Lida Loop - Försnack!

Stefan_Nhn

Ny medlem
Lida Loop - Försnack!
Jaha, nu är det snart dags för första tävlingen :D Inte har man tränat så mycket som man hade hoppats på, men, men,,,,, förhoppningsvis tar man sig runt innan man blir stoppad.
Någon mer än jag som ska ställa upp trots urdålig, superkass kondis?

Enervit kommer ju att någon form av " Långloppspaket". Vad är innehållet i dessa? Ska man chansa på att det finns tillräckligt på plats på tävlingsdagen eller ska man inhandla i god tid innan loppet?

Till sist. Är det någon som vet hur länge man tillåts cykla innan man blir utslängd från tävlingen? Den som höll på längst 2005 tog nästan 7 timmar på sig!?

Lida Loop - Försnack!
Stefan_Nhn skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Till sist. Är det någon som vet hur länge man
> tillåts cykla innan man blir utslängd från
> tävlingen? Den som höll på längst 2005 tog
> nästan 7 timmar på sig!?

Det står på de "varningsplakat" som satts upp i Lidaskogen inför Loopen att målgång kan ske så sent som fram till 19.00.... : )

Lida Loop - Försnack!
Det brukar inte vara något problem att handla före start men, köp inget långloppspaket om du inte provat innehållet tidigare. Du kanske tycker det smakar jätteilla eller att magen vänder sig ut och in. Drick och ät det du är van vid.

Lida Loop - Försnack!
terrängcyklist skrev:
> Det brukar inte vara något problem att handla
> före start men, köp inget långloppspaket om du
> inte provat innehållet tidigare. Du kanske
> tycker det smakar jätteilla eller att magen
> vänder sig ut och in. Drick och ät det du är
> van vid.

Jag har testat lite Enervitprodukter tidigare och det har inte vållat några problem (plåtmage). Var mest bara nyfiken vad de innehåller och hur mycket.

Hur är det där ute i Lida? Kan man ta sig en sväng runt de tilltänkta banorna eller råder det cykelförbud? Skulle vara skönt om man kunde "känna" lite på terängen lite.

Lida Loop - Försnack!
"Urdålig, superkass" vet jag inte men inte är den på topp!

Träningsplanerna sprack och sen vann jag en fristart så vad har jag att välja på...

Antingen säger man som Stenmark:

"De bar å åk"

Eller så tar jag min egen:

"Hellre sist än inte alls!"

/Leif

Lida Loop - Försnack!
Hej
Jag är anmäld trots dålig träning, inget fel på flåset men benmusklerna behöver komma igång. På långa Billingen i helgen vart låren som träkossar efter ca 3 mil och jag bröt efter att ha cyklat der första 4 milen på tre timmar.
Men det var kul att vara med och jag fick samtidigt ett bra träningspass (mjölksyraträning).
Lidalopen är ju bara 65 km men jag har hört ett oroväckande rykte som säger att dom startar uppför en skidbacke, men jag vet inte om det är sant.
Det som inte dödar det härdar och smärta är vekhet som lämnar kroppen så det är bara att tänka positivt och cykla på.
BosseL

Lida Loop - Försnack!
Bosse:
Starten uppför slalombacken är borttagen i år, du kör nerför den på andra loopen strax innan depån till tredje loopen, om jag inte läst fel...

Lida Loop - Försnack!
Ska också starta trotts att jag inte har tränat så mycket som jag skull vilja. Det jag är ute efter däremot är 2 saker, få bättre tid än förra gången och ha kul.
För det är verkligen skit skoj att träffa massor med människor som ha samma hobby, träffa engagerade människor mitt i skogen som hejar på en och sist men inte minst, komma in i mål med ett stort smile :D

Stefan: Jag har kört med Enervit paketet tre gånger (tror jag, definitivt på lida och 08xc) och jag tycker det är värt pengarna. Man får 1 ask GT tabletter, en R2 återhämtare, 2 st mindre gel förpackningar, 2 st flytande gel och jag tror det var 1 eller 2 st bar av någon slag. Allt som allt tyckte jag det funkade ok med det som fanns i påsen.
Jag tror inte du behöver vara allt för orolig för att det ska ta slut, kommer du på lördagen för att hämta ut nummerlappen så finns det säker massor kvar.

Bosse: jupp det är en skid backe i början :D men jag tror att det som ställer till problem är att du inte är ensam och det är inte mycket plats för att vingla fram i krypfart, man man kan alltid hoppa av och gå. Då skulle jag säga däremot att den sista uppför precis innan mål tog allt som jag hade kvar i benen.

Ses på banan alla!

//Piotr

Lida Loop - Försnack!
Hade tänkt att åka, men jag fick biljetter till T&T- SWE i Dortmund 10/6 så då blir det ingen Loop i år, men kanske till nästa år. Men jag var iaf. ute och tränade lerigar stigar idag, i hällregn, efter en timme i skogen tänkte jag avsluta med en asfaltstur. Nog tog det slut alltid, med en spik rakt igenom bakdäcket, och ingen pump :(
Bara att ringa sambon så att hon kunde hämta hem en hög med lera med en lång underläpp...

Lida Loop - Försnack!
Har anmält mig idag till Lida som blir mitt första race, så vad ska man tänka på inför och under racet ?
Har inte cyklat så långt tidigare, så får se hur det går.

/Magnus

Lida Loop - Försnack!
Yps skrev:
> Har anmält mig idag till Lida som blir mitt
> första race, så vad ska man tänka på inför
> och under racet ?
> Har inte cyklat så långt tidigare, så får se
> hur det går.
>
> /Magnus

Kolla på instruktionsfilmerna på deras hemsida. http://www.lidaloop.se . Dom är verkligen ett måste. Man ska kunna bemästra alla stegen innan man överhuvudtaget funderar på att köra. ;o)

Lida Loop - Försnack!
Skönt att läsa att det är fler som tar sin första tävling och ligger hopplöst efter i träningen. Räkna in en till! Målet blir att inte vara sist in i mål.

Vad gäller energi verkar det som de har ganska välfylda matkontroller, så jag hoppas det räcker bra med någon nödpåse med gel.

Från Lida loops forum:

"Kicki (2006-05-25 22:56:45)
Hej Tomas!
Vi har vätske/mat-depåer ungefär en gång per mil. Där kan du få vatten, Enervit sportdryck, bananer och Kinda Saltgurka. Det kan vara bra att ha med någon extra gel i fickan om energin verkar sina snabbt.
Vad gäller verktyg så är ett multiverktyg och en slang viktigt att ha med. Cyclecomponents kommer att ha ett antal stationer med mekservice längs banan, så du kan även få hjälp med lite mer komplicerade haverier.
Du behöver alltså inte ha med dig speciellt mycket i bakfickorna.
Lycka till!"

Lida Loop - Försnack!
Hjärtat säger "Kör Lida Loop", men hjärnan säger "Men herregud, tänk efter hur många träningspass du har avverkat det senaste halvåret!!"

Hjärnan och hjärtat får ha en liten konferens de kommande dagarna så får vi se om det blir start eller inte...

Någon som vet om det är blött och jävligt där ute i skogarna för tillfället?

/ekis

Lida Loop - Försnack!
ekis skrev:
> Någon som vet om det är blött och jävligt där
> ute i skogarna för tillfället?
>
> /ekis

Inte så värst......
Har vart ute två helger i rad och kört valda delar av looparna, visst finns det surhål och pölar men såvitt jag har förstått av mina kamrater, som vart med och kört tidigare år så går det inte att jämföra med fjolåret t.ex.

Det har visserligen regnat en hel del sen i söndags (och haglat/snöat) men framöver ser det hyffsat torrt ut i prognoserna, ganska lovande mao.

//Axel

Lida Loop - Försnack!
Körde i söndags och jag upplevde det ganska blött bitvis, den första skogsslingan på 2:a loopen är rätt blöt, lägg till rötter och berghällar oxå... sen när 100 mtb:are har åkt så kommer det att vara som förra året. Surhålet kommer att expandera och leran innan sista backen på årets första loop kommer oxå att bli värre.

Nej, vi får hoppas på sol och vind de kommande dagarna så att det torkar upp mer.
Men det kommer att bli kul!!

Lida Loop - Försnack!
Verkar som om vi kan göra en tävling i tävlingen :D Att inte komma sist =D

För att vara lite seriös (hmm, om jag nu kan) så är mitt enda mål att komma runt, träffa lite folk och ha kul. Skulle man bryta så är det väl inte heller hela världen, men så pass mycket tävlingsinstinkt har jag nog att jag inte kommer att ge upp allt för enkelt.

> > ekis: Klart du ska köra. Gör som jag och låt inte förnuftet råda.

Lida Loop - Försnack!
Låter som att det kanske till sist är väderleksprognosen som bestämmer mitt deltagande/icke-deltagande. :o)

Var finns "det beryktade surhålet"? Vilken Loop, och hur långt in på denna? Man har ju sett en del bilder på fina vurpor där...

/ekis

Lida Loop - Försnack!
Tjenare!

Jag undrar om det är någon som eventuellt är sugen på att köra hela banan nu på söndag den 4:e. Typ vid 10.00 eller liknande.
Jag kommer hem från Italien den 3:e på natten och kommer till Stockholm på morgonen. Kanske finns det någon som har lust att visa mig området och hur banan går.
Eventuellt kanske det är fler som är intersserade så kan vi dra ihop ett gäng och köra runt i lagom fart. Jag kommer vara trött då jag har hård tävling på lördag och direkt resa hem.

Skulle vara skoj om vi blev ett gäng och några som har full koll på banan.

Skriv här om någon är intresserad.

Tack och hej/ Emil Lindgren

www.emillindgren.com

Lida Loop - Försnack!
Det stämmer att vi i Spårvägen motionsgrupp ska ut i Lida området och köra nu på söndag. Samling vid Källbrink som vanligt klockan 09:00.
//Axel

Lida Loop - Försnack!
Det blir Lida loop för mig också (första gången)

Satt och funderade om det blir blött klarar man sig med torrdäck då? (michelin xrc dry)
Vissa långlopp som FMT tex kan man ju köra med slicks fast det är blött :)

Lida Loop - Försnack!
Jag kommer också att köra. Kondisen är väl rätt okej, men det är första loppet för mig så det blir spännande att se hur det är och om man verkligen orkar.

Piprökarn: finns det möjlighet att följa med er på söndag och kolla banan trots att man inte är en av er? Och isåfall, vad är/vart ligger Källbrink?

Lida Loop - Försnack!
Bonnevier

Det går utmärkt att följa med Spårvägens motionsgrupp utan att vara med i klubben. Tyvärr kan jag själv inte följa med men jag intygar att det är ett trevligt gäng som cyklar på söndagarna. Se bifogad karta var Källbrink ligger. Ta med lite pengar då det antagligen kommer att bli en paus med fika någonstans.

Hälsningar

Micke

Bilagor

• Källbrink 1.gif
    Källbrink 1.gif
    219.9 KB · Besök: 57
  • Källbrink 2.gif
    Källbrink 2.gif
    118.9 KB · Besök: 59
Lida Loop - Försnack!
Surhålet finns på loop 2 på "diagonalen". Det är den första skogskörningen på 2:a loopen. Det kanske inte ser mycket ut för världen men det är djupt!

Det är den enda "lerpölen" på den sträckan så ta det lungt där.

Lida Loop - Försnack!
Yps skrev:
> Har anmält mig idag till Lida som blir mitt
> första race, så vad ska man tänka på inför
> och under racet ?
> Har inte cyklat så långt tidigare, så får se
> hur det går.
>
> /Magnus

För det första, kör i ditt eget tempo, många tjurrusar i början och får betala dyrt efter några mil. Se till att ta dig i mål oavsett tid. Vattendepåer finns det gott om (tyckte jag) så jag hade bara en flaska som jag fyllde på, men jag kanske dricker mindre än andra. Ta med dig ett par gels och slang, pump, lagningskit, kedjebrytare, SRAM Powerlink (om kedjan går av) och vattenpåse på ryggen om inte en flaska räcker per 10km.

Lida Loop - Försnack!
Furirpipis skrev:
> Surhålet finns på loop 2 på "diagonalen". Det
> är den första skogskörningen på 2:a loopen.
> Det kanske inte ser mycket ut för världen men
> det är djupt!
>
> Det är den enda "lerpölen" på den sträckan så
> ta det lungt där.

Jag cyklade "diagonalen" i söndags och det gick faktiskt att passera genom det berömda surhålet om man valde "rätt" spår. Nu har det ju regnat en del sen dess i trakterna, men förhoppningsvis slipper vi uppleva samma blöta/gegga som förra året.

Lida Loop - Försnack!
Ja, Rog så var det ju förra året oxå, men när ett antal cyklister passerat så växte ju hålet till en riktig "dödsfara".
Så man får nog se upp lite i alla fall.

Lida Loop - Försnack!
Lite undran över startfållor.

I listan öve anmälda (Motion - Herrar / Fun Riders) så står det brevid mitt namn att jag startar i "Fålla 2" medan det i PM:et står att motionsklassen, köra lagom, som jag anmält mig till startar i fålla 6. Någon mer än jag som är lite undrande över det? Det verkar ju bara finnas fålla 0, 1 och 2 i listan över anmälda.

Lida Loop - Försnack!
Hej Stefan,

I dag eller senast imorgon kommer startlistor med startnummer mm. Där kommer exakta fållnummer framgå i samtliga klasser. Där kommer du märka att fålla 1 i motion blir fålla 5 och fålla 2 i motion blir fålla 6.

Per-Ove Kivisäkk
Tävl. Adm. Ansvarig Lida Loop

Lida Loop - Försnack!
Per-Ove Kivisäkk skrev:
> Hej Stefan,
>
> I dag eller senast imorgon kommer startlistor med
> startnummer mm. Där kommer exakta fållnummer
> framgå i samtliga klasser. Där kommer du märka
> att fålla 1 i motion blir fålla 5 och fålla 2 i
> motion blir fålla 6.
>
> Per-Ove Kivisäkk
> Tävl. Adm. Ansvarig Lida Loop

Tack P.O! Blev nästan lite orolig att jag anmält mig till "Elitgänget" =) Jag hade nooog inte platsat där :D

Lida Loop - Försnack!
Fakk !
Hann inte anmäla mig, så nu måste man vara där mellan 07.00-09.00 tävlingsdagen och efteranmäla sig.
500 jäkla pisetas...

Tips till förstagångs åkarna:
Prova sportdrycken innan så ni vet att det fungerar och inte får magproblem, aldrig prova nya drycker under tävlingar !

Blir till att ha egen langning av maxim.

Lida Loop - Försnack!
Senast vilken tid måste man vara på plats på tävlingsdagen? Starten går kl 11:10 för oss motionärer.

Senast redigerad av en moderator:
Lida Loop - Försnack!
Stefan_Nhn: Hämtar du nummerlappen dagen innan så kan du naturligtvis komma senare än 1 timme innan start, men det är nog idé att ha lite "uppvärmningsmån" innan startskottet.

Lida Loop - Försnack!
Kondisen och styrkan känns bra, men inte tekniken. Så det får bli hårdträning veckan innan loppet... Hur teknisk är banan, om man jämför med t.ex. 08XC och Långa Billingeracet?

Lida Loop - Försnack!
Skog skrev:
> Stefan_Nhn: Hämtar du nummerlappen dagen innan
> så kan du naturligtvis komma senare än 1 timme
> innan start, men det är nog idé att ha lite
> "uppvärmningsmån" innan startskottet.

Ja tänkte hämta nummerlapp och sånt på lördagen. Allt för att kunna insupa atmosfären till 110% :D
Kanske kika lite på kidsen som ska köra under lördagen.

Lida Loop - Försnack!
Vilka däck skall man ha. Semislicks eller grovdubb. Lite tidigt att svara på ännu kanske...men om det inte regnar till på söndag, vad rekommenderar ni som kört innan?

Tillbaka
Topp