Light bicycle scam?

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
Light bicycle scam?
Tänkte köpa 5 hjul från Light bicycle. De presenterar ett vettigt pris men vill sedan ha USD 344 i frakt (för deras billigaste alternativ, betydligt mer för UPS eller motsvarande) och USD 80 ”handling fee” som de inte omnämner i offerten men lägger till i sista sekund.

Parallellt med alltihop får jag en offert från en av deras andra säljare på ett annat hjulpar, då med USD 128 frakt.

När jag påpekar det för säljaren som försöker kränga 5 hjul skriver hon att USD 128 är för ett hjulpar, 5 hjul kostar USD 344 att skicka.

Det är märkligt att det skalar så dåligt att det kostar mer i frakt per hjul ju fler hjul man köper.

Jag har handlat hos LB för länge sen och minns inget sånt här bullshit från den gången. Är det någon här som handlat från de på sistone och vad är i så fall era erfarenheter?

Light bicycle scam?
Jag handlade från dem förra vintern. Frakten var dyr men det fanns olika fraktalternativ att välja på då. I slutändan hade jag lika gärna kunnat handla från Hunt. Hjulen är dock riktigt bra.

Light bicycle scam?
Inga erfarenheter fr dem, men fraktpriser fr Asien har stigit rejält den senaste tiden.
Nog för att det blivit dyrare men att det ska kosta mer per hjul ju fler man köper känns orimligt.

Jag handlade från dem förra vintern. Frakten var dyr men det fanns olika fraktalternativ att välja på då. I slutändan hade jag lika gärna kunnat handla från Hunt. Hjulen är dock riktigt bra.
USD 344 var för deras billigaste alternativ. De andra kostade i storleksordningen dubbelt så mycket.

Vi har köpt in diverse prylar till företaget från Kina på sistone och även om det inte är billigt med frakt så känns det här inte rimligt, utan snarare som att de försöker markandsföra fälgar med vad som ser ut som OK priser ända till man faktiskt ska beställa.

Jaja, jag får väl sluta gnälla och cykla vidare på mina gamla piss-hjul :)

Light bicycle scam?
Vad kostar frakten för 1 hjul då? Kanske har att göra med förpackningsmaterial och storlek på kolli för ett ensamt hjul.
Sen känns ju 24€ extra frakt som ett litet bekymmer om man beställer 5st hjul

Light bicycle scam?
fraktpriserna från asien har ökat över 400% pga pandemin sen så 5 hjulkartonger passerar säkert en viss paket storlek mao frakten ökar pga volymen dom skickar lixom inte hjulen ett o ett om du beställer fem st

Light bicycle scam?
Jag ser inget direkt konstigt med fraktkostnaden.

Du kan inte slå ut fraktkostnaden per hjul utan måste utgå från hur stora och tunga försändelserna är (paketen). Förenklat är det volymen och vikten som avgör vad det kostar att skicka något. Googla "fraktdragande vikt" (kallas ibland för "fraktbärande vikt") så får du en inblick i hur priserna sätts.

De hjulpar jag har köpt har skickats i samma kartong. Hade kartongen bara innehållit ett hjul istället för två hade kartongen bara varit något mindre. Däremot väger ett paket med bara ett hjul mindre vilket borde innebära ett lägre pris. Jag gissar att de skickar två hjul per kartong och det femte hjulet i en egen kartong (tre kartonger totalt).

En grov och förenklad uträkning ger följande:
Om en kartong med två hjul kostar $128 så kostar två kartonger med två hjul i varje kartong (totalt fyra hjul) $256 (128 x 2). Det tredje paketet med det femte hjulet som skickas i en lite mindre kartong och som väger mindre skulle då kosta $88. Det känns fullt rimligt.

Light bicycle scam?
Det är ju lite problemet, att det är svårt att ge mängdrabatt bara för att du köper fem hjul, på frakten. Något där de själv kanske inte styr priset.

Light bicycle scam?
Jag måste tillägga att jag tycker att $344 för frakt av tre paket är ruskigt dyrt. Kanske inte orimligt, men i mina ögon dyrt. Speciellt om jag jämför med vad jag har har betalat för frakt från avlägsna länder till lilla Sverige innan pandemin.

Light bicycle scam?
Jag köpte ett par fälgar från Light bicycle i april och betalade 107 USD för frakten. Det var deras "TPD tax prepaid" som om jag fattat det rätt fungerar så att de skickar dem till Nederländerna, där de sedan skickas vidare så att man kringgår tull, moms och avgifter som annars tillkommer om de skickar direkt. I priset ingår då deras importavgifter till EU.

Light bicycle scam?
"På grund av en snabb ökning av efterfrågan efter flera månader med stiltje för branschen så ligger containertillgängligheten för 40ft HC just nu på bara 0,05 CAx, jämför med 0,63 samma tid förra året”, skriver Container xChange i sin senaste rapport över det så kallade containertillgänglighetsindexet. En index-siffra som ligger under 0,5 betyder att de råder brist på containrar i världen medan en siffra som ligger över 0,5 betyder att det är överskott på containrar.

Light bicycle scam?
Fraktpriserna är helt galet höga nu, därför jag valde Trifox, eller ja var väl inte bara därför, de garanterade även utebliven skattesmäll. Kan dock inte rekommendera Trifox, skulle likställt dem med att gå utan cykel, ja att börja gå alltså.

Tyvärr.

Light bicycle scam?
Ok, bara att vänta tills fraktpriserna normaliseras då antar jag. Och lite märkligt tycker jag ändå att det är att vi lyckats få prylar med motsvarande mått och större vikt levererade från Kina nu under pandemin till mer humana priser.

Light bicycle scam?
Samma hos Planet X. Skulle beställa 2 st ramar till mig (en till mig, en till en kompis) och det blev dyrare än att beställa en och en.

Light bicycle scam?
Nu skrev LB och informerade om att de vill ha USD 394+80 för frakten istället som svar på att jag väntar till de kan erbjuda rimlig fraktkostnad efter att pandemieffekten lagt sig.

Om den på slutet uppkomna ”handling fre” skriver de är ”As for the handling fee is a guarantee for your right to this order.”. Så den förblir i min bok en ren hittepå-avgift.

Får väl hoppas pandemin lägger ner, av flera skäl, hjulköp är inte det viktigaste av dem.

Light bicycle scam?
Blev tvungen att gräva upp min senaste beställning som jämförelse. Beställde 5 fälgar som skeppades i en hjullåda. 202 USD frakt + 34 USD handling för en beställning på 785 USD. Det var dock inklusive tull och moms för införsel i Sverige och mycket riktigt behövde jag inte betala något när det förtullades.
Håller med om att det inte blev jättebilligt i slutändan men hjulen blev bra =)

Light bicycle scam?
Nu skrev LB och informerade om att de vill ha USD 394+80 för frakten istället som svar på att jag väntar till de kan erbjuda rimlig fraktkostnad efter att pandemieffekten lagt sig.

Om den på slutet uppkomna ”handling fre” skriver de är ”As for the handling fee is a guarantee for your right to this order.”. Så den förblir i min bok en ren hittepå-avgift.

Får väl hoppas pandemin lägger ner, av flera skäl, hjulköp är inte det viktigaste av dem.
Handling fee syns mig veterligen som en post i inkorgen innan man beställer och är för att täcka kostnader för betalningsmedel som Paypal.

Light bicycle scam?
Kollade på eie där jag senast Beställde grymma hjul i från .
Ser ut att ta 100$ för ett hjulpar och sen 45$ för varje extra hjulpar .
Så något billigare frakt än lb men att kalla det scam är nog att ta i .

Light bicycle scam?
Det är ju en knepig speditör, skulle jag säga. Incitamentet blir ju att skicka små försändelser, vilket tar mer tid att hantera och alltså blir dyrare. Med Incitament inom logistik så kan vi titta på FedEx som alltid hade förseningar i Memphis, deras stora nav i hela organisationen i USAmerika. De försökte med massor av tricks, och hela tiden så betalade man terminalarbetarna timpenning. Så var man två timmar sen så fick alla två timmar mer lön. Efter ett tag gick det upp ett Liljeholmen och man bytte till ett ackordsystem och vips var man klar i tid varje dag.

Light bicycle scam?
Nu skev de igen (utan att jag skickat ytterligare förfrågan). Denna gång:

According to the price changes of the forwarder's quotation in these two years, the price of USD344.4 for two pairs of wheelsets and one rear wheel is the lowest.
The price of USD344.4 is a pre-pandemic level, but now USD393.6 is due to the epidemic situation.

Så nu var visst inte USD 344 något pandemipris som de hävdade innan. Det kanske är värt att köpa hjul där i alla fall, men jag kan inte hjälpa att drabbas av känslan att någon ljuger mig rakt i ansiktet. Den känslan blir inte svagare av att de alltid klipper bort tidigare konversation när de svarar (förutom när det är till deras fördel att ha kvar den).

Senast ändrad:
Light bicycle scam?
Nu skev de igen (utan att jag skickat ytterligare förfrågan). Denna gång:

According to the price changes of the forwarder's quotation in these two years, the price of USD344.4 for two pairs of wheelsets and one rear wheel is the lowest.
The price of USD344.4 is a pre-pandemic level, but now USD393.6 is due to the epidemic situation.

Så nu var visst inte USD 344 något pandemipris som de hävdade innan. Det kanske är värt att köpa hjul där i alla fall, men jag kan inte hjälpa att drabbas av känslan att någon ljuger mig rakt i ansiktet.
Vad är svaret på inlägg #27?

Light bicycle scam?
Är det frakt eller frakt + tull och moms det handlar om?
Enligt LB är det frakt + tull + moms, dock beräknat utifrån att de fuskar med att deklarera ett lägre värde på försändelsen. Paradoxalt nog vill de ha nästan dubbelt så mycket för endast frakt, eftersom de använder en annan leveransfirma då.

Light bicycle scam?
Om det är tax prepaid blir det ju en helt annan sak, då måste du ju räkna med att du slipper betala tull och moms vid import (vilket är minst 25% av varuvärdet (jag har inte koll på tullsatsen))

Light bicycle scam?
Om det är tax prepaid blir det ju en helt annan sak, då måste du ju räkna med att du slipper betala tull och moms vid import (vilket är minst 25% av varuvärdet (jag har inte koll på tullsatsen))
är väll 5% tull på varans pris inkl frakt, sen 25% på varans pris inkl frakt OCH tull. Så ur den synvinkeln sätter det ju priset nämnt ovan i en liten annan synvinkel.

Light bicycle scam?
Fusket kanske inte är linjärt.

I övrigt är det så klart omöjligt att frakten per styck ökar med volym om det inte beror på att udda hjul kostar mer.

Jag förstår inte riktigt teorin om att lådorna blir större och därmed snittpriset....är det ännu en grej där cykelindustrin verkar helt utanför de principer som styr övriga samhället?

Light bicycle scam?
Om dom skickar i 5 lådor så borde det bli samma oavsett antal hjul, men troligen har dom lite större kartonger. Snitpriset brukar kunna bli lägre upp till en viss volym, men sen vänder kurvan för att volymen på lådorna bli alldeles för stora.

Light bicycle scam?
Om dom skickar i 5 lådor så borde det bli samma oavsett antal hjul, men troligen har dom lite större kartonger. Snitpriset brukar kunna bli lägre upp till en viss volym, men sen vänder kurvan för att volymen på lådorna bli alldeles för stora.

Låter otippat att man inte väljer X styck av den billigaste lådan i så fall.

Edit. Min poäng är att om det inte beror på udda hjul eller andra diskreta kostnader som "oj nu behöver 1.1 container istället för 0.99" så är det helt omöjligt att snittet går upp.

Light bicycle scam?
Det kan vara så att tyngre paket även tillåter (mycket) större volym. Skickar man med PostNord till Asien är det t ex billigare med 2*2kg än 1*4kg.

Light bicycle scam?
Men då skickar man väl 2x2 om man kan det, och inte 1x4? Här är det ju fem hjul som ska skickas, så man behöver ju inte ta ett paket som rymmer alla fem om det är billigare att skicka dem ett och ett.

Light bicycle scam?
Låter otippat att man inte väljer X styck av den billigaste lådan i så fall.

Edit. Min poäng är att om det inte beror på udda hjul eller andra diskreta kostnader som "oj nu behöver 1.1 container istället för 0.99" så är det helt omöjligt att snittet går upp.
Menar kanske samma. Jag menade att säg att deras låda tar 3 hjul. Då skulle snittet va billigare att skicka 6 hjul än 5. Men beställer man 7 så blir det igen dyrare snitt eftersom det då blir en låda till.

Light bicycle scam?
FYI slutade "äventyret" med att jag nu någon vecka senare fick ett mail där det undrades om jag ville köpa hjulen med ett rimligt fraktpris så nu blir det hjul i alla fall...

Tillbaka
Topp