Leveranstid från Canyon ?

En orgasmisk känsla. Jag antar att det blir så med något riktigt styvt mellan benen o.m.s.s.

Drog iväg mitt på dan idag Å mitt i solskenet för en liten ritt på nya röda. Det blev Älta,Hellas,Slussen,Gröndal,Aspudden,Farsta,Skogås åsså hem igen. 2,5 tim i ganska lugn takt.

Tanken var att testa om allt var inställt ok. Lära sig växla och känna av om det behövdes tweaka en massa mer. Det behövdes inte. Det var bara att rulla på.

Det som slår en direkt är hur enormt lättcyklat det är. Även små ansträngningar ger bra fart. Backarna som jag med Crossen och MTB fått gå ner på lägsta tar jag med största hjulet och i bra fart.

Den reagerar enormt snabbt på pådragen. Fartökningen kommer direkt. Begränsningarna finns definitivt inte i hojjen utan i benen.

Jag tog de små vevarna och 50/36 drev med 12/25 bak eftersom jag kommer satsa mer på hög kadens än hög styrka. I nuläget känns det rätt för de rätt branta men korta backarna togs i en hastighet som i vissa fall kändes som det dubbla mot Crossen.

Dessutom valde jag bort Ksyrum SL hjulen mot de mer robusta Smolik Roubaix och 25 mm GP4000.
Med tanke på huvudstadens helt vansinnigt dåliga asfalt känns det också som helt riktiga val.

Just nu en mycket glad och nöjd Canyon F10 kund.

Vilka levererar canyon med? Dom har dragit pengar och tydligen sänt iväg min cykel och jag har då fått en "Rechnung" där det står ett "Versanart Post-Ausland Paket" med en massa siffror. Är det denna man kan använda för att spåra paketet eller?

Synd bara att F10:an är ful i gaffelpartiet. Budgeten är upplagd för nästa år då ett byte lvg hoj skall ske. Jag velar mellan F10, Red bull X-lite eller Nishiki.... Eller nåt annat :-)
Red Bullen tycker jag är snyggare än Canyonen men den är liiite dyrare.. *suck*.. Så mycket att välja på...

Min kom med "Deutsche Post", hämtade ut den hos Paketombudet.

johanfl: Ja, på bilderna ser F10:an lite grotesk ut där fram, men den är snyggare i verkligheten. Gillar min skarpt nu. :-)

/Leo

Sogoth - jo det stämmer. Numera är Deutsche Post samma sak som DHL och normalt kan man med siffrorna ringa upp närmaste DHL kontor och börja söka alternativt kolla om det inte går på webben.

Jag håller med Leo om främre delen av ramen kontra gaffeln, man stör sig lite på det på bilderna men det är inget som man tänker överdrivet mycket på när man ser cyklen irl.

Nya bud... och en veckas svarstid på mailet där jag frågade hur det ligger till..

"The frames have been shipped to us end of april. We expect delivery first half of june. So the delivery will delay about two weeks I'm afraid."

Detta på en ram beställd 21 feb.. trist. Först w16, sedan w22.. och nu nåt svävande bara.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Nya bud... och en veckas svarstid på mailet där
> jag frågade hur det ligger till..
>
> "The frames have been shipped to us end of april.
> We expect delivery first half of june. So the
> delivery will delay about two weeks I'm afraid."
>
> Detta på en ram beställd 21 feb.. trist. Först
> w16, sedan w22.. och nu nåt svävande bara.

en text löd:
I en roddbåt från China...usw.

Kupa - då verkar min känsla av att vara lite dåliga på kundservice stämma väl. Jag hade också ett par mail som de överhuvudtaget inte svarade på.
Inte för att det hjälper dig just nu men leveranskartongen var verkligen helt suverän. Knappt en skråma, rejäl, och väldigt lätt att få ur hojjen ur.
Dessutom gick cykeln oerhört lätt att montera. Typ en timme för mig som fortfarande har tummen mitt i handen och får högre puls när jag skall skruva på sadelstolpen än från jättebacken i Hellas.

I stort kan man väl säga att köpet har varit bra. Några grejor är de ju världsbäst på emedan annat kan kraftigt förbättras.

Tillgång och efterfrågan verkar inte matcha varandra, men Canyon är ju inte någon dussincykel så de har väl blivit tagna på sängen av alla sena beställningar. Man kan ju hoppas att det blir bättre, nästa år. :-I

/Leo

Nu har min hoj varit på väg i snart en vecka från Koblenz. Ni som beställt: hur funkar det? Skeppas hojjarna med DHL i tyskland, och sedan med Posten i Sverige? Just nu kan jag inte spåra rackarn, och det känns lite trist.

Annars kan jag inte klaga på varken leveranstid eller service. De verkar fullchokade när man ringer, men de har alltid svar. Och svarsmejlen kan man få vänta på en eller två dagar, men de har alltid svarat. Kommer att lägga in en butiksrecension så snart jag fått cykeln. Borde bli denna vecka.

//Erik

Ja dom skickas med DHL och sen med posten i Sverige. Iallafall i mitt fall.Dom byter trackingnummer i Sverige, kolla med posten om det nya. Har varit lite strul med leveransen. Väntade på en cykeldator som skulle leveras till Roadmaster pro som aldrig kom. Samt att posten skickade packetet fel. Når man har kontaktat Canyon och posten har dom varit mycket hjälpsamma. Nu har haft cykeln 3 dagar och 3 punkteringar så funkar det bra. Undrar var man sen skall skicka cykeln till service i Stockholm city eller norrort.

tjena har en racer cyckel med tub däck, inte använt cyckeln på 4-5 år nu pga punken pallar icke laga förskte fixa skiten nu, men tålamodet o få dit skiten har jag inte, nån som är duktigt på att sätta fast såna däck? närheten av tumba? * sthlm*... vill ut o cyckle igen nu när det är sommar..

maila på: robert_1979@msn.com

Ja det var då verkligen på tiden... nu damp räkningen ner som PDF. :)

Bara 9 veckor försenad.. W16 sa de när jag beställde i februari, och nu är det W25.

På tal om fakturor.. har ju en sån nu, som ska betalas inom kort. Ni som betalat till Canyon förut, funkar EU-betalning? De har två uppsättningar IBAN/BIC-nummer, kan man ta vilket som?

Alltså, hur kommer man i kontakt med Canyon via telefon?

Som jag uppfattade det hamnade jag hos socialförvaltningen i Koblenz när jag ringde idag...
Rätt förvånad snubbe som inte var haj på engelska direkt.
Svarsnivån på mail är ju som jag verkar uppfatta det, inte så snabb och konkret.

Tips?

Märkligt, ringde du +49(0)261 40400-10 ? Det står åtminstone på hemsidan som Hotline för beställning. Annars har jag alltid fått snabba svar på mail, skickat till info@canyon.com

/Leo

Jupp...

Har försökt ringa hela dagen, men får bara hänvisningston.

Ringde t.o.m 118 119 för att kolla att jag inte slog fel nummer...:-/

Är det så att det finns fler linjer än 40400?

Lite frustrerande när man väntar på att konfirmera sin order och verkligen vill komma i kontakt med dem.

Udda att det var när jag slog 10 i slutet av numret jag kom fram, men då till den förvirrade tysken som enligt hans egen utsago jobbade inom den sociala förvaltningen... :-)

Rätt roligt att försöka diskutera när båda parter blir helt ställda i samtalet.

Ska försöka med 84 imorgon istället, men blir lite fundersam över att de faktiskt verkar rätt dåliga på att svara på mail. Det kan bero på hög belastning förvisso, men ändå.

Du är inte ensam. Den där stackarn kanske får samtal hela dagarna. Socialamt Koblenz - guten tag. Man gör nåt fel när man slår typ.

Jag kan tydligen inte slå rätt nummer vad det verkar, nu i morse kom jag till en bilhandlare i Koblenz... Vad gör jag för FEL? Step by step för en idiot... Någon?

Jag funderar på att köpa en SpeedMax1 från Canyon och tänkte byta ut WHR 550-hjulen mot Smolik Roubaix-hjulen. Är det värt ca.4000:- eller borde jag satsa på några andra hjul? Vad säger du teabag som har Smolik Roubaix-hjulen? Kan tilläggas att jag väger 82-83kg, vilket gör mig till en ganska tung cyklist.

Det verkar variera beroende på vad man beställer så det är nog säkrast att höra efter med dem först. Sist jag pratade med dem gick de själva och väntade ivrigt på att få ramar levererade till sig men kunde inte säga nåt datum.

Jag beställde en GC 6.0 i mitten av mars. Fick veta att beräknad leverans var i mitten på maj. En vecka efter beställning såg jag att modellen i min storlek blev expressbike. Jag ringde då till Canyon och fick höra att cykeln skulle byggas direkt. Ny leveranstid skulle enligt försäljaren vara 4-6 arbetsdagar, något som visade sig vara helt fel, han hade dålig koll. 9 dagar tog det alltså efter betalning. Det var svårt att få svar på mail och att komma fram på telefon. Ring tidigt på dagen, är mitt tips.

C-dale skrev:
> Vill man ha en cykel snabbt får man kolla på
> deras expressleverans (cyklar i lager)
> http://www.canyon.com/service/expressbikes.html
>
> /Staffan

Ringde till Canyon i sverige (ja de har svensk "telefonsupport"!) och frågade om expressleverans hur lång tid det skulle ta och han sa att det tog ungefär 2 veckor att få hem cykeln då. Så om man kan klassa det som expresslevernas vet jag inte.. För mig blev det att köpa lokalt istället.

/Johan

Jag lånar tråden lite, ni som har köpt cyklar från Canyon, hur betalade ni? Jag har fått fakturan från Canyon, men tjejen på SEB förstod inte vilka nummer som var IBAN respektive BIC på fakturan, och jag får inte tag i Canyon i sverige för tillfället. Är det någon som vet något om detta?

Eh, IBAN är ett internationellt kontonummer, ser ut som "DE71440100460758148469"
BIC är identifieraren för bankkontoret, exvis "PBNKDEFF"

(exemplen ovan är H&S Bike-Discounts)

De här två står på min faktura från förra året.

Sparkasse Koblenz
(BLZ 570 501 20)
Kto. 58 000 720
IBAN: DE88 570501200058000720
BIC: MALADE51KOB

Postbank Köln
(BLZ 370 100 50)
Kto. 449 956 502
IBAN: DE83 370100500449956502
BIC: PBNKDEFF

Jag frågade Canyon vilken jag skulle använda, det spelade ingen roll. Vet inte hur det ser ut i år men jag förstår inte hur en bankanställd kan missa vad som är IBAN och BIC när det står så här tydligt.

Självfallet ska du inte lita på att dessa stämmer i år. De kanske har ändrats.

Senast redigerad av en moderator:
Så här står det på den faktura jag fick med mail:

Bilagor

• Namnlös2.gif
    Namnlös2.gif
    5.3 KB · Besök: 79
Eftersom kontonumret inte verkar ha ändrats så är det fritt fram att använda Kupas uppgifter för IBAN och BIC. Du ska kunna göra såna här EU-betalningar via internetkontoret också.

sogoth skrev:
> Vilka levererar canyon med? Dom har dragit pengar
> och tydligen sänt iväg min cykel och jag har då
> fått en "Rechnung" där det står ett "Versanart
> Post-Ausland Paket" med en massa siffror. Är det
> denna man kan använda för att spåra paketet
> eller?

Fick ni någon klarhet i hur det funkar med Canyon trackingnummer? Jag har också "Post-Ausland Paket" och en massa siffror på min "Rechnung". Jag har provat att mata in detta nummer på DHLs tyska websajt. No funka :(

Canyon-personen som tog emot min betalning sa att det inte gick att tracka paket till Sverige... Verkar lite flum, eller?

Det nummer som står på Rechnungen är 14 siffror, inga bokstäver. Är detta trackingnummer eller något helt annat?

Tillbaka
Topp