Lew eller Bora? Beslutsångest.

skaparn skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem blir först, jag eller bigmollo?

Ho ho. Nu rycker det i beställarfingret. :)
Jag kommer nog hålla mig till årsskiftet. Kan vara kul att se om det dyker upp nåt annat tills dess. Men som jag känner just nu så hänger det mellan Lew och Zipp 303. De väger och kostar lika mycket.
/J

cerro skrev:
> slors: En eker släppte på en kompis Zipphjul i
> somras, när han cyklade vanligt på cykelväg så
> inget speciellt. Så fälgen kan väl vara hel
> efter, och där spelar väl LEW eller Bora ingen
> roll tror jag.
>
> Bora är helt klart snyggast tycker jag men
> förstår dilemmat med den vikten på LEWhjulen.
> Hur är hjulen enligt något tyskt übertest då?
> Jag hade köpt ett par Bora bara för att det är
> Bora. Lite som att köpa Record istället för
> Chorus bara för att. (:

Ok. Men på ett par LW eller LEW-hjul (de tokdyra kompletta alltså) släpper minsann ingenting utan där krävs det en ordentlig krasch för att de ska pajja och en sådan krasch är jag skeptisk till att Zipp lr Lew/Tune skulle komma undan med ngt annat än en "Totalschaden" som vi säger härnere. Men jag förstår argumentet.
Det senaste Übertestet, som innehöll Lew, LW och Mavic Ultimate, vann Mavic före LW och Lew. Främst pga bättre bromsegenskaper. Just detta verkar vara lika viktigt för dem när de testar hjul som det är att ramar är brutaltokstyva. Dvs det hjul som bromsar bäst och den styvaste ramen vinner testet. Det var ngt minor knas med Lew-hjulet men jag kommer f-n inte på vad det var. Ska se om jag hittar tidningen hemma.

Håller med Slors; skulle jag köpa högprofilhjul idag så skulle jag också överväga S-Tec LEW/Tune alternativet för 1699 EUR framför mina Zipp 404.

FWIW Adrien på Roues Artisanales påstår i den här tråden (http://weightweenies.starbike.com/phpBB2/viewtopic.php?t=37020) att LEW har haft kvalitetsproblem i sin tidiga produktion, att fälgarna nu har blivit mycket bättre, men att estetiska missar här och där fortfarande finns samt att fälgarna som kommer att produceras om ca ett år borde kunna vara perfekta. Kanske klokt att avvakta lite?

Senast redigerad av en moderator:
Zipp 202, absolut! Har dock precis beställt ett par American Classic 420/CX-Ray/Tune kanttrådshjul om ca 1390 g att träna på. Så jag måste hålla i kreditkortet...

En intressant grej med Lew är ju att deras tidigare verksamhet köptes av Reynolds och visade sig ge väldigt hållbara fälgar. Fast de har ju ändrat de ingående grejerna i kakmixen för dem den här gången vad det verkar, och har kanske en del barnsjukdomar kvar.

slors skrev:
> slänger in en till länk:
> http://www.superlight-bikeparts.de/d_LEWVT1_M5_Lau
> fradsatz_LEW_Racing_Pro_VT1_mit_M_Naben__949_Gramm
> 711.htm

ojsan, me de där naven. även det prisvärt. har inte läst mycket om M5 naven, men det man läst verkar ju okay.

o utseénde mässigt så är de klart i klass me Bora, tycker faktiskt de ä snyggare än Bora :D

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Är det någon mer än jag som är sugen på zipp
> 202 som träningshjul ? :-)

Om jag byter hoj nästa år ska jag kanske ha mina 202 som träningshjul, annars får de duga ett år till som tävlingshjul.

Skaparn: Bora såklart, annars kommer du stå där och tänka: jag skulle köpt B...
Snyggare finns inte och 400g, de är bara att starta med 400g mindre i flaskan. :-D

Olsson skrev:
> slors skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > slänger in en till länk:
> >
> http://www.superlight-bikeparts.de/d_LEWVT1_M5_Lau
>
> >
> fradsatz_LEW_Racing_Pro_VT1_mit_M_Naben__949_Gramm
>
> > 711.htm
>
>
> Ohhh! Nu kommer trådens tokigaste kommentar.
> Håll i er!
>
> Jag blir sugen på att sälja min landsvägscykel
> för att köpa de där :)

Go, go, go!
Alltid roligt att kunna hjälpa till med pryl-o-mania. Lider av det själv och gör mitt bästa att smitta andra...
Just nu sitter jag o fingrar på "Kaufen"-knappen här: http://www.cicli-corsa.com/product_...d=141&osCsid=aa0cdfc331741269f5d42bca230d07af
Det som hindrar mig är att jag måste lista ut om, och isåfall hur mycket, det är billigare att köpa den i usa istället. Problem, problem...

stef skrev:
> Little Stereo (på jobbet) skrev:
> -----
> > Är det någon mer än jag som är sugen på
> zipp
> > 202 som träningshjul ? :-)
>
>
> Om jag byter hoj nästa år ska jag kanske ha mina
> 202 som träningshjul, annars får de duga ett år
> till som tävlingshjul.
>
>
> Skaparn: Bora såklart, annars kommer du stå där
> och tänka: jag skulle köpt B...
> Snyggare finns inte och 400g, de är bara att
> starta med 400g mindre i flaskan. :-D

Stef levererar. Jag har börjat böjas lite åt Bora. Det är väl lika bra att inte sticka under stolen med att jag är beredd att betala lite grann för det estetiska, det klassiska och det italienska. Jag tror ingenstans att hjulen lämna något att önska, sånär som på vikten då. Och sen var det ju den ganska långa diskussionen om roterande massa. Men jag har kört på 1400-gramshjul tidigare, och de rullade de med...

om du kollar på Bora kan du ju kolla på Fulcrums motsvarighet också. Det är väl samma fälg vad jag förstått (men jo, Bora är ju sexigare, liksom)

hmm.. inte helt lätt det där med hjul.. Har ingen erfarenhet av LEW men Boran ju kanonstyva och fina att köra på..

Liten fundering bara.. skulle detta kunna vara ett allternativ:

http://v2.speedzoneshop.com/product....html&XTCsid=5d12c5de9b466e20dc3b3f663f701023

1347gram högprofil med en av de mest aerodymaniska fälgarna du kan hitta idag!

Kolla även startsidan www.speedzone-bike.de tydligen 7%(?) rabbat nu fram till jul..

Lycka till!

/Daniel

hakanf skrev:
>(men jo, Bora är ju sexigare,liksom)
>

Word

wordup.jpg

Nu kommer ni att säga "jaja, klart att han säger så", men jag blev återigen kastad ut i osäkerhetens land efter en brevkonversation med Henning.

The LEW Tune set is very strong , i think the same as the Bora . I drive them on my own bike , and they are fantastic .
The first month , i tried to destroy them , but no chance .
The set is buildt with normal DT Aerolight spokes and the Tune Mig 70 / Mag 190 hubs , and 200gr less than the Bora .
If you have any problem later , we can solve it in a short time , or you get a new wheel .

Annars så hälsade han att min Colnago var på väg in. SNAAAAAAAAAAAART!!11111 Jag känner mig inte riktigt hel utan en fullblodsitalienare.

men ska du då verkligen ha amerikansk-tyska-schweiziska hjul på din italienska hoj? Det är ju förresten lite svenskt också om du kör dt-ekrar då det är svenskt stål i dem... :)

Jag kommer ju köra Neutron Ultra som träningshjul, så det blir ju ändå en rätt fet dos italienskhet. Lovar att dessutom dubbla min Espressokonsumtion nästa år.

Jo, en sak till, när jag ändå har er hjultyckare på tråden. Är det svårt att byta från shimano till campa på ett hjul? Jag har ju ett bar Bontrager som jag skulle kunna använda som reservhögprofilshjul. Typ.

En säljare som säger "jag använder det/den själv", ja, det har man ju aldrig hört förut...

Själv skulle jag inte ens funderat på LEW förrän de har funnits på marknaden ett tag och man vet vad dom går för.

sebastian_nurmela skrev:
> Om det nu finns campa body som reservdel til ditt
> hjul så måste du antagligen disha om hjulet.
> Annars har AMC en campa kompatibel kassett för
> shimano body
> http://www.amclassic.com/cassettes.html

Fuckin' ey! Den där såg ju optimal ut för att sätta på ett träningshögprofilskolfiberträningshjul. Då kan jag ju dessutom bara byta kassett och slänga på hjulen på crossen. Jippy! Tack för länk.

Har för mig Bontrager har utbytesbody, och det är olika mellan märkena om man behöver rikta om hjulet. Mitt intryck är att det är rätt ovanligt numer.

Fan, det rä ju riktigt kul att läsa när ni rejsisar snackar hjul. Vilka jävla pengar det är jämfört med MTB hjul!

Men kan vi inte komma överens om en sak. Nivån på en cyklist har inget med hans ekeonomi att göra. Please..:)

Ville skrev:
> Fan, det rä ju riktigt kul att läsa när ni
> rejsisar snackar hjul. Vilka jävla pengar det är
> jämfört med MTB hjul!
>
>
> Men kan vi inte komma överens om en sak. Nivån
> på en cyklist har inget med hans ekeonomi att
> göra. Please..:)

Eller: En cyklists ekonomi har inget med dennes nivå att göra

Lew är mycket spännande men ingen vet vilka barnsjukdomar som gömmer sig.

Tune nav. Tycker de är meckiga och inte speciellt hållbara. Bodyn har det med att snabbt bli ordentlig upptuggad av kassetten eftersom den aluminiums legering som tune änvänder enligt min blygsamma mening är för mjuk.
Skulle du välja Lew fälgar så bygg dem istället med DT 240 S nav.

Bora är ju Bora. Vad kan man säga har aldrig varit besviken över hur ett par Campagnolo hjul har kört.

Amc har campakompatibla kassetter ja det har även Mavic.

kayaker skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > Även i Sverige går det att köpa snabba
> > kolfiberhjul till 'låga' priser.
> > Cykelnetto säljer nu Zipp 404 för 14990:-
> > http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=404
>
> Allebike har sålt dem för 13500:- i några
> månader.

...och nu säljer de dem för 12500:- de närmaste veckorna.

Första Lew/Tune/CX-Ray hjulpar i Sverige beställdes för flera månader sedan. Tyvärr beställdes butiken fel ekerlängd, så de har inte byggts färdigt, men ägaren kommer att bygga hjulparet färdigt innan vårträningan.

Jag pratade med Uli Fahl på Eurobike och möjligheten kommer att finnas iunder våren att ordna samma sorts Lew/Tune deal och priser här i Sverige som man kan få från S-Tech i Tyskland och från Lew i USA. Tills dess går det att ordna med White H1 nav. Visst blir paret ungefär 50g tyngre, men detta är tack vare en titan cassette body. Iofs är det inte så stor problem med aluminium body om man håller sig till reglarna med installation, men Ti är mer hållbar iaf.

Scott tokig skrev:
> Hade klart hellre byggt dem med White Industries
> nav!

Varför då?
Body-'problemen' hos Tune-naven går att slippa med kassett-clips/pinnar från AmericanClassic
http://www.amclassic.com/pdfs/web10_SpeedDuraAce.pdf
http://www.amclassic.com/pdfs/web10_SpeedUltegra.pdf
http://www.amclassic.com/pdfs/web10_Speed105.pdf

Tune-baknaven har dessutom flänsarna bättre placerade vilket ger både jämnare ekerspänning, dvs mer lättbyggda och mer mer lättservade/rätade hjul som dessutom då oxå blir styvare och mer långlivade.
(Detta under förutsättning att nav-måtten i SpoCalc är korrekta http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm)

/Håkan

JKolmo skrev:
> HåkanC, tack för tipset! Är det sådana här
> grejjer du menar?
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?funk=visa_artikel&artnr=AMCL023

nejnej, det där är klackarna inne i bodyn på american classic nav. det håkan snackar om är nått man lägger mellan bodyn och kassetten. shimano har nämligen konstruerat de nya kassetterna för 10-delat så att de både ska passa deras nya standard för 10-delade bodys och deras äldre standard för 9-delade bodys. det gör att de nya 10-delade kassetterna bara har 3 (om jag mins rätt) grepp punkter på en 9-delad body. vilket funkar med stålbodys, men mindre bra me alubodys, speciellt med Tunes som har rätt låga flänsar från början

EDIT: ser att du hittat dem nu. kul att cyclecomponents börjat ta in dem, när ja köpte mina så kunde de inte ta hem dem.

Tillbaka
Topp