Liggcykel / recumbent bike

Oh juste... ibland blir man trött på att 'försvara' sina erfarenheter när man 'skojar' om liggcyklar, det verkar jag har mina egna fördomar. Ursäkta mig...

Om nån i stockholmsområdet har råd med att sälja liggcyklar brevid MTBs, det är just det som saknas egentligen, man kan ju inte testcykla på nätet...

Jag tycker det är skitkul med inlägg om liggcyklar!
Allt som rullar på två hjul och med människokraft är intressant för mig, för övrigt godtar jag tre och fyra hjul också så länge det inte finns motorer med i spelet. Men nu snackar vi om ju cyklar som inte finns i butiker, det skulle vara kul att prova. Ingen i 08-området som är villig att ställa upp för demonstration?
(om det är så att det är helskäggstvång så har jag ett lösskägg som inte används mer än på julafton, är det OK;-)

Kanske kan vi organisera en liten möte då? Vänta lite, jag håller med på fråga några...

Men om ni vill prova min cykel, då vill jag prova era cyklar också! ;-)

Jag lånar gärna ut min:

5utfor_jonas.jpg

/jonas

Hittade ett par intressanta länkar,
<http://www.angletechcycles.com/bikes/index.htm>
<http://www.recumbentcyclistnews.com/faq.html>
skulle vara kul att pröva någon gång.

Per
<http://lowdin.nu>

Jag testar väldigt gärna oxå vid tillfälle...

kom just ihåg två relaterade projekt för framtida transportsystem...

den ena kallades Velohighway och bestod av upphöjda o inkapslade "spår" där strömlinjeformade liggcyklar gick på räls till den station som man programerat in i datorn, det enda man behövde göra var att trampa o så vips var man framme... flera såna "kapslar" kunde bilda "tåg" o på så vis öka hastigheten...

det andra var faktiskt grundaren av Moots som klurat ut o det liknade velohighway projektet men istället för inkappslade spår så byggde det på vajer ala linbana... Kent som han heter hade tydligen byggt en testbit på sin tomt o trampade till brevlådan på den...

kanske mkt SciFi men ändå rätt kul...

Helkul forum, att mtb folket var så intresserade av liggcyklar, själv
använde jag min gt till skog och vardagscykling men även några
långfärder. Tills jag fick tag i min superlåga racer, nu står mtbn mest
i garaget och vilar, har faktiskt funderat på att sälja den men behåller
den för säkerhets skull. Dom gånger jag har varit ute med den har
det mest varit besvärligt sadeln, handlederna plus att man måste
vänja tillbaka sig till upprätt cykling (lika svårt/enkelt som att lära
sig liggcykla)

Dom som har testat min extremracer har en del kommit iväg direkt
alltså inte ens testrullat, medans andra och då oftast inbitna cyklister
bla en kompis som har tävlat mycket, där gick det inte alls.

Tror att dom flesta liggcyklister ställer upp när dom synts till med
provcykling mm. På HPV föreningens hemsida finns det även infomation
om möten/träffar mm. http://www.liggister.org

Är det någon falkenbergsområdet som vill testa lågracer? hör av dig.

Ni som är 08 och vill testcykla...

Stockholms liggister har haft ett möte början av November och det verkar att nästan kommer inte att hända i år 2003. Det är ju trevligare att ha lite bra väder när man möter... jag lovar att vi bjuder er på nästa mötet.

Till dess, om du ser nån liggist ute i stan, man kan alltid försöka att fråga...

MVH,

Frederik

P.S: Om nån har spd och jätte stor interess att prova en hembyggd Velomobil (måste vara mellan 1m77 - 1m85 och ansvarsfull) eller en roddcykel Thys 222 (utan styrdampare, lite svårare) och kan inte vänta till näste mötet, då får du fråga mig i alla fall. Min gamla MTB, Empella Bonfire med stålram, Xt, GS X-ray och de första Judy och V-brakes är också tillgångligt om du är nästan precis lika stor som jag är... ;-)

Hej igen!

Om man skall cykla seriös terräng så är det det här som gäller:

http://kineticextreme.com/

Man tävlar med tandem- eller singelamfibiecyklar i fruktansvärd terräng och djupt vatten! Har funderat på att arrangera något liknande i Göteborg. (:-{)

Med fånig cykel,
Peter

Av någon anledning kom min kommentar öhö att rikta sig till helt fel person. Det var inte Fredrik som talat om "liggcykelträsk" utan en annan person. Det var låga skämt av denna typ jag reagerade på och inte på det Fredrik skrivit. Jag passar samtidigt på att be om ursäkt för denna oförlåtliga lapsus och lovar att den inte ska upprepas igen. Erik

Såg en dokumentärfilm på tysk TV. Den handlade om att sätta hastighetsrekord på cykel. Personen som sattte rekordet 264 km/timme cyklade bakom en roadstar som hade en slags låda baktill som han cyklade i för att slippa luftmotståndet.
För att kunna komma upp i den hastigheten var de också tvungna att till en början dra igång cykeln. När han väl var uppe i en viss hastighet (minns inte längre hur hög) kapade man linan och han cyklade själv.

Ah, en gammal god tråd, återupplivad i bästa frankenstein-anda.

Det ovanstående är alltså strängt förbjudet enligt IHPVA (det internationella liggcykelförbundet, ungefär) vad gäller hastighetsrekord. Att få draghjälp och att inte kunna starta själv diskvalificerar omedelbart ett ekipage. Däremot är det helt Ok med alla aerodynamiska hjälpmedel på cykeln.

Bifogar en käck bild av världens just nu snabbaste cykel enligt IHPVAs regler.
Img_2263_sm.jpg

Patrik K skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg en dokumentärfilm på tysk TV. Den handlade om
> att sätta hastighetsrekord på cykel. Personen som
> sattte rekordet 264 km/timme cyklade bakom en
> roadstar som hade en slags låda baktill som han
> cyklade i för att slippa luftmotståndet.
> För att kunna komma upp i den hastigheten var de
> också tvungna att till en början dra igång cykeln.
> När han väl var uppe i en viss hastighet (minns
> inte längre hur hög) kapade man linan och han
> cyklade själv.

Kan vi inte skaka liv i den här tråden igen? Snälla...... ;-)

Skulle så gärna vilja bygga ngt. den här sommaren. Några vettiga eller bara enkla idéer?
Vet att man kan göra sittcyklar, genom att sätta bakrehalvan av en hoj på framgaffeln, och trampa som en trehjuling, typ... Kunde kanske vara en början. Svetsfritt dessutom.

I höstas byggde jag en liggcykel av en gammal vikcykel från biltema, en fram gaffel och ett vevparti från en annan cykel var den som blev grunden. Sittsen lånade jag från min trike men det ska göras en sitts i år är det tänkt, bilden är från första provcyklingen och det har gjorts lite små ändringar sen men grunden är den samma. Allting är bulltat på vikcyklen, ingen svetsning behövdes.

Bilagor

• P1010771(1).JPG
    P1010771(1).JPG
    93.6 KB · Besök: 27
Voff! Nu blev det att svetsa av... Jaja. Det kan kanske ordnas. Roliga byggen!
Skall försöka hitta rätt på sidorna där man bara hakat på en bakhalva på framgaffeln.. Simpelt!

Hallå alla som älskar cyklar i alla dess former.

Jo tänkte berätta om en fantasi jar har, att någon bygger en kapslad cykel för 10 personer som går på tågräls.
Super effektivt rullmotstånd. Stål mot stål.
Super effektiv säkerhet. Omöjligt att trilla/krocka.
Super efektivt vindmotstånd.
Släng gänrna in 10 st cyklister från ett pro tour lag och låt dem slå x 2000s tidtabell malmö-stockholm.
Ärligt hade det inte kunant vara möljligt?

gilalr fortfarande detta klippet från youtube om den flygande greken och den flygande britten.

All heder åt pionjärerna inom transport, liggisterna.

Borde väl gå att testa, på samma sträckor som det körs dresin? Inlandsbanan kanske?
Ett pedaldrivet X2000... Vad skulle biljetterna få kosta om man trampade med?

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan vi inte skaka liv i den här tråden igen?
> Snälla...... ;-)

Ja, ja! Ok då! Det enklaste att utgå från om du skall svetsa en egen ram är fyrkantrör. Min lågräser är byggd av enkla 40*40*1,5, som går att köpa på många ställen. I och med att man använder fyrkant så blir det enkelt att fixa jigg: En stor spånskiva, till exempel. Bara att spänna rören platt emot!

Min lågräser: http://www.liggister.org/zoxy2.htm

Liggcykelguiden, med många hembyggen: http://www.liggister.org/cykelfakta.htm

Tillbaka
Topp