Lew eller Bora? Beslutsångest.

skaparn

Aktiv medlem
Jag har fram till idag varit ganska säker på att jag lagom till jul ska pryda min kommande Colnago C50 med ett par Bora, men börjar nu vackla lite då jag läser ett bygge som S-Tec erbjuder. Lew-fälgar på MIG 70/MAG 190, vägandes endast 980 gram. Det är betydligt lättare än ett par Bora, och enligt de flesta på Weight Weeines är Lew rätt styva för den vikten (oväntat att det forumet lovordar det lätta alternativet).

Är det vettiga nav? Det finns ju lite dyrare - lite lättare, nav att tillgå, men det blir ganska dyra gram, och jaga gram är inte lika kul som att ha bra grejer som funkar och inte flexar på något sätt.

Och om jag bestämmer mig för Tune-nav - vilken färg är snyggast till ST01 (svart, grön, vit, röd). Jag lutar åt röd.

Senast redigerad av en moderator:
Rött är nice, men eftersom de kostar 189088 9083 4908 kronor så kanske svart ett bra alternativ (=du lär ha dem ett bra tag) - då passar det ju med vilken cykel som helst.

Jag har också suktat in mig Lew. Jag mailade S-tec om spec på deras egna lew-modell som väger 1090 gram. Men har inte fått svar än. Jag frågade dem om Zipp 404 s-tec special också.
/J

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Rött är nice, men eftersom de kostar 189088 9083
> 4908 kronor så kanske svart ett bra alternativ
> (=du lär ha dem ett bra tag) - då passar det ju
> med vilken cykel som helst.

Hmmm, point taken. Men samtidigt så är det pr0n med eloxering.

bigmollo: jag har sett och hållit i S-Tec-edition av 303 med Tune, och JÄVLAR vad de var nice. Men köp LEW så blir det några fler i Sverige som svooschar omkring i på framtidsteknologi. Skål för fina hjul!

Jag är mest sugen på Lew, de känns lite sexigare. Jag återkommer så fort jag fått svar från S-tec.
Hoppas inte Linda läser den här tråden. :O

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Bora håller för Bäckstedt... finns det
> verkligen alternativ då ?

För de som väger mindre än Bäckstedt så borde det väl finnas det, eller för de som har andra krav än Bäckstedt.
Dessutom har inte Bäckstedt själv valt ut och betalat ur egen ficka för Bora-hjulen,
han är anställd för att (bla) göra reklam för dem.

De prylar proffsen använder väljer de inte att använda för att de är bra,
de får inte välja (i de allra flesta fallen åtminstone) de får betalt för att använda vissa prylar
och då är det den som beralar mest som bestämmer vilka prylar de skall använda.

De är ju proffs.

Det finns måånga fall där proffsen har använt prylar (mot betalning förstås) som är både sämre och dyrare än alternativen som finns för oss som betalar själva för våra prylar.
Kommer ngn ihåg tex Spinergy Spox-hjulen?

/Håkan

Håkan, nu får du använda allt ditt hjulkunnande och leta fram ett par hjul åt mig. De ska väga runt kilot/par och kosta max 15.000.-
Aerofälgar är ett plus och gärna hyffsat styva. De jag kikat på är Lew och Zipp.
/Johan

bigmollo skrev:
> De jag kikat på är Lew och Zipp.
Har du fått löneförhöjning?
Köp de du får bäst pris på, bäst leveranstid (eller hur Skoglin?), bäst service (hur snabbt vill du att de skall fixas?) och inte minst de du tycker är snyggast.

Zipp och Hed har iofs ett patent på utformningen av fälgen, det ger en ngt bättre aerodynamik vid sidovind (framhjulet har 'alltid' sidovind), men hur stor skillnaden i praktiken blir vet jag inte.

Den förnuftige kanske skulle be dig sätta in pengarna på ett konto för sonens utbildning istället.
Allt för att göra honom villigare att sköta om dig på ålderns höst :-)

/Håkan

HåkanC skrev:
> Den förnuftige kanske skulle be dig sätta in
> pengarna på ett konto för sonens utbildning
> istället.
> Allt för att göra honom villigare att sköta om
> dig på ålderns höst :-)
>
>
> /Håkan

Sätt in pengarna på mitt konto istället Mollo, så pytsar jag ut en hundring då och då när vi ska dricka öl. Dessutom behöver du inte ha lättare hjul än vad jag har.
Fan Håkan, det var ju skitsmart!

varken Lew eller Xentis finns med på UCI:s lista av godkända hjul. Nu lär man kunna köra med iaf Lew utan problem på svenska tävlingar, men Xentis är uppenbart annorlunda och man riskerar att stoppas från att starta. Detta gäller linjelopp och cx.

Skall du enbart köra backe upp och Vättern Runt utan spurter och GP så välj efter eget tycke.
Ska du tävla och har lite effekt i igångdraget är det självklara valet Bora.

Proffsen har i många fall kört med andra hjul än vad dekalerna visar.

HåkanC skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De jag kikat på är Lew och Zipp.
> Har du fått löneförhöjning?

Nix, bara ett oerhört sug efter ett par härliga hjul.

> Köp de du får bäst pris på, bäst leveranstid
> (eller hur Skoglin?), bäst service (hur snabbt
> vill du att de skall fixas?) och inte minst de du
> tycker är snyggast.

Jag tror att det är samma på båda.

> Zipp och Hed har iofs ett patent på utformningen
> av fälgen, det ger en ngt bättre aerodynamik vid
> sidovind (framhjulet har 'alltid' sidovind), men
> hur stor skillnaden i praktiken blir vet jag
> inte.

I huvet gör det nog stor skillnad.

> Den förnuftige kanske skulle be dig sätta in
> pengarna på ett konto för sonens utbildning
> istället.
> Allt för att göra honom villigare att sköta om
> dig på ålderns höst :-)

Jag är inte förnuftig. :)
Sonen år ärva pappas lätta cykel istället.

/J

Miss Lycka skrev:

>
> Proffsen har i många fall kört med andra hjul
> än vad dekalerna visar.

Varför inte Lightweight när LEW diskuteras.

Johan S skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
>
> >
> > Proffsen har i många fall kört med andra hjul
> > än vad dekalerna visar.
>
> Varför inte Lightweight när LEW diskuteras.

Grejen med detta är att man kan köpa hjul med Lew-fälgar och Tune-nav för ca €1600, och kompletta Lew-hjul ligger som billigast på ca €4000 och Lightweight på ca €2500 (på ett ungefär)

bigmollo skrev:
> Jag är mest sugen på Lew, de känns lite
> sexigare. Jag återkommer så fort jag fått svar
> från S-tec.

S-tec har säkert koll på vem som känner vem här på happy och eftersom du känner skogling lär du få vänta ca 5 månader på ett svar.

Men ge er för fan, det finns väl ingen anledning att köpa Lew om man bor i Sverige eller cyklar på vår nivå ? (om man nu inte har onödigt mycket pengar som formligen vill kasta bort)
Mitt 1:a tips är Zipp 404 som jag själv kör på och tycker är supertrevliga (budgetalternativ) och skulle jag tänka mig något annat hjul hade det blivit Bora (lagom lyxigt), vill du sticka ut är det forfarende rätt få här hemma som kör Lightweight... dessutom går dom allihopa köpa till vettiga priser här hemma och det är rätt skönt ifall något skulle krångla med hjulen :-)
Dessutom kan ju HåkanC slänga upp någon petimetertabell från düskland som visar att Zipp är mest aero ;-)

Absolut. Zipp 404 är asbra. Jag kör också med sådana på finracern. Men OP ville väl ha hjälp med valet mellan LEW/Tune resp Bora? Dessutom kostar nämnda S-Tec kombon 1699 EUR, dvs ung som ett par Zipp 404...

Miss Lycka skrev:
> Ska du tävla och har lite effekt i igångdraget
> är det självklara valet Bora.
Varför då?
Nuvarande Bora har ju dessutom den aerodynamiksänkande G3-ekringen.

> Proffsen har i många fall kört med andra hjul
> än vad dekalerna visar.
Visst är det så.
2000 var Jan U anställd för att (bla) göra reklam för Campa.
Han vann linjeloppet på OS med ett par kolfiberhjul märkta Bora.
Strax efter OS började Tune sälja hjul med namnet Olympic Gold,
hjul byggda med Tune-nav(!) och Zipp-fälgar.

Bora var tydligen inte tillräckligt bra för Jan U, trots pengarna han fick.

/Håkan

Little Stereo skrev:
> Men ge er för fan, det finns väl ingen anledning
> att köpa Lew om man bor i Sverige eller cyklar
> på vår nivå ?

Om du läser tråden från början så ser du att de Lew-hjulen vi snackar om kostar 1440 euro på s-tec.
/J

dessutom, så kan man ju säga "det finns väl ingen anledning att köpa zipp 404 om man bor i Sverige eller cyklar på vår nivå ? " :D:D:D

hakanf skrev:

> Grejen med detta är att man kan köpa hjul med
> Lew-fälgar och Tune-nav för ca €1600, och
> kompletta Lew-hjul ligger som billigast på ca
> €4000 och Lightweight på ca €2500 (på ett
> ungefär)

AHA, nu fattar jag!

Jensen skrev:
> dessutom, så kan man ju säga "det finns väl
> ingen anledning att köpa zipp 404 om man bor i
> Sverige eller cyklar på vår nivå ? " :D:D:D

Egentligen borde vi inte ha cyklar alls, på den nivån vi cyklar.

Ett alternativ kanske? X-treme Matrix Elite. Ungefär samma vikt och peng som Lew.
http://www.x-tremecycling.com/viewproduct.aspx?productID=matrix_elite

file=34477

hakanf skrev:
> varken Lew eller Xentis finns med på UCI:s lista
> av godkända hjul. Nu lär man kunna köra med iaf
> Lew utan problem på svenska tävlingar, men
> Xentis är uppenbart annorlunda och man riskerar
> att stoppas från att starta. Detta gäller
> linjelopp och cx.

T-Mobile körde med Lew i somras och jag vet att Ullrich körde med ett Xentis-framhjul som var vänt åt fel håll på en tempo-etapp under Deutschland-Tour för ett par år sedan. Det spekulerades hejvilt om den tabben kostade honom totalsegern eller inte. Det var färgglada Tour-diagram fram o tillbaka, vad de kom fram till minns jag inte... Men då var de iaf uppenbarligen godkända.

Lite kul diskussion här - har precis (31 minuter sen) såld vår gammal, fin BMW för 4000:- och vi (eller ni) snackar cykelhjul för 15000! Festligt :-)

Antingen kör eller cyklar jag på fel nivå.

T-Mobile körde även med Zipp 808 (utan dekaler) och Lightweight Obermayer i somras... Förutom Shimano som de var sponsrade med då. Xentis är godkända per default för tempolopp, liksom Lew.

Är inte Lew amerikansk försvarsindustri?
Jag säger inte att det borde spela någon roll i köpfrågan, men eftersom nån tog upp den aspekten tycker jag det låter väldigt osexigt.

bigmollo skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > dessutom, så kan man ju säga "det finns väl
> > ingen anledning att köpa zipp 404 om man bor i
> > Sverige eller cyklar på vår nivå ? " :D:D:D
>
>
> Egentligen borde vi inte ha cyklar alls, på den
> nivån vi cyklar.

ja, egentligen äre väll så. men vafan, mest prylar när man dör vinner, som nån sagt här tidigare :D

Bugge: X-treme ä fina hjul, men i detta fall, när man kan få LEW grejer för samma peng, så skulle jag nog välja dem före. inget illa menat mot x-treme :D

bonbon: man må tycka va man vill om usa´s krigsföring, men nog är de bra/duktiga o ligger i framkant på tillverkning av saker inom flyg osv. ja nästan allt. o ja, LEW gör kolfiberdelar till flygindustrin, vilket borde borga för väldigt hög kvalitet

Sådär, nu har jag tagit mig tid och läst tråden från början... €1499 är riktigt billigt, fast om cykeln är så lätt som den är kanske du skulle smälla på stort och bygga hjul med ett powertap-sl nav bak ? Zipp säljer tex hjul som är kittade med det orginal och godkända av UCI att tävla på. Tillbaka till orginalfrågan då: 1/ Är cykeln kittad med Campagnolo i övrigt ? -då finns det inget alternativ till Bora tycker jag... 2/ Ska du tävla med cykeln -då är inte Lew/Tunehjulen ett alternativ... 3/ Är cykeln mest till för rekreationscykling på hög nivå -då är Lew/Tunehjulen ett riktigt bra alternativ och dessutom ekonomiskt klokt beslut... Sen var det ju igentligen inte frågan om Lewhjul utan hjul med Lewfälgar, och det är rätt stor skillnad :-/

Fick svar från s-tec.

Hello.

The LEW S-TEC set is with Reynolds hubs and DT Aerolite spokes . The weight is 1100gr , and the price is 1444 euro .
The Zipp 404 S-TEC is with Novatec hubs and DT Aerolite spokes with 1500 gr in tubular or 1900 gr in clincher .

best regards S-TEC sports Henning Schwiese

Deras billigaste Lew låter ju riktigt intressant. Nån som hört nåt dåligt om Reynoldsnaven?
/J

Little Stereo skrev:
>3/ Är cykeln mest till för
> rekreationscykling på hög nivå -då är
> Lew/Tunehjulen ett riktigt bra alternativ och
> dessutom ekonomiskt klokt beslut...

Jag skriver ut det här och visar frugan. Tack för hjälpen. =D

1. Argumentet "det behöver man inte på vår nivå" hör till de sämre. Tack för att ni inte använder det.

2. Det handlar inte om pengar, jag får Bora för ungefär samma pris som Lew med Tune, varför jag har beslutsångest

3. Lightweight har kolfiberekrar som vid brott tarvar hjulbyte. Jag är old school på det sättet att jag vill gärna kunna byta en eker hos min LBS

4. X-trem hör hemma i en annan tråd, någon som inte handlar om hjulporr. Jag vet inte varför, men det är något slakifierande över X-trem. Australien... pffft...

Little Stereo

Ja, jag ämnar använda Record på allt utom pedalerna, eftersom Campa fortfarande inte kan göra pedaler. 1499 är priset för de billigaste, de jag kollar på kostar 1699 och det är ungefär samma som Bora kostar på S-Tec. Den estetiska rösten inom mig skriker att cykeln borde kittas med Bora, för det vore galet snyggt, men samtidigt talar vi om 400 gram, det är en stor chipspåse för de som vill ha en referens. Som sagt - beslutsångest.
Jag hade tänkt tävla med dem i seniorklass. Har tidigare på tävlingar sett allsköns runda ting som folk kallar hjul, så att jag skulle stoppas ser jag inte som troligt. Fast det klart, någon kanske skärper till reglerna. Och dessutom så ogillar jag i viss mån tanken på att köra illegalt, så att säga.

Men på tal om pengar. Det jag ogillar är tanken på att Bora kostar en herrans massa pengar utan att leverera ens i närheten av LEW, vilket vissa vill göra gällande.

Fast... Bilder som dessa gör ju att det lutar åt Bora.

Bora-front.jpg

Bora-rear.jpg

Little Stereo skrev:
> Men ge er för fan, det finns väl ingen anledning
> att köpa Lew om man bor i Sverige eller cyklar
> på vår nivå ? (...)

Jag antar att du var superironisk.. Du är ju snubben bland oss med flest porriga hojar.

Jag förstår pedalproblemet, kör själv med Shimano D-A spd-sl... zipphjulen fick hänga med när jag bytte från DeRosan för jag knappt han använda dom förra säsongen -annars hade det blivit Bora Ultra för komplett Campagnolo Recordcykel :-)
Sam skrev: <Jag antar att du var superironisk.. Du är ju snubben bland oss med flest porriga hojar>
Vafan, tävlar man går det inte kompromissa med materialet... däremot om man bara ska nöjescykla ;-)

skaparn skrev:
>
> 3. Lightweight har kolfiberekrar som vid brott
> tarvar hjulbyte. Jag är old school på det
> sättet att jag vill gärna kunna byta en eker hos
> min LBS
>
>
Tror du Bora-fälgen är hel efter ett ekerbrott? Ekrar går väl främst av pga att ngt, tex bakväxlar eller konkurrentens cykel, trasslar in sig i hjulet. Risken är väl stor att fälgen slits sönder då också? Jag påstår inte att det är så, det är mer en fråga från min sida. Jag tänkte iaf så när jag övertalade mig själv att investera i tysk kvalitets-karbån. Då fanns det inga Lew att köpa utan alternativet var 404 och då tyckte jag LW var fränare. Hade jag suttit i hjulköpartankar idag hade jag nog haft väldigt svårt att hålla kreditkortet borta från S-tec/Lew och då främst med Tune-nav. Bora har def bättre kvalitet, campas nav har jag aldrig hört ngt annat än gott om och håller i evigheter. Tune kan nog ha lite sämre hållbarhet och de är ökända för att alu-bodyn äts upp av kassetten. Men jag skulle trots det köpa Lew/Tune, just för att de är 400gr lättare, vilket är löjligt mkt i de här sammahangen, men framförallt för att de är tuffare, mkt tuffare. Desutom kommer du vara i proncip ensammen om Lew i Sverige, iaf i fem minuter till om man ska tro den här tråden....

slors skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> >
> > 3. Lightweight har kolfiberekrar som vid brott
> > tarvar hjulbyte. Jag är old school på det
> > sättet att jag vill gärna kunna byta en eker
> hos
> > min LBS
> >
> >
> Tror du Bora-fälgen är hel efter ett ekerbrott?
> Ekrar går väl främst av pga att ngt, tex
> bakväxlar eller konkurrentens cykel, trasslar in
> sig i hjulet. Risken är väl stor att fälgen
> slits sönder då också? Jag påstår inte att
> det är så, det är mer en fråga från min sida.
> Jag tänkte iaf så när jag övertalade mig
> själv att investera i tysk kvalitets-karbån. Då
> fanns det inga Lew att köpa utan alternativet var
> 404 och då tyckte jag LW var fränare. Hade jag
> suttit i hjulköpartankar idag hade jag nog haft
> väldigt svårt att hålla kreditkortet borta
> från S-tec/Lew och då främst med Tune-nav. Bora
> har def bättre kvalitet, campas nav har jag
> aldrig hört ngt annat än gott om och håller i
> evigheter. Tune kan nog ha lite sämre hållbarhet
> och de är ökända för att alu-bodyn äts upp av
> kassetten. Men jag skulle trots det köpa
> Lew/Tune, just för att de är 400gr lättare,
> vilket är löjligt mkt i de här sammahangen, men
> framförallt för att de är tuffare, mkt tuffare.

Ok, tack för synpunkter, vilket gäller alla som skriver i tråden, jag gillar diskussion kring konsumtion. Ärligt talat vet jag inte riktigt hur stor risken är för ett "rent" ekerbrott på LW, eller LEW-alternativet heller för den delen. T

> Desutom kommer du vara i proncip ensammen om Lew i
> Sverige, iaf i fem minuter till om man ska tro den
> här tråden....

Vem blir först, jag eller bigmollo?

slors: En eker släppte på en kompis Zipphjul i somras, när han cyklade vanligt på cykelväg så inget speciellt. Så fälgen kan väl vara hel efter, och där spelar väl LEW eller Bora ingen roll tror jag.

Bora är helt klart snyggast tycker jag men förstår dilemmat med den vikten på LEWhjulen. Hur är hjulen enligt något tyskt übertest då? Jag hade köpt ett par Bora bara för att det är Bora. Lite som att köpa Record istället för Chorus bara för att. (:

Tillbaka
Topp