Lida Loop '14

greblleM

Ny medlem
Lida Loop '14
Hur känns det? Det börjar ju dra ihop sig!

Vad är det för däcktryck, styrbredd och pedalval som gäller för årets drabbning? Det verkar inte gå mot samma lerfest som förra årets kladdfestival, men helt torrt lär det ju inte vara med tanke på att det lär regna en del under veckan.

Kanske får bli ett par mediumpumpade Nobby Nic... gifvetvis i en ohelig alians med ett 720-styre och plattispedaler samt sköngung i bak! Språjlans ny DT180-dämpare i röven... mmmmhhhhh...

Jag har hört att det har blivit några omdragningar av banan i år. Är banan längre eller kortare? Snabbare eller långsammare?

Lida Loop '14
Orkar inte trampa runt på AM-cykeln i år. Bekvämt, javisst, men det utnyttjas ju bara 1/25 av banan. Resten är ju för sjutton barnvagns-terräng. Det blir för säsongen nyinköpt carbång-HT 29" med ett par RaceKing på. Blir det lerigt och halt så stannar jag och släpper ut lite luft.
Pedaler? Ja, det tänkte jag nog använda i år igen och har jag nu aldrig kört LL med plattisar så tänker jag absolut inte börja med det nu heller. SPD FTW!
Styret är det som satt på cykeln när den kom från tyskland för någon dryg månad sen. Lagom brett och med några cm rise. Och svart.

Lida Loop '14
Jag har också ett svart styre. Det gick bra förra året, så det går nog ännu bättre i år. Hoppas bara att de inte langar ut så mycket lera som förra året ;-)

Lida Loop '14
Är svart styre det svarta för 2014? Min DH har rött styre så den cykeln lär ju vara sjukt olämplig i alla fall.

Jag har utfärdat bannbulla och paria på lerkastare för i år, men man vet ju inte hur mycket de står och härjar dagarna innan tävlingen.

Lida Loop '14
Provkörde loop 2 och blev fruktansvärt trött.
Trots både svart styre och spd.
Om man blir 3 gånger tröttare än fruktansvärt trött på 3 loopar
så blir det en tung söndag.

Lida Loop '14
Förra året hade ett par Gazza trenollor varit lämpligt typ :P

Hoppas verkligen på bra väder i år. Banan förtjänar ett torrt klimat! Det ska ju vara roligt, inte en enda fight. Vid varvning vill jag vinka åt åskådarna och längta ut på nästa varv, inte tänka "fan två varv kvar" och fundera på att kliva av. :)

Lida Loop '14
Det blir Lida Loop premiär för min del. Har tidigare kört Cykelvasan och Mörksuggan. Vad kan jag vänta mig av Lida loop? Av banbeskrivningen att döma låter det som upp och ner på låttäkta grusvägar/motionsspår....

Däckval? Fram kommer jag att köra Specialized Fast track 2,2", bak antingen Renegade 1,95" eller Racing Ralph 2,1", vilket ska jag föredra?

Styre? Ja. Svart, 690mm.

Pedaler? Ja. Shimano XT.

Övrigt? Hardtail 29er, Giant XTC, N/W-klinga 36T, 11-36 kassett.

Edit: Blir troligen Renegade 1,95" bak, nystansat idag...

Senast ändrad:
Lida Loop '14
Tjae för den genomsnittliga mtbcyklisten så är det ju inte direkt svårkört. Men såååå himla lätt är det inte när man väl är i skogen. Speciellt när man ligger på typ femhundrade plats och hetsas bakifrån av en klunga som går över lik för att ta sig in på top-400...

Terrängen är inte värre än att man kör igenom looparna utan problem, men som sagt; med folk runtomkring får man inte alltid lämpligaste linjen i smidig fart. Och då kan det bli stökigt.

Men det är lika kul för det! ;)

Lida Loop '14
Ganska likt Mörksuggan men mer kuperat (och inte lika jävlig startbacke, även om du skall upp för en slalombacke). Terrängen och stigarna är förvånansvärt lik rättvik men mer rötter. Jag kommer med bra cykel och snabba pedaler men dålig kondis...

Lida Loop '14
Lida Loop premiär för mig på en StumpJumper 29:er

Ser ut att bli soligt på söndag enligt prognosen just nu.
Håller prognosen så blir det lätta finmönstrade däck, lätta slangar å pedaler å dom lätta dojjorna annars om det regnar så blir det skogsdäck, tunga slangar, plattfromspedaler å rediga dojjor.

Lida Loop '14
Undrar om man ska testa Lida Loop kanske? Falken-loppet går ju samtidigt, men klungkrascher låter ju sådär kul?
Om jag kör så blir det med Racing Ralph och svart styre på en Anthem som inte använts på några månader...

Lida Loop '14
Lidapremiär för min del....

Nobby Nic eller Rocket Ron (slanglösa) beroende på hur jag känner på raceday... Trycket beror även det på känslan på raceday ;)

740mm styre (Happykorrekt svart) som jag definitivt planerar att rycka i lite då & då och så PD-M780 som mina klenben ska veva runt klingorna med hjälp av ;)

Lida Loop '14
Premiär för mig med, lagom nervös! Racing Ralph bak, Nobby fram, har aldrig mätt styret men det funkar säkert. VO2Max på 59 borde iallafall räcka, en bit.

Det verkar vara gott om vätskestationer. Jag får bara plats med en 0,5l flaska och skulle gärna slippa camelbaken. Kan det funka att fylla på flaskan då och då, och ta en mugg sportdryck vid varje station? Jag är ju bara en motionär men inbillar mig att jag tappar för mycket tid om jag stannar och fyller flaskan....

Lida Loop '14
Lidapremiär även för mig, finns det ens folk som kört loppet förut? :-) Kör troligtvis min Anthem 29:a bestyckad med Ikon eller Thunder Burt med ~2 bar, XTR trailpedaler och ett svart, lagom brett styre. Jag gillar varken att stanna eller att desperat famla efter vätska i farten, så det blir kamelrygga för mig. Punkteringsfixargrejer och multiverktyg passar bra i den också.

Det ska bli kul, hoppas det blir torrt också.

Lida Loop '14
Körde förra året & det var fint & fullfart under loop 1, sedan öppnade himmelen med dundrande åska under loop 2 och allt blev halt, sikten försvann & leran formligen flöt fram under de sista två looparna.
Men trotts 2 vurpor ( en rakt framför & förevigad av happy's fotograf :-!) så var det en riktigt roligt lopp.

Lida Loop '14
Har kört förrut. Detta blir min femte och det är mycket roligare att cykla på torra loopar än fjolårets gyttjebrottning.
Tredje loopen på skrå förbi nån liten sjö var jättespännande då alla rötter var såphala och låg på helt fel ledd. Ett par småvurpor blev det men inget kroppslig skada skedd. Det var mest egot som fick sig ett par smällar.
Lerigast var ändå omklädningsrummet efteråt. Herrej@vlar vad det såg ut! Blir det samma före i år så tvättar jag av mig och cykeln i sjön.

Angående vätskekontroller och påfyllning av flaskor kör jag med vatten i ryggan, tillsammans med verktyg och punkaprylar. Sportdryck, kaffe och bananer kan man plocka på sig vid kontrollerna. Så himla bråttom är det ändå inte.

Lida Loop '14
Andra året jag kör. Förra året var ju en fantastisk upplevelse efter åskan och regnet...
I år kör jag med:
29" Hardtail Allebike.
Specialized Fast track 2,0 (1,8 / 1,6 bar tryck)
1x10 vxl (11-36 & 36 singelklinga)
Eggbeater3 pedaler och svart 580mm styre

Kommer bli sjukt najs!

Lida Loop '14
Blir mitt tredje Lida i år rolig och väldigt välorganiserad tävling. Första delen är snabb men också ganska kurvig och det finns branta diken där folk har kraschat ganska rejält så var uppmärksam på cyklisten framför. Tänk också på att det brukar vara risk för köbildning vid dom första singeltracksen. Vid flygfältet tror jag det är finns det en sträcka med "pump track" tror jag det heter dom kan vara lite luriga om man inte är beredd

Stigen som dom varnar för vid surhålet är faktiskt ganska kul. Sista loopen är faktiskt värst. Som redan sagts finns det en kraftigt doserad rotmatta vid en sjö. Det är ingen slump att man placerat sjukvårdsfolk där. Sista loopen är också ganska kuperad och det finns stigar som går på gräsytor som kan vara rejält uppkörda om man ligger i dom bakre leden. X-king 1,8-2 bar

Lida Loop '14
Pumptracken är galet rolig om man hittar fart och flyt. Finns till och med ett par ställen där man kan dubbla :)
Håller med om att tredje loopen är jobbigast. Inledningen är tämligen uttömmande på krafter och det finns ett par riktigt sugiga stigningar på mitten. Skråandet längst vattnet tar ju en del på tålamodet också, i synnerhet om det är vått. Finns ett jättesnabbt parti där som har en intressant sten med några stora träd runt. Håller man inte uppsikt där så går man ett gruvligt öde tillmötes. :)

Lida Loop '14
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Pumptracken är galet rolig om man hittar fart och
> flyt. Finns till och med ett par ställen där man
> kan dubbla :)
> Håller med om att tredje loopen är jobbigast.
> Inledningen är tämligen uttömmande på krafter
> och det finns ett par riktigt sugiga stigningar
> på mitten. Skråandet längst vattnet tar ju en
> del på tålamodet också, i synnerhet om det är
> vått. Finns ett jättesnabbt parti där som har
> en intressant sten med några stora träd runt.
> Håller man inte uppsikt där så går man ett
> gruvligt öde tillmötes. :)

Ha! Den där kommer jag ihåg. Det där höll jag på att göra för ett par år sedan.
Nedför. Trött som f-n. 1 sekunds ouppmärksamhet och vips var jag ute och sladdade i halvmeterhögt gräs 5 meter utanför spåret.

Lida Loop '14
Ska premiära på double loop, dock så är min drivlina slut så jag kör med skarvad kedja innan jag fått ny drivlina.. hoppas det håller!

Har just nu Rubber queen 2.2 fram och Kenda small block 8, ska nog köra RQ bak med.
770mm svart styre (rekord på xchoj?)
CB Mallet 2

Hur långt är det till första stigpartiet?

Lida Loop '14
Dom är tröga absolut, provkörde smallblock8 fram och bak men kändes inte kanon, så har RQ bakåfram där fram å smallblock8 bak. Ska kanske chansa å köra Smallblock fram å bak ändå...

Lida Loop '14
Small block 8 fram och bak låter bättre!
Du kan kanske överväga RQ fram om det blött.
Tänk att det är typ 2/3 grusväg och resten stig under rejset.

Lida Loop '14
Tillräckligt brant och trång för att 90% promenerar upp för övre halvan. Inkl mig själv. Går inte fortare att cykla ändå, plus att lite halvdant uppvärmd och morgonkyligt gör det ganska onödigt att inleda med ett par ömma knäleder eller annat olämpligt.

Du har 64,8km på dig att cykla efter backen... ;)

Lida Loop '14
Aggressor skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Hur långt är det till första stigpartiet?

Första single-tracken kommer ca 7-8 km in på första loopen men den tar slut allt för fort. Första riktiga terrängen kommer i slutet av loop 1, kanske 20 km in i loppet. Sen är det blandat stig och löparspår typ hela loop 2 och så stökar det till sig ordentligt på väg ut på loop 3.

Jag skulle säga 4/5 lättkört och 1/5 som motiverar MTB och kanske 1/25 eller ännu mindre som sätter däcksvalet på prov.

Slalombakcen är inget att oroa sig för. En gräsklädd kulle som du ska både uppför, nedför och tvärsöver innan du gjort dina tre loopar.

Lida Loop '14
Detta står på lidas hemsida om loop 3.

"Tredje loopen – TSK-loopen - 20.5 kilometer
Dags för finalslingan, som är den kortaste. Dessutom är den lättast att cykla, vilket kan vara bra när armar och ben börjar bli trötta."

Verkar inte rikigt stämma med ovanstående kommentarer.

Lida Loop '14
Mnjae... det är nog betydligt mer grus på trean än tvåan, men jag upplever ändå de "tekniska" partierna på trean som avsevärt tyngre pga utmattning och helt enkelt "sugigare" terräng. I synnerhet när det inte är torrt.
Stigningen från vattnet till mål är ju också en mätare i manlighet och pannben. Kort nog att inte vara några problem. Lång och brant nog att orsaka grymt med mjölksyra när man ju faktiskt vet att det är mindre än en minut kvar. ;)

Lida Loop '14
Apropå drickadiskussionen.
Ni som åker Lida borde tipsa svenska marathoncupen om langning i den schweiziska motsvarigheten. Här ingår det en flaska i startpaketet. Vid varje depå är det bara att släppa flaskan och ta en eller ett par fulla. Jag antar att de kontinuerligt vaskar ur och fyller de dumpade flaskorna i depåerna. Hursomhelst är det mycket smidigare än att bara få sig en mugg eller behöva stanna och fylla på. Det blir även bra exponering av sponsorn eftersom merparten av oss som tävlar i slutändan har en uppsjö av sponsorns flaskor. På ett par år har det lett till att det är snudd på de enda cykelflaskor man någonsin ser här.

Lida Loop '14
Enervit erbjuder langningsservice, se inbjudan.

Och stöket "ut på" loop 3 avser de första km med steniga backen efter parkeringen och den elaka kramp-backen upp till platån. Inte att leka med och speciellt inte redan körda 45 km. Efter det är loop 3 ganska tekniskt enkelt men ganska kuperad. Avslutningen kräver som sagt pannben. Ganska många sega höjdmeter de sista kilometrarna och om någon fortfarande är pigg i benen när de kommit så långt så har de kört för långsamt. :-)

Lida Loop '14
Ska också åka för förstagången så det blir motionsklass i fålla 5. Över 500 anmälda
så det blir ju säkert trångt i början.

Det får bli en Ht Specialized pro carve 2012 med nya schwalbe HD och ett svart 720 styre.

Lida Loop '14
Ni som kört både Lida Loop och Lidingöloppet, hur lång tid tar de två loppen i förhållande till varandra?

Är de tekniska bitarna inte värre än tidigare nämnda rotmatta?
Är i valet och kvalet om jag skall byta till MK II eller XK från de RK som sitter på hojen nu. Kör slanglöst med ett hjulpar, så jag behöver några dagars framförhållning för att försäkra mig om att det blir tätt...

Lida Loop '14
Har kört båda loppen de sista två åren:

Lida Loop preciiiiiiis över 4 timmar (enstaka sekunder, suck) båda gångerna.
Lidingöloppet runt 3.20 båda gångerna.

Tränar inte, nöjescyklar bara. Dock lite hårt ibland men aldrig långt. Kör 26" FS.

Så Lidingö skulle jag påstå är snabbare. Skillnaden sticker iväg avsevärt om det är blött för våt asfalt och grus är fortfarande asfalt och grus ;)

Lida Loop '14
Ska vara med på det här då jag just blivit medlurad/lockad.
Hur är det, går det att cykla eller är det mycket kö och fikapaus om/när det blir uppför och lite stök som jag varit med om de få lopp jag tidigare varit med på?
Kör på en Ghost RT Lector 5700, hårdpumpat får det bli verkar det som, Rocket Ron fram och Conti X-King bak, byter bara till något annat när däcken är slut eller när det blir is och snö.
Styret är säkert svart..?

Senast ändrad:
Lida Loop '14
Körde för första gången Lida Loop 2013, det var ju ett lopp att minnas i vätans tecken kan jag lova.
Tiden blev 3.40 inkl stopp i depå för påfyllnad och ett par krascher för min del.

Hoppas väl på ett torrare lopp i år så kan man putsa tiden lite.

29" FS
720mm svart styre
m520-pedaler
X-king RS 2.2 däck (1,8 i tryck)

Lida Loop '14
Köbildningen vid första single track sektionen är nästan garanterad men sen sprider fältet ut sig och nästa sektion brukar gå mycket smidigare.

Tillbaka
Topp