Lida Loop 2013 - nu med film från Loop 1

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
Jag får ganska säkert en andra cykel på min bil norrifrån men hittade den här (buss 721): http://www.lida.nu/kontakt/

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som vet om det går att ta sig till Lida
> kommunalt med en 7-åring på cykel.
> Hon vill ställa upp i knatteloppet, men vi saknar
> bil :/
> // Larsa

nikasp skrev:
> Jag får ganska säkert en andra cykel på min bil
> norrifrån men hittade den här (buss 721):
> http://www.lida.nu/kontakt/

Tack för erbjudandet! Men ska du dit på lördag när juniorerna kör? // L

Två dagar kvar, nu börjar jag längta rejält efter att få trampa iväg! Hoppas på regnfritt men ser inte helt komfortabelt ut på den fronten.

Hur gör ni i första backen (slalombacken)? Brassa på för att få lite lugnare på grusvägen (mindre trängsel) eller chilla för att spara på benen? Jag kör nog första alternativet...

Kaffekask skrev:
> Två dagar kvar, nu börjar jag längta rejält
> efter att få trampa iväg! Hoppas på regnfritt
> men ser inte helt komfortabelt ut på den fronten.
>
>
> Hur gör ni i första backen (slalombacken)?
> Brassa på för att få lite lugnare på
> grusvägen (mindre trängsel) eller chilla för
> att spara på benen? Jag kör nog första
> alternativet...

Prognosen är helt galen ang. söndagen. Har följt den dagligen nu. Pendlar mellan 5-7mm regn hela dagen till sol med enstaka moln och 20 grader..

Slalombacken, tipset jag fått är att dra på för kung o fosterland upp o skaffa en bra placering. Sen går det lätt och man kan vila

Såvida man inte står i led 1 eller kanske 2 blir startbacken lite vad den blir, den tenderar att trycka ihop större delen av startfältet till en knappt cykelbar klump.

Tävlingen är 65 km lång. Inte 250 meter backintervall.

Ta dig uppför på vilket sätt du vill, sen väntar +5 km bred och fin grusad motionsslinga med gott om plats för omkörningar ifall du känner dig snabbare än dina medtävlande.
Enda riktiga risken för köbildning blir vid första single-track sektionen på första loopen, där brukar det vara pushbike i väldigt makligt tempo men väl förbi detta så är det brett och fint igen. Lagom till nästa tnixiga single track brukar fältet vara så utspritt att risken för köbildning är tämligen liten.

Vädret däremot ser ut att bli ... ja, hur blir det nu? Prognoserna verkar inte gälla mer än ett par minuter åt gången. Sydväst och gummistövlar eller shorts och solkräm? Hans Dampf eller Race King?

Har varit ute hela dagen igår samt idag och jobbat på banan. Kan meddela att det är torrt och riktigt fint, några enstaka vattenpölar med lite gegga. Som det ser ut nu så ska det regna natten mellan lör-sön, vilket är bra då det binder eventuellt damm på grusvägarna. Det skulle behöva komma rätt så rejält med regn för att det ska påverka banan i någon större utsträckning, så det är hellugnt ;-). Rekommenderar ett par snabba däck, Rocket Ron/Racing Ralph bör fungera finfint!

Om ni inte anmält er än så går det att anmäla sig på plats! För er som tycker att 66 km är långt så finns både Single - och Double Loop, samt Triple Relay där man kör en loop var i lag om tre man, riktigt roligt!

Senast ändrad:
Ni har väl sett att era anhöriga som av någon konstig anledning inte är på plats på Lida kan följa er och elitgänget via datorn.
Några axplock av de tekniska möjligheterna:
Varvtider.
Högtalarljud (speakern),
Kamera från TC.
Kartbild var eliten är och vem som leder. (Dom har GPS-sändare i bakfickan)

LidaLoop ligger som alltid i framkant av sveriges alla tävlingar vad gäller upplevelse!
Glöm inte tipsa polarna, morsan, chefen eller kusinerna att dom kan följa er hemifrån eller via telefonen. Se mer info på www.lidaloop.se

Nu är ungdomstävlingen avklarad för detta år.
Vi arrangörer längtar nu till söndagen då Sveriges bästa MTB-lopp drar igång.
Ska bli så roligt att återigen få se alla blanka välputsade cyklar tillsammans med sina adrenalinstinna förare. (före starten)
I skrivande stund håller Looparna på att pilas upp.
Banan är torr och fin och allt är bäddat för massor av nya personliga rekordtider.
Välkomna! Imorgon kl 11,00 kör vi. Då jävlar!.....

Grymt arrangerat som vanligt. Trevligt folk, bra depåer, teknik i framkant och ett sjuhelsikes väder för att spä på utmaningen. Hällregnet + blixtarna/åskan under loop två var inte att leka med.

Härlig bana leran till trots.

Fråga: var tar eliten mest mot "bättre motionärer"? Skiljer ändå nästan 1h, helt makalöst när det ändå går rätt fort bland de främsta motionärerna.

Herre jävlar vad jag tröttade ut mig idag! Förra året var jag några sekunder ifrån sub-4 och hade hoppats kliva under i år. Har ingen officiell tid men pulsklockan säger 4.02 vilket jag med tanke på vädret är riktigt nöjd med!

Kaffekask skrev:
> Grymt arrangerat som vanligt. Trevligt folk, bra
> depåer, teknik i framkant och ett sjuhelsikes
> väder för att spä på utmaningen. Hällregnet +
> blixtarna/åskan under loop två var inte att leka
> med.
>

+1

Och ett extra + för att det inte var pastasallad efteråt, tyckte korv m potatissallad var jättegott.

> Härlig bana leran till trots.
>
> Fråga: var tar eliten mest mot "bättre
> motionärer"? Skiljer ändå nästan 1h, helt
> makalöst när det ändå går rätt fort bland de
> främsta motionärerna.

Wengelin utklassade de övriga i elit i år. Att döma av varvtiderna drog han ifrån på det mer tekniska varv 2. Själv missade jag sub-3 med 2 minuter (igen). Men ganska nöjd ändå med tanke på att det var så pass lerigt att även de enklare traktorstigarna på loop 3 blev sega.

@jontis
Jag kanske är klen men jag tyckte inte det var speciellt torrt ;-) Lerigt smetigt och tungt upplevde iaf jag det som. Men kul var det! Fint arrangerat!

337626 skrev:
> Nu är ungdomstävlingen avklarad för detta år.
> Vi arrangörer längtar nu till söndagen då
> Sveriges bästa MTB-lopp drar igång.
> Ska bli så roligt att återigen få se alla
> blanka välputsade cyklar tillsammans med sina
> adrenalinstinna förare. (före starten)
> I skrivande stund håller Looparna på att pilas
> upp.
> Banan är torr och fin och allt är bäddat för
> massor av nya personliga rekordtider.
> Välkomna! Imorgon kl 11,00 kör vi. Då
> jävlar!.....

Vilken planet bor du på?

/Freddo

Ett rejält regnväder under natten eller loppet gör stor skillnad. Vad som var en torr och fin bana blev ett lerbad jag inte varit med om sedan den gången himmeln öppnade sig över Vidablick ett par år sedan.

Många som blir passiva när det blir halt på stigarna.

Jä*lar vad kul det var - och lerigt. Det var mitt första Lida Loop och jag var rädd för väggen så jag tog det lite för lugnt i början. Cyklade upp mig >120 platser sista fyra milen och gick i mål på 4h17min. Det var lite frustrerande med single track när man måste vänta och vänta in tillfälle för att komma om. En kollega på 50+ tog mig med 59 minuter så jag har lite att jobba på :)

Jag tycker att det finns rätt gott om plats för att cykla om på singeltracken om man nu skulle ha ork för det. Misstaget man gör är väl att man ligger på hjulet på framförvarande i nån slags villfarelse att de har valt bästa spåret, och sen hoppas på att man bara ska kunna vika ut och cykla om ungefär som man gör på väg.

Själv hade jag knappt ork att ta mig runt två loopar, skadeläget under hösten/vintern/våren har väl förstört säsongen typ.

/Freddo

Jag körde ikapp några småklungor och är det 4-6 cyklister på rad så blev det stopp på de tekniska partierna. Nu är jag ju amatör men det kändes tight. Vill inte göra som ollonet numero uno som gjorde två idiotomkörningar där det inte fanns plats - och körde om ändå - med risk att fälla oss bägge. It's a war out there. Nåja, skönt att vara långsam. Blir enklare att kapa tiderna :)

Som amatör kan jag tycka att de flestas hastigheter är helt sinnesjuka. Fattar inte hur de lyckas utan att slå ihjäl sig :O)

/Freddo

Min ända incident var på loop 3, en gigantiskt bred fin grusväg där två personer kände att en omkörning i bredd var bästa idén för tillfället. Jag låg till höger och väntade på omkörningen och när den kom så var den högra personen kärleksfull nog att gnugga lite på mig så att jag höll på att flyga rätt ut i grönsakerna.

Sjukt viktigt måste det ha varit för det handlade ju om de viktiga placeringarna runt 250-strecket i motionsklassen. Evig ära och berömmelse.

Jo som vanligt så är det väl en del inte helt lyckade idéer. Jag var typ fem cm från att klippa bakhjulet på någon som inte lyckades hålla sitt innerspår i en utförslöpa. Men jag tänker att det antagligen inte var så de planerade...

Jag saknade en varning på loop 2. I backen utför mot golfbanan var det lervälling och gick inte att bromsa ner så bra när man väl insåg att man inte hade fäste nog att hålla sig kvar på vägen. Så det blev till att hålla tummarna och styra ut i diket och tillbaka. Det gick iofs bra men rätt otäckt att fara ut i höggräset där man inte såg något. Av det fina spåret i diket på väg tillbaka förstod jag att jag inte var direkt först med att fara ut där.

Så en eloge till han som stod på loop 2 och uppmanade till att hålla upp blicken. Jag var slutkörd och gjorde alla misstag man kunde typ. Så när man fick uppmaning som jag sen följde i säkert 200m så gick det ju så mycket bättre :O) Fler sådana åskådare!

/Freddo

Kul bana! OCh utmanande med Racing Ralph när det blev lerigt. Det sladdade ordentligt när man tryckte på. Hade inga problem med vätan på slutet av loop 1 och de delar som gick i skogen på loop 2. Kunde köra om ganska många där (plockade ca 25 platser på loop2). Tappade mycket pga astmaproblem på loop 1. Bra alerta funktionärer i depåerna, nästan Billingenklass! Och plus för att man slapp pastasallad som efterloppsmat! Litet minus i kanten för cykeltvätten som inte riktigt hade kapaciteten att skölja bort all lera från cyklarna. Jag lär komma tillbaka nästa år, inte minst pga att jag vann en fristart!!

Första gången för mig på denna bana och absolut inte sista.
Har kört många långlopp men detta var en bana som passade mig perfekt.
Hade en ny fs som skulle invigas och Racing Ralph som jag inte kört på tidigare.
Däckval = fel för mig.

Men banan var en perfekt blandning av teknik, fart och spänning.
Bra depåer
God mat

Negativt var parkeringen då man fick ställa sig långt bort från tc.
Inga problem igentligen när man kom, men när man skulle sen släpa på väska för dusch och cykel efter en lång tävling var det ingen bra lösning.
Cykeltvätten, tja man tager vad man haver, men det var som i duscharna och tidigare skribent, inget tryck och vatten stänkte överallt...

128 av 388 i Herrar Motion för mig är jag nöjd med.

Var det en happyit så cykla runt och visa röven för alla förresten? Han cykla i nått som såg ut som ett underställ för DH-cyklister med pads på utvalda ställen och typ finmaskig brynja mellan dessa. Resultat = ingen fantasi behövdes för att lista ut hur den röven såg ut. Sporrade till att ta i lite extra och cykla om...

:O) Freddo

fphotography skrev:
> Var det en happyit så cykla runt och visa röven
> för alla förresten? Han cykla i nått som såg
> ut som ett underställ för DH-cyklister med pads
> på utvalda ställen och typ finmaskig brynja
> mellan dessa. Resultat = ingen fantasi behövdes
> för att lista ut hur den röven såg ut. Sporrade
> till att ta i lite extra och cykla om...

Var det ett par genomskinliga Assosbyxor? I så fall var det nog en randonnörgubbe som hade kommit fel.

DT skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det en happyit så cykla runt och visa
> röven
> > för alla förresten? Han cykla i nått som
> såg
> > ut som ett underställ för DH-cyklister med
> pads
> > på utvalda ställen och typ finmaskig brynja
> > mellan dessa. Resultat = ingen fantasi
> behövdes
> > för att lista ut hur den röven såg ut.
> Sporrade
> > till att ta i lite extra och cykla om...
>
> Var det ett par genomskinliga Assosbyxor? I så
> fall var det nog en randonnörgubbe som hade
> kommit fel.

Så noga kollade jag inte, jag såg mer än jag ville ändå. Men dom var nog så gjorda med flit för att ha under baggy-shorts eller nått. Det var liksom pads lite varstans typ höfter, ben och så. Fast då inte över rövhålet.

/Freddo

cubeforce skrev:
> Nån som vet om han med enhjulingen tog sig runt?

Han brukar ta sig runt första loopen vanligtvis.

/F

Brrr, det där arslet glömmer man inte i första. Körde snabbt om och försökte att tänka på annat. En jockstrap hade varit rena nikaben i jämförelse.

Tyckte att jag såg någon i starten med fullfacekruka(?)... Måste ha varit härligt fuktigt i den med regn, svett och dreggel. :P

Förresten, vad var det för stjärna som fick spel framför mig i början på loop 3? Det var världens rage med primalskrik och allt! Någon kändis här? :P

Tycker det blev ett kul lopp på ngt sätt. Hällregnet och åskan var krydda på moset.

Race King funkade perfekt nästan hela vägen. Trots regnet var det riktigt kul att cykla singel tracken i mitten på loop 2. I leran längs åkrarna på loop 3 var de mindre bra och nedför den "såpade" lerbacken innan sista grusvägen funkade de inte alls, där stöp jag rejält.

Vad körde ni för däck och hur funkade de?

greblleM skrev:
> Förresten, vad var det för stjärna som fick
> spel framför mig i början på loop 3? Det var
> världens rage med primalskrik och allt! Någon
> kändis här? :P

Inte en "hen" i gula, rosa mm kläder som skrek - Fan, helvete, skit , jävla dåliga spårval, fan igen dåligt spårval, fan jävla helvete ( Allt detta på 20 sekunder typ) men repeterade HELA TIDEN, passerade människan på tekniska partier så körde hen om mig på platten, SJUKT irreterande... hade lust att säga håll käft o fokusera på cyklingen så ser du att du kan göra rätt spårval men höll tyst ;-)

Hen från Team Corratec i rosa/gul/grön/blå dräkt lyckades jag också träffa på. Svor hela vägen upp till toppen av backen i slutet på Loop två, där jag passerade hen. När jag sen kom till lerbacken efter parkeringen i början på Loop tre hörde jag diverse svordomar som avslutades med ett könsord, och gissa vad där var hen igen. Hen bad iaf om ursäkt för sitt språkbruk när jag passerade.

Tjo!
Vicken Skiiitrolig Lida Loop det blev!
ETT STORT TACK! till alla bästa Arr./Funktionärer.

J-vla vad det small å´ blixtrade med ös-regn!
Snacka om inget "gratis"på stigturen ,"vicken" såååp-hal Lera!
Helt förstummad av stela lår!

Men vad gött de var att rulla snabbt nerförs skidbacken med lite glädje-
hopp å´ bredsladda i Mål-fållan , så att dom bästa medalj-ut-delar funktionärerna blev lite "paffa"!

Jag såg ett Skogs-Troll på 3.e Loopen! Nå´t i rött som satt å´ hukade i dikes-kanten,då blev jag
helt vettskrämd ,å´det spårade ur helt, med en liten spd-vurpa!

Ett trist inslag var att få se 2st. Killar ,jämmrandes å`liggandes i fosterställning efter vurpor på de Tekniska Singeltracksen 1.a samt 2.a loop.Hörde att Ambulasen fick göra utryckningar.
Hoppas det gick bra för er ,å´ önskar er lycka till med tillfriskandet.

Tack Tullinge SK för ett bra arr. Bra skyltat och vakna funktionärer. Loop 2 är riktigt rolig att cykla, lite tråkigt att det blir massa grusvägstransporter igen på loop 3.
Hittade rätt linje genom surhålet i år, men otb:ade i slutet av loop 3 istället. :D

Körde på X-King fram och RaceKing bak, jag hade gärna haft ett X-King bak också. Bakhjulet sladdade iväg rätt ofta för mig. Fast jag kunde nog haft lite lägre lufttryck dock.

/Freddo

Shindou skrev:
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten, vad var det för stjärna som fick
> > spel framför mig i början på loop 3? Det var
> > världens rage med primalskrik och allt! Någon
> > kändis här? :P
>
>
> Inte en "hen" i gula, rosa mm kläder som skrek -
> Fan, helvete, skit , jävla dåliga spårval, fan
> igen dåligt spårval, fan jävla helvete ( Allt
> detta på 20 sekunder typ) men repeterade HELA
> TIDEN, passerade människan på tekniska partier
> så körde hen om mig på platten, SJUKT
> irreterande... hade lust att säga håll käft o
> fokusera på cyklingen så ser du att du kan göra
> rätt spårval men höll tyst ;-)

Hehe jo men det kan nog vara hen faktiskt! Jag minns inte vilka kläder hen hade för jag hade fullt upp med att hitta ett vettigt spår runt vid passagen. =)

Körde Spesh Fasttrack fram, funkade bra, men på S-Works Renegade bak minde lyckat visade det sig. Renegade har hyfsat rot och hällfäste i blötföre men i såp-leran på de mindre tekniska bitarna gav de inget fäste uppför och i accelerationer ej eller i kurvor. Blev två små-vurpor på loop 3 (!) på otekniska men såphala traktorstigar. Hade med mig Rocket Ron som alternativt bakdäck och det var ett misstag att inte byta innan start förstås, men jag ville inte börja jävlas med slanglösa däck så sent. Kanske hade de kunnat hjälpa med stansing mm i mekzonen?

Den där Hen är Frida, hon brukar låta på det där viset i skogen, och mkt riktigt dra ifrån när d blir lättåkt :)

Tillbaka
Topp