslaveri. Däremot 20 000 sunk cost i månaden.

Hus på 2.5 mille kostar väl 2500 -3000 att finansiera. Så det blir lite över till gräsmattegödning o andra omkostnader.

om du vill ha kvar ditt jobb i stockholm kan jag rekommendera att pendla med brompton och framförallt fjärrtåg. visst de är inte helt stabila men det finns en stor förståelse hos arbetsgivare i stockholm för detta och till skillnad från pendeltågen kan du äta frukost och om du vill förhandla dig till att jobba på tåget. en helt annan komfort.

byggs fyrspårigt nu, delvis redan klart, och det mesta fungerar redan bättre sedan pendeltågen försvann ner i underjorden.

ex på morgon för mig; stiga upp 0545, duscha, cykla 4 km, ta tåget 0617, där äta frukost och läsa tidning i lugn och ro, framme och ombytt 0730 efter cykling 7 km i stockholm 110 km bort.

Västerås - hjälpligt nära Stockholm. Går att pendla rätt fort med tåg men man slipper ebolan som är Stockholmstrafiken. Kanske inte vansinnigt mycket billigare men antagligen inte dyrare iaf.

Enköping - som ovan.

Växjö har väl ändå hyffsat utbud med jobb, affärer etc.
Kalmar som ovan.

Karlstad är väl inte odrägligt heller.

Etc. Jag tror att du inte ska titta på alldeles för små orter där det kan vara bra och fint på sommaren men blir lika öde som Tjernobyl efter september. Ni blir också väldigt bilberoende för i princip allt.
Det är ju lätt att tänka att "fan, nu blir det massa cykel och fritid" men sen står du där och inser att skillnaden mot Stockholm är påtaglig, det finns inte bussar, affärer stänger kl 18. Dagis ligger långt bort och nya delarna hinner du inte hämta för posten stänger 16.

MatteXC sa:
Flytta från Sverige:
Kul idé, men känns lite väl drastiskt med två barn i ålder 1 och 3 år.

Jag tror ni har bästa möjligheten just nu när barnen är små. Sen rotar de sig i skolan m kompisar mm. DÅ sitter ni mkt hårdare i ert bo.

(Tänk dig att lyfta lön i € och då och då åka hem och hälsa på dina fattiga kompisar som för lön i SEK ?)

Inzah sa:
Västerås - hjälpligt nära Stockholm. Går att pendla rätt fort med tåg men man slipper ebolan som är Stockholmstrafiken. Kanske inte vansinnigt mycket billigare men antagligen inte dyrare iaf.

Enköping - som ovan.

Kalmar som ovan.

Etc. Jag tror att du inte ska titta på alldeles för små orter där det kan vara bra och fint på sommaren men blir lika öde som Tjernobyl efter september. Ni blir också väldigt bilberoende för i princip allt.
Det är ju lätt att tänka att "fan, nu blir det massa cykel och fritid" men sen står du där och inser att skillnaden mot Stockholm är påtaglig, det finns inte bussar, affärer stänger kl 18. Dagis ligger långt bort och nya delarna hinner du inte hämta för posten stänger 16.

Hur liten ort bor man i när det är sån där misär?

Det går ju även utmärkt att tänka i banor kring att skära ner befintliga utgifter. Det är ju även vettigt i ett miljöperspektiv. "Biffen, Bilen, Bostaden" är några bra ledord.

Själv bor jag i Linköping i en finfin hyrestvåa med fru och barn, äter god hemlagad veganmat och hyr bil vid behov (och det där behovet kommer faktiskt väldigt sällan, noll gånger hittills i år). Jag har aldrig jobbat mer än 75% och har gott om pengar över, och framförallt massor med tid som kan läggas på familj eller cykel, ofta i kombination.

Inzah sa:

Enköping - som ovan.

Kalmar som ovan.

Posten? Jag bor i centrala Uppsala, Sveriges fjärde största stad. Det postombud där mina paket hamnar stänger kl 19. Mina föräldrar bor i en håla med 2000 invånare, där stänger postombudet (Ica-butiken) kl 21...
I övrigt håller jag med, pendlar fr Uppsala till Sthlm. Skulle aldrig sätta mig i bilen, varje morgon när vi kommer ut på fälten efter Arlanda ser man trafikstockningarna på E4:an som bara blir värre ju närmare Sthlm man kommer. Förstår inte hur man frivilligt kan sätta sig i nåt sånt, men visst, bor man inte längs spårbundna trafikens huvudstråk är det ju i princip ofrånkomligt.
Men, pendla med SJ ställer jag mig tveksam till. Iaf fr Uppsala var det ett stort lyft när vi fick pendeltåg hela vägen. Mycket mer driftsäkert än SJ, och en riktig resegaranti när det väl fallerar (taxi upp till 1140kr, no questions asked). Minns så väl hur man kände sig strandsatt på perrongen i Märsta och visste att alternativen var att betala egen taxi eller stå och vänta...

jonte987 sa:
Hus på 2.5 mille kostar väl 2500 -3000 att finansiera. Så det blir lite över till gräsmattegödning o andra omkostnader.
Amortera t.ex.... (som iofs inte är en kostnad, men nåt som varje sund människa med lån räknar med som utgift)

Senast ändrad:
Amortering är ingen kostnad men skit samma. Pengarna ska fram så ja, det är lämpligt med en ordentlig kontantinsats. Det är väl därför man säger: till den som har skall varda givet.

Om du vill ännu längre söderut i Sverige så har du Halmstad, Båstad, Ängelholm eller Laholm med omnejd, nära till Vallåsen Bike park och Hallandsåsens alla stigar.

Jimel sa:
Inzah sa:

Ja, det undrar jag också.
Själv bor jag i en liten håla, 3000 invånare. "Posten" stänger 2200, tillsammans med andra matbutiker.
Det finns bussar, men de går inte dit jag skall, så det blir bil eller cykel för min del.
Tre större städer (med flygplatser, har för övrigt en flygplats på hemmaplan) ligger en halvtimme bort och de har för det mesta tillräckligt utbud om det inte finns på hemmaplan. Annars finns nätbutiker.
Kliver jag på tåget (5 min dit) så tar det ca 2,5 timmar till Kastrup. 7 minuter till jobbet med bil.
För ca en mille får man en skaplig kåk. Jag når mina MTB-stigar på ett par minuter och det är lagom trafik på landsvägarna.
Stockholm har säkert större kulturliv och något mer utbud av affärer, men annars kan jag inte komma på något som skulle vara så fantastiskt med Stockholm. Har för övrigt bott där i ca 20 år, så jag har hyfsad koll på vad jag går miste om.

Senast ändrad:
Jimel sa:
Inzah sa:

Enköping - som ovan.

Kalmar som ovan.

Jag bor i en liten ort ca 1300 invånare och affären har öppet till 21. Och i samma lokal finns även post ,spelbutik, systembolag.Dagis ligger på max 15 min gångavstånd om du bor längst ifrån, finns även grundskola från 1-9 i samhället.
Huspriser från ca 300 000 till 1,5 miljon för hus i toppskick.
Enda nackdelen är väl att man får räkna med att pendla. Jag jobbar 3 mil bort och min sambo 1 mil men hon jobbade i 10 år endast ett stenkast hemifrån. Vi flyttade från Sthlm för 12 år sen och ångrar det inte en sekund.
När det gäller löner så det nog mycket mindre skillnad än man tror .....
Flytten var på inget sätt planerad utan vi ” råkade” köpa ett hus som var i skapligt skick och sedan dröjde det väl 2 år innan vi flyttade ner iom att jag hittade jobb
Tror att huset kostade oss ca 1500 i månaden så det var ingen större belastning

Inzah sa:
Kalmar som ovan.

Tjena!

Kalmar är inte nån höjdare när det kommer till MTB dock. Finns i princip inget runt stan, man får åka till Blomstermåla där det finns ett bra trailcenter eller Nybro där det finns en del och som håller på att utvecklas.

Växjö är nog bättre där, Växjö Stigscyklister jobbar hårt på sitt trailcenter. Men Växjö skulle jag aldrig vilja bo i annars, det räcker med att jag jobbar där ibland.

Kollat typ Saltis, runt Tyresö, Älta etc?

Blir rätt stor skillnad mot andra ställen runt Stockholm när det saknas T-bana och pendel och så länge du skiter i "vattennära" så är bopriserna låga jämförelsevis.

Krompa sa:

Blir rätt stor skillnad mot andra ställen runt Stockholm när det saknas T-bana och pendel och så länge du skiter i "vattennära" så är bopriserna låga jämförelsevis.
Men finns det ingen t-bana eller pendel måste man ju ge sig ut i trafikinfarkten och köa bort fritiden... En kollega på mitt förra jobb bodde i Tyresö, och han åkte hemifrån typ kl 6 på morgonen för att slippa skiten. Men det var på gränsen att det funkade, sa han...

Krompa sa:

Vad så är lågt är ju relativt men letar man villor för 2.5 miljoner tycker man nog inte att en stuga på 40kvm för 4 miljoner är prisvärt.

Man får inte ens en tomt utan hus för 2.5 i tyresö/älta. Kanske kolonilott med stuga...

Saltis vet jag dock ej.

Man måste en bra bit från Stockholm för de priserna och spendera tid på pendling.

Tillbaka
Topp