[light] vevparti 83mm?

Thomas

Aktiv medlem
[light] vevparti 83mm?
Letar efter ett lätt vevparti till min FR-sak. Den har 83mm vevlagerhylsa vilket innebär en försvåring/fördyring av vevgrejen. Det finns få att välja på då 83mm vevlagerhylsa är relativt ovanligt. Så nu vill jag ha lite råd och tips på vad som är bra och vad som är inte så bra.

Önskemål:
-under kilot komplett vevparti med vevlager.
-175mm långa.
-4 armat

Har funderat på FSA Gravity lite men det är en ISIS-vev och ISIS-lager har jag inte hört mycket positivt om. Finns det ISIS-lager med X-type lösning av lagringen? Har sett det för 68mm vevlager men inte 83mm (echo trials). Kom gärna med exempel på bra lager som är för 83mm vevlagerhylsa!

Visst tycker jag saint är bra men det vore kul med nåt lättare och nåt annorlunda då jag redan har kört saint i några år. Just det, diabolus går FETBORT, bara för att. :)

Bomba ideer nu! Jag har surfat ögat fyrkantigt och vet varken ut eller in angående mitt I-landsproblem.

[light] vevparti 83mm?
Jag köpte Diabolus mest för att jag inte orkade jaga livet ur mig efter lättare grejjor. Iofs skönt att veta att pryttlarna håller, eller iaf borde hålla!

RF kanske har andra vevar med 83mm? Atlas? Finns shimano Saint med 83mm?

[light] vevparti 83mm?
Hur bra är howitzer jämfört med tex hollowtech? Har läst att det lätt börjar knaka i vevarna. Funderar på Holzfeller OCT + howitzer men hittar inga vikter på vevarna...

RF Diabolus och Evolve DH finns i 83mm. Inte aktuellt för mej den här gången.

Saint finns och är reservplanen.

[light] vevparti 83mm?
Kan säga att OCT vevarna inte väger mycket. Har ingen exakt vikt men höll på att kasta upp dom i taket när jag skulle montera dom, en hel del lättare än mina gammla FSA budgetvevar. De jag har hunnit köra med mina OCT vevar (typ 3 timmar DH samt några timmar glida på stökiga stigar) så är jag grymt nöjd, tänker inte på vevarna utan dom bara är där. :)

// Fischer

[light] vevparti 83mm?
Kommer nya XT finnas i 83mm? Helt klart intressant isf men det dröjer väl ett par månader innan det släpps antar jag, eftersom jag vill ha grejerna nu. :)

Kör med vanliga gusset pigmy nu, inte helt lätta grejer men inte supertungt heller. Största anledningen att skaffa nytt vevparti är eg att jag vill ha gussetvevarna på annan cykel, är väldigt nöjd med gussetgrejernas funktion!

Tillbaka
Topp