Lida loop - jättekul arrangemang!

PerryE

Aktiv medlem
Körde min första riktiga mtb-tävling idag och bättre premiär än Lida loop är svårt att tänka sig. Kanonfina loopar med lagom svårighet och proffsigt arrangemang. Frågan är nu vilken nästa tävling skall bli?

Instämmer, väldigt proffsigt arrangemang och härlig terräng för det mesta (lite mkt väg på sista loopen men då är man så trött att man inte klagar...) .

Helnöjd med cykeln (Giant Anthem 29er heldämpad) och insatsen 3.59h.

Varken cykel (Epic) eller däck (Speedking) var en begränsning i mitt fall. Gick relativt sett bättre där det var lite knixigt medan jag tappade på grusvägarna. 3.40 i mitt fall vilket är OK med tanke på att jag bara pendelcyklar

Körde mitt första lida loop idag på en hardtail, och måste erkänna att en dämpare till hade inte setat i vägen, kändes duktigt i ryggen mot slutet.

Har kört Lida Lopp 3 gånger och det blir bara bättre för varje år. Kul med lite nya bandragningar för året och mycket bra fungerande arrangemang i allt övrigt. Hammarby Hill XC har mycket att lära...

Också mitt första. Körde dock "bara" dubbeln. Kul men jobbigt. Mkt bra arrangemang både igår för kidsen och idag. Som någon skrev lite för mycket grus där man blir lite avhängd men på det hela super.

Jag var där idag också och det vart en riktig skitdag, men inte pga av arrangören dock. De gör ett mycket bra jobb och det känns som det är parkeringsplatserna som kommer att begränsa deras möjlighet att växa. Banan sväljer bra med deltagare och de har möjligheten att släppa vid fler tidpunkter.

Känns bra som motpol till hösten neggodiskussion om svårigheterna att växa.

/Freddo

Mycket halkigare än förra året men roligt som vanligt. Många små lättare vurpor, inte minst för att framförvarande fick stopp. Sämre tid än förra året men ungefär samma placering. Kände mig stark på sista loopen..

Japp, stabilt genomfört av Tullinge som vanligt. Kul att de hela tiden utvecklar konceptet och testar nya grejer, displayerna vid varvningarna var riktigt bra, att direkt få återkoppling var man ligger till i sin klass är en liten extra bonus som är riktigt trevligt, likaså en stor display med alla namn på de som kommer i mål. Jag tyckte att banan blev lite roligare med lite lera, sådär lagom mycket.

Håller med om att parkeringen var ett minus. Min fru och våra två barn (5 resp 6 år) gick cirka 1,3 km fram och tillbaks mellan parkeingen och TC. Ingen längre sträcka men ibland är barn inte på gott humär - lyckligtvis var det inga större problem idag men en annan gång kanske det inte gått lika bra

Första långloppet för mig. Bra arr med depåer, after bike mat, cykeltvättar mm. Tråkig bana dock, tycker det var alldeles för mycket grusvägar. Ligga å köra klunga på mtb känns sådär.. Trist att det blivit den utvecklingen på de svenska långloppen, det har ju inget med mtb att göra överhuvudtaget.
2:54 blev min premiärtid.

Ett hemligt tips är att vara på plats i god tid, vi rullade in vid nio (två timmar innan start) och då hade inte ens den borta gräsparkeringen öppnat och det fanns gott om plats. Kanske inte ett alternativ om man har med sig en hel familj med småbarn att vara där så tidigt, men alternativet är kanske värre...

Angående parkeringssituationen är det svårt att tänka sig hur det annars skulle gå till. Kanske en lite minibuss som kör skytteltrafik mellan de avlägsna parkeringarna för trötta åskådare? Det är nog svårt att kombinera oändliga parkeringsmöjligheter med naturnära MTB-cykling :)

Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Trist att det blivit den utvecklingen
> på de svenska långloppen, det har ju inget med
> mtb att göra överhuvudtaget.

När var långloppen något annat menar du? Finnmarksturen är ju klassikern i sammanhanget och den har ju alltid innehållit mycket grusväg. Kikar man utanför Sveriges gränser är det väl inte ovanligt med ännu större andel grusvägar?

Verkligen rolig bana med i min mening riktig Mtb terräng. Stor plus till alla flagvakter osv som jag upplevde som vakna.
Är det någon annan än jag som fått ett DNF i den preliminära resultatlistan? Mitt DNF stämmer inte då jag fullföljde. Sjukt irreterande om det skulle missa något där då det handla om att komma upp i fålla ett alt två från trean som jag står i nu.
Ser att det är många i H30 som fått DNF, stämmer alla dom verkligen?
Enl min GPS fil torde jag kommit in runt 2.39.50-2.40.00 vilket skulle ge en 8plats i H30 som jag inte är särkilt intresserad av att ge bort:-).

1817 skrev:
> Verkligen rolig bana med i min mening riktig Mtb
> terräng. Stor plus till alla flagvakter osv som
> jag upplevde som vakna.
> Är det någon annan än jag som fått ett DNF i
> den preliminära resultatlistan? Mitt DNF stämmer
> inte då jag fullföljde. Sjukt irreterande om det
> skulle missa något där då det handla om att
> komma upp i fålla ett alt två från trean som
> jag står i nu.
> Ser att det är många i H30 som fått DNF,
> stämmer alla dom verkligen?
> Enl min GPS fil torde jag kommit in runt
> 2.39.50-2.40.00 vilket skulle ge en 8plats i H30
> som jag inte är särkilt intresserad av att ge
> bort:-).

Kanske det är därför det tar sån tid att få upp resultaten på hemsidan.

Jag tror att många blandar ihop XCO med XC Marathon när de klagar på grusvägar och annat. Dom har helt enkelt anmält sig i fel disciplin.

Personligen känner jag mig som en stor megarookie just nu med den vishet man bara kan ha efter att man faktiskt har gjort nått.

Det börjar med att jag i nån slags missriktad peppning ökar trycket i bakdämparen, för att jag är rätt att det ska slå igenom. Samtidigt misstänker jag underlaget är sådär så jag släpper ur lite tryck i bakdäcket. Som alla rävar redan räknat ut så fick jag naturligtvis bakhjulspunktering och det i nån utförslöpa redan innan single tracken. Typ 7km in på loop 1, vilket tar hela 21 minuter att fixa. Pga av fipplet så orkar jag inte pumpa upp rätt tryck så jag får ta det lugnt till första vätskekontrollen där jag kan låna en fotpump. Eftersom jag använt min enda extra slang så pumpar jag i extra högt tryck för att förhindra ett snakebite till.

Det resulterar i att jag nu har en för hårt pumpad bakdämare och ett för hårt pumpat bakhjul. Så min resa genom skogarna är milt uttryck halkig. Spelade ingen roll om det var uppför, nedför eller på platten så halkade min cykel runt. Jag kunde inte ens leda cykeln utan att den skulle halka ner i varende grop den kom åt. Det resulterade bl a i en schysst vurpa.

Så det hela känns som en enda "gör-om-gör-rätt"-lektion.

Men jag gillade arrangemanget som sagt. Fast cykelkläderna var snyggare förra året.

/Freddo

Torvtjuven skrev:
>>
> Kanske det är därför det tar sån tid att få
> upp resultaten på hemsidan.

Nu är resultatet uppe och jag står fortfarande som DNF. Vad trött jag blev nu.........fuck.

Torvtjuven skrev:
> Kanske det är därför det tar sån tid att få
> upp resultaten på hemsidan.

Va, nu har du fel?? Prel. resultaten fanns ju live snabbare än så går det inte. Dessutom webradio och TV. Nu finns även resultaten som pdf. Betyg 5 av 5 möjliga på resultatservice.

Gick annars hyfsat för min del 3.02 i motionsklassen. Relative mycket köande på singletrack bitarna. Personligen gillar jag blandingen på långloppen i Sverige. Att köra 3-4 timmar teknisk singletrackmed 1000+ deltagare skulle bli mycket svårorganiserat. Och var hittar man det?

1817 skrev:
> Enl min GPS fil torde jag kommit in runt
> 2.39.50-2.40.00 vilket skulle ge en 8plats i H30
> som jag inte är särkilt intresserad av att ge
> bort:-).

starkt kört, en gång i tiden körde vi typ jämnt men tydligen inte längre :)

det var en hel del riktiga dnf:er i h30 idag.

resultaten fanns där tidigt om ni gått in under liverapporteringen.Kanonrace tycker jag, en perfekt kombo mellan singeltrack,löparspår,grusväg och stigar

Någon som sett några bildlänkar? kändes som det togs en del bilder därute

Lida loop var ett grymt arrangemang som vanligt, inte bara som utställare den här gången.

Det var länge sedan jag hade så här kul med kläderna på :D (3:39:37 blev facit)

Senast ändrad:
.fredrikw skrev:
> 1817 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enl min GPS fil torde jag kommit in runt
> > 2.39.50-2.40.00 vilket skulle ge en 8plats i
> H30
> > som jag inte är särkilt intresserad av att ge
> > bort:-).
>
> starkt kört, en gång i tiden körde vi typ
> jämnt men tydligen inte längre :)
>
> det var en hel del riktiga dnf:er i h30 idag.

Haha tack ska du ha Fredrik. Antar att vinterns timmar på TC gett något:). Tyvär lyser ett stort DNF bakom mitt namn som börjar störa mig ordentligt nu. . . Nu är det väl kört antar jag att göra något åt det också.

1817 skrev:
> Torvtjuven skrev:

> Nu är resultatet uppe och jag står fortfarande
> som DNF. Vad trött jag blev nu.........fuck.

Jag har också DNF. Var toknöjd också med strax under 3h. sportklassen, Kan det va så illa att man helt enkelt kan bli utan placering? Hade tänkt att köra i princip hela kuppen för att få en total...

Kan vara fel med dnf etc. Väldigt många fel startnr i resultatlistan. Omkastade liksom
Men kul lopp. Såg ett par elaka vurpor hoppas det gick bra för dessa, en var riktigt ruggig..

Rulla skrev:
-------------------------------------
>
> Jag har också DNF. Var toknöjd också med strax
> under 3h. sportklassen, Kan det va så illa att
> man helt enkelt kan bli utan placering? Hade
> tänkt att köra i princip hela kuppen för att
> få en total...

Jag fick tipset att Maila till info@lida.se. Gör det samma du och förklara. Jag gjorde det innan resultatet låg ute och ringde även för att uppmärksamma dom om problemet. Verkar ju iofs inte som om något hänt men då har man ju Ialf försökt.

Kul arrangemang bra jobbat av arrangörerna!

Vill man vara säker på parkering kommer man som sagt i tid jag var där innan 9 och hade inga problem.

Jag tyckte det var en bra blandning mellan singel track och grusväg. Rent praktiskt tror jag att det helt enkelt är svårt att hitta fler stigar. Och som motionär kändes det alldeles lagom jag hade en tid på dryga 4 timmar (nästa år skall jag under 4). Jag startade i långsamgruppen och då var det kö för att cykla dom första singeltracksen. Känns mer som det är det som kommer att sätta begränsningen i framtiden om man vill öka deltagarantalet.

1817 skrev:

>
> Jag fick tipset att Maila till info@lida.se. Gör
> det samma du och förklara. Jag gjorde det innan
> resultatet låg ute och ringde även för att
> uppmärksamma dom om problemet. Verkar ju iofs
> inte som om något hänt men då har man ju Ialf
> försökt.

Fel mailadress, ni ska maila till info@lidaloop.se

Förstår att ni är frustrerade över felen i resultaten men det brukar oftast gå att fixa till, det har ju inte gått så många timmar än efter målgång. Vi hade ett helt TC att riva igår, idag startar allt efterarbete. Mvh Roger/Tullinge SK

gzon skrev:
> Att köra
> 3-4 timmar teknisk singletrackmed 1000+ deltagare
> skulle bli mycket svårorganiserat. Och var hittar
> man det?

Förstår att det måste vara grus i början för att sprida ut fältet. 1:a och andra loopen på lida är väl ganska optimalt med succesivt mer och mer stig. Men sen kommer tredje loopen med väldigt mycket grusväg igen vilket leder till trist rulleåkning, där det är svårt att göra något åt placeringen. Stig sista loopen hade varit mer utslagsgivande.

Lingon skrev:
> Första långloppet för mig. Bra arr med depåer,
> after bike mat, cykeltvättar mm. Tråkig bana
> dock, tycker det var alldeles för mycket
> grusvägar. Ligga å köra klunga på mtb känns
> sådär.. Trist att det blivit den utvecklingen
> på de svenska långloppen, det har ju inget med
> mtb att göra överhuvudtaget.
> 2:54 blev min premiärtid.

Det känns skönt att någon med gedigen erfarenhet av långlopp och olika banor sitter på facit om hur det ska vara.

Mitt första MTB-lopp (körde double loop) o det var riktigt skoj. Arrangörerna ska ha en eloge för arbetet de lagt ner, allt flöt på kanonbra.
Nu har jag fått blodad tand och ska åtminstone hinna med ett lopp till den här säsongen.

p.s. min 6-åriga son tipsade om raketmotor på cykeln o det ska jag fundera på till nästa år d.s.

Ridley skrev:

> Det känns skönt att någon med gedigen
> erfarenhet av långlopp och olika banor sitter på
> facit om hur det ska vara.

Mitt första långlopp iofs och min första mtb-tävlig på väldigt länge, men jag har kört ganska många MTB-tävlingar back in the days. Visst går det att arrangera tävligar med stig. Särskilt sista 3:e delen av loppet.

Är otroligt imponerad av arrangemanget som helhet - tror också att det är svårt att ha mer teknisk bana med drygt 1000 deltagare. De som klagar på strul med felaktiga tider och liknande skulle prova på att vara med att arrangera tävlingar av den här typen. Har själv varit med om att arrangera stora orienteringstävlingar och det är mycket som skall klaffa och många som arbetar mycket hårt för att få ihop allting.

Jag hade som sagt kul - största minus för egen del är väl att min 6-åriga dotter är besviken över att pappa inte vann. Hon lär ju vänja sig efter ett par tävlingar till ;). Dessutom hade hon velat tävla på lördagen men kändes lite för tidigt att börja med sådant tycker jag.

Rocket Ron funkade kanon för mig.

Speedskejtarn skrev:
> Vilka däck var det som funkade bra?

fast det är väl detta som är lång-lopp, blandning av tekniska partier och mer lättåkt.
Du är nog mer ute efter en XC-tävling.

Lingon skrev:
> Ridley skrev:
> -----
>
> > Det känns skönt att någon med gedigen
> > erfarenhet av långlopp och olika banor sitter
> på
> > facit om hur det ska vara.
>
> Mitt första långlopp iofs och min första
> mtb-tävlig på väldigt länge, men jag har kört
> ganska många MTB-tävlingar back in the days.
> Visst går det att arrangera tävligar med stig.
> Särskilt sista 3:e delen av loppet.

Startnumrerna har blivit fel i den första startlistan. Troligtvis missade jag att ta med den kolumnen när jag sorterade några klasser igår i tröttheten. Kommer bli rätt i nästa version i kväll.

Vi har just nu tre kända fall av DNF som ska vara godkända. Vi kommer under dagen reda ut tiderna med backupsystemet. Vårt problem med resultaten är att många som bryter åker i mål och säger inte till. Så därför måste vi diska folk som har orimliga tider, men det blir ju bedömning. Vi har mellantid 1, mellantid 2, förvarning och mål som vi kan dra slutsatser på. I de två fallen som var ovan hade de varken förvarning eller måltid registrerad dock mellantider och då diskade vi dem. Dessa verkar som chipet lagt av under tiden, rapport är skickad till tidtagningsleverantören. Någon enstaka kan tyvärr bli fel, det gäller åt båda hållen men de reder ut sig dagen efter om man säger till (info@lidaloop.se).

Speedskejtarn skrev:

Jag hade Rocket Ron i bak och RaceKing i fram. Efter ett snakebite i bak hade jag för högt tryck tror jag, för det funka inte alls. Jag har nog aldrig varit med om att det varit så halt i bak. Det var rätt halt i fram också men det stör mig inte riktigt lika mycket.

Nån som vet hur bra Biltemas manometer på fotpumpen är? Jag hade dryg 3bar från början, enligt biltema-pumpen, och fick snakebite och efter ha lånat en blackburn, tror jag, hade jag runt 4bar och det var stor skillnad. Så jag funderar på om Biltemaspumpen jag har visar lite glädjesiffror...

Jag körde ju Double Loop och hade hoppats på ett lite bättre resultat så man kanske hade vågat sig på fullängd nästa år, nu får vi se hur det blir.

Mvh
Freddo

Speedskejtarn skrev:

De däck som funkade bäst var nog de som framfördes av någon som var van vid hur de betedde sig vid lera och väta, och där lufttrycket var anpassat till underlaget och cyklistens vikt.

Tråkigt svar, men det ligger nog närmare sanningen än att försöka hitta det mest optimala däcket inför varje tävling.

Själv körde jag med Maxxis Ikon, halt är det oavsett vilket däck man än har, men jag har hygglig koll på hur de beter sig när det blir blött så det funkade tillräckligt tycker jag.

gzon skrev:
> Torvtjuven skrev:
> > Kanske det är därför det tar sån tid att
> få
> > upp resultaten på hemsidan.
>
> Va, nu har du fel?? Prel. resultaten fanns ju live
> snabbare än så går det inte. Dessutom webradio
> och TV. Nu finns även resultaten som pdf. Betyg 5
> av 5 möjliga på resultatservice.
>
> Gick annars hyfsat för min del 3.02 i
> motionsklassen. Relative mycket köande på
> singletrack bitarna. Personligen gillar jag
> blandingen på långloppen i Sverige. Att köra
> 3-4 timmar teknisk singletrackmed 1000+ deltagare
> skulle bli mycket svårorganiserat. Och var hittar
> man det?

Jag menade ingen kritik i mitt inlägg, utan att det kanske var nåt som hade strulat till det så att det var svårt att sammaställa allt. Skrev inlägget precis som resultaten kom ut i pdf-form på hemsidan ironiskt nog :)

fredrikw skrev:
> Speedskejtarn skrev:
> -----
> > Vilka däck var det som funkade bra?
>
> De däck som funkade bäst var nog de som
> framfördes av någon som var van vid hur de
> betedde sig vid lera och väta, och där
> lufttrycket var anpassat till underlaget och
> cyklistens vikt.
>
> Tråkigt svar, men det ligger nog närmare
> sanningen än att försöka hitta det mest
> optimala däcket inför varje tävling.
>
> Själv körde jag med Maxxis Ikon, halt är det
> oavsett vilket däck man än har, men jag har
> hygglig koll på hur de beter sig när det blir
> blött så det funkade tillräckligt tycker jag.

OK, tack. Du har säkert rätt i att vana och rätt däckstryck betyder mer än själva däcket men jag kör på Raceking som jag tycker funkar bra så länge det inte är för djup lera. När det blir mycket blött och lerigt tycker jag att Mountain King är bättre - föga förvånande :D

squarepusher skrev:
> Rocket Ron funkade kanon för mig.
>
> Speedskejtarn skrev:
> -----
> > Vilka däck var det som funkade bra?

+1 !
Ro-Ron 2,25" snakeskinn,med ca 1,9 Bar !

Lida Loop är ett suveränt arr.!
Bra bana,proffsigt arr.
Bock å Tack för i år !

Tillbaka
Topp