Lida Loop 2011

Lida Loop 2011
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> När vi ändå håller på att gnälla på saker
> vill jag passa på att gnälla på alla som
> lägger sina vattenflaskor på stigarna (under
> Lida Lopp). Köp Bättre flaskställ eller sluta
> skräpa ner efter er.
> För övrigt till alla er Liquid Gel-hipsters som
> inte kan plocka med sig sina uppslurprade liquid
> gel-plastförpackningar efter intag borde få
> besök av Dr.Pyspunka
>
> Bara för att det är race betyder det inte att
> man får skräpa ner.
>
> Är jag en gammal gubbe nu?

+2 på det.

Angående otekniska åkare så håller jag med om att man får väl trampa på ute på vägen istället. Det var ju trots allt rätt långt fram till första singelstigen. Hur man kan få för sig att folk ska hoppa åt sidan för att släppa fram fattar jag inte alls. Det skulle innebära att någon annan ska behöva göra ett stopp och försöka komma igång igen i terrängen, någon som har lika stor rätt som alla andra att försöka göra PB.

Dessutom tycker jag att det var rätt gott om omkörningsmöjligheter även inne på singelstigarna om man nu hade väldigt bråttom. Drog om flertalet själv utan några större problem efter lite planering.

/Freddo

Lida Loop 2011
fredrikw skrev:
> Alla ni som klagar på att det går långsamt på
> stigarna, förutom direkt i samband med starten
> så befinner man sig i den del av fältet som man
> har kört sig till. Har man långsammare cyklister
> framför sig på stigarna betyder detta att de har
> varit snabbare hittills på tävlingen. Sedan kan
> jag tycka att det är lite lustigt att det gnälls
> så mycket på just detta, själva poängen med en
> tävling med gemensam start är att man får
> konkurrera om utrymmet och placera sig
> strategiskt, annars är det tempolopp eller
> cykling på egen hand som gäller. Sluta gnäll
> på andras förmåga till stigkörning och se till
> att träna lite istället så ska ni se att det
> går fortare på stigarna.
>
> För egen del tog det stopp vid det första
> tekniska partiet, men det var väntat då det
> oftast blir köer där. Sedan låg jag bakom en
> cyklist vid ett långt tekniskt parti som körde
> lite väl långsamt, det var bara att avvakta och
> köra om där det gick, ingenting att sitta och
> vara förbannad på. Tävling är tävling.

sen långsamma cyklisten du låg bakom hade han en cmalebak?
samt sundsvallscyklisterna kläder? kan varit jag då har ju DH hjul på min XC cykel kan vara en orsak samt mer träning för att bli snabbare på tekniska partier :)

Lida Loop 2011
fredrikw skrev:
> Alla ni som klagar på att det går långsamt på
> stigarna, förutom direkt i samband med starten
> så befinner man sig i den del av fältet som man
> har kört sig till. Har man långsammare cyklister
> framför sig på stigarna betyder detta att de har
> varit snabbare hittills på tävlingen. Sedan kan
> jag tycka att det är lite lustigt att det gnälls
> så mycket på just detta, själva poängen med en
> tävling med gemensam start är att man får
> konkurrera om utrymmet och placera sig
> strategiskt, annars är det tempolopp eller
> cykling på egen hand som gäller. Sluta gnäll
> på andras förmåga till stigkörning och se till
> att träna lite istället så ska ni se att det
> går fortare på stigarna.
>
> För egen del tog det stopp vid det första
> tekniska partiet, men det var väntat då det
> oftast blir köer där. Sedan låg jag bakom en
> cyklist vid ett långt tekniskt parti som körde
> lite väl långsamt, det var bara att avvakta och
> köra om där det gick, ingenting att sitta och
> vara förbannad på. Tävling är tävling.

samtidigt kan man ju undra, om en del inte tränat nått i skog, för att de tränar en hel del, det märks absolut ute på grusvägarna. det är i alla fall en tanke som slår mig. om dessa personer bara la lite mer tid i skogen,skulle de tjäna så mycket totalt sett.

Lida Loop 2011
underscore skrev:
> Bara en tanke men skulle man inte kunna göra
> mtbtävlingr enbart på stig?

Det var precis det jag trodde MTB gick ut på men ack så fel jag hade nu efter första tävlingen. Trodde helt klart att loppet skulle vara likadant som en tisdagsraid i Hellas med Happy. Har hört att HHC ska vara mer stig dock så jag ska anmäla mig dit helt enkelt.

Lida Loop 2011
Globalistic skrev:
> Förresten, någon som körde med tub i söndags?
> Jag såg någon med Edge-hjul efter
> målgången...
>
>

Underbar rulle Bang!

Lida Loop 2011
@ Globalistic
såg din film och jag tror jag fick med dig på film tidigt i loppen, klippte ut de o langade upp på tuben ;) De va jag som va en av kanske 3 med shorts, såg helt död ut efter 700 meter, och hade en GoPro kamera på skallen.

Senast ändrad:
Lida Loop 2011
bruce skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten, någon som körde med tub i
> söndags?
> > Jag såg någon med Edge-hjul efter
> > målgången...
> >
> >
>
> Underbar rulle Bang!

+1

Lida Loop 2011
Jag gissar att de flesta faktiskt har lite svårt att träna i skogen. Jag bor på landet och har ändå inte särskilt mycket skog att träna i som är lämplig. Det är ju lätt att tro att vilken skitstig som helst skulle funka men så är det ju inte. Närmsta slingan jag har är 2km och inte särskilt teknisk över huvud taget jämfört med spåren ute på tävlingarna.

Dom flesta spår är gjorda för vandrare och ofta är det förbud mot att cykla på dem. Loppen blir för många den enda reella möjligheten att cykla bra stig.

/Freddo

Lida Loop 2011
fphotography skrev:
> Dom flesta spår är gjorda för vandrare och ofta
> är det förbud mot att cykla på dem.

Icke då.

Dessutom: Bil+Cykelställ = massa stig. Ut och kör nu. Wroom wroom!

Lida Loop 2011
underscore skrev:

De vanliga XC-tävlingarna går väl ofta mest på stig. Långlopp är ju något annat.

Men vill man cykla långt på stig utan att varva så tipsas det ju om detta på första sidan nu: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1665682

Ett annat projekt: http://www.offroadfinnmark.com/

Lida Loop 2011
Patrick_C skrev:
> @ Globalistic
> såg din film och jag tror jag fick med dig på
> film tidigt i loppen, klippte ut de o langade upp
> på tuben ;) De va jag som va en av kanske 3 med
> shorts, såg helt död ut efter 700 meter, och
> hade en GoPro kamera på skallen.
>
>

Haha! Ja det var jag. Jag pekade inte finger utan gjorde peace sign :)

Najs film!

Lida Loop 2011
Petri skrev:
> sen långsamma cyklisten du låg bakom hade han en
> cmalebak?
> samt sundsvallscyklisterna kläder? kan varit jag
> då har ju DH hjul på min XC cykel kan vara en
> orsak samt mer träning för att bli snabbare på
> tekniska partier :)

Du verkar visst tro att alla som har kört Lida Loop har legat bakom dig, såvida du inte startade i någon av de första fållorna eller körde riktigt snabbt på grusvägarna är det nog en ganska liten andel av alla som körde som faktiskt körde om dig. Som svar på din fråga var det inte du och jag tror inte att jag körde om dig någonstans längs banan :)

Jensen skrev:
> samtidigt kan man ju undra, om en del inte tränat
> nått i skog, för att de tränar en hel del, det
> märks absolut ute på grusvägarna. det är i
> alla fall en tanke som slår mig. om dessa
> personer bara la lite mer tid i skogen,skulle de
> tjäna så mycket totalt sett.

Visst kan man fundera över hur andra tränar och tävlar, men faktum kvarstår att är man långsam så gör man nog bäst i att fundera varför istället för att sitta och gnälla och hitta fel hos andra. Att det finns cyklister som är starkare på grusväg än på stig är väl knappast ett nytt fenomen utan snarare något som det tjatas i evigheter om varje år (i alla fall under de ca 10 åren jag har kört långlopp). Antingen gillar man läget och anpassar sig till detta, eller så får man väl sluta tävla om det är så frustrerande.

Lida Loop 2011
underscore skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Dom flesta spår är gjorda för vandrare och
> ofta
> > är det förbud mot att cykla på dem.
>
> Icke då.
>
> Dessutom: Bil+Cykelställ = massa stig. Ut och
> kör nu. Wroom wroom!

Nja, bil och cykelställ är lite tvärtom mot hur jag tänker kring cykling och motion. Nån gång då och då kanske men långt ifrån tillräckligt för att bli ett ess i skogen.

Jag hoppas fortfarande på att hitta ett spår i närheten där man kan träna stig. Nu är det typ två mil till det spår som kan likna det som används i LLC.

/Freddo

Lida Loop 2011
underscore skrev:

typ som XC tävlingar är, alltså inte långlopp :D eller var, de håller ju nästan på att dö ut, tyvärr.

fphotography skrev:
> Jag gissar att de flesta faktiskt har lite svårt
> att träna i skogen. Jag bor på landet och har
> ändå inte särskilt mycket skog att träna i som
> är lämplig. Det är ju lätt att tro att vilken
> skitstig som helst skulle funka men så är det ju
> inte. Närmsta slingan jag har är 2km och inte
> särskilt teknisk över huvud taget jämfört med
> spåren ute på tävlingarna.
>
> Dom flesta spår är gjorda för vandrare och ofta
> är det förbud mot att cykla på dem. Loppen blir
> för många den enda reella möjligheten att cykla
> bra stig.
>
> /Freddo

jag bor i stan, o det har inte hindrat mig från att köra lite mer teknisk skog. men tycker det går rätt långsamt i skogen även på ställen där då inte jag tycker det är särskilt svåråkt, utan riktigt lättåkt :D men är väll en vanesak :D tycker inte det bara handlar om att hitta underlag som ser exakt ut som de gör på långlopp, utan snarare att hitta lite knixig stig. tycker i alla fall själv att man blir bättre rent allmänt genom att nöta sånt. men det kanske inte finns nått sånt där du bor? känns ju i o för sig lite osannolikt att det inte skulle finnas nått tekniskt alls.

fredrikw skrev:

>
> Visst kan man fundera över hur andra tränar och
> tävlar, men faktum kvarstår att är man långsam
> så gör man nog bäst i att fundera varför
> istället för att sitta och gnälla och hitta fel
> hos andra. Att det finns cyklister som är
> starkare på grusväg än på stig är väl
> knappast ett nytt fenomen utan snarare något som
> det tjatas i evigheter om varje år (i alla fall
> under de ca 10 åren jag har kört långlopp).
> Antingen gillar man läget och anpassar sig till
> detta, eller så får man väl sluta tävla om det
> är så frustrerande.

nu var det i o för sig inte tanken att gnälla på andra, utan mer en tanke på att OM de hade tränat nån extra timme i veckan i skog, istället för på grusväg/landsväg, så skulle de kunna åka snabbt både i skog och på grusväg. vet inte hur du tolkade min undran, som ett klagomål. var mer en tanke, om dem själva. jag har aldrig sagt att jag är frustrerad, så lägg inte orden i mun på mig tack :D det var/är (undrat detta tidigare år med) bara en fråga om min nyfikenhet över hur folk tränat för långlopp. me tanke på hur fort många kör på grusväg, så märks det ju att de ändå lagt ner en hel del tid på träning.

näre gäller mig själv, eftersom du verkar tro att jag är sur, så ja, jag måste bli snabbare på grusväg, men tycker det är så urbota tråkigt :D men som sagt, jag hade bara en undran.

Lida Loop 2011
Jag tolkade inte ditt inlägg som ett klagomål. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att uppehålla sig så mycket vid hur andra tränar när allt skulle lösa sig bara den som inte är nöjd hade tränat lite mer själv och hamnat bland snabbare cyklister på stigarna.

Lida Loop 2011
En orsak man slutade med långlopp, långa stillastående led i skogen där det hade varit som roligast att cykla, bättre lägga pengar på resor till olika "happy rides" istället! Hellas, Lunsen, Kinnekulle, mm., mm. Klart roligare och trevligare! :)

Lida Loop 2011
Lite bensin i debatten ;)

Jag är beredd att hålla med... varför vill man köra mtb lopp om man inte gillar att cykla snabbt i knixig skog? Alla behöver inte köra mtb. Kan det inte finnas mer lopp av grusvägslopp för er som har motionspanik?

Lida Loop 2011
Varför vill man köra långlopp om man inte tycker om att köra grusväg? Varför kör man inte XC-cup istället?

Märker ingen "motionspanik", däremot en massa gnäll av motsatt karaktär. Vad är det som säger att svettona inte gillar att cykla i skogen? De har kanske inte nåt bra ställe att öva på, som fphoto? ;-)

Lida Loop 2011
Jakobs skrev:
> Någon som körde på kossorna? Jag var riktigt
> nära, obehagligt nära....

Jag var också nära för då jag dök upp tillsammans med bl.a. Silvén från MTB Täby så hade halva flocken passerat och 4-5 kossor stod och tvekade. Vi skrek och schasade över resten, men det var lite spännande med 2 svarta kossor mitt bland oss...

Senast ändrad:
Lida Loop 2011
Kan inte alla freeride-cyklister hålla sig borta från llc och leka nån annanstans? Där kan ni prata dataspel ostört oxå.

Jag gissar att folk kör mtb för att det är kul alldeles oavsett hur fort det går. Folk får väl bli bättre på att köra om i skogen istället. Det var tämligen flerfiligt på många ställen på lida.

Jag har också svårt att tro att det inte finns stig här omkring. Men det för mycket tid att försöka leta rätt på dem så det som finns nära är som sagt drygt 2 km traktorväg i skogen. Sedan är det bara mindre djurstigar och svampstigar. Gissar att det ser ut på liknande sätt för många. Bra är ju dock att det börjar anläggas mtb-spår i många städer.

/Freddo

Lida Loop 2011
Ja men seriöst tar man bort skogen och de knixia partierna så skulle man kunna cykla loppet med helstel cykel och smala däck.

Är inga problem att cykla förbi folk, men när det är 95% av cyklisterna som står i skogen o tvekar så undrar man lite. Du kör säkert snabbare än jag iphoto, men förstår faktiskt de som vill ha ett långt snabbt enduro xc lopp och utnyttja sina däck och åkteknik lite längre än 10 km. Så kommer alla landsvägslirare och vill köra mtb för att det är hippt

Lida Loop 2011
Sodan skrev:
> Är inga problem att cykla förbi folk, men när
> det är 95% av cyklisterna som står i skogen o
> tvekar så undrar man lite.

Prova tävlingsklass nästa gång. Där är det definitivt inga "95% av cyklisterna som står i skogen o tvekar".

Lida Loop 2011
Sodan skrev:
> Lite bensin i debatten ;)
>
> Jag är beredd att hålla med... varför vill man
> köra mtb lopp om man inte gillar att cykla snabbt
> i knixig skog? Alla behöver inte köra mtb. Kan
> det inte finnas mer lopp av grusvägslopp för er
> som har motionspanik?

Det finns kanske de som ser motionsklassen som just ett motionslopp och får i och med deltagandet köra på fina och omväxlande stigar som de kanske inte har möjlighet till annars. Själv upplevde jag det trögt ibland då jag fick vänta på att komma fram på stigarna men nästa år kanske jag kan ta tävlingsklass och då får säkert de andra vänta på mig.

Ni som har ambitioner om snabba tider varför skaffar ni inte licens? jag förstår det inte! Det är väl bara roligt?

Lida Loop 2011
Vill få igång debatten om man kanske inte borde dela startfältet i typ. Köra fort på landsväg o uppförsbackar kontra mtb cyklister?

Är allt för otränad för att känna mig bekväm i en tävlingsgrupp. Vill bara cykla snabbt på de roliga skogsslingorna och ge så mkt jag kan därimellan.

Lida Loop 2011
Nord skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Bara en tanke men skulle man inte kunna göra
> > mtbtävlingr enbart på stig?
>
> Det var precis det jag trodde MTB gick ut på men
> ack så fel jag hade nu efter första tävlingen.
> Trodde helt klart att loppet skulle vara likadant
> som en tisdagsraid i Hellas med Happy. Har hört
> att HHC ska vara mer stig dock så jag ska anmäla
> mig dit helt enkelt.

Men Lida är ju en långloppstävling, inte en XC-tävling? En himla skillnad.

Lida Loop 2011
Det är inte många jag är snabbare än. Vilket förvånade mig lite med tanke på hur många jag som jag cyklade om.

Hur som haver så tror jag såhär, att det är rätt naivt att tro att över tusen deltagare skulle ta sig fram obehindrat i skogen. Det är alltid någon som gör ett misstag och som det slår stop för. Därmed fortplantar sig stoppet ner genom ledet. Att man kommer ikapp folk på skogen är en självklarhet för det är nog rätt få som cyklar fortare på skogen än på vägen. Det finns till och med ett namn för fenomenet som jag inte kommer ihåg. Men det är i praktiken samma sak som händer vid ett rödljus eller en hastighetssänkning på landsväg.

Gotland Bike Rally skulle kanske passa er. En tävlingsform jag tror skulle kunna utvecklas mer. Det stora problemet är väl att den formen har lite svårt att svälj stora startfält.

/Freddo

Lida Loop 2011
De som vill tävla långt och länge på enbart teknisk stig (nästan) är välkomna till Mera Lera 12h, fredrikw med flera är redan anmälda. :)

Upplysningsvis är "Mera Lera MTB" vårt ironiska klubbnamn och ingen ambition avseende tävlingen ;). Vi gör vårt bästa för att banan ska vara geggfri även om det blev lite smetigt 2010 när det regnade... I år har vi beställt snustorrt, så det tror vi på. Just nu är banan jättefin.

Solo, tre- eller sexmannalag och en varvbana gör att man kan köra så mycket och så fort man vill. :)

Läs mer på:
http://ml12h.com/
http://www.facebook.com/ml12h

Lida Loop 2011
Jag tycker att man borde överge det här med masstart, och istället gå över till individuell start: 5 minuter mellan varje startande

;-)

Lida Loop 2011
fphotography skrev:
> Det är inte många jag är snabbare än. Vilket
> förvånade mig lite med tanke på hur många jag
> som jag cyklade om.
>
> Hur som haver så tror jag såhär, att det är
> rätt naivt att tro att över tusen deltagare
> skulle ta sig fram obehindrat i skogen. Det är
> alltid någon som gör ett misstag och som det
> slår stop för. Därmed fortplantar sig stoppet
> ner genom ledet. Att man kommer ikapp folk på
> skogen är en självklarhet för det är nog rätt
> få som cyklar fortare på skogen än på vägen.
> Det finns till och med ett namn för fenomenet som
> jag inte kommer ihåg. Men det är i praktiken
> samma sak som händer vid ett rödljus eller en
> hastighetssänkning på landsväg.
>
> Gotland Bike Rally skulle kanske passa er. En
> tävlingsform jag tror skulle kunna utvecklas mer.
> Det stora problemet är väl att den formen har
> lite svårt att svälj stora startfält.
>
> /Freddo

Gotland Bikerally, vad är det? Det jag känner till är Gotalnd Bike Battle, som har ett uppehåll i år tyvärr. Riktigt rolig tävling annars.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det finns ju oftast omkörningsmöjligheter i skogen iaf, upp med blicken och rulla inte precis i samma spår som den framför så kan man säkert passera om man nu är snabbare.

http://jakobbjorklund.blogspot.com

Lida Loop 2011
edicviz skrev:
> De som vill tävla långt och länge på enbart
> teknisk stig (nästan) är välkomna till Mera
> Lera 12h, fredrikw med flera är redan anmälda.
> :)
>
> Upplysningsvis är "Mera Lera MTB" vårt ironiska
> klubbnamn och ingen ambition avseende tävlingen
> ;). Vi gör vårt bästa för att banan ska vara
> geggfri även om det blev lite smetigt 2010 när
> det regnade... I år har vi beställt snustorrt,
> så det tror vi på. Just nu är banan jättefin.
>
> Solo, tre- eller sexmannalag och en varvbana gör
> att man kan köra så mycket och så fort man
> vill. :)
>
> Läs mer på:
> http://ml12h.com/
> http://www.facebook.com/ml12h

Mycket passande reklam. Där kan ingen klaga på för lite stig :D

Lida Loop 2011
Sodan: Varför tycker du att långloppscupens deltävlingar ska anpassa sig efter dig och de andra 5% som enligt dig kan cykla i skogen? Du har ju, som flera av oss har påpekat här i tråden, andra möjligheter att få briljera med din teknik på både långa och extremt långa tävlingar. Du skulle ju även kunna få ut mer av LLC med små medel.

Långlopp är inte XC eller Enduro eller DH eller Trail. Faktiskt är det så. Men visst bra med debatt, så länge den inte uppfattas som ogenomtänkt gnäll.

Kom ned till Ränneslätt, arrangörerna här har förändrat banan för att minska problemen du upplever. Dessutom hoppas jag också se dig på ML12h. ;-)

Annars får du ytterligare ett tips: http://www.trans-provence.com/

Lida Loop 2011
Stewe skrev:
> Jag tycker att man borde överge det här med
> masstart, och istället gå över till individuell
> start: 5 minuter mellan varje startande
>
> ;-)

Bra ide Stewe. Då skulle ju tävlingen inte ta slut lika fort heller.
1100 startande med fem minuters lucka = lite knappt fyra dygn innan alla har kommit iväg.
Glöm inte pannlampan, du kan få starta mitt i natten. ;-)

Lida Loop 2011
"Lida Loop Mountainbike Race - Välkommen till LIDA LOOP, ett MTB-långlopp för elit och motionärer i fantastisk cykelterräng."

Jag tror jag förstår varför flera misstar det för att vara en mountainbike tävling :)

Nåja, jag bryr mig inte. Ser inte tjusningen med att just trängas i skogen iaf.

Lida Loop 2011
Stewe skrev:
> Jag tycker att man borde överge det här med
> masstart, och istället gå över till individuell
> start: 5 minuter mellan varje startande
>
> ;-)

+1

Lida Loop 2011
Årets Lida loop var mitt första långlopp, men jag tycker att trängseln och allt ska höra till!!
Man får ju vara taktisk o planera sin körning, anpassa sin körning efter sina egna förutsättningar. Man får acceptera att alla andra har sina förutsättningar och planerat sina lopp.
Sen om man vill vara ett svin o INTE visa hänsyn, eller om man går lite åt sidan när dom som är snabbare vill förbi o visa god sportmanship, är ju upp til var o en.

Som alla långlopp, om det så är mtb, motorsport, ridning, löpning så är det ju hur bra taktiken o planeringen av sina egna förutsättningar och hur man anpassar sig efter hur loppet artar sig som avgör hur bra ens lopp blir!

Lida Loop 2011
fredrikw skrev:
> Jag tolkade inte ditt inlägg som ett klagomål.
> Däremot ser jag inte riktigt poängen med att
> uppehålla sig så mycket vid hur andra tränar
> när allt skulle lösa sig bara den som inte är
> nöjd hade tränat lite mer själv och hamnat
> bland snabbare cyklister på stigarna.

jo, men man kan väll ändå undra? men du undrar uppenbarligen aldrig om nått som inte rör dig :D
själv blir man lite nyfiken över hur folk tänker när de lägger ner så mycket tid på träning, uppenbarligen lägger så lite av denna tid i skogen. men jag är en nyfiken jävel, det är tydligen inte du, eller? sen får väll folk gnälla, precis som du gnäller på folk som gnäller :D

Lida Loop 2011
Sodan skrev:
> Fredrikw: Varför inte cykla typ cykelvasan eller
> landsväg om du inte gillar köttiga skogsstigar?

Det lämnar jag som en övning för dig att fundera på. Du kanske ska läsa vad jag har skrivit en extra gång också så kanske det är lättare att förstå.

Här kommer en sammanfattning av det jag har försökt säga:
- Tycker du att de som ligger före dig på stigarna på långlopp kör för långsamt? Träna mer och bli snabbare så du ligger före de som du tycker är för långsamma.
- Tycker du att det är jobbigt att cykla bland andra cyklister? Kör inte tävlingar.
- Tycker du att det är tråkigt med grusvägar? Kör inte långlopp.

Så, den lilla lektionen bjuder jag på.

Tillbaka
Topp