Levereras Shimano-bromsar med eller utan olja?

Jag köpte en uppsättning Shimano BL-MT401/BR-MT410-bromsar till min pendlarcykel, fick dom precis levererade. Jag trodde att dom levererades som ett slutet system så dom bara var att hänga på och ut och köra. Men slang och handtag är inte ihopmonterade, vilket iofs gör det smidigt att kapa till lagom slanglängd. Men min fråga är, behöver jag köpa till olja också? Eller är dom för-fyllda?

Manual-sidan som följer med avslöjar inte detta, den har en QR-kod som länkar till en något utförligare manual. Mycket annat står där, som hur man monterar slangen och hur man avluftar och så, men det står inget om hur mycket olja som behövs. Jag hade förväntat mig att det skulle stå antingen att det inte behövs nån alls eller att det står att systemet behöver X antal milliliter eller så. Jättekonstigt att det inte nämns tycker jag, eller också lyckas jag inte hitta rätt manual, har hittat 3-4 stycken varianter för olika ändamål utan att hitta denna grundläggande info...

Så jag frågar er, behöver jag skaffa olja och isf hur mycket?
Och ett luftningskit antar jag att jag behöver skaffa också...

Det brukar vara olja i. Du ser väl om det sitter en kork i slangen och i handtaget? Kan du titta in så är där ingen olja

Kanske borde bifogat den fina bilden jag tog också...

I handtaget sitter det ju nån gul plastplupp som skulle kunna va en plugg.
Men slangen har inget sånt, så slang+ok lär ju åtminstone inte ha nån olja.

Kan det va så att handtaget har tillräckligt mycket olja för att fylla både slang och ok, eller behöver man köpa mer olja att fylla på med? Känns väldigt optimistiskt att det skulle räcka?

Bilagor

• PXL_20250927_085725474.webp
    PXL_20250927_085725474.webp
    885.3 KB · Besök: 59
En sån här låda var det iaf, vet inte hur man ser om det är ett jkit eller inte. Det finns en massa symboler på, men hittar ingen förklaring till dom.
Men det verkar ju skumt att man inte pluggar slangen om det är olja i den tycker jag.

Bilagor

• PXL_20250927_085807658.webp
    PXL_20250927_085807658.webp
    351.8 KB · Besök: 44
En sån här låda var det iaf, vet inte hur man ser om det är ett jkit eller inte. Det finns en massa symboler på, men hittar ingen förklaring till dom.
Men det verkar ju skumt att man inte pluggar slangen om det är olja i den tycker jag.
Kolla där du köpt den. Annars är det bara att fylla och lufta

Har för mig att det följde med instruktioner när jag köpte sist. Den gula pluggen där slangen skall sitta tycker jag tyder på att det är jkit. Kolla slangen. Om stiftet sitter i så är det också förseglat vill jag minnas. Sen när du montera slangen och drar åt bryts väl den.

Har för mig att det följde med instruktioner när jag köpte sist. Den gula pluggen där slangen skall sitta tycker jag tyder på att det är jkit. Kolla slangen. Om stiftet sitter i så är det också förseglat vill jag minnas. Sen när du montera slangen och drar åt bryts väl den.
Tror inte det såg ut så sist jag köpte ett jkit. Tror det var en plast plupp

Trodde inte det satt nåt i änden på slangen, men nu när jag tittar noggrannare så ser den pluggad ut trots allt...

Bilagor

• PXL_20250927_141147419~2.webp
    PXL_20250927_141147419~2.webp
    289.1 KB · Besök: 48
Trodde inte det satt nåt i änden på slangen, men nu när jag tittar noggrannare så ser den pluggad ut trots allt...
EDIT: Kom på att muttern redan sitter i handtaget och att den gula pluggen sitter i muttern 🙃

Om det är ett J-kit så ska du bara trä på gummitutan och den gängade muttern på slangen, dra ur den gula pluggen ur handtaget, tryck in slangen i botten på handtaget, gänga in muttern i handtaget och dra åt. Tryck dit gummitutan över muttern och handtaget. Klart!

Senast ändrad:
dom gamla kitten hade en gummi/plasthatt man ryckte bort men dom nyare har bara en tunn plastfilm över stiftet bara montera ihop första nypet på handtaget så spräcks plastfilmen

Tillbaka
Topp